Spring naar bijdragen

APK keuring


jeeped
 Share

Recommended Posts

Voor de wet hebben we in principe drie vlakken in een voorruit: 1) het directe gezichtsveld, 2) het indirecte gezichtsveld en 3) de rest.

Het directe gezichtsveld kun je met een (liggend) A4-tje bepalen (een Citro-Expert voldoet ook…). Voor de positiebepaling in de breedte (links-rechts) van de voorruit neem je het hoogste punt van het stuur. Hou het middelste punt van het A4-tje loodrecht boven dit punt. Voor de positiebepaling in de hoogte (boven-beneden) van de voorruit moet het midden van het A4-tje gelijk zijn met het bevestigingspunt van het ruitenwisserblad als de ruitenwisser in rechtopstaande stand staat. Met andere woorden: de ruitenwisser moet in de stand staan waarin het ruitenwisserblad zo hoog mogelijk op de voorruit komt.

Voor het indirecte gezichtsveld moeten we het A-4 ‘tje spiegelen ten opzichte van het midden van de ruit (richting de passagierszijde). Het nu ontstane vlak (zie tekening) noemen we het indirecte gezichtsveld.

De randen er omheen is ‘de rest’.

In het directe gezichtsveld is voor de APK toegestaan: beschadigingen of verkleuringen met een doorsnede kleiner dan 20 mm (bijvoorbeeld de beruchte ster in de ruit), oppervlakte krassen smaller dan 5 mm en enkelvoudige scheuren (dus zonder vertakkingen), ongeacht de lengte. Vooral dit laatste, van die enkelvoudige scheur, is niet overal bekend.

In het indirecte gezichtsveld is toegestaan: beschadigingen of verkleuringen met een doorsnede kleiner dan 50 mm, oppervlakte krassen smaller dan 5 mm en enkelvoudige scheuren, ongeacht de lengte.

In de rest van de ruit (dus de randen) zijn alle beschadigingen toegestaan.

De voorruit mag verder niet voorzien zijn van onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren (zoals donkere folie of stickers).

Bovenstaande had ik ook gevonden. In de wet ( regeling voertuigen ) staat echter dat het geen APK-afkeurpunt is.

Verder belemmeren de zonnekleppen het zicht meer dan een sticker... :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vraag een herkeuring aan of laat hem ergens anders keuren, dan hoor je het wel. Anders sticker er af, laten goedkeuren en zo snel je buiten bent sticker er weer op.

De betreffende wagen is goedgekeurd!

De sticker eraf en later er weer op is niet zo makkelijk.

Wel goed voor de forum-financien als de stickers er voor de APK af moeten :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren, ik denk dat normaliter er geen probleem van gemaakt wordt dat er een Jeepforum sticker bovenaan de voorruit zit.

Ik heb zowel de YJ als ook de ZJ eerder zonder enig commentaar door de APK gekregen. Daar zitten beide de grote Jeepforum stickers op.

Alleen deze keer werd de opmerking gemaakt dat dit niet is toegestaan.

Zoals we samen al hebben geconstateerd klopt dit; in de APK regels staat dat stickers niet mogen.

Dus dat in de praktijk er niet te zwaar aan wordt getild is mooi meegenomen maar houd er rekening mee dat je bij een (lastige) keurmeester of bij een steekproef moet gaan investeren in een nieuwe sticker. :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

eindelijk maar toch kon ik mijn raptor uitlaten met nieuwe aandrijfassen waren binnen die er onder gemonteerd

en hij kon naar buiten

gelijk even bij lokale apk boer geweest om zelf wat dingen tecontroleren zo de C O die stond op 14 ](*,) die gelijk maar weer terug gezet op 1.5

heb her en der nog wat rem verschil is ook zo op gelost

koplampen gestelt verlichting oke nu

nieuw km kabel bestellen

en de gordels er indoen

ps kijk niet naar de laaste foto naar een rit van 20 km dan wel cabrio rijden word niet vrolijk van met dit weer brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

post-5233-12873028633611_thumb.jpg

post-5233-12873028637295_thumb.jpg

post-5233-12873028641179_thumb.jpg

post-5233-12873028645658_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wij zijn net terug en nog niet goedgekeurd!

Handrem doet momenteel niets ( dat hoort toch bij een Jeep? :yes: ) Even aandraaien dus.

Achterrem links/rechts net iets teveel verschil ( 40%, max is 30% )

Veerschommel rechtsachter heeft een losse bout ( even vastzetten )

Kruisje bij achterdiff heeft speling, dus vervangen.

Veerschommel en kruisje heeft waarschijnlijk met elkaar te maken en hopelijk verhelpt dat dan ook meteen de kantelende achteras en het iets doorhangen, rechtsachter.

Volgende week nog even terug voor de laatste controles en afmelding :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...