Jump to content

JeroenDor

Forum member
  • Posts

    29
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

JeroenDor last won the day on July 20

JeroenDor had the most liked content!

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Cherokee
  • Bouwjaar
    1998

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

JeroenDor's Achievements

Explorer

Explorer (4/14)

  • Collaborator Rare
  • One Month Later Rare
  • Week One Done Rare
  • Dedicated Rare
  • First Post Rare

Recent Badges

2

Reputation

  1. Van wat ik gezien heb op wat YT videootjes kun je vanonder wel degelijk zien/voelen of de zuigers kantelen. Nee het gaat niet om centimeters, niet eens om millimeters. Maar als je twee lange schroevendraaiers tegen de zuiger zet kun je het wel zien/voelen en je kunt een gevoel krijgen hoe de zuigers zich onderling verhouden. Op een aantal van die videootjes is goed te zien dat de oorspronkelijke hoonpatronen op de cilinderwant nog volledig intact zijn. En er geen sprake is van een richeltje bovenaan de cilinder (waar de zuigerveren in BDP staan). Als dat allemaal het geval is, denk ik dat ik het wel aandurf om een enkele zuiger te vervangen. Ik ben (heel) vroeger) (hoofd) werktuigkundige geweest op de koopvaardij. Heel wat zuigers vervangen. Die richeltje slepen wij gewoon weg met een elektrische slijper. Op die grote dieselmotoren en cilinderdiameters van 40 - 100 cm komt dat natuurlijk iets minder precies. Ik heb inmiddels meerdere Jeep specialisten gesproken en die zeggen allemaal gewoon meer doorrijden. Heel veel Jeeps lijken zonder problemen min of meer eindeloos ermee door te rijden. Binnenkort komt een vriend langs met zo’n klein cameraatje. Eens kijken of we door het bougiegat in de cilinder kunnen komen en of we een beetje idee kunnen krijgen hoe het er uit ziet. Wie “doet het” voor €5 per zuiger? Ik zou ook nog weleens willen praten met een motorrevisiebedrijf wat bekend is met deze motoren. Qua kosten is dat waarschijnlijk niet erg economisch, maar mijn Jeep is (een van) mijn hobby auto, dus daar gelden andere criteria! Jeroen
  2. Hallo, Ik heb al de nodige zaken aan mijn 1998 Cherokee, 4.0 gedaan. Er staat inmiddels bijna 200K mile op de teller. Mijn motor heeft last van het bekende piston slap. Vooral als de motor nog koud is kun je het goed horen Als de motor op temperatuur is, hoor je het eigenlijk nauwelijks meer. Dus hopelijk ben ik er vroeg genoeg bij en is de schade beperkt tot zuiger en niet ingevreten op de cylinder. Ik heb de nodige Youtube videos bekeken over dit onderwerp. Lijkt dat vaak alleen de achterste zuiger het probleem heeft. Ik ga later deze week met een vriend eens verder kijken. We halen eerst even de carterpan eronderuit. Checken voor debris, schijnbaar willen de skirts van deze zuigers nog wel eens afbreken. Met de carterpan eraf kunnen we ook van onder de zuigers bekijken en zien of ze kantelen. De kop eraf halen is niet zo’n probleem lijkt me, zuiger eruit halen ook niet. Wat me niet duidelijk is, hoe om te gaan met het plaatsen van een nieuwe zuiger. Ik zie video’s en verhalen over het plaatsen van nieuwe zuigers, maar hoe halen ze de zuigerpen (wrist pen) los en zetten ze die weer vast. Ik heb wat videootjes gezien van mannen die de bovenkant van de zuigerstang warmstoken. Heeft iemand hier ervaring mee? Of kent iemand een goed revisiebedrijf die voor mij dit klusje zou willen doen. Maw ik lever de oude zuiger met zuigerstang en de nieuwe zuigers en zij zetten het over. Of wellicht zijn er andere varianten mogelijk / te bedenken? Een andere vraag is de maatvoering van de zuigers. Ik zie op de diverse onderdelensite in NL en de USA eigenlijk maar een (1) maat zuiger staan? Volgens het werkplaatshandboek zou je toch de cilinder nauwkeurig moeten meten en de maatvoering van de zuiger erop aan moeten passen, dus wellicht overmaats? Iemand enige ervaring mee? Ik heb ook wel al het advies gekregen om er niets aan te doen. Zodra de motor op temperatuur is loopt ie mooi, gebruikt geen olie! Alvast bedankt Jeroen
  3. Ik heb inmiddels al heel wat klussen aan mijn Jeep gedaan in de afgelopen vijf maanden. De laatste paar grote klussen waren het vervangen van de voorste keerring op de motor. Dan moet de pulley tevens harmonische balancer er ook af. Ook lekte mijn radiator, dus die moest ook worden vervangen. En als je dan toch bezig bent ook maar gelijk de waterpomp vervangen (zaten ook wat verdachte koelmiddel spatten op) en de thermostaat. Eerst de keerring maar. Als je bezig bent met de keerring en de pulley loop je altijd het risico dat je uitschiet met een sleutel oid en de radiator beschadig. De pulley trekker heb ik bij HBM gekocht. Let even op de boutjes voor de pulley en de bout die je nodig hebt om de pulley op de krukas terug te zetten. Dat zijn verschillende draadsoorten. Hier kun je het hele verhaal lezen: https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-62.html#post5345956 Jeroen
  4. Ik was vanmiddag toevallig even bij Brinkman in Vuren. Weten veel van Jeeps. Ook zij gebruiken altijd ATF. Dus vandaag de Kroon olie maar besteld. Jeroen
  5. die had ik al geprobeerd en dan krijg ik dit: https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/2492/sp-matic-4026/5221/ SP Matic 4026 is een synthetische Long Life Multi ATF, speciaal ontwikkeld voor toepassing in moderne automatische transmissies van personenwagens en bestelwagens. Dus een synthetisch ATF!! Weet niet of dat wel zo goed is voor een 25 jaar oude auto! Jeroen
  6. Ik wil de vloeistof van de stuurbekrachtiging verversen. Nu staat in mijn Jeep workshop manual heel expliciet dat je geen ATF mag gebruiken. Maar als ik via verschillende manieren zoek kom ik steeds weer uit op iets wat toch een ATF is. Ook op de Amerikaanse forum zie ik wat berichtjes die waarschuwen tegen het gebruik van ATF. Maar ik heb bijvoorbeeld in andere stuurbekrachtiging systemen wel gewoon ATF kunnen gebruiken. Iemand enig idee hoe het zit? Alvast bedankt Jeroen
  7. Niemand heeft het. Wordt wel als onderdeel meegeleverd op de connector op de bak. Ik ga het eerst maar proberen met de oude. Die ziet er nog wel redelijk uit. jeroen
  8. Ik ben o.a. mijn radiator aan het vervangen. De onderste slang van de transmissieleiding zat moervast, ondanks dat dit een quick (dis) connect is. Uiteindelijk eruit gekregen. Maar ik vertrouw deze verbinding niet meer, dus ik heb een complete nieuwe slang bij BSautoparts besteld. Aan de zijde van de bak zit de leiding vast met ook een quick (dis)connect. Die kwam gelukkig wel goed los. Maar het liefst zou ik dat plastic busje wat de slang op zijn plaats houdt ook maar gelijk vervangen. Iemand een idee wie dit soort (Dorman) production voert? Nog bij BSAutoparts, of Jeepparts en een paar andere Jeeponderdelen leveranciers ook geprobeerd. Gegoogeld op Dorman, er zijn wel wat partijen die onderdelen leveren van Dorman, maar niemand gevonden die de quick (dis) connect onderdeeltjes heeft. . In het ergste geval zet ik de oude terug, ziet er nog redelijk uit. Iemand toevallig een idee waar ik nog kan proberen, of iemand die een nieuwe heeft liggen toevallig?
  9. Ik heb een antwoord van de RDW gekregen: Dus het lijkt erop dat dit alleen toepasbaar is als je auto van voor 01-01-1998 is. Jeroen
  10. Ik heb een nieuwe uitgebreide aanvraag ingediend bij de RDW met verwijzingen naar de eerder genoemde brief. Eens kijken waar ze mee komen Jeroen
  11. Zo'n brief heb ik al geschreven. Zo ben ik begonnen. Maar daar kreeg ik antwoord op dat mijn Jeep een keuring moest hebben. Toen ik dat verder ging uitzoeken, kwam ik erachter dat zonder EU goedkeur het niet kon. Dus ik wil nu graag een nieuwe brief schrijven, met een zo’n precies mogelijk verwijzing naar hoe jij dit hebt gedaan. Zodat ik gebruik kan maken van dezelfde regeling, of snap waarom het bij jou Jeep wel kan. Dus jouw kenteken zou dan helpen. Klopt het dat je twee verschillende brieven hebt? Op de foto lijken ze wat anders, maar wellicht is het een en dezelfde. Je kunt me ook even privé mailen op jeroendorrestein@gmail.com Alvast bedankt
  12. Bedankt Siert, Ik heb zojuist even gebeld met de RDW maar niemand die zo snapte waar het om gaat. Is het mogelijk om de oorspronkelijke brief met mij te delen via email oid. Of in ieder geval het betreffende kenteken, dan kan de RDW het verder voor mij uitzoeken. Alvast hartelijke dank. Jeroen
  13. Geweldig. Ik ben de afgelopen weken, net als John, met Chrysler/Fiat en de RDW aan het bellen geweest. Ik kwam tot dezelfde conclusie. Zonder verkering van EU conformiteit van Jeep kan de RDW niks doen. Ik ga volgende week maar weer de RDW bellen. Mag ik vragen hoe recent deze brief is/was? Alvast bedankt Groeten Jeroen
×
×
  • Create New...