Spring naar bijdragen

Ogdak's Zj


Ogdak
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Zo, op de valreep.

Een aanpassing voor de bevestiging van de limiting straps.

In de oude situatie zaten de bevestigingen tekort op de shock adapter gemonteerd.

Waardoor de straps al gedeeltelijk zijn doorgeschuurd.

De shockbody raakt de strap bij max inveren, hier zichtbaar

DSCF2896.JPG

DSCF2909.JPG

Aangezien de bovenste bout een " exemplaar ivm mijn JKS shock adapter is,

is een langere bout opgevuld met ringen niet de meest voor de hand liggende optie.

Dus lassen we er een korte M12 met een M6 ringetje ertussen aan vast.

DSCF2905.JPG

Door het ringetje krijg je een mooie "diepe" las.

DSCF2906.JPG

DSCF2907.JPG

Weer gemonteerd.

DSCF2908.JPG

Verder met de aanpassing voor de hydro assist bracket.

De spoorstang half gedemonteerd om de "ringen" eromheen te schuiven

om vervolgens het een en ander in de middenstand uit te lijnen.

DSCF2901.JPG

DSCF2902.JPG

Ter plekke "vastgepikt",

DSCF2903.JPG

het hele spul gedemonteerd en afgelast.

DSCF2904.JPG

Voor de rest moet er hier en daar wat schoongemaakt en ontroest worden,

DSCF2895.JPG

DSCF2898.JPG

maar dat zal wel volgend jaar worden.

Goed uiteinde, denk om de vingers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij betreft Otto ben je de winnaar van 2006 met je project.

Echt super.

En ook nu weer met de twee bouten een goede oplossing die ik niet vergeet.

Je weet maar nooit wanneer je het nodig hebt.

Verder wens ik je alvast een mooi verbeterings project jaar voor 2007....

Want verbeteren blijf je toch....

En je weet het.....(heb je een achterlier als idee) wat betreft de electra.....bel je heb mijn nummer.

Mazzel Rene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zoo even een update, het was een heftig weekje tot nu toe.

Ben me al geruime tijd aan het orienteren op "bulletproof" assen als ze bestaan tenminste.

Zoals bekend is de achilles hiel van onze ZJ de huidige vooras, een Dana30rc.

Ben van mening dat het vrij zinloos is hier veel geld in te steken om te upgraden.

Als het bij een steekas kruisje blijft zal ik die wel vervangen maar zeker niet upgraden

en daarmee het probleem verleggen naar de steekas zelf. Steekas is immers duurder dan een

steekas kruisje. Steekas upgraden is ook geen optie daarmee verleg je het probleem naar het R&P.

Met name de "ring" gear blijft een kwetsbaar iets. Ook de upgrade middels een locker is leeftijdverkortend

in mijn situatie. Stel je voor een "gelockte" vooras, 1 wiel vrij spinnend welke plotseling "hapt" in harde ondergrond

o.i.d. Ondanks het feit dat ik vrij rustig rijdt voel ik het nu al bijna knappen.

Mogelijke logische axle upgrade kandidaten.

Kleine upgrade Dana44, grootte upgrade Dana60.

Gezien het feit dat ik nu 37" draai is de dana44 geen optie.

Dana60 zou een mooie kandidaat zijn, ware het niet dat het overgroote deel van de Dana60's het diff

aan de pass. kant hebben zitten en low pinion zijn. Tuurlijk asbuizen omzetten en de binnen knuckle's verdraaien is

mogelijk. De met name geschikte Dana60 kandidaten, diff aan de bestuurderskant en high pinion zitten onder

F250 en F350 vanaf ergens jaren '70 o.i.d. Tevens moet je dan achter de boel ook weer gaan aanpassen om je bout patroon

gelijk te houden, 2 verschillende velgen met reserve banden op 1 tire carrier schiet niet op.

Ander voordeel van een Dana60 is tevens een "groot" nadeel, het enorme diff huis, wat je uiteraard wel kan "shaven"

kost een hoop grondspeling. Vervolgens het grootste nadeel, deze assen zijn schaars in Europa en alle leuke aftermarkt

goodies moet je dus ook uit de states halen. $$

Wat is dan het alternatief, Portaal assen. huh.

Portal_axle.jpg

Hier het nodige over te lezen http://en.wikipedia.org/wiki/Portal_axles heb ik het plaatje ook van geleend.

De groote voordelen even samenvattend.

-Bodem vrijheid onder het diff(zal nog even meten tussen de 8.8 en de 404s)

-Reductie in diff en bij het wiel, geen naaf reductie maar wel een dergelijk principe.

-Standaard een locker(mijn 404s mechanisch latere modellen ook lucht bediend).

-Europees product al lang op de markt, dus ruim voorradig oftewel gunstig in prijs.

Tegenover voordelen staan natuurlijk ook nadelen.

-Lomp zwaar,

-de smalspoor modellen zijn toch nog gauw 160 breed en voorzien van trommelremmen. Latere modellen

voorzien van dubbelklauw schijfremmen, maar spoorbreedtes lopen dan op naar 2 meter en meer.

-Relatief weinig beschreven kennis over het bouwen van deze assen onder iets anders dan een unimog.

Tot zover een inleiding.

Afgelopen zondag op ebay een 404s achteras "gewonnen" ha ha.

Afgelopen dinsdag om 13:00 in de 323 gestapt, om om 18:30 op plaats bestemming te arriveren.

Huh, jawel as lag ruim 400 km verderop.

Terplekke de torque tube gedemonteerd, werd anders een beetje te breed op de aanhanger.

Met een kettingtakel en het nodige balkhout de as in de aanhanger getrokken.

Ook met 2 man til je hier niet aan.

Vervolgens om 19:30 weer huiswaarts gekeerd om daar om 00:15 te arriveren met 850 km achter de rug.

Daar wachte de volgende verassing, de nieuwe onderdelen voor wat er op 23-10-2006 kapot was gegaan

DSCF2921.JPG

Okee geef toe het heeft even geduurd, maar uiteindelijk is het pakketje op 04-01-2007 afgestempeld in Azle, Texas

en dus afgeleverd op 09-01-2007 in Apeldoorn. De onderdelen en verzending heb ik kostenloos gekregen.

Kelvin @ http://www.pscmotorsports.com/ thanks.

As, keerring, afdichtingen, rotor, rotorbladen etc.

DSCF2922.JPG

DSCF2923.JPG

Nog even een plaatje van de 404S en de hoogste tijd om naar bed te gaan.

DSCF2924.JPG

p.s. na aanleiding van de foto hierboven, kreeg ik gister de opmerking wat heb je kleine wielen gekocht.!

Uiteraard heb ik de wielen al opgemeten, wat denk je. Ze zijn GROTER dan mijn huidige 37"ers.

Zegt dus wel iest over de as.

Woensdag avond de strijd aangegaan om de 404s uit de aanhanger en op het terras te krijgen.

Gewapend met Farm-Jack, ratelbanden en goede zin, had ik hem na ruim 2 uur op het terras.

DSCF2925.JPG

DSCF2926.JPG

Hier zie je goed de hoogte winst door het portaal principe.

DSCF2927.JPG

Weer even naar de stuurpomp as,

Hier mijn gemaakte exemplaar boven en de nieuwe onder.

Wat gelijk opvalt is dat de nieuwe ook al blauw verkleurt is daar waar de as overgaat in de splines.

Dus datgeen wat ik in eerste instantie dacht, misschien te lang "droog" gelopen is hiermee uit de wereld.

DSCF2928.JPG

Ter info de ruimte "onder" het diff is 42 cm gemeten op standaard 10.5*20 mog banden.

DSCF2929.JPG

Zo inmiddels ook de stuurpomp weer in elkaar gezet, ga ik zo monteren.

DSCF2930.JPG

Mazzel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met grote nieuwsgierigheid probeer ik deze technische uitdaging te volgen.

Een ding snap ik niet (en laat ik me graag verklaren):

Het doel is om de zwakke vooras van de ZJ te gaan upgraden ... Waarom zie ik dan een achteras van een Unimog?

Uiteindelijk zal ik uiteraard beide vervangen, dat ik nu eerst tegen een achteras ben aangelopen is toeval.

Wat ik van voorgaand traject heb geleerd, is dat ik voor de volgende fase eerst alle benodigde spullen ga verzamelen en dan pas ga verbouwen. Hamvraag is hoelang mijn huidige vooras het zal uithouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En net toen je dacht nu kan er niks meer bij dan komt er weer iets nieuws uit de bus B)B)

ik blijf je topic aandachtig volgen Ogdak, tjonge wat een leerschool.

mss een kleine suggestie, heb je er wel al eens aan gedacht van de body van jouw ZJ op een unimog te zetten? B)B) lijkt me sneller en goedkoper

blijven sleutelen man! je bent een held :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Ogdak

p.s. na aanleiding van de foto hierboven, kreeg ik gister de opmerking wat heb je kleine wielen gekocht.!

Uiteraard heb ik de wielen al opgemeten, wat denk je. Ze zijn GROTER dan mijn huidige 37"ers.

Ach....... dat zijn toch ook kleine wieltjes B)

Voor de rest nice! (maar dat wist je al B) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Zo zijn we weer.

Vrij recentelijk de stuurpomp opnieuw tot 2 keer toe in elkaar gezet en gemonteerd.

Had een onderdeel verkeerd om zitten, daardoor perste de pomp op de aanzuigkant en werkt dus niet naar behoren.

DSCF2931.JPG

van boven

DSCF2932.JPG

van onderen

DSCF2933.JPG

Ook maar eens het jeepclub schildje gemonteerd.

DSCF2951.JPG

Nog even uitlijnen

DSCF2953.JPG

DSCF2954.JPG

En klaar voor 28 januari, marshaldag te Lathum

Helaas na een goede lunch hoorde ik "krak"

De nu volgende pic's staan er al op, maar voor de volledigheid.

Eerste aanblik doet mij het ergste vrezen, het glinsterd je tegemoet.

DSCF2963.JPG

Hier de wat grotere brokken welke mooi achter de kitrand zijn blijven hangen.

DSCF2966.JPG

Een paar komplete tanden.

DSCF2968.JPG

De eerste aanblik op het spider gear.

DSCF2969.JPG

Angstvallig de boel rond gedraaid zelfst dat ging al knarsend en niet soepel

Wat denk je alleen schade aan het spider gear.

DSCF2970.JPG

Ook wat schade in de "kooi" maar een dremel doet wonderen

DSCF2982.JPG

Spider gear is inmiddels bestelt, wellicht lukt Spaarnwoude nog.

Bij gebrek aan ..., maar begonnen aan de 404s achter

Maar dan eerst naar binnen met dat ijzer, aangezien het rechterwiel wat zwaar liep

maar even de remtrommel demonteren.

wielboutjes los, verhip zijn er 6

DSCF2985.JPG

wd40 heerscht, 2 schroeven om de trommel op z'n plek te houden.

ze zitten vast.

DSCF2986.JPG

Lang leve de slagschroevendraaier(? woordwaarde).

DSCF2987.JPG

2 keer een lange bout M10 om de trommel van de flens te "persen"

DSCF2988.JPG

Warempel het werkt, en dat voor een as van 44 jaar oud.

DSCF2989.JPG

ter referentie,

DSCF2990.JPG

DSCF2991.JPG

Zoo, inmiddels binnen, kacheltje aan en met hulptroepen, de wielen er weer af.

DSCF2992.JPG

DSCF2993.JPG

wielmoeren er weer netjes op, beschadigen de draadeinden niet.

DSCF2994.JPG

Torq tube gedemonteerd, maar 12 bouten.

DSCF2995.JPG

DSCF2996.JPG

En dat was het wel weer voor nu,

DSCF2999.JPG

En weetje wat nou zo prettig is aan een mog as, tot nog toe is alles metrisch.

Al wel een dop 24 aan gruzels getrokken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...