Spring naar bijdragen

JeroenDor

Forum member
  • Aantal bijdragen

    46
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    5

JeroenDor last won the day on April 10 2023

JeroenDor had the most liked content!

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Cherokee
  • Bouwjaar
    1998

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

JeroenDor's Achievements

Contributor

Contributor (5/14)

  • One Year In Rare
  • Collaborator Rare
  • One Month Later Rare
  • Week One Done Rare
  • Dedicated Rare

Recent Badges

6

Waardering in de gemeenschap

  1. Bij Rockauto kan je zo bestellen: https://www.rockauto.com/en/catalog/jeep,1997,cherokee,4.0l+l6,1180370,fuel+&+air,idle+air+control+(iac)+valve,6072
  2. Het smelten van de zekering zelf, de behuizing dus, is vrijwel altijd een indicatie van een te hoge weerstand ergens heel dicht bij de weerstand. Daardoor onstaat er een veel hogere stroom dan bedoeld en die smelt de zekering. Denk aan gecorrodeerde contacten of zoiets. Je moet de oorzaak in de zekeringkast en op de plaats van deze zekering zoeken! Ja en wel even kijken of dat plastic ergens tussen is gelopen. Wel zo handig om de boel schoon te houden en niet op andere plek ook weer te hoge weerstand te veroorzaken
  3. Mijn Cherokee is een 4.0L uit 1998 dus wat anders dan die van jou. Een tijdje geleden had ik ook problemen met starten. Deed niets of met nogal wat rare geluiden. Die ik, gebaseerd op andere en eerdere ervaringen toeschreef aan een slechte bendix oid. Ik heb een nieuwe startmotor gehaald en erop gezet. De oude was inderdaad best wel op en had minimaal een revisie nodig gehad. Met de nieuwe startmotor erop had ik nog dezelfde problemen en geluiden!! Op mijn Cherokee zit er nog een apart start relais onder de motorkamp. In the zekeringen/relais doos op de TCM. Blijkt uiteindelijk gewoon een slecht relaistje te zijn. Je kunt het hier allemaal nalezen, inclusief de relevant informatie uit het Jeep Cherokee 1998 Workshop manual. https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-jeep-cherokee-mini-one-74.html#post5563554 Zo’n relais kost $3,50 op Rockauto!! Overigens, sluit ook niet helemaal het contactslot uit. Na verloop van tijd raken die gewoon versleten en dan kunnen er ook rare problemen optreden. Ik moet die van mij ook nog een keur vervangen. Moet nog even uitzoeken of ik het zo kan doen dat ik mijn oude sleutel kan blijven gebruiken. Succes ermee Jeroen
  4. Cherokeeparts in ieder geval niet. Vandaag maar snel even zelf zo’n spacer gemaakt. Een wat steviger ontwerp. Ik heb ontdekt dat iedereen die deze dingen maakt gewoon een paar busjes op een stalen plaat last. Ik had toevallig nog een plaat aluminium liggen. HIer kun je wat meer details over de “productie” lezen: https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-74.html#post5559404
  5. Vandaag maar eens mijn stuurhuis eruit gehaald om te kijken wat ik met de speling ga doen. er bleek tussen het stuurhuis en het chassis ook nog een soort van aluminium spacer te zitten. Die is behoorlijk vergaan. ik heb al met alle bekende Jeeponderdelenleveranciers gebeld. Niemand heeft zo’n ding op voorraad. Ik zie ze bij allerlei Amerikaanse bedrijven wel op hun websites staan. Maar dan wordt het erg duur en de meeste versturen helemaal niet naar buiten de USA. Op Alibaba zie ik ze ook, maar dan heb ik m pas over 3-5 weken. In het ergste geval maak ik zelf wat, maar wellicht heeft iemand nog een idee waar zo’n spacer te verkrijgen is
  6. Beetje een naald in de spreekwoordelijke hooiberg. Probeer eens gewoon de accu een minuutje los te koppelen. Als je geluk hebt verdwijnt het. Succes ermee Jeroen
  7. Recentelijk heb ik zowel de fusees, als alle stuurkogels vervangen. Maar ik blijf ook nog wat speling op het stuurhuis houden. Ik kan ongeveer het stuur 3-4 centimeter, gemeten aan de rand van het stuur, heen en weer bewegen voordat de pitmanarm gaat bewegen. Zowel met als zonder bekrachtiging. Ik heb zitten kijken in het Jeep workshopmanual. Er staat wel een complete afstelprocedure in, maar dat lijkt vooral nodig als je het stuurhuis helemaal uit elkaar hebt gehad. Er zit wel iets van een stelbout op het huis. Iemand enige ervaring met hoe deze speling te verhelpen. Of een naam/adres van iemand die weet hoe deze stuurhuizen te reviseren? alvast bedankt Jeroen
  8. Bedankt Richard, nee, nauwelijks meer roest. Wat er was heb ik aangepakt. Ik heb inmiddels 199750 mijlen op de teller staan. Goed ingereden dus! groeten Jeroen
  9. Ik heb inmiddels mijn 1998 Jeep Cherokee XJ ongeveer een jaar. Tijdens het afgelopen jaar heb ik een hele reeks grote en kleine klussen aan mijn Jeep gedaan. Wij hebben jaren in het buitenland gewoond, onder andere ruim vier jaar in Delhi, India. Daar ben ik lid geworden van een groot Indiaas autoforum, TeamBHP. Indiers sleutelen nauwelijks zelf aan hun auto’s, maar zijn wel erg geïnteresseerd in dit soort klussen. Dus ben ik toen we weer terugkwamen in Nederland in 2017 al mijn sleutel- en aanverwante klussen op dit forum gezet. Ik heb zojuist een soort van samenvatting gemaakt met wat foto’s maar ook links naar de meer gedetailleerde beschrijvingen en foto’s. Helaas, alleen in het Engels. https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-72.html#post5524809
  10. Zoals Ab al aangeeft, toch even aan een goede OBS scanner hanger, kijken of je geen foutmeldingen hebt. Het zou ook een (vacuum) lek kunnn zijn en of ergens een slechte electrische verbinding. Wat nog wel eens wil helpen. Met de motor lopende voorzichtig overal eens even aan trekken en duwen. Dus aan de hele motor even proberen te schudden, maar ook alle slangetjes en stekkers, connectoren en dergelijke. Als het toerental van de motor verandert zit je in de buurt zo niet aan het betreffende onderdeel te trekken of te duwen. Voor vacuumdleks, bij draaiende motor, alles in het luchtinlaatcircuit even inspuiten met startgas (of remmenreiniger). Als er lekkage is hoor je het toerental stijgen. Succes Jeroen
  11. Bij Coating plus in Schaijk. http://www.coatingplus.nl als je je velgen maandag brengt kun je ze zaterdag ophalen. Vier velgen gestraald en gepoeder coated for Euro 300 inclusief! Jeroen
  12. Gisteren zijn de banden gemonteerd en gebalanceerd en heb ik alles weer op de Jeep gemonteerd. Ik heb ook een spuitbusje met de juiste kleur lak voor de vulstukken in het midden van de velg. Maar het is nu wat te koud om goed te spuiten. Dus dat moet maar even wachten totdat de buitentemperatuur weer ruim boven de 10-12 graden is. Ik heb ook een mooie momentsleutel kunnen lenen om de centrale moer of de aandrijfas vast te zetten. 200-1000Nm. Mijn eigen momentsleuteltjes vallen in het niet. Hier kan je de laatste sleutelstappen nog een keertje lezen: https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-70.html#post5481844 Ik ga vandaag nog even de uitlijning laten controleren. Jeep rijdt uitstekend, maar ik heb zoveel aan de voorophanging los gehad en nu met vier nieuwe banden wil ik wel alles goed in orde hebben. Jeroen
  13. Vredestein Comtrac 2 all seasons. Euromaster had een interessante deal, 4 halen 3 betalen. Gisteren heb ik mijn velgen opgehaald. Gestraald en powder coating. Zien er fantastisch uit!! Morgen worden de nieuwe banden gemonteerd. Ben benieuwd. Moet ook nog wat vastzetten voordat ik ze kan proberen. Ik heb alle vier de fusees voor vervangen, beide U-joints en de voorlagers. Krijg morgen een momentsleutel te leen om de moer (M36) die het lagerhuis opsluit mee vast te zetten op 237 Nm. Dat red ik niet met mijn hobby momentsleutels. Hier kun je het hele verhaal lezen: (wel in het Engels) even voorbij de plaatjes van mijn W123 scrollen en dan begint het. Mooie sleutelklus. https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-69.html#post5477274 Jeroen
  14. Het is bijna onmogelijk om via teksten een geluid de beoordelen. Ik zou denken aan het differentieel, de splices op de Assen en of Cardan, of de kruiskoppelingen. Ook moet de Cardan onder een specifieke hoek staan anders krijg je ook problemen. met dit soort problemen is het soms beter om een echte expert er even naar te laten kijken. Die kunnen vaak direct zeggen wat er aan de hand is. Kun je altijd nog kijken of je het zelf wilt repareren, of (al dan niet gedeeltelijk) laten doen. je moet wel iemand hebben die echt verstand heeft van deze auto’s. Ik ken er een in Vuren (bij Gorinchem) en in Den Haag. Maar wellicth dat iemand nog iemand dichterbij jou in de buurt kent. succes ermee Jeroen
  15. Hartelijk dank voor de suggesties. Ik ga eens even verder kijken. Off road is voor mij niet zo relevant, remmen en tot op zekere hoogte geluid en brandstof efficiëntie wel. ik heb inmiddels al een adresje om mijn velgen te laten stralen en opnieuw spuiten. Ik maak voor begin volgend jaar een afspraak, dus in de komende twee weken of zo ga ik wat bestellen Jeroen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...