Ogdak Geplaatst December 9, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 9, 2006 Als er alleen een draadeindje in zit verwacht ik dat ook...geen lasje erlangs gelegd?? nee, enige voordeel is dat de pomp draairichting "tegen draads" is Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 10, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 10, 2006 Mooi klusje, dat blok! En alsie klaar is, maak je dan van je ZJ een twin-V8? Met deze TurboTwin's als grote voorbeeld, zeg maar: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst December 29, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2006 Zo, op de valreep. Een aanpassing voor de bevestiging van de limiting straps. In de oude situatie zaten de bevestigingen tekort op de shock adapter gemonteerd. Waardoor de straps al gedeeltelijk zijn doorgeschuurd. De shockbody raakt de strap bij max inveren, hier zichtbaar Aangezien de bovenste bout een " exemplaar ivm mijn JKS shock adapter is, is een langere bout opgevuld met ringen niet de meest voor de hand liggende optie. Dus lassen we er een korte M12 met een M6 ringetje ertussen aan vast. Door het ringetje krijg je een mooie "diepe" las. Weer gemonteerd. Verder met de aanpassing voor de hydro assist bracket. De spoorstang half gedemonteerd om de "ringen" eromheen te schuiven om vervolgens het een en ander in de middenstand uit te lijnen. Ter plekke "vastgepikt", het hele spul gedemonteerd en afgelast. Voor de rest moet er hier en daar wat schoongemaakt en ontroest worden, maar dat zal wel volgend jaar worden. Goed uiteinde, denk om de vingers. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst December 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2006 Wat mij betreft Otto ben je de winnaar van 2006 met je project. Echt super. En ook nu weer met de twee bouten een goede oplossing die ik niet vergeet. Je weet maar nooit wanneer je het nodig hebt. Verder wens ik je alvast een mooi verbeterings project jaar voor 2007.... Want verbeteren blijf je toch.... En je weet het.....(heb je een achterlier als idee) wat betreft de electra.....bel je heb mijn nummer. Mazzel Rene Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst December 29, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2006 Thnx En je weet het.....(heb je een achterlier als idee) wat betreft de electra.....bel je heb mijn nummer.Mazzel Rene I know, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst January 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2007 Zoo even een update, het was een heftig weekje tot nu toe. Ben me al geruime tijd aan het orienteren op "bulletproof" assen als ze bestaan tenminste. Zoals bekend is de achilles hiel van onze ZJ de huidige vooras, een Dana30rc. Ben van mening dat het vrij zinloos is hier veel geld in te steken om te upgraden. Als het bij een steekas kruisje blijft zal ik die wel vervangen maar zeker niet upgraden en daarmee het probleem verleggen naar de steekas zelf. Steekas is immers duurder dan een steekas kruisje. Steekas upgraden is ook geen optie daarmee verleg je het probleem naar het R&P. Met name de "ring" gear blijft een kwetsbaar iets. Ook de upgrade middels een locker is leeftijdverkortend in mijn situatie. Stel je voor een "gelockte" vooras, 1 wiel vrij spinnend welke plotseling "hapt" in harde ondergrond o.i.d. Ondanks het feit dat ik vrij rustig rijdt voel ik het nu al bijna knappen. Mogelijke logische axle upgrade kandidaten. Kleine upgrade Dana44, grootte upgrade Dana60. Gezien het feit dat ik nu 37" draai is de dana44 geen optie. Dana60 zou een mooie kandidaat zijn, ware het niet dat het overgroote deel van de Dana60's het diff aan de pass. kant hebben zitten en low pinion zijn. Tuurlijk asbuizen omzetten en de binnen knuckle's verdraaien is mogelijk. De met name geschikte Dana60 kandidaten, diff aan de bestuurderskant en high pinion zitten onder F250 en F350 vanaf ergens jaren '70 o.i.d. Tevens moet je dan achter de boel ook weer gaan aanpassen om je bout patroon gelijk te houden, 2 verschillende velgen met reserve banden op 1 tire carrier schiet niet op. Ander voordeel van een Dana60 is tevens een "groot" nadeel, het enorme diff huis, wat je uiteraard wel kan "shaven" kost een hoop grondspeling. Vervolgens het grootste nadeel, deze assen zijn schaars in Europa en alle leuke aftermarkt goodies moet je dus ook uit de states halen. $$ Wat is dan het alternatief, Portaal assen. huh. Hier het nodige over te lezen http://en.wikipedia.org/wiki/Portal_axles heb ik het plaatje ook van geleend. De groote voordelen even samenvattend. -Bodem vrijheid onder het diff(zal nog even meten tussen de 8.8 en de 404s) -Reductie in diff en bij het wiel, geen naaf reductie maar wel een dergelijk principe. -Standaard een locker(mijn 404s mechanisch latere modellen ook lucht bediend). -Europees product al lang op de markt, dus ruim voorradig oftewel gunstig in prijs. Tegenover voordelen staan natuurlijk ook nadelen. -Lomp zwaar, -de smalspoor modellen zijn toch nog gauw 160 breed en voorzien van trommelremmen. Latere modellen voorzien van dubbelklauw schijfremmen, maar spoorbreedtes lopen dan op naar 2 meter en meer. -Relatief weinig beschreven kennis over het bouwen van deze assen onder iets anders dan een unimog. Tot zover een inleiding. Afgelopen zondag op ebay een 404s achteras "gewonnen" ha ha. Afgelopen dinsdag om 13:00 in de 323 gestapt, om om 18:30 op plaats bestemming te arriveren. Huh, jawel as lag ruim 400 km verderop. Terplekke de torque tube gedemonteerd, werd anders een beetje te breed op de aanhanger. Met een kettingtakel en het nodige balkhout de as in de aanhanger getrokken. Ook met 2 man til je hier niet aan. Vervolgens om 19:30 weer huiswaarts gekeerd om daar om 00:15 te arriveren met 850 km achter de rug. Daar wachte de volgende verassing, de nieuwe onderdelen voor wat er op 23-10-2006 kapot was gegaan Okee geef toe het heeft even geduurd, maar uiteindelijk is het pakketje op 04-01-2007 afgestempeld in Azle, Texas en dus afgeleverd op 09-01-2007 in Apeldoorn. De onderdelen en verzending heb ik kostenloos gekregen. Kelvin @ http://www.pscmotorsports.com/ thanks. As, keerring, afdichtingen, rotor, rotorbladen etc. Nog even een plaatje van de 404S en de hoogste tijd om naar bed te gaan. p.s. na aanleiding van de foto hierboven, kreeg ik gister de opmerking wat heb je kleine wielen gekocht.! Uiteraard heb ik de wielen al opgemeten, wat denk je. Ze zijn GROTER dan mijn huidige 37"ers. Zegt dus wel iest over de as. Woensdag avond de strijd aangegaan om de 404s uit de aanhanger en op het terras te krijgen. Gewapend met Farm-Jack, ratelbanden en goede zin, had ik hem na ruim 2 uur op het terras. Hier zie je goed de hoogte winst door het portaal principe. Weer even naar de stuurpomp as, Hier mijn gemaakte exemplaar boven en de nieuwe onder. Wat gelijk opvalt is dat de nieuwe ook al blauw verkleurt is daar waar de as overgaat in de splines. Dus datgeen wat ik in eerste instantie dacht, misschien te lang "droog" gelopen is hiermee uit de wereld. Ter info de ruimte "onder" het diff is 42 cm gemeten op standaard 10.5*20 mog banden. Zo inmiddels ook de stuurpomp weer in elkaar gezet, ga ik zo monteren. Mazzel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst January 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2007 wat denk je...... die GC is nu zo hoog laat ik maar wat gewicht onderin gooien? nais Otto.......op naar de engelse versie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jankra Geplaatst January 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2007 Met grote nieuwsgierigheid probeer ik deze technische uitdaging te volgen. Een ding snap ik niet (en laat ik me graag verklaren): Het doel is om de zwakke vooras van de ZJ te gaan upgraden ... Waarom zie ik dan een achteras van een Unimog? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst January 13, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2007 Met grote nieuwsgierigheid probeer ik deze technische uitdaging te volgen.Een ding snap ik niet (en laat ik me graag verklaren): Het doel is om de zwakke vooras van de ZJ te gaan upgraden ... Waarom zie ik dan een achteras van een Unimog? Uiteindelijk zal ik uiteraard beide vervangen, dat ik nu eerst tegen een achteras ben aangelopen is toeval. Wat ik van voorgaand traject heb geleerd, is dat ik voor de volgende fase eerst alle benodigde spullen ga verzamelen en dan pas ga verbouwen. Hamvraag is hoelang mijn huidige vooras het zal uithouden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DUC Geplaatst January 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2007 't Is wel een MEGA-as zeg Nu ik 'm in 't echie heb gezien, zou hij qua formaat zo onder een boerenkar vandaan kunnen komen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst January 13, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2007 't Is wel een MEGA-as zeg Nu ik 'm in 't echie heb gezien, zou hij qua formaat zo onder een boerenkar vandaan kunnen komen. 'boerenkar' is misschien wat oneerbiedig, komt onder zo iets vandaan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DUC Geplaatst January 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2007 'boerenkar' is misschien wat oneerbiedig, komt onder zo iets vandaan. Ik bedoelde idd iets a la vrachtwagen(aanhanger). Qua formaat, dan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Laurent Geplaatst January 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2007 En net toen je dacht nu kan er niks meer bij dan komt er weer iets nieuws uit de bus ik blijf je topic aandachtig volgen Ogdak, tjonge wat een leerschool. mss een kleine suggestie, heb je er wel al eens aan gedacht van de body van jouw ZJ op een unimog te zetten? lijkt me sneller en goedkoper blijven sleutelen man! je bent een held Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst January 16, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2007 de body van jouw ZJ op een unimog te zetten? Hmm, sorry maar een zj is voorzien van een zelfdragende carosserie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst January 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2007 Originally posted by Ogdakp.s. na aanleiding van de foto hierboven, kreeg ik gister de opmerking wat heb je kleine wielen gekocht.! Uiteraard heb ik de wielen al opgemeten, wat denk je. Ze zijn GROTER dan mijn huidige 37"ers. Ach....... dat zijn toch ook kleine wieltjes Voor de rest nice! (maar dat wist je al ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst February 4, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2007 Zo zijn we weer. Vrij recentelijk de stuurpomp opnieuw tot 2 keer toe in elkaar gezet en gemonteerd. Had een onderdeel verkeerd om zitten, daardoor perste de pomp op de aanzuigkant en werkt dus niet naar behoren. van boven van onderen Ook maar eens het jeepclub schildje gemonteerd. Nog even uitlijnen En klaar voor 28 januari, marshaldag te Lathum Helaas na een goede lunch hoorde ik "krak" De nu volgende pic's staan er al op, maar voor de volledigheid. Eerste aanblik doet mij het ergste vrezen, het glinsterd je tegemoet. Hier de wat grotere brokken welke mooi achter de kitrand zijn blijven hangen. Een paar komplete tanden. De eerste aanblik op het spider gear. Angstvallig de boel rond gedraaid zelfst dat ging al knarsend en niet soepel Wat denk je alleen schade aan het spider gear. Ook wat schade in de "kooi" maar een dremel doet wonderen Spider gear is inmiddels bestelt, wellicht lukt Spaarnwoude nog. Bij gebrek aan ..., maar begonnen aan de 404s achter Maar dan eerst naar binnen met dat ijzer, aangezien het rechterwiel wat zwaar liep maar even de remtrommel demonteren. wielboutjes los, verhip zijn er 6 wd40 heerscht, 2 schroeven om de trommel op z'n plek te houden. ze zitten vast. Lang leve de slagschroevendraaier(? woordwaarde). 2 keer een lange bout M10 om de trommel van de flens te "persen" Warempel het werkt, en dat voor een as van 44 jaar oud. ter referentie, Zoo, inmiddels binnen, kacheltje aan en met hulptroepen, de wielen er weer af. wielmoeren er weer netjes op, beschadigen de draadeinden niet. Torq tube gedemonteerd, maar 12 bouten. En dat was het wel weer voor nu, En weetje wat nou zo prettig is aan een mog as, tot nog toe is alles metrisch. Al wel een dop 24 aan gruzels getrokken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willembrand Geplaatst February 4, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2007 Al wel een dop 24 aan gruzels getrokken. zegt wel iets over de as.........of lag het aan het luchtgereedschap Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst February 4, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2007 zegt wel iets over de as......... ha ha, was m'n eigen oer-kracht met een meter verlengstuk o.i.d. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 4, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2007 Ik geloof dat we dat geluid van afgelopen zondag niet vaak meer zullen horen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst February 6, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2007 Zojuist gearriveerd, binnen een week uit de USA Met een beetje mazzel... :P Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 6, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2007 Hout op t vuur en sleutelen, Otto!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst February 6, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2007 Zet m op Otto!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst February 6, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2007 Hmm, morgen weer een dag. thnx anyway. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BULL Geplaatst February 6, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2007 Tjee man wat een werk weer. Blijft gaaf dat je alles vast legt. IK blijf je volgen. Groet en succes. BULL Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst February 6, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2007 Ja Otto bizonder interessant topic en verbaas me over je geduld. Ik had al lang op het "zand erover"punt gestaan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.