Spring naar bijdragen

APK keuring


jeeped
 Share

Recommended Posts

Bij staat er 1.81 op het kenteken. Dit heeft volgens mij niks met de spoorbreedte te maken maar wordt gemeten van spatbord naar spatbord.

Dit hebben ze 1x keer gedaan bij een keuring. Daarna nooit meer.

Maar als ik het dus goed begrijp gaat die 2% dus over de spoorbreedte en niet breedte van de auto.

Mijn zwarte cherokee xj werd afgekeurd op het gebruik van banden zonder ce keurmerk en het ontbreken van spatlappen vanwege de hoogte. De breedte en hoogte van mijn xj waren geen afkeurpunten. Ik heb hem zelfs laten omkeuren bij de RDW en toen hebben ze het kenteken aangepast.

Mijn advies is juist om wagens die aangepast zijn t.o.v. de originele wagens te laten omkeuren en dit op het kentekenbewijs te laten aanpassen.

De regels van de RDW worden weer aangepast binnen een afzienbare tijd en de kans is aanwezig dat de regels meer gaan lijken op de Belgische en Duitse regels en dan gaat de breedte , hoogte en bandenmaat wel een rol spelen bij de APK. Als je nu juist de wagen aanbied bij de APK gaan de huidige aanpassingen gelden en dan heb je dat probleem niet meer volgens mij. Een herkeuring kost je tussen de 50 en 75 euro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wist jij dat er veel apk stations zijn die de afkeurpunten noteren zonder dat een wagen aangemeld is. En dat deze punten gewoon geregistreerd worden in een apart systeem. Dat is een tijd terug al ingevoerd om juist te voorkomen dat mensen de wagen achteraf ergens anders gaan keuren. Zo proberen wij gesjoemel tegen te gaan en slechte apk stations te ontmaskeren. Doen veel apk stations aan mee. Zo kunnen zij elkaar op de hoogte houden.

Hmm ik vind dit toch wel een beetje eng dat soort geheime lijstjes , ik wil niet meteen een vergelijking maken met een soort mensen in oorlogstijd, maar

Roomser dan de paus mag dit toch wel genoemd worden.....

Niet tegen U peroonlijk bedoeld maar wel tegen de groep uitslovers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Breedte (w) 168cm staat er op mijn kenteken, wat houd dit in ???????

Ik zou zeggen, de maat van de buitenzijde van de wielen.

Het RDW zegt 2% van de spoorbreedte, wat houdt dit in ???????

In de grondverzet wereld praten we over het meten van hart op hart van de banden of rupsen.

is dit ook zo bij de apk zo ja waar staat deze maat dan gemeld ?????

Het is een controlenpunt maar geen afkeurpunt bij een periodieke keuring,

recht is recht en krom is krom denk ik dan :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals Utah al zei:

Waarop wordt tijdens de APK gelet als het gaat om de banden onder mijn auto?

De banden onder uw auto worden gecontroleerd op beschadigingen. Zo mogen er geen bulten op zitten en mag het karkas van de band (dat onder het rubber zit) niet zichtbaar zijn. Daarnaast is er aandacht voor de diepte van het profiel (dit moet minimaal 1,6 millimeter zijn) en voor de bandenspanning. Als u brede banden onder uw auto hebt, zijn er nog twee punten van belang. Het eerste is dat de banden niet meer dan 3 centimeter buiten het spatbord mogen uitsteken. Dit wordt tijdens de APK gecontroleerd. Het tweede punt is de spoorbreedte. Dit is de afstand tussen het midden van de linkerband en het midden van de rechterband. Deze breedte mag niet meer dan 2% afwijken van wat voor uw auto normaal is.Dit wordt tijdens de APK niet gecontroleerd, maar de politie let hier wel op.

Ik heb vandaag naar het RDW gebeld met de vraag hoe het nu zat met de breedte en 2%.

De RDW vertelde mij het zelfde verhaal als hier boven staat geschreven, dit geldt zowel voor Grijs en Geel-kenteken.

Ze Hebben mijn kenteken nagetrokken en daar is geen spoorbreedte van bekent :):lol:.

Het RDW kon me wel vertellen dat de Jeep Wrangler YJ,s 2 spoorbreedte kon hebben De 147Cm of 148Cm

Dus zolang de banden niet meer dan 3Cm uitsteken wordt de jeep op dit punt gewoon goed gekeurd :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eindelijk gisteren het probleem met het abs-lampje dat bleef branden opgelost.

Al eerder geconstateerd dat de abs ringen op de aandrijfassen kapot waren en daarom de beide voorassen met homokineet vervangen. Doordat de linker ring uitgezet was (door de breuk) had deze de sensor ook beschadigd. Woensdag kreeg ik eindelijk de sensor binnen en direct gemonteerd. Lampje ging direct na het starten uit ! Nu is hij klaar voor de APK. Al eerder trouwens alle remschijven en remklauwen vervangen (geen probleem APK) en tevens de remschoenen van de handrem (wel probleem APK). En de schokbrekers (ook geen APK probleem maar gezien de staat van de schokbrekers die eraf kwamen wel hoog nodig). En tussendoor de radiator en de waterpomp vervangen, ook het probleem van te heet lopen opgelost. Heb er in de tussentijd al 6000 km mee gereden (waaronder een rit van 3000 km met aanhanger naar Florence v.v.). Ik ben onderhand van deze auto gaan houden. Ik ga maar een naam verzinnen voor hem.... Ik gebruik hem trouwens dagelijks en heeft mij nog nooit in de steek gelaten (op een lege accu na). Het enige dat ik niet begrijp is dat een infrarood handzender zoveel moet kosten, hiermee wacht ik nog even. Gelukkig geen APK eis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals je hebt kunnen lezen heb ik de laatste tijd nogal wat onderdelen vervangen. Drie weken geleden een voor-apk-keuring laten uitvoeren en aan de hand daarvan enige relevante zaken vervangen. Vrijdag dus de officiele keuring bij Profile Center en ... afgekeurd. Op een stuurkogelhoesje waarin een scheurtje zat. Bij brezan het hoge bedrag van 1,19 betaald en thuis vervangen. onderdeel halen 30 minuten, onderdeel vervangen 15 minuten. De herkeuring nam daarna 5 minuten in beslag en toen goedgekeurd. Mag er dus nu een jaartje weer mee rijden. Ga in de komende maand de uitlaat vervangen (niet lek maar zeer roestig en lawaaierig) en ga op zoek naar betaalbare weg en off-road banden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...