Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/22/19 in all areas

  1. 2 points
    Hierbij wat foto's van afgelopen zaterdag de 21 december. https://pd2rkg.com/2019/12/21/jeep-club-nederland-21-december-2020-remember-the-rebel
  2. 1 point
    Uitnodiging De JeepClub Nederland Achterhoek Tour Zondag 19 januari is het weer zover Jeep Club Nederland luid het nieuwe jaar 2020 meteen in met een nieuwe schitterende Jeeptour in de Achterhoek. We gaan op bezoek bij de Twentenaren ofwel de “de Tukkers”. Het zal een mooie enerverende dag worden vol ontspanning mooie afwisselende landschappen en vergezichten. We starten s’morgens traditiegetrouw met een kopje koffie of thee met een versnapering. Twente (Nedersaksisch: Tweante, Twente) is een landstreek in het oosten van Nederland, die het oostelijke deel van de provincie Overijssel omvat. In het westen en noorden grenst het aan de eveneens Overijsselse streek Salland welke ons nog in ons geheugen staat als onze in voorgaande jaren verreden Sallandorute waarbij wij ook de Regge bij Nijverdal en de Dinkel hebben gekruist. Twente is buiten de grote steden een streek met grote landschappelijke kwaliteiten met natuurgebieden (zoals het Lutterzand aan de meanderende Dinkel en de heide op de Friezenberg bij Markelo), groene landgoederen (Singraven, Weldam, Twickel). Wij willen hier tijdens onze tour ook respectvol mee om gaan. We rijden alleen op de openbare wegen en geven medegebruikers van deze wegen alle ruimte en tijd om elkaar te kunnen passeren. Bij Rijssen biedt de rivier de Regge mooie natuurgezichten. Het gebied wordt van noord naar zuid door een heuvelrug doorsneden, waarvan de Tankenberg bij Oldenzaal het hoogste punt is. Rond Ootmarsum, Denekamp, Nijverdal en Markelo liggen heuvelachtige landschappen met bossen. Twente is zoals wij ook gaan beleven een van de interessantste gebieden van Nederland. Er komen aardlagen uit verschillende perioden op een vrij klein gebied aan de oppervlakte. Bij Losser bevindt zich een open steengroeve. Hengelo en Boekelo hebben zoutwinning. Buiten deze bezienswaardigheden is in Twente natuurlijk veel meer te zien en te genieten dan alleen onze Jeep tour. Hiervoor raden wij iedereen aan om een evenement van ons meer te ondernemen dan alleen het evenement zelf. Maak er bijvoorbeeld, samen of met mede Jeepers, een heel weekend vertier van en ga de dag voorafgaand en/of aansluitend aan het evenement lekker de streek in en geniet van, in dit geval, alle aspecten van Twente. Het Stamppotten buffet bestaat uit: Boerenkool Hutspot Rookworst, Speklappen, Spekjes, Hachee en daarbij natuurlijk Amsterdamse uitjes, augurken, azijn, jus, mosterd. Het programma zondag 19 januari: Aanmelding: ·Tussen 09.30 uur en 10.30 uur op de startlocatie; Briefing: Om 10.00 uur en 11.00 uur; Start: Rond 10.00 uur tot 11.30 uur; Lunch Op eigen gelegenheid; Finish: De route wordt om 16.30 uur gesloten; Buffet: Vanaf 16.00 uur. Kostenopgave Jeep tour: Inschrijfgeld per jeep € 25,- per jeep inclusief koffie of thee en achterhoekse krentenwegge (voor 2 personen); Niet leden een toeslag van € 25,-; Borg voor het roadbook bedraagt € 20.- (1 per roadbook). Kostenopgave Stamppot buffet: Per persoon € 16,-; Voor kinderen (-12) € 9,-. Met eventuele allergieën wordt natuurlijk rekening gehouden mits kenbaar gemaakt bij aanmelding. Op dit evenement is geen evenementen vergunning aangevraagd. Start- en eindlocatie: We starten en eindigen in het restaurant “De Radstake” Twente-Route 8, 7055 BE Heelweg +31 315 241 258 Inschrijving: Middels dit inschrijfformulier Met vriendelijke groet, Frank Eijk Namens het bestuur van JeepClub Nederland
  3. 1 point
    Feit is dat het officieel niet mag. Dat velen het wel doen en dat handhaving ontbreekt maakt niet dat het opeens wel is toegestaan. Ik weet dat jij zendamateur bent (ikzelf ook). Ik vind alleen dat je het hele verhaal moet vertellen en op basis daarvan kan een ander zelf de risico's afwegen. Vandaar mijn toevoeging.
  4. 1 point
    Hoi, Heeft iemand toevalig een tussenbak np242?? Wel een goed werkende tussenbak?? Of waar ik het eventueel van kopen.
  5. 1 point
    Mies, Het is heel simpel; meten is weten Wat voor mij werkt hoeft niet voor jou te werken, we hebben een ander veersysteem en een ander chassis lengte. Door testen weet je meer, wij geven je een richtlijn en je zal zelf moeten uitdokteren wat voor jou werkt. De afstand bij mij is in rust 500 mm en ik ga de bovenste ophanging verlengen met 50mm aangezien ik niet uit kom bij het in veren met de shocks. De boomerang shackles hart op hart zijn bij mij 12,5mm,
  6. 1 point
    Doe je goed . Dat is een mooie B & B .
  7. 1 point
    Ik ben vandaag nog even wat metingen gedaan m.b.t het meten van de aandrijfas achter na het plaatsen van een clockring tussen de T176 en de Dana 300 voor de minimale lengte van de aandrijfas en heb gelijk even de uitslagen van de schocks gemeten bij mij. Vooras bij het veren was Max 59Cm en Min 37Cm , de bump stop wordt ook bij mij 110Mm
  8. 1 point
    Ja de vooras is naar voren geplaatst om de banden beter in de kuipen te laten vallen, voor dat ik het veer systeem van de Yj ging plaatsen heb ik op het internet gekeken en zag bij veel CJ5jes dat de assen met banden naar binnen stonden en dat is niet wat ik wou. Zelf vind ik het mooier als de band in het centre van het spatbord ligt, dus niet zoals op deze foto. Nee ik heb geen Body lift maar ik denk er wel over na dan kan ik de Dana 300 nog meer draaien, ik wil graag een flat belly onder de jeep. Als de Body omhoog gaat kort ik de shackles in zodat het totaal plaatje weer klopt. Meer ruimte tussen de fenders komt doordat ik rubicon 2,5 heb en jij OME en ik heb geen stock ophangpunten, die zitten strakker tegen het frame. Als je met 35 bandjes wil gaan rijden zou ik wel je frame gaan dubbelen bij de ophangpunten, het U frame van de jeep is niet zo sterk als de latere versies.
  9. 1 point
    Onder de Cj5 zit een 2,5 inch lift van Rubicon Express, en de shocks zijn Rancho RS 9000XL RS 999126 COMPRESSED LENGTH EXTENDED LENGTH TRAVEL LENGTH LOWER MOUNTING CODE UPPER MOUNTING CODE PARTS PACK 16.375 26.063 9.688 Ik heb de ophang van het Frame veranderd naar de steek van de maatvoering van de YJ bladen en het veerpakket van de achteras 40mm naar achter geplaatst zodat de 35inch banden beter in de kuip vallen, de vooras 30mm naar voren gezet. Nieuwen ophangpunten gemaakt en het frame gedubbeld met U profielen ter versteviging boven de ophanging, Alle ophanging gemaakt voor 2,5 inch breed en de buizen opmaat gemaakt zodat de rubbers van de veerbladen ook passen in de ophanging, hierdoor heb ik maar 1 soort rubber bushing voor het hele geheel. Ik moet nog een aanpassing doen aan de Shock mounts voor en achter, even kijken of ik die ook zelf ga maken of dat ik Shock towers van een Ford F250 pickup ga gebruiken.
  10. 1 point
    Vroege CJ's hebben inderdaad een lagere bevestiging als latere CJ's. De omslag ligt ergens bij 1980 meen ik.... Doordat ik aan de onderzijde op de veerpads de schokdemperbevestiging heb aangepast kwam ik niet meer uit met de slag van de dempers. Ook het feit dat een YJ demper aan de bovenzijde een andere bevestiging heeft maakte dat ik de bevestiging moest aanpassen. Na opmeten van de wieluitslag heb ik de bovenste bevestiging zo aangepast dat de slag van de dempers maximaal benut wordt. Op het chassis loodrecht boven de de onderste demperbevestiging heb ik een stuk schilderstape geplakt en daarop een punt x uitgemeten. Tijdens het flexen gemeten tussen de onderste demperbevestiging en dit punt x, max ingeveerd en max uitgeveerd. Met deze maten t.o.v. het vaste punt x op het chassis en de slag van de dempers het nieuwe bovenste bevestigingspunt bepaald. Dat gaat jouw vast ook lukken 😉
  11. 1 point
    In praktijk zal dit tegen vallen, het wegdraaien van de shackles en de toenemende belasting van het veerblad zullen je een ander beeld geven.
  12. 1 point
    De shackles voor zie ik geen probleem maar achter zou verbeterd kunnen worden, zet de ophanging minimaal onder een hoek van 20 graden ( dit gezien uit het oogpunt van hart shackle mount tot hart bushing van het veerblad) dit verbeterd de reactie tussen het veerblad en de shackle bij het inveren op de weg en offroad. Als ik naar de foto kijk van de ophanging achter denk ik dat deze onder een hoek van +- 12 graden staat. Verder zoals Siert en Ab zeggen; pak 1 punt bij het wiel en flex omhoog doe dit voor en achter, haal hier de waarden uit voor de shocks en ophanging. Ik heb mijn studie al gehad met mijn CJ5, ik heb de ophanging en aanpassingen met het veerpakket van de Yj al gehad. Helaas kan ik deze niet met je delen aangezien onze wielbasis niet het zelfde zijn. Suc6
  13. 1 point
    Hi Jeepie, post is van een klein jaar geleden. 🤣 Ik heb idd nieuwe lagerschalen gebruikt voor de bestaande krukas. Maar wel nadat deze volledig is gemeten en gepolijst door een revisiebedrijf en is goedgekeurd voor gebruik!
  14. 1 point
    Met het verhogen van onze. CJ liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Na flexen de slag t..o.v. het chassis bepaald en een nieuwe schokdempersteun gemaakt. Deze met bouten aan het chassis bevestigd. Wat betreft de stand van de veerschommels, dat is een goeie om met flexen te controleren, je wilt niet dat deze de verkeerde kant op gaat.....
  15. 1 point
    4.56, AMC 360 met TH400 en Dana 20 tussenbak. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet heel ruig terrein rijd. En indien ik de locker gebruik, doe ik dit wel met beleid.
  16. 1 point
    Heb zelf ook 35'ers met een ARB locker in de vooras (dana30). Tot nog toe geen problemen mee gehad. Succes!
  17. 1 point
    Vervangen van de waterpomp bij een KJ met 3,7 liter 6 cilinder motor. Allereerst begin je met het aftappen van de koelvloeistof. Het aftapkraantje bevindt zich onder de radiator aan de linkerkant. Plaats een opvangbak onder het kraantje die groot genoeg is, er komt een liter of 5 koelvloeistof uit. Open de vuldop op het koelvloeistof reservoir, en draai de aftapkraan open. Daarna ben ik begonnen met het fabriceren van een speciaal gereedschapje om de waterpomp poulie te blokkeren. De visco zit zo dicht op de poulie van de waterpomp dat er bijzonder weinig ruimte is om deze te demonteren. In de poulie zitten vier gaatjes die je kan gebruiken om de poulie te blokkeren. Jeep heeft hiervoor een special tooltje, een beetje handige sleutelaar maakt 'm zelf.... In een stukje strip heb ik twee gaatjes geboord met dezelfde steek als de gaten in de poulie. Hierin twee korte boutjes (M8x16) gestoken en een ander stripje eraan gelast als handvat. Eerst de zelfgemaakte sleutel in de gaatjes van de poulie gezet en de sleutel klem gezet tegen de body om de handen vrij te hebben. Met een grote baco op de moer draait de koelvin nu makkelijk los. De koelvin met visco kan nu tegelijk met de tunnel uit de motorruimte getild worden. Om dit te doen moet er wel het een en ander los gemaakt worden. De stalen verbindingsstrip die van koplamp naar koplamp loopt moet los. Niet eruit, alleen los geeft genoeg ruimte. Ook de luchtinlaat van het luchtfilterhuis en de vuldop van de ruitensproeier heb ik los gemaakt. De tunnel zit met een boutje links en rechts vast en verder geklemd. Stekker rechts losnemen voor de elektrische fan en dan kan het het spul er in één keer uit. Met de koelvinnen eruit is er ruimte genoeg om de pomp er gemakkelijk uit te halen. Voorzichtig de spanning van de multisnaar af gehaald met een sleutel op het spanwiel, de snaar eraf gepakt en het spanwiel met beleid ontspannen. Pas op, deze niet terug laten schieten! Dan kan de spanner in z'n n geheel gedemonteerd worden door het losdraaien van de bout (nummer 2) De spanner moet eraf omdat achter het spanwiel een bout van de waterpomp zit die er anders niet uit kan. (nummer1) Voor de foto heb ik het spanwiel ook even gedemonteerd. Alle bouten van de waterpomp zijn nu vrij en kunnen losgedraaid worden. Let even op welke bout waar vandaan komt, ze hebben verschillende lengtes. Bij het losnemen van de waterpomp komt er nog een golf koelvloeistof uit het blok. Gelukkig stond de opvangbak nog onder de wagen….Nadat de waterpomp gedemonteerd is komt het slakkenhuis vrij. De contactvlakken even schoon maken en dan kan de nieuwe pomp gemonteerd worden. Spanner weer terug gemonteerd. De multisnaar even gecontroleerd, deze was in goed conditie en kon zo terug geplaatst. De routing van de multisnaar staat op een sticker links van het motorkapslot. Het is wat gepruds om de tunnel en de visco vin samen terug te plaatsen. Vervolgens de tunnel vastzetten en de visco fan terug op de waterpomp schroeven. Bij het vullen van het koelsysteem ging er maar heel weinig koelvloeistof terug in. De lucht in het blok kwam er maar moeizaam uit. Met het losdraaien van de ontluchtingsplug (nummer 3) in de uitstroom naar de radiator ging dit een stuk makkelijker. Gevuld tot er koelvloeistof uit de ontluchting kwam, daarna het reservoir tot de streep vol gegooid en de dop erop gedraaid. Hierna de motor gestart en rustig op temperatuur laten komen. De eventuele luchtbellen komen er nu uit. Houdt hierbij wel het koelvloeistof niveau in de gaten. Na afkoelen het niveau nogmaals gecontroleerd en bijgevuld. Let op, koelvloeistof dop nooit open draaien bij warme motor! Gebruikte materialen: Waterpomp Jeep 3,7/4,7L 53020873AC 17104.19 Multisnaar 53013905AA Gates 6PK2203 7 liter koelvloeistof Kroon SP12 Tijdsduur: 3,5 uur
  18. 1 point
  19. 1 point
    Leuk jullie ook een fijne kerstdagen.
  20. 1 point
    Voor degene die denken dat ik ze verkeerd om gemonteerd heb, dat is niet zo.. Ik heb per ongeluk OEM nummer 5303 0497 besteld ipv 5303 0495. De eerste is voor 4.0 L t/m 1996 en de tweede voor een 4.0 L vanaf 1997. Het facelift model. Wijze les die we hier uit kunnen leren is: CHECK, CHECK, DUBBELCHECK je werk altijd. Oh ja, niet dat het heel veel toevoegt maar ik ben ongeveer 2,5 á 3L olie kwijt...
  21. 1 point
    Precies!! Adebisi is de winnaar!! 🏆 En zo ben ik dan waarschijnlijk 2,5L olie kwijtgeraakt!
  22. 1 point
    Ja, goed!! Klasse Adebisi!! Ik heb idd een CCV nodig ipv een PCV. Wat gebeurt er als deze verkeerde toch monteert op de achterste aansluiting op het kleppendeksel?


×
×
  • Create New...