
JeroenDor
Forum member-
Posts
43 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
5
JeroenDor last won the day on April 10
JeroenDor had the most liked content!
Jeep Informatie
-
Type Jeep
Cherokee
-
Bouwjaar
1998
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
JeroenDor's Achievements
-
Cherokeeparts in ieder geval niet. Vandaag maar snel even zelf zo’n spacer gemaakt. Een wat steviger ontwerp. Ik heb ontdekt dat iedereen die deze dingen maakt gewoon een paar busjes op een stalen plaat last. Ik had toevallig nog een plaat aluminium liggen. HIer kun je wat meer details over de “productie” lezen: https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-74.html#post5559404
-
Vandaag maar eens mijn stuurhuis eruit gehaald om te kijken wat ik met de speling ga doen. er bleek tussen het stuurhuis en het chassis ook nog een soort van aluminium spacer te zitten. Die is behoorlijk vergaan. ik heb al met alle bekende Jeeponderdelenleveranciers gebeld. Niemand heeft zo’n ding op voorraad. Ik zie ze bij allerlei Amerikaanse bedrijven wel op hun websites staan. Maar dan wordt het erg duur en de meeste versturen helemaal niet naar buiten de USA. Op Alibaba zie ik ze ook, maar dan heb ik m pas over 3-5 weken. In het ergste geval maak ik zelf wat, maar wellicht heeft iemand nog een idee waar zo’n spacer te verkrijgen is
-
Lampje motorstoring brand
JeroenDor replied to Andre Sleeuwits's topic in Cherokee (XJ) Technisch Forum
Beetje een naald in de spreekwoordelijke hooiberg. Probeer eens gewoon de accu een minuutje los te koppelen. Als je geluk hebt verdwijnt het. Succes ermee Jeroen -
Recentelijk heb ik zowel de fusees, als alle stuurkogels vervangen. Maar ik blijf ook nog wat speling op het stuurhuis houden. Ik kan ongeveer het stuur 3-4 centimeter, gemeten aan de rand van het stuur, heen en weer bewegen voordat de pitmanarm gaat bewegen. Zowel met als zonder bekrachtiging. Ik heb zitten kijken in het Jeep workshopmanual. Er staat wel een complete afstelprocedure in, maar dat lijkt vooral nodig als je het stuurhuis helemaal uit elkaar hebt gehad. Er zit wel iets van een stelbout op het huis. Iemand enige ervaring met hoe deze speling te verhelpen. Of een naam/adres van iemand die weet hoe deze stuurhuizen te reviseren? alvast bedankt Jeroen
-
Alle klussen aan mijn Jeep van het afgelopen jaar
JeroenDor replied to JeroenDor's topic in Cherokee (XJ) Technisch Forum
Bedankt Richard, nee, nauwelijks meer roest. Wat er was heb ik aangepakt. Ik heb inmiddels 199750 mijlen op de teller staan. Goed ingereden dus! groeten Jeroen -
Ik heb inmiddels mijn 1998 Jeep Cherokee XJ ongeveer een jaar. Tijdens het afgelopen jaar heb ik een hele reeks grote en kleine klussen aan mijn Jeep gedaan. Wij hebben jaren in het buitenland gewoond, onder andere ruim vier jaar in Delhi, India. Daar ben ik lid geworden van een groot Indiaas autoforum, TeamBHP. Indiers sleutelen nauwelijks zelf aan hun auto’s, maar zijn wel erg geïnteresseerd in dit soort klussen. Dus ben ik toen we weer terugkwamen in Nederland in 2017 al mijn sleutel- en aanverwante klussen op dit forum gezet. Ik heb zojuist een soort van samenvatting gemaakt met wat foto’s maar ook links naar de meer gedetailleerde beschrijvingen en foto’s. Helaas, alleen in het Engels. https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-72.html#post5524809
-
Zoals Ab al aangeeft, toch even aan een goede OBS scanner hanger, kijken of je geen foutmeldingen hebt. Het zou ook een (vacuum) lek kunnn zijn en of ergens een slechte electrische verbinding. Wat nog wel eens wil helpen. Met de motor lopende voorzichtig overal eens even aan trekken en duwen. Dus aan de hele motor even proberen te schudden, maar ook alle slangetjes en stekkers, connectoren en dergelijke. Als het toerental van de motor verandert zit je in de buurt zo niet aan het betreffende onderdeel te trekken of te duwen. Voor vacuumdleks, bij draaiende motor, alles in het luchtinlaatcircuit even inspuiten met startgas (of remmenreiniger). Als er lekkage is hoor je het toerental stijgen. Succes Jeroen
-
Bij Coating plus in Schaijk. http://www.coatingplus.nl als je je velgen maandag brengt kun je ze zaterdag ophalen. Vier velgen gestraald en gepoeder coated for Euro 300 inclusief! Jeroen
-
Gisteren zijn de banden gemonteerd en gebalanceerd en heb ik alles weer op de Jeep gemonteerd. Ik heb ook een spuitbusje met de juiste kleur lak voor de vulstukken in het midden van de velg. Maar het is nu wat te koud om goed te spuiten. Dus dat moet maar even wachten totdat de buitentemperatuur weer ruim boven de 10-12 graden is. Ik heb ook een mooie momentsleutel kunnen lenen om de centrale moer of de aandrijfas vast te zetten. 200-1000Nm. Mijn eigen momentsleuteltjes vallen in het niet. Hier kan je de laatste sleutelstappen nog een keertje lezen: https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-70.html#post5481844 Ik ga vandaag nog even de uitlijning laten controleren. Jeep rijdt uitstekend, maar ik heb zoveel aan de voorophanging los gehad en nu met vier nieuwe banden wil ik wel alles goed in orde hebben. Jeroen
-
Vredestein Comtrac 2 all seasons. Euromaster had een interessante deal, 4 halen 3 betalen. Gisteren heb ik mijn velgen opgehaald. Gestraald en powder coating. Zien er fantastisch uit!! Morgen worden de nieuwe banden gemonteerd. Ben benieuwd. Moet ook nog wat vastzetten voordat ik ze kan proberen. Ik heb alle vier de fusees voor vervangen, beide U-joints en de voorlagers. Krijg morgen een momentsleutel te leen om de moer (M36) die het lagerhuis opsluit mee vast te zetten op 237 Nm. Dat red ik niet met mijn hobby momentsleutels. Hier kun je het hele verhaal lezen: (wel in het Engels) even voorbij de plaatjes van mijn W123 scrollen en dan begint het. Mooie sleutelklus. https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-69.html#post5477274 Jeroen
-
Hard tikkend geluid na stilstand - Radeloos
JeroenDor replied to Raoulsp's topic in Cherokee (XJ) Technisch Forum
Het is bijna onmogelijk om via teksten een geluid de beoordelen. Ik zou denken aan het differentieel, de splices op de Assen en of Cardan, of de kruiskoppelingen. Ook moet de Cardan onder een specifieke hoek staan anders krijg je ook problemen. met dit soort problemen is het soms beter om een echte expert er even naar te laten kijken. Die kunnen vaak direct zeggen wat er aan de hand is. Kun je altijd nog kijken of je het zelf wilt repareren, of (al dan niet gedeeltelijk) laten doen. je moet wel iemand hebben die echt verstand heeft van deze auto’s. Ik ken er een in Vuren (bij Gorinchem) en in Den Haag. Maar wellicth dat iemand nog iemand dichterbij jou in de buurt kent. succes ermee Jeroen -
Hartelijk dank voor de suggesties. Ik ga eens even verder kijken. Off road is voor mij niet zo relevant, remmen en tot op zekere hoogte geluid en brandstof efficiëntie wel. ik heb inmiddels al een adresje om mijn velgen te laten stralen en opnieuw spuiten. Ik maak voor begin volgend jaar een afspraak, dus in de komende twee weken of zo ga ik wat bestellen Jeroen
-
JeroenDor started following Piston slap / zuiger vervangen and Welke banden?
-
Ik ben toe aan een setje nieuwe banden rondom. Mijn 1998 Jeep Cherokee (geen ABS) staat momenteel op Vredestein Contract 2 all season, 225/70/R15 Ik wil weer voor een all season band gaan. Mijn ervaring met deze Jeep en ook met mijn vorige Cherokee is dat als het regenachtig is, de remmen gauw blokkeren en je nog al gaat schuiven. Mijn vorige Cherokee, ook een identieke 1998 als mijn huidige, anders dan de kleur, had er ook last van. Vering, demper, stabilisatiestanden/rubbers alles in orde. Toendertijd woonden we in de USA en banden waren spoedgoedkoop. Dus ik heb toen wat geëxperimenteerd met wat verschillende banden. Uiteindelijk ben ik daar het hele jaar met winterbanden doorgereden, dat bleek ook in de regen enorm te schelen. Wat voor banden hebben jullie op je Cherokee, wat bevalt en welke absoluut niet? Jeroen
-
Condens op Ramen en van alles al gedaan….
JeroenDor replied to Stein's topic in Cherokee (XJ) Technisch Forum
Ik zou inderdaad ook aan een verstopte Afvoer van het kachel/verdamperhuis denken. je moet die afvoer aan de rechterzijde net voor het schutboard kunnen zien zitten. Als de AC draait moet daar wat water uit komen. succes ermee Jeroen -
Piston slap / zuiger vervangen
JeroenDor replied to JeroenDor's topic in Cherokee (XJ) Technisch Forum
Van wat ik gezien heb op wat YT videootjes kun je vanonder wel degelijk zien/voelen of de zuigers kantelen. Nee het gaat niet om centimeters, niet eens om millimeters. Maar als je twee lange schroevendraaiers tegen de zuiger zet kun je het wel zien/voelen en je kunt een gevoel krijgen hoe de zuigers zich onderling verhouden. Op een aantal van die videootjes is goed te zien dat de oorspronkelijke hoonpatronen op de cilinderwant nog volledig intact zijn. En er geen sprake is van een richeltje bovenaan de cilinder (waar de zuigerveren in BDP staan). Als dat allemaal het geval is, denk ik dat ik het wel aandurf om een enkele zuiger te vervangen. Ik ben (heel) vroeger) (hoofd) werktuigkundige geweest op de koopvaardij. Heel wat zuigers vervangen. Die richeltje slepen wij gewoon weg met een elektrische slijper. Op die grote dieselmotoren en cilinderdiameters van 40 - 100 cm komt dat natuurlijk iets minder precies. Ik heb inmiddels meerdere Jeep specialisten gesproken en die zeggen allemaal gewoon meer doorrijden. Heel veel Jeeps lijken zonder problemen min of meer eindeloos ermee door te rijden. Binnenkort komt een vriend langs met zo’n klein cameraatje. Eens kijken of we door het bougiegat in de cilinder kunnen komen en of we een beetje idee kunnen krijgen hoe het er uit ziet. Wie “doet het” voor €5 per zuiger? Ik zou ook nog weleens willen praten met een motorrevisiebedrijf wat bekend is met deze motoren. Qua kosten is dat waarschijnlijk niet erg economisch, maar mijn Jeep is (een van) mijn hobby auto, dus daar gelden andere criteria! Jeroen