Spring naar bijdragen

wrangler266

Forum member
  • Aantal bijdragen

    61
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

0 Neutral

Over wrangler266

  • Verjaardag 29/08/1961

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Eijsden
  • Interests
    Jeep Wrangler YJ 4.0 HO 1993; Motor BMW R1200RS 1993; Drum Pearl/Zildjian vintage

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Wrangler
  • Bouwjaar
    1993

Recente profielbezoeken

657 profielweergaven
  1. Resurrection of the Mohawk...

    Hey Marcos, Bedankt man, leuk dat je meekijkt. Mooi om te doen, dit. Mzzl, Math
  2. Resurrection of the Mohawk...

    Ziezo, we zijn weer boven water! Vandaag inderdaad zoals door Siert al aangegeven de buitenste aslagers eruit getikt met een een buis. Daarna de lagers van het pionwiel verwijderd en als laatste de remcilindertjes gedemonteerd. De achteras is nu dus helemaal 'kaal'. De as heb ik vervolgens met ontvetter ingesausd en zal daarna verder helemaal schoon en klaar worden gemaakt om opnieuw te spuiten. Samen met mijn vriend hebben we alle lagers van het diff bekeken en besloten om ze gewoon allemaal te vervangen. Geen half werk had ik met mezelf afgesproken, toch? De achteras wordt dus op de tandwielen na in z'n geheel gereviseerd. Hiertoe heb ik de volgende onderdelen besteld: Anzahl Artikel Artikel-Nr. Einzelpreis Gesamtpreis 1 Set Radlagerset hinten, Dana 35, 6-teilig, Wrangler YJ 90 - 95 Lieferzeit: 1 - 4 Tage 0197.12 95,00 EUR 95,00 EUR 1 Stk. Steckachse hinten, links, Dana 35, Wrangler YJ 90 - 94 Lieferzeit: 1 - 4 Tage 0108.13 198,00 EUR 198,00 EUR 1 Stk. Steckachse hinten, rechts, Dana 35, Wrangler YJ 90 - 94 Lieferzeit: 1 - 4 Tage 0108.14 198,00 EUR 198,00 EUR 1 Set Differentiallager Reparaturset, hinten, Dana 35, Wrangler YJ 87 - 95 Lieferzeit: 1 - 4 Tage 0136.10 162,00 EUR 162,00 EUR Afgelopen week trouwens ook bericht gehad van ThermoClean dat het chassis ontlakt is. Aanstaande vrijdag haal ik het chassis op en breng ik het naar de verzinkerij in Maasmechelen. Enfin, we zijn op weg met de wederopbouw. Jullie horen weer van me als ik wat te melden heb. Goed wiekend en keep feeding eachother....
  3. Resurrection of the Mohawk...

    Yep, daar zijn we weer. Vandaag verder gegaan met het demonteren van de achteras. Ik zal proberen om mijn verhaal een beetje duidelijk te maken met behulp van wat foto's. Voordat ik überhaupt iets los draai controleer ik eerst of beide lagerkappen van het kroonwiel met de planeetwielen gemerkt zijn. In mijn geval is aan de L-kant op de lagerkap en in de flens van het deksel een liggende 'T' te zien en aan de R-kant een staande 'T'. Dus dat is duidelijk. De 'T' in de flens De 'T' in de lagerkap De stift die de planeetwielen en beide steekassen op hun plaats houdt is geborgd met een borgbout. Om dit boutje goed los te kunnen draaien demonteer ik eerst de R-lagerkap. Als het borgboutje los is kan ik de stift van achteren naar voren uit het huis schuiven. R-lagerkap verwijderd om borgbout te lossen. Achter het conisch lager is de stelring duidelijk zichtbaar. De stift van achter naar voren uitschuiven. De stift met borgbout. Nu kunnen beide steekassen een stukje naar binnen worden geduwd, waardoor de C-clips die de assen op hun plaats houden, vrij komen. Als beide C-clips weggenomen zijn kan ik de assen voorzichtig naar buiten schuiven en uit de achteras nemen. Beide C-clips duidelijk zichtbaar. Nu kunnen de steekassen voorzichtig zijwaarts uit de achteras worden schoven. Dit zijn de C-clips die de boel op z'n plaats houden. Beetje vreemde constructie vind ik zelf, maar het schijnt te werken. Vervolgens draai ik de L-lagerkap los en kan ik het planetenstelsel inclusief beide 'shims' voorzichtig uit het huis nemen. Zo op het eerste gezicht zijn beide lagers nog in goede conditie. Als ik de conische buitenring ronddraai zijn geen oneffenheden of 'vaste punten' te voelen. De conische buitenring van het lager laat een egaal 'loopbeeld' zien. Daarnaast de shim of stelring. Voor het demonteren van het pionwiel wel even het kruisstuk tegenhouden. Een tik met de hamer op de ringsleutel is vervolgens voldoende om de moer te lossen. Wat rest zijn de oliekeerringen en cilindrische lagers van de steekassen. De keerringen heb ik er voorzichtig met een beiteltje uitgetikt. De lagers kun je normaal gesproken met een binnenpoulietrekker demonteren, maar schijnbaar is mijn poulietrekker van pisbakkenstaal gemaakt, want het enige dat beweegt is de dwarspen van de trekker zelf. Deze trekt op enig moment gewoon krom als het spannend begint te worden. Poep gereedschap dus. Ik zal op zoek moeten naar een kwalitatief betere poulietrekker die wel geschikt is voor deze klus. Dit is het loopvlak van de R-steekas in het cilindrisch lager. Pitting is dus de oorzaak van het mechanisch geluid dat ik R-achter hoorde tijdens het rijden met de Jeep. Geen twijfel mogelijk. Hier het loopvlak van de L-steekas. Dit loopvlak ziet er nog enigszins goed uit, maar ik denk toch dat het hoe dan ook twee nieuwe steekassen gaan worden. Beide steekassen verschillen overigens in lengte. Zo, dat was het voor vandaag. Het was verdorie nog goed koud d'ran ook. Komende week eerst maar eens op zoek naar een goede poulietrekker. Als beide lagers er dan uit zijn wordt de volledige as ontvet, schoongemaakt en zwart gespoten. Daarna begin ik aan de vooras zodat ik de benodigde onderdelen voor beide assen tegelijk kan bestellen. Maar goed, eerst maar eens komende week 'overleven' als jullie begrijpen wat ik bedoel..... Ciao amigo's
  4. Resurrection of the Mohawk...

    Huy Mike, Thanks mate! Ik beleef er ook veel plezier aan, mede ook dankzij de belangstelling en hulp van jullie mede-forummers. Keep feading eachother! math
  5. Resurrection of the Mohawk...

    Hi guy's, Even een kleine update: Afgelopen vrijdag heb ik het chassis dan eindelijk naar ThermoClean in Heusden-Zolder gebracht. Toen ik er arriveerde was het goed om te zien dat het een 'serieus' bedrijf was... De logistiek was goed geregeld, er was aandacht voor veiligheid, vriendelijk personeel en last but not least, de reeds behandelde producten die klaar lagen om opgehaald te worden zagen er prima ontlakt en schoon uit. Ik heb er in ieder geval een goed gevoel bij. Als het goed is kan ik het komende vrijdag weer ophalen en meteen doorbrengen naar de verzinkerij in Maasmechelen. In de werkplaats heb ik inmiddels de voorbereidingen getroffen om beide assen te reviseren. Begonnen met de achteras heb ik het inspectiedeksel verwijderd en de olie afgetapt. Voor de rest laat ik het diff goed uitdruipen voordat ik verder ga met de demontage. Het binnenwerk ziet er op het eerste oog gewoon goed uit moet ik zeggen. De tandoppervlaktes van het kroonwiel en het pionwiel laten een mooi draagbeeld zien. De olie ruikt goed, zoals diffolie moet ruiken, de kleur is mooi donkerrood en met een klein magneetje heb ik gecontroleerd of er enige indicatie van slijtage in de vorm van ijzervijlsel in de olie aanwezig was. Wat ik op het magneetje tegenkwam aan kleine ijzerdeeltjes was écht niet noemenswaardig. Dat geeft de burger moed. Komende week ga ik eens op m'n gemak uitvogelen hoe ik de as verder moet demonteren zodat ik daarna met mijn 'mentor' Jo de onderdelen verder kan inspecteren en kijken wat er eventueel vervangen moet worden. Afsluitend, voor de liefhebber(s) nog wat foto's en ik zeg een goede week voor jullie allen. Ciao! Op weg naar Heusden-Zolder... Planeetwielen en rechts het kroonwiel. Eerste indruk is goed. Loopvlak van de tanden van het kroonwiel laten aan beide zijden een goed beeld zien. Met een kleine magneet wordt de olie op aanwezigheid van ijzervijlsel gecontroleerd. Dit kan een eerste indicatie van de mate van slijtage geven. Pionwiel bevindt zich achter de planeetwielen. Mooie egale structuur op de loopvlakken van de tanden. Idem voor de loopvlakken op de planeetwielen. Mijn (voorlopige) opstelling in de werkplaats om de assen te reviseren.
  6. 1997 TJ renovatie

    Fijn om te zien dat je in principe dezelfde weg bewandelt als ik. Dit is het betere werk Geert, ga je geen spijt van krijgen. As we speak, ik heb mijn chassis inmiddels op de aanhanger geladen en breng 'm over een uurtje weg. Volgende week vrijdag kan ik 'm ophalen en naar de verzinkerij brengen. Alle goeds voor jou, man. Ciao!
  7. Resurrection of the Mohawk...

    Hey Mike en Geert, Eens! Dat ga ik nog even kuiven voordat ie op transport gaat. Bedankt voor het meedenken jongens. Alvast een goede week voor jullie allen, math
  8. 1997 TJ renovatie

    Huy Jeepertje, Prima oplossing zo, ziet er goed uit. Heb je die V8 er trouwens zelf ingelegd? math
  9. Resurrection of the Mohawk...

    Yow, daar zijn we weer. Vandaag goed opgeschoten aan het chassis. De kleine reparaties zijn klaar en ik ben er best tevreden over. Het overnemen van de gaten op de nieuwe stukken plaat heeft goed uitgepakt. Nadat ik de oude stukken eruit geslepen had heb ik eerst de nieuwe stukken pas gemaakt. Daarna ingepast en even vastgehecht. Zo heb ik de bestaande gaten in de dwarsbalk met een zwarte watervast stift via de onderzijde overgehaald. Daarna de plaatjes weer losgemaakt en met behulp van een passer het midden bepaald. Klein centertje geslagen en toen op maat geboord met de multi-boor. Daarna de nieuwe stukjes plaat uitgericht op de bestaande gaten in de chassisbalk en vastgehecht en afgelast. Daarna wat afgewerkt en in vergelijking met het originele laswerk 'af fabriek' ben ik wel tevreden. Als laatste heb ik op het hoogste punt van het chassis nog twee gaten geboord om ervoor te zorgen dat de lucht goed weg kan als het chassis in de baden ondergedompeld wordt. Komende week breng ik het chassis naar het Belgische Zolder waar het chassis ontlakt zal worden en van daaruit gaat het chassis naar het Belgische Maasmechelen om de uiteindelijke zinklaag aan te brengen middels de eerder omschreven methode van thermisch verzinken. In de tussentijd ga ik aan de assen beginnen. Wat ik daar precies ga tegenkomen weet ik uiteraard nog niet. Eerst de boel maar eens demonteren en netjes reinigen en dan zien we wel wat het wordt. Hierbij wordt ik technisch bijgestaan door mijn goede vriend Jo. Hij is een begrip in deze regio als het om Jeeps gaat. In de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw (....) heeft hij al met een aantal artikelen in het toenmalige tijdschrift '4WD-Automagazine' gestaan. Hierin vertelde hij o.a. hoe hij in die tijd oude Willy's Jeeps uit de St. Pietersberg haalde die voorheen gebruikt werden voor de champignonteelt en later ergens afgedankt in een hoekje stonden te verroesten. Niemand durfde zich de vingers eraan te branden, maar Jo sleepte ze eigenhandig uit het grottenstelsel mee naar huis en begon er gewoon aan. Zo heeft hij een aantal van die ouwe karretjes een tweede leven gegeven en daarna heeft hij ook nog een stuk of drie CJ5's en twee CJ7's gerestaureerd. Enkele van deze Jeep's kregen toen ook al een V8 in het vooronder. Ook heeft hij ergens begin 90'er jaren een zelfbouwproject gedaan dat ook in de 4WD heeft gestaan. Hij maakte doodleuk van een Mercedes Unimog een Willy's Big Foot. Blij dat ik aan dat project mee heb kunnen werken. O ja, diezelfde Big Foot Willy's heeft hij toen nog in het klein op schaal nagebouwd voor zijn dochtertje, met een serieuze elektrische aandrijving. En alles zonder tekening of archiefmateriaal. Gewoon alles uit het blote hoofd, met trial en error. Wat zijn ogen zagen maakten zijn handen gewoon. De originele Big Foot loopt nog ergens rond aan de Nederlandse kust. Ik heb 'm vorig jaar geloof ik nog ergens in een tijdschrift voorbij zien komen. De huidige eigenaar heeft 'm verder gerestyled en opgepimpt tot een mooie - geel met zwarte accenten - Jeep. Enfin, mooie tijd was dat en ik ben blij dat ik voor mijn project regelmatig een beroep op zijn ervaring kan doen. Nou, tot zover. Zoals gebruikelijk nog even een paar pico's 'ter leering en de vermaeck' en dan 'spreken' we elkaar laters wel weer. Alle goeds voor jullie, Math Zowel links als rechts een nieuw stukje plaat in de achterste tussenbalk geplaatst. Idem aan de voorkant voor de bevestiging van de grill. En hier aan beide zijden het gat dat moet zorgen voor een goede ontluchting in de reinigings- en verzinkingsbaden.
  10. Resurrection of the Mohawk...

    Hi guy's, Toch maar even ingelogd voordat jullie denken dat ik in slaap gesukkeld ben. De werkzaamheden hebben inderdaad even stilgelegen omdat ik mijn aandacht even bij een paar andere karweitjes moest houden. Eerst moest ik mijn oud karretje dat ik gebruik voor mijn woon-werkverkeer (zolang dat ik met de Jeep bezig ben) een beurt geven. Daarna gaf de wasmachine de geest, meteen gevolgd door de trafo van onze kamerlamp. Toen ik weer aan de slag wou gaan met het chassis bleek de Co2-cilinder leeg te zijn. Deze fles zat bij het lasapparaat toen ik het ding kocht. Ik ging ervan uit dat ik die fles zowat overal kon inruilen voor een volle. Niet dus.. Dan ga je op zoek naar een fles, kopen of huren, maar wat een prijzen. Ongeloofelijk. Driehonderd pleuri's ex btw voor een fles en dan nog eens € 40,- voor de vulling. Huren kon ook, maar zover ben ik niet (nog) gegaan. Ik kon gelukkig voor die paar rupsjes die ik maar hoef te leggen even de fles van mijn vriend lenen. Dus die heb ik vandaag gehaald. Daarnaast ben ik nog achter een multi gatenboor aangegaan om de gaten van 40 mm te boren. Te koop voor € 120,- en dat voor drie gaatjes. Doen we ook niet. Daar moet ik nu dus even achteraan. Daarna kan ik de drie plaatjes in het chassis lassen en kan het ding op transport. Ik weet, het is weinig spannend nu, maar meer kan ik er niet van maken nu. Ik geef mijn geld toch liever uit aan onderdelen dan aan gereedschap dat ik maar éénmalig gebruik ebn daarna nooit meer. Enfin, zo vlug als ik met bovengenoemde klaar ben meld ik me weer. Een goejig wiekend gij allen. Ciao
  11. Resurrection of the Mohawk...

    Hi guy's, Even wat tijd genomen om uit te buiken, maar nu was het hoog tijd om de (las)draad weer op te pakken... Ik heb inmiddels een gesprek gehad met een medewerker van het bedrijf dat het chassis gaat ontlakken. Het wordt uiteindelijk dan toch chemisch ontlakken, maar niet nadat ik op papier had gezet dat deze keuze volledig voor mijn eigen risico was... Ik begrijp hun standpunt overigens wel hoor. Dit heeft alles te maken met het feit dat dit bedrijf iso-gecertificeerd is en hun eindproduct dus aan een aantal criteria moet voldoen waarmee ze achteraf zeker geen gedonder willen hebben. Aangezien ze bij het chemisch ontlakken niet kunnen garanderen dat er geen zuren en andere chemische vloeistoffen achterblijven in het chassis, die dan weer nadelig voor de kwaliteit van het conserveren kunnen zijn, moest ik schriftelijk 'afstand doen' van de gestelde richtlijnen. Omdat de volgende stap in mijn geval thermisch verzinken is, en het chassis vooraf weer in een aantal reinigingsbaden gaat, was het voor mij geen probleem om dit papiertje uiteindelijk op te stellen en te ondertekenen. Het verzinkingsproces wordt hier met een leuk filmpje schematisch weergegeven: Goed, maar voordat ik het chassis uit handen geef moet ik nog een paar kleine reparaties uitvoeren: de bevestigingssteun van de grill; beide steunpunten waar de grill op de chassisbalken steunt; de verstevigingsplaat ter hoogte van de bevestiging van het stuurhuis stond bol als gevolg van corrosievorming tussen de plaat en het chassis; de dwarssteun voor de benzinetank is slecht ter hoogte van de gaten voor de bevestiging van de body. Uiteraard enkele foto's ter verduidelijking: Bevestigingssteun grill Steunpunt grill op chassisbalk. Slechte stuk reeds uitgeflext Verstevigingsplaat thv stuurhuis. Plaat stond bol. Losgeflext en de corrosie verwijderd. Dwarssteun voor benzinetank. Hier is het slechte stuk verwijderd en is de onderliggende steun voor de body zichtbaar. Dit zijn mijn werkzaamheden dus voor dit moment. Als ik hiermee klaar ben kan het chassis eindelijk op transport naar België voor de uiteindelijke verzinking. Daarna kan de wederopbouw pas écht weer beginnen. Zin d'ran! Alle goeds voor jullie, Math
  12. Project Cheroykee

    Wel een verdomd mooie plek met veel mogelijkheden Roy. Ga je rigoureus aan de slag of met een bosmaaiertje?
  13. Resurrection of the Mohawk...

    Zo, ben ik weer. Yep, dat kan inderdaad ook Siert. Ik had het geluk dat ik de endoscoop kon lenen van mijn goede vriend Jo, waarvoor dank, ouwe pik! Ik heb de binnenkant van het chassis inmiddels gecontroleerd en eigenlijk bevestigen de beelden van de endoscoop alleen maar wat wij allemaal al weten: Duidelijke roestvorming en -schilfers bij de uiteinden van het chassis en in het midden over de gehele lengte wat zogenaamde vliegroest. Je krijgt wel een goed beeld van de 'ernst' van de situatie. Het beeld wat ik nu heb van dit chassis is dat het nog in een goede staat verkeert, maar dat de binnenkant degelijk moet worden aangepakt om het corrosieproces dat in gang is gezet te stoppen. Het is nog niet te laat, maar de huidige staat vraagt om een degelijke aanpak. De foto's zijn niet van de allerbeste kwaliteit, maar geven toch een goed beeld. Jullie zien eerst wat foto's van de goede delen, met wat vliegroest en daarna wat foto's van de uiteinden, waarbij duidelijk sprake is van een verder gaande corrosie. Vliegroest middelste delen chassis Idem. Ronding van de onderste binnenhoek kokerprofiel Oppervlakte opstaande kant Roestvorming L-achter Roestvorming L-voor Roestvorming R-achter Ronding van de bovenste binnenhoek kokerprofiel Grappig, nog een verdwaalde spaan uit het fabricatieproces... En tenslotte nog een kwisje voor de liefhebbers: Wie weet welk onderdeel dit is? So far guy's. Rest mij jullie nog allemaal een goede jaarwisseling toe te wensen, met veel Jeep-plezier in het nieuwe jaar. Geen goede voornemens maar gewoon jezelf blijven, zeker voor de rokers, drinkers en lekkere eters onder ons. Hell yeah! Tot na de jaarwisseling....
  14. Resurrection of the Mohawk...

    Huy MacGyver, Fijn dat je mee blijft denken. Aanstaande 4 januari heb ik een afspraak bij het bedrijf dat het chassis kan ontlakken, dat praat wat makkelijker dan alleen maar mailen. Mocht het zo zijn dat ze het chassis alleen thermisch willen / kunnen ontlakken dan kan ik de boel inderdaad ook zelf schoon spoelen op deze manier. Een bedrijf voor het verzinken heb ik inmiddels ook gevonden, wederom in België. Ik heb inmiddels de endoscoop hier liggen en zal vandaag wat foto's ermee maken. Ben benieuwd hoe dit chassis er van binnen uitziet. Ik bentrouwens blij als deze 'most wonderful time of the year' voorbij is en het normale leven weer z'n gang kan gaan, want dit schiet niet erg op zo. Ciao, math Dit is 'm. Handig apparaatje dat je voor zo'n 50 pleuri's op de kop kunt tikken....
  15. Resurrection of the Mohawk...

    Hey Mac Gyver, Ja, de methode is mij bekend, maar wat zou er met de binnenkant van de kokers gebeuren? Voor mijn gevoel wordt de binnenkant in een chemisch bad gereinigd en ook schoongespoeld, maar wat gebeurt er met de afgebrande troep aan de binnenkant van de kokers bij het thermisch ontlakken? De buitenkant wordt na het ovenproces met een hogedrukspuit schoon gespoten, maar dat zou betekenen dat de afgebrande troep aan de binnenkant van de koker blijft zitten, toch? Ik heb geen idee....
×