Spring naar bijdragen

JanW

Forum member
  • Aantal bijdragen

    118
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    1

JanW last won the day on November 3 2023

JanW had the most liked content!

Over JanW

  • Verjaardag 16/01/1961

Contact Methods

  • Website URL
    http://home.hccnet.nl/jan.wijnbelt/
  • ICQ
    0

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

JanW's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

1

Waardering in de gemeenschap

  1. Meest voor de hand liggend: schakelaar kapot? Zo niet: dan denk ik dat je naar alle waarschijnlijkheid last hebt van een slechte massaverbinding ergens in je auto (meest waarschijnlijk ergens in of bij de centrale electronische regelunit, onderin voetenruimte, bestuurderszijde). Op je gemak (laten?) zoeken dus..... Succes! JanW
  2. Ik heb eigenlijk heen-en-weer naar Italië dezelfde problemen als Suntrex ondervonden met mijn 98'er XJ 4-liter. Op de heenreis (34 graden constant en caravan van 1.500 kg erachter) geen probleem gehad. Op camping aangekomen, bij het manoevreren op de kampeerplaats om de caravan op z'n plek te zetten, ging ineens de koelvloeistoftemperatuurmeter naar 125 graden, vergezeld met een waarschuwingstoon en een brandend 'check gauges' lampje. Veel koelvloeistof via de overloop bij het expansievat er uit. Na geheel afgekoeld te zijn -en een half litertje bijgevuld te hebben- deed alles het weer als vanouds. Toch de Jeep een paar dagen daarna maar even bij de lokale Chrysler-Jeepdealer gebracht ("Offroad 4x4 Verbania" te Feriolo aan het Lago Maggiore, billijke prijzen -maar geen factuur... ). Uitgelegd dat volgens mij de thermostaat ('blocca temperatura' op z'n Italiaans) kaduuk was. De garagist heeft daarop het systeem bekeken en er een flink stuk mee gereden. Thermostaat zou volgens hem goed werken (dop los; borrelen en zakkend vloeistofniveau etc), alleen de tweede fan (middenvoor) deed het niet (of onvoldoende, dat heb ik met m'n gebrekkige Italiaans niet goed begrepen....). De koppeling daarvan heeft-ie gedemonteerd en schoongemaakt. Daarna deed-ie het 14 dagen weer normaal: 100 graden en bij het stoplicht zachtjes oplopend tot 105, om direct na het verder rijden weer te zakken naar de gebruikelijke 100 graden op de meter (weliswaar solorijdend, maar toch). Tijdens de terugreis (35 graden, bergachtig gebied, wederom met de Fendt van 1.500 kg aan de haak en na een uur of 2 rijden) -midden in een stadje!- wederom hetzelfde ritueel: meter naar 125 graden, 'check gauges' en een gongsignaal. Expansievat borrelde en bruiste behoorlijk en hij gooide de nodige koelvloeistof de straat op via de overloop. De zaak een half uurtje laten afkoelen, 0,2 liter er bij een verder geen problemen meer tot thuis toe. Temperatuur bleef rijdend 100 graden en stilstaand (of stijgend) oplopend naar 105 graden om direct daarna weer te dalen tot 100 graden -zelfs bij de file op de A2 bij de stoplichten te Maastricht bleef-ie steken op 105 graden!. Zij de beschreven belevenissen te wijten aan de (cumulatieve) oorzaak van èn erg warm weer èn een zware aanhanger èn weinig tot geen snelheid? Of moet een Jeep daar tegen kunnen en is er iets anders aan de hand? Ik ben benieuwd naar de deskundige reacties! Greetz, JanW
  3. JanW

    Cherokee 4.0 4/1998

    Te koop: Jeep Cherokee XJ, 4.0 I-6, bouwjaar 1998 Tweede eigenaar. Origineel NL-auto. Deel-1 van 24-4-1998 Rubicon-uitvoering; destijds slechts 5 van in NL geleverd Kleur exterieur: 'moss pearl' (donkergroen, kleurcode PJN) kleur interieur: 'saddle' (creme leder met groene piping, code QJN) Kilometerstand ongeveer 196K APK geldig tot en met maart 2007 Boekjes en onderhoudspapieren aanwezig. Airconditioning is in mei 2005 geheel nagekeken en opnieuw afgevuld, vullings- en keuringscerificaat aanwezig. Nieuwe schijven en remblokken vóór geplaatst bij ongeveer 190K (september 2005) Verdere specificaties: -lederen interieur -cv, alles elektrisch -cruise-control bediening vanaf stuur -bagagerolhoes -bagagecover -compleet roofrack -tuner/md met wisselaar onder de achterbank -5-spaaks LMV, origineel 'Jeep Ecco' -trekhaak met Multicon 13-polig Vraagprijs € 8.750 of een aannemelijk bod. Foto's op verzoek door te mailen. Tel info onder (0162) 458182 of e-mail jan.wijnbelt@gmail.com
  4. Thanx Buffalo en Boris voor de reactie. Voor Boris: zowel de bedieningsschakelaars in het portier aan de bestuurderszijde als de onderscheidelijke schakelaars in de overige deuren zijn 'dood' -reageren dus niet meer. Overigens, als aanvulling: de storingen op de radio indien ik de schakelaar beweeg waar ik in het eerste topic over sprak, doen zich voor bij àlle knopjes van de raambediening. Dat gaf mij al een indicatie dat de storing 'dieper' moet zitten -in elg geval dus niet in de portieren zèlf (anders is er toch óók geen reactie in de vorm van een hoorbaar stoorsignaal op de luidsprekers, toch?). In elk geval: bedankt voor je tip over het relais (en de eventueel gecorrodeerde verbindingen) aan de voetenruimte passagierszijde. Ik zal daar komende week eens een "speur- en meettocht" op touw gaan zetten. Ik meld me wel weer als ik de veroorzaker heb gevonden..... Greetz, JanW
  5. Jeepers, Ik heb een probleempje met de elektriek van de bediening van de ruiten. Enige tijd geleden ging het raam van het portier aan de bestuurderszijde niet meer omhoog en reageerde geen enkele raambedieningsschakelaar meer. Nadat ik het contact had uitgezet en weer aan had gezet, deed alles het weer. So far, so good....tot deze week. Geen enkele raambedienigsschakelaar (zowel aan bedieningscluster bestuurderszijde als aan de overige portieren) doet het nog . Het enige wat ik opmerk is dat op het moment dat ik een schakelaar indruk, er een storing hoorbaar is op de luidsprekers van de radio en dat de verlichting ìn de schakelaars flikkert. Het lijkt wel iets van een slechte massa. Is dit vermoeden logisch? Zo ja: waar is de meest voor de hand liggende plaats waar dat slechte contact kan zitten? In het bedieningscluster misschien? Of is een andere plaats meer voor de hand liggend? Ik hoor het wel. Greetz, JanW P.S. Het Jeepke is vanochtend weer voorzien van een héél jaar geldige APK. Geen enkele opmerking van de keurmeester. Blij , want je weet nooit wat ze tegenwoordig vinden.....
  6. @priariewolf: Lijkt me een goede keuze -dat nog even doorzoeken dus.... Een '85'er met volgens mij inderdaad een zeldzaam, weinig tot niets toevoegend motorblok, lijkt me meer iets om maar te laten staan. Er zijn immers zat XJ's met courante 4.0-liter I-6 motorisering te vinden dunkt me. Succes bij je zoektocht!
  7. Gisteren wat merkwaardigs meegemaakt Kwam een parkeergarage binnenrijden en deed het portierraam aan bestuurderszijde open. Alles goed: raam ging naar beneden. Na het kaartje uit de slagboom gevist te hebben, wilde ik het raam weer dichtdoen.....maar: noppes, nada. De raambediening reageerde niet meer op het knopje. Raam bleef naar beneden, sterker nog: het hele raam zat in het portier. Wat daarbij opviel was het volgende. Als ik de schakelaar van het raam aanraakte, flikkerden alle zwakverlichte groengekleurde lampjes die zich in de handgreep van het portier bevonden; óók die in de andere portieren. Ook was opvallend dat -toen ik het Jeepke in een vrij parkeervak had gezet- geen enkele schakelaar van de portierbediening het meer deed -alleen dat flikkeren van de zwakverlichte groene lampjes dus Niet voor één gat te vangen zijnde, toch maar eventjes de motor en het contact uitgezet en daarna weer gestart. En ja hoor, alles deed het weer: het 'verdwenen'portierraam kwam weer tevoorschijn en de overige ramen reageerden ook weer op de commando's van de diverse schakelaars... Wat kan dat zijn? Een 'originele' Jeep-bug misschien?? Blijf het toch eigenaardig vinden.... Greetz -en natuurlijk het beste voor 't nieuwe jaar.
  8. @Lazyfish, Als de XJ die je op het oog hebt inderdaad reeds voorzien is van een LPG-installatie (Quote: "Of kan je beter terug overstappen op de benzine?") zou ik geen seconde nadenken: gewoon laten zitten en de extra motorrijtuigenbelasting betalen.... Even een rekensommetje: stel: gasverbruik in de stad 1:4 (25 liter/100 km) en benzineverrbuik in de stad 1:5,0 à 1:5,5 (20 à 18,2 liter/100 km). Is volgens mij realistisch, althans mijn XJ 4.0-liter realiseert dat verbruik bij overwegend stadsverkeer! Belasting: LPG (overig) klasse 1551-1650, stel woonplaats Noord-Brabant: per maand € 115,-. Benzine: klasse 1451-1550 (één klasse lichter: de gasinstallatie weegt immers óók wat): per maand € 55,-. Met andere woorden: als de Jeep niet van z'n plaats komt, ben je met gas duurder uit. Wat nu als je er mee gaat rijden -daar is 'n Jeep toch immers voor bedoeld? Ga eens uit van 600 km per maand (20 km per dag); daar zit je immers zò aan.... Benzine: 600/100 x 20 = 120 liter à (stel) € 1,30 = € 156,- + € 55,- belasting = totaal € 211,- LPG: 600/100 x 25 = 150 liter à (stel) € 0,59 = € 88,50 + € 115,- belasting = totaal € 203,50 Voordeel van LPG ten opzichte van benzine: € 209 versus € 203,50 is reeds € 7,50....met andere woorden: 600 km/maand is ongeveer het omslagpunt bij een reeds bij aankoop gemonteerde en geïnstalleerde gasinstallatie. Wat nu als je er 1000 km per maand mee gaat rijden? LPG: 1000/100 x 25 = 250 x € 0,59 = € 147,50 + € 115,- mrb = € 262,50 Benzine: 1000/100 x 20 = 200 x € 1,30 = € 260,- + € 55,- mrb = € 315,- Voordeel: € 315 -/- € 262,50 = 52,50 oftewel anderhalf à twee tankjes LPG..... Enzovoorts, enzovoorts..... Tot slot: bij al deze rekenarij moet je wel in de gaten houden dat een LPG-installatie wat onderhoudsgevoeliger kan zijn dan een normale 'huis-tuin-en-keuken' benzine-installatie, dus dat je op jaarbasis wat van je tankvoordeel kwijt zal zijn voor de post onderhoud/storingen. Als er nog een installatie gemonteerd c.q. geïnstalleerd moet worden, is het natuurlijk een héél ander verhaal.... Dan moeten er maandelijks wel wat kilometers gemaakt worden eer één en ander economisch zal worden. Greetz -en succes met de Jeep!
  9. ....althans: indien het een 4.0-liter 6-cylinder betreft! Deze is uitgerust met de SelecTrac tussenbak waarbij het inderdaad mogelijk is om permanent alle vier de wielen aangedreven te hebben. Bij zowel de 2.5-liter 4-cylinder benzine als de 2.5-liter VM-diesel is de 4x4-stand per sé NIET bedoeld voor een (ver-)harde ondergrond: deze modellen hebben de CommandTrac tussenbak, waarbij de vierwielaandrijving dus alleen "incidenteel" ingeschakeld mag zijn. Greetz,
  10. JanW

    airco

    Kees, Ik denk haast dat-ie kapot is. Steek je licht eens op bij een aircospecialist. Ik heb de mijne dit voorjaar laten repareren door (zonder reclame te willen maken) Aircoservice Helmonds te Breda -toch wel dichtbij Zwaluwe, denk ik. Bij mij deed de airco het steeds minder en bleek de electromagneet van de compressor kaduuk. Inclusief de reparatie van dit item en opnieuw afvullen van het systeem, was ik bijna € 400,- voor dat geintje kwijt (...wel met certificaat). Daarna koelt-ie (tot op heden!) weer als vanouds. Wat het gesis te betekenen heeft, weet ik helaas niet. Kan duiden op een toevoerslang vanaf de compressor -het komt in elk geval vanaf de zijde waar de airco-installatie zit ingebouwd. In elk geval zou de hierbovengenoemde aircotechneut het voor je moeten kunnen lokaliseren wellicht kunnen oplossen. Succes!
  11. Inderdaad: http://www.fivestardealers.com/denver/Jeep...id=u&bid=&rid=u Het is één van de Chrysler-Jeep dealers in Colorado. Greetz,
  12. Wat banden betreft, kijk eens -om wat voorbeelden van "75%-weg/25%-terrein banden" te noemen- naar: -Michelin 4x4 Synchrone (heb ik er nu zelf onder; bevallen mij goed, prima bij nattigheid) -Goodyear Wrangler HP (eerste montage, op zich goed maar vrij duur) -Cooper Discoverer AST-II (vond ik vrij lawaaiig, scherpe prijs, handling in de regen maar zo-zo, maar: èrg slijtvast) -Pirelli Scorpion STR -Bridgestone Dueler A/T -General Tires Grabber TR -Mickey Thompson Baja Radial MTX ('Het Echte Merk Voor Jeepers': maar...niet schrikken van de prijs!) Bel wat bandenboeren in de rondte en vraag naar de prijzen 'all-in'; je zult versteld staan wat er voor prijsverschillen zijn..... Met 'verre oosten-banden' (Taiwan, Korea, Indonesië) zoals Kuhmo, Maxxis, Starfire etcetera wordt nogal eens gestunt door de bandenboeren. Qua kwaliteit moet je echter niet al te veel verwachten (handling bij nattigheid, rolweerstand, slijtvastheid en dat soort zaken). Een aardige site om wat merken/maten te weten te komen is: http://www.offroadreifen.com/ (het is wel een Duitse site en niet alle merken/maten zijn zondermeer leverbaar in Nederland) Greetz,
  13. @ Vulture, Een poging: NHB = cooler auxiliary transmission oil NHM = speed control XEV = tow eye brackets END = ?? HGD = insulation hood de luxe JPA = power windows LDB = lamp cargo compartment MWG = roof rack ABB = european equipment group ABE = export equipment group ARW = sport decor group BGK = brakes /power front disck front/rear drum CSC = cover cargo compartment CVE = ?? APC = monotone paint PCJ = colour trim QX9 = secondary colour trim 7SA= ?? ERH = engine - 4.0L PowerTech I-6 DGB = transmission - 4-speed automatic 1J4FJB8S2SL = type/productielokatie/modeljaar/productiebatch XJJL74 = variantcode Greetz,
  14. Vulture, Zo te zien is jouw colourtrim inderdaad 'PCJ' (volgens mij doet men in het algemeen met de tweede code -QX9- niet veel). Overigens: antwoord op 'ps': gewoon belangstellend vragen als je met wat Jeep-techneuten en/of Jeep-monteurs (en/of, natuurlijk niet te vergeten: Jeep-liefhebbers) rond een Jeep staat... Ook helpt het als je lokale Chrysler-Jeepdealer eens de complete autohistorie aan de hand van het chassisnummer voor je uitdraait: je kunt dan aan de hand van deze uitdraai allerlei code's napluizen -als je dat tenminste wilt....(en zo eens kijken wat de eerste eigenaar er allemaal op-en-aan heeft besteld, om maar n's wat te noemen). Greetz,
  15. @ Vulture, Op het fabricage/homologatieplaatje onder de motorkap (van de voorzijde gezien aan de linkerkant, gepopnageld en in de kleur van de auto gespoten, voorzien van ingestanste letters/cijfers) staat een hele rijstebrij van code's (je kunt hieruit van alles te weten komen betreffende de auto.) Eén van de code's betreft de lakkleur ('colourtrim' in Jeepjargon). In mijn 98'er XJ staat de deze code op de 4e rij vermeld: rij 1: LDB MWG XEV 6 MP rij 2: ABB ABE CSC CUF CUN K2Z rij 3: 124 52616533 XJ JL74 rij 4: APA PJN QJN XJT6 ERH rij 5: DGB B 1JFJB8SOWL *chassisnummer* Dus: 'PJN' en 'QJN' betreffen de kleurcode's (in dit geval "Moss Green Pearl"). Bij two-tone-uitvoeringen zijn deze code's natuurlijk verschillend. Met deze code in de hand (in dit voorbeeld dus: 'PJN') kun je bij elke Chrysler-Jeepdealer een passende lakstift kopen. Houdt daarbij wel in de gaten dat deze kleur fors kan verschillen met de kleur op de auto: dit heeft te maken met de verwering van de lak door de zonnestraling en de veroudering van de blanke lak op de kleurlaklagen van de carrosserie. Succes!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...