Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 04/13/23 in all areas

  1. Fijne feestdagen Jeepers, en een gezond en gelukkig 2024 toegewenst!
    3 points
  2. Bram, weet je zeker dat je nu 3.07 hebt? Ik denk het nl niet. Even tanden tellen voor de zekerheid.... Verder, heb je de nodige ervaring en gereedschappen om zelf te re-gearen? Onderschat het niet, als je alleen maar speelt met de Jeep is het misschien niet zo kritisch en kun je een eind komen met een vloeitje, een sigaar en veel Bavaria, maar als je duizenden kilometers wilt rijden met een stille en betrouwbare Jeep moet het wel zorgvuldig gebeuren. Succes, Siert.
    1 point
  3. Als je sensor stekker eruit trek, geeft hij waarschijnlijk een foutcode. Er zal niet direct iets kapot gaan. De sensor zelf is lastig door te meten, je weet namelijk niet welke waarde hij moet zijn. Je kan m met de nieuwe vergelijken, of wellicht geeft een FSM hier meer info over.
    1 point
  4. Ik heb hem bekeken. Maar er mankeerde wel heel veel aan. Voorste aandrijfas zat er niet onder. Diif vooras kon je met de hand draaien en dat klonk niet best. krukaskeerring lekte veel olie lekkage remvloeistof linksachter 2 wielen liepen warm en waren moeilijk te draaien veel vocht binnen in de auto zodat er zelfs schimmelplekken op de hemel en bekleding zat. arirco pomp werkt niet. centralevergrendeling had geen afstandbed. contactslot had andere sleutel. noodstop ging zo traag dat de abs niet eens werkte. Onderkant alles behoorlijk roestig. koelwater was roestig. versnellingsbak olie was bruin. Voor mijn gevoel was er de laatste jaren weinig aan gedaan. Wat was er wel goed? Hij liep motorisch en qua versnelling goed. Wegliging was ook goed. En zag er aan de buitenkant redelijk goed uit. Hij zakte uiteindelijk wel naar 4000 euro , maar in mijn ogen nog teveel. Conclusie: rustig wachten tot er weer 1 te koop komt ,dit is nl de enigste in nederland die te koop staat.
    1 point
  5. Wat maakt feestdagen prettig? Mooi 2024 allen. Siert
    1 point
  6. Ook al naar motorsteunen en balancer gekeken? Als de motor wel soepel draait kan het zomaar zijn dat de trilling niet uit de motor komt maar van aanbouwdelen zoals een uitlaat die net niet vrij is opgehangen of een rotte aircopomp.
    1 point
  7. In plaats van ampere meter kan je ook een lampje mbv stekkers ipv de zekering monteren. Dan zoals Ab al zei weerstand en kachelmotor controleren. Pas ook op met goedkope onbekend merk zekeringen hen meegemaakt met een 20A dat deze niet doorbranden maar de hoofdzekering ervoor van 40A wel doorbranden.
    1 point
  8. Overgangsweerstand op de contacten van de zekeringen geeft wel hitte ontwikkeling, maar dan zou er ook in de zekering houder zelf, iets van smelten gaan plaatsvinden. Hoe ziet die eruit? Het zou ook kunnen dat de stroom door de zekering lange tijd in de buurt van de waarde van de zekeringen is. Waardoor hij erg heet wordt. Je ventilator werk nog wel op alle standen? De kachel weerstand die de standen regelt, gaat nog wel eens kapot bij de XJs. Met grote stroomsterktes tot gevolg.
    1 point
  9. Het smelten van de zekering zelf, de behuizing dus, is vrijwel altijd een indicatie van een te hoge weerstand ergens heel dicht bij de weerstand. Daardoor onstaat er een veel hogere stroom dan bedoeld en die smelt de zekering. Denk aan gecorrodeerde contacten of zoiets. Je moet de oorzaak in de zekeringkast en op de plaats van deze zekering zoeken! Ja en wel even kijken of dat plastic ergens tussen is gelopen. Wel zo handig om de boel schoon te houden en niet op andere plek ook weer te hoge weerstand te veroorzaken
    1 point
  10. Hi allemaal, Ik heb een nieuwe krukas sensor geinstalleerd, problem solved Groetjes!
    1 point
  11. Wat ik gedaan heb bij aanschaf, 2x verversen (Mopar) met een paar duizend kilometer ertussen.... ik heb wel gelijk een transmissiepan met een aftapplug erondergezet bij de 1ste keer verversen... 30000km verder; schakelt nog steeds als nieuw... (wel minder kilometers)
    1 point
  12. Welkom! Tja.... twintig jaar.... eigenlijk kan je alles tegenkomen. Vastzittende remmen, lekkage aan het koelsysteem, een motor die vast staat, muizennesten in het luchtfilter, electrische storingen, noem maar op. Doe in iedergeval een nieuwe accu erin, alle vloeistoffen vervangen, en wielen eraf en remmen op werking controleren. Dan maar eens kijken of je m lopend krijgt....
    1 point
  13. Zeker, ken je deze ... https://www.kroon-oil.com/nl/ .
    1 point
  14. Net voor de vakantie nog even de KJ verhoogd.
    1 point
  15. Hoi. Je hebt een probleem. Ten eerste heb je vermoedelijk een 3.8 motor, de 3.6 kwam pas in 2012. Maar dat maakt niet uit. De melding permanent uitschakelen gaat niet, in de USA is dit direct afkeur bij de Smog-test. Normaal zorgt het EVAP systeem voor het afvoeren van benzinedampen van de tank ed. De PCM geeft op door de computer te bepalen tijdstippen de zg Pursevalve het commando te openen waardoor de dampen verbrand worden in de motor. Voor CARB in Californië was dit niet genoeg, er moest ook nog een controlesysteem voor de luchtdichtheid komen van dit systeem. Het slimste wat men kon bedenken was, de Pursevalve af en toe sluiten, en een beetje overdruk creëren op het systeem, ook weer door de computer te bepalen wanneer, en dan controleren of de druk niet weg valt. Als de druk dus wel weg valt , krijg je de melding van een klein of groot lek. Bv Gascap. Omdat dit in de USA dus afkeur is en vaak gebeurt, hebben de garages daar een rookgenerator waarmee ze dus vanaf de Pursevalve onder lage druk rook in de leiding blazen en dan kijken waar die ontsnapt. Ik hoop dat je met perslucht niet de boel verergert hebt.... het is een onderdruk systeem. Dan de oplossing, Je haalt de twee slangen los van de Pursevalve. Met een slangetje op 1 van de 2 aansluitingen controleer je of de Pursevalve niet lekt. Als er geen stroom op staat , moet die dicht zijn. Als die dicht is, zit er dus een lek in het systeem, Je gaat naar een hele stille plek, moeilijk in Nedeland... dan sluit je een 12volt luchtbed pompje aan op de leiding die van achter komt bij de Pursevalve, de andere leiding gaat het inlaatspruitstuk in. Je kruipt onder de jeep met een plantenspuit met zeepsop, en dan maar zoeken. Als het een groot lek is, hoor je de lucht blazen, bij een klein lek bellen blazen... Op de tank zijn drie plaatsen die kunnen lekken, verder de beluchtingsslang van de tank vulpijp, alle leidingen enz... Succes! Nogmaals succes, Siert. Laat je weten hoe het afloopt?
    1 point
  16. Ik heb het eventjes nagekeken in mijn Jeep manual (kenmerk: 0VCIH-INSXJ, destijds geleverd bij mijn 1998'er XJ 4.0-liter automaat). Daar staat het volgende (het is wel een heel verhaal, maar denk ik best leerzaam voor degenen die niet in het bezit zijn van een instructieboekje of er eentje hebben in een buitenlandse taal). (citaat) VIERWIELAANDRIJVING SelecTrac-vierwielaandrijving: De SelecTrac kan in de volgende standen worden gezet: -stand 2WD: achterwielaandrijving, hoge gearing; -stand 4x4 PART-TIME: vierwielaandrijving, hoge gearing voor TIJDELIJK gebruik; -stand 4x4 FULL-TIME: vierwielaandrijving, hoge gearing voor PERMANENT gebruik; -stand N (Neutral): geen aandrijving, om de verbinding tussen de assen en de aandrijving te verbreken (zie voor het slepen van de auto ook het hoofdstuk "wat te doen bij pech"); -de stand 4-LO: vierwielaandrijving, lage gearing voor TIJDELIJK gebruik. Controlelampjes in het instrumentenpaneel geven aan welke stand is ingeschakeld. Het groene lampje geeft aan dat in de FULL-TIME vierwielaandrijving wordt gereden ("4x4 FULL-TIME"), het oranje lampje geeft aan dat van de stand PART-TIME vierwielaandrijving gebruik wordt gemaakt ("4x4 PART-TIME" of "4-LO"). Schakelen van de tussenbak (SelecTrac): -stand 2-WD Gebruik deze stand voor het rijden op verharde wegen onder normale omstandigheden, als de vierwielaandrijving niet noodzakelijk is. -stand 4x4 PART-TIME Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op of naast de weg, als er extra grip nodig is zoals bij het rijden door sneeuw of bij ijzel. In deze stand zijn de voor- en de achteras mechanisch met elkaar verbonden en draaien met dezelfde snelheid. Gebruik deze stand nooit op een droge, verharde weg! De tussenbak mag bij ELKE rijsnelheid vanuit de stand 2-WD in de stand 4-PART-TIME worden gezet. -stand 4x4 FULL-TIME Dit is de meest gebruikte stand voor vierwielaandrijving, te gebruiken op natte, met sneeuw bedekte of op gladde wegen wanneer er extra grip wordt verlangd. Als deze stand is ingeschakeld, kunnen de voor-en achteras met verschillende snelheden draaien, waardoor de auto goed bestuurbaar blijft. Deze stand kan naar wens het gehele jaar door en op elke ondergrond worden gebruikt. De tussenbak mag bij ELKE rijsnelheid vanuit de stand 2-WD in de stand 4-FULL-TIME worden gezet. -stand 4-LO Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op onverharde wegen of bij terreinrijden als er extra grip bij lage snelheden nodig is. Gebruik deze stand echter nooit op een droge, verharde weg! Schakel de tussenbak in deze stand bij stilstand in door de selectiehendel van de automatische transmissie in "neutraal" te zetten, dan de selectiehendel van de tussenbak iets naar rechts te drukken en dan vervolgens stevig naar achteren te trekken in de stand 4-LO. Voorzichtig: probeer nóóit de stand 4-LO in te schakelen als de auto (nog) rijdt!! De tussenbakkan hierdoor ernstig beschadigd raken! Bij het schakelen vanuit de stand 2-WD via de stand 4x4 PART-TIME naar de stand 4x4 FULL-TIME kan het nodig zijn om het gaspedaal twee keer kort los te laten. OPMERKING: Als de tussenbak moeilijk in of uit de vierwielaandrijving is te schakelen, kan de oorzaak ongelijke bandenslijtage, (te) lage bandenspanning, zware belasting van de auto of een koude buitentemperatuur zijn. WAARSCHUWING! Rijd uitsluitend met geheel ingeschakelde tussenbak! Als met de auto wordt gereden terwijl de tussenbak niet volledig is ingeschakeld, kan dat schade aan de tandwielen en verlies van trekkracht veroorzaken! Bovendien kunt u de controle over de auto verliezen! CommandTrac vierwielaandrijving: CommandTrac is een inschakelbare vierwielaandrijving. Als de vierwielaandrijving wordt ingeschakeld, zijn de voor-en de achteras mechanisch met elkaar verbonden en draaien de wielen met dezelfde snelheid. De CommandTrac kan in de volgende standen worden gezet: -stand 2H: achterwielaandrijving, hoge gearing; -stand 4H: vierwielaandrijving, hoge gearing voor tijdelijk gebruik; -stand N (Neutral): geen aandrijving, om de verbinding tussen de assen en de aandrijving te verbreken (zie voor het slepen van de auto ook het hoofdstuk "wat te doen bij pech"); -stand 4L: vierwielaandrijving, lage gearing voor tijdelijk gebruik; -een oranje controlelampje PART-TIME in het instrumentenpaneel geeft aan dat alle vier de wielen worden aangedreven ('4H' of '4L'). WAARSCHUWING: Parkeer de auto NOOIT met de tussenbak in de stand N (neutraal) zonder EERST de parkeerrem te activeren! In de stand neutraal bestaat er geen vaste verbinding tussen de wielen en de versnellingsbak waardoor de auto kan gaan bewegen, ongeacht de stand van de selectiehendel! Voorzichtig! Schakel de tussenbak bij een auto met CommandTrac nooit in vierwielaandrijving op een droge, verharde weg en gebruik de stand 4L alleen als er extra trekkracht nodig is. Als vierwielaandrijving wordt ingeschakeld op een dergelijke weg, ontstaan er spanningen in de aandrijving, kunnen er onderdelen van de aandrijving worden beschadigd en zal het schakelen moeizaam verlopen. Het schakelen zal wat gemakkelijker gaan door een klein stukje achteruit te rijden of door de auto op een stukje onverharde weg te zetten zodat de wielen een klein beetje kunnen slippen. Schakelen van de tussenbak (CommandTrac): -stand 2H Deze stand is bedoeld voor het rijden op verharde wegen onder normale omstandigheden, als vierwielaandrijving niet noodzakelijk is. -stand 4H Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op onverharde wegen als er extra grip nodig is, bijvoorbeeld bij het rijden door regen, door sneeuw, modder, zand of bij terreinrijden. Gebruik deze stand nooit op een droge, verharde weg! De tussenbak mag bij ELKE rijsnelheid vanuit stand 2H in de stand 4H worden gezet. -stand 4L Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op onverharde wegen of bij terreinrijden als er extra grip bij lage snelheden nodig is. Gebruik deze stand nooit op een droge, verharde weg! Schakel de tussenbak in deze stand alleen bij stilstand! Schakel de selectiehendel van de tussenbak in neutraal, beweeg vervolgens de hendel iets naar rechts en dan stevig naar achteren in de stand 4L. WAARSCHUWING! Rijd uitsluitend met geheel ingeschakelde tussenbak! Als met de auto wordt gereden terwijl de tussenbak niet volledig is ingeschakeld, kan dat schade aan de tandwielen en verlies van trekkracht veroorzaken! Bovendien kunt u de controle over de auto verliezen! Voorzichtig! Probeer nóóit de stand 4 in te schakelen als de auto (nog) rijdt! De tussenbak kan hierdoor ernstig beschadigd raken. ACHTERAS MET TRAC-LOK. (indien aanwezig) Trac-Lok is een sperdifferentieel dat ervoor zorgt dat er altijd een gelijke krachtverdeling is tussen de beide achterwielen. Dit voorkomt doorslippen door gebrek aan grip aan één wiel. Als de grip van beide achterwielen verschilt, zorgt het sperdifferentieel voor een optimale verdeling van de krachten tussen beide wielen, door de aandrijfkracht op het wiel met de meeste grip te verhogen. Een sperdifferentieel is vooral van belang op een glad wegdek. Als beide achterwielen op een glad wegoppervlak staan, wordt maximale grip verkregen door het gaspedaal een klein beetje in te drukken. Als er echter maar één wiel op een zeer gladde ondergrond staat, kan een maximale aandrijfkracht worden bereikt door de parkeerrem even aan te trekken. (einde citaat) Hè, hè....een heel verhaal ! Ik hoop echter dat ik op tussenbakgebied iets meer duidelijkheid heb mogen scheppen. Greetz ,
    1 point


×
×
  • Create New...