Spring naar bijdragen

Ogdak's Zj


Ogdak
 Share

Recommended Posts

Het kan wel.

Klopt, maar daar is deze geen geschikte kandidaat voor en wel hierom.

De grootte homp ijzer in onderstaande pic is allemaal gietijzer, en zit aan beide kanten

En zit dus ook geen asbuis in, de asbuis stopt vanaf de rechterkant gezien ongeveer halverwege dat vierkante blok, wat overigens de trackbar mount is. Als je deze as wil inkorten in de inner knuckles van een D30 op wil zetten zul je hem aan beide kanten met schrik niet 7" moeten versmallen.

Oftewel WMS = 66" - 14" = 52" dat is dus ongeveer 8" minder dan een standaard as onder een waggy, yj, xj, zj etc.

IMG_0890.JPG

Andere reden om het te houden zoals het is, zijn de vrijloopnaven.

Overigens woog een bronco van '78 met 351 blok ruim 2200kg LEEG.

Dus zo slecht zal het niet remmen. Zullen vast nog wel opties zijn waar ik nog geen weet van heb.:D

Hier nog een d30 inner,

IMG_0888.JPG

en een D44

IMG_0889.JPG

Bovenstaand wordt gedaan op de HP44 van de F-150's uit de jaren '76-'79. Hoe de tube dia van deze as zich verhoudt tot die van jou Otto, weet ik niet maar iets zegt me dat ze toentertijd voor de F-150 en Bronco niet 2 verschillende type assen gebruikten?.!..

De as die ik nu heb liggen vindt je alleen onder f100, f150 en bronco's van '78 en '79

och anders weet ik wel iemand voor dat WJ gebeuren:rolleyes::lol:

:D

@Dez, mooi plaatje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Schade rapport Van Geilenkirchen.

Een modderputje waar ik niet doorheen kwam, ik weet het Dez. je had me gewaarschuwd.

Zat niet eens muurvast, kwam er echter niet meer uit.

IMG_0976.JPG

Dez, bedankt voor het lijntje.

IMG_0977.JPG

IMG_0979.JPG

Weer op het droge riep er iemand je hebt een lekke band.

IMG_0980.JPG

Gelukkig was Hans nog in de buurt, krik eronder en compressor eraan.

IMG_0982.JPG

Maar dat bracht niets, dus toch maar even het wiel wisselen en inspecteren.

IMG_0985.JPG

En zie hier het lek, gescheurde velg.

Vermoedelijk een steen klem komen te zitten tussen remklauw en velg.

IMG_0987.JPG

Hans heeft nog even z'n hoge druk spuit gehaald om het een en ander enigzins te kunnen reinigen voor montage, thnx.

IMG_0986.JPG

IMG_0991.JPG

De kids vonden het oponthoud niet zo erg, stonden de jeep een beetje te "bekleien".

IMG_0990.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zondag de "hill-Climb".

Nog nooit gedaan, dus meedoen. Viel me niet eens tegen met een ruim 2400 kg. zware ZJ.

IMG_1072.JPG

Bij de laatste poging kwam de boel van voren los van de grond door de oneffenheden van m'n voorlaatste poging.

Bij het neerkomen klonk een onheilsspellende "krak".

Dacht als eerste aan m'n kruisje rechtsvoor.

Achterwaarts de heuvel afrollend bleef het echter kraken a la Holzen eerder dit jaar.

Bleek toen m'n R&P te zijn. Was niet de enige die het had gehoord.

IMG_1073.JPG

Maar na wat heen en weer gereden te hebben in hoog en laag kwam het kraken niet meer terug.

Dus s'middags voel goede moed naar de "bal op pvc pijp proef".

IMG_1074.JPG

Het eerste de beste heuveltje waarbij er snpanning op de voortrein kwam was het resultaat,

een salvo van "kraken", weer kijken maar niets te zien.

IMG_1078.JPG

Terplekke maar vast de voorste aandrijf as eraf geschroefd.

Met 2 paar zeer nieuwsgierige oogjes.

IMG_1079.JPG

Zonder problemen naar huis gereden, al had ik het stuur wel wat steviger vast dan anders.

Dus vanavond maar begonnen met de demontage.

De mij inmiddels bekende metallic diff olie.

IMG_1106.JPG

IMG_1108.JPG

brokken

IMG_1109.JPG

het onderste satelietje is zelfs helemaal door.

IMG_1110.JPG

Het eindresultaat, 3 van de 4 zijn beschadigd.

R&P missen gelukkig geen tandjes.

IMG_1111.JPG

Pff,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Zo, zijn we dan.

Ben dit jaar 8 weekenden met jeep en gezin op pad geweest, en ook weer rijdend thuis gekomen. Ging niet altijd van een leien dakje maar lukte wel, soms ten koste van wat slaap gebrek.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het wielwissel verhaal, ongeacht de incidentjes na de foc en jeepcamp meer dan zat ben.

Dat de vooras de zwakke schakel is was bekend en is inmiddels een aantal malen bevestigd.

Dus de hoogste tijd om het een en ander aan te passen.

Oftewel, ga hem van de week schorsen voor verzekering en wegenbelasting.

Om dan een begin te maken aan de grote schoonmaak en het verwijderen van het nodige interieur, staan nog steeds een paar plasjes erm's water in en da's niet handig.

'T zal wel weer even gaan duren voor het een en ander weer in rijdbare toestand verkeert, staat tegenover dat ik het "bouwen" van als een wezenlijk onderdeel van het off-road rijden beschouw.

Uiteraard zal ik het nodige blijven beschrijven, so stay tuned.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De grote schoonmaak.

Op afstand ziet het er wel aardig uit.

IMG_1289.JPG

maar, links en rechts zit nog wel het een en ander.

IMG_1290.JPG

Dus maar een begin gemaakt met demonteren van wat zaken.

IMG_1291.JPG

Ook de achterbumper/carrier gaat eraf.

IMG_1292.JPG

IMG_1293.JPG

blijft overigens heel wat meuk in hangen

IMG_1294.JPG

Gelijk maar begonnen met verwijderen van interieurdelen en natte vloerbedekking.

Wat een ruimte.

IMG_1295.JPG

IMG_1296.JPG

IMG_1297.JPG

Zo dat was het voor wat betreft de pic's voor nu.

Heb 'm gister nog wel geschorst voor de wegenbelasting.

Normaliter kost het schorsen €68,00 maar omdat ik hem binnen 1 jaar opnieuw schors

mocht ik €113.50 :wacko: betalen. Dat was dus reeds de eerste tegenvaller,

benieuwd wat nog gaat volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Zo verder met de demontage.

Eerst de deuren er maar eens uit, maakt het een en ander een stuk toegangelijker.

IMG_1298.JPG

En voor je het weet, ligt alles alweer vol met van alles en nog wat.

IMG_1300.JPG

Vloerbedekking er uit, de onderlaag begon al aardig te ruiken.

IMG_1302.JPG

Niet goed te zien, maar 't is echt nat.

IMG_1303.JPG

Dashboard eruit.

IMG_1305.JPG

IMG_1306.JPG

Vond wat opengescheurde naden tussen de verschillende plaatdelen,

neem aan veroorzaakt door het flexxen.

IMG_1308.JPG

IMG_1309.JPG

Ook maar begonnen om m'n setje donor portier aan te passen.

IMG_1310.JPG

IMG_1311.JPG

Heb nog niet echt een plan van aanpak, omdat ik er nog niet echt uit ben.

Uitgangspunten zijn in ieder geval wel de D44/9" combi.

en qua gewicht terug naar onder de 2 ton.

krijgt vast wel weer een vervolg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Al even geleden begonnen met demonteren van de F 9".

Tijdens het verwijderen van de oude kit, zag ik het volgende.

IMG_0871.JPG

IMG_0872.JPG

Na demontage van het diff, het volgende.

IMG_0874.JPG

IMG_0875.JPG

Recentelijk toch maar een poging gewaagd om er wat aan te doen,

naar het oud ijzer kan het altijd nog.

Het beschadigde deel eruit geslepen, de breuklijn flink uitgeruimd.

IMG_1312.JPG

IMG_1313.JPG

Hele spul weer gemonteerd en uitgelijnd.

IMG_1317.JPG

En gelast.

IMG_1322.JPG

Benieuwd of/hoe lang het houdt.

IMG_1324.JPG

De as inmiddels ontdaan van overbodige bracket's.

IMG_1325.JPG

Ondertussen op de uitkijk voor een reserve 9" housing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Uiteindelijk toch maar weer eens verder met het een en ander, gaat immers niet vanzelf.

Allereerst wat basis materiaal om wat brackets te gaan maken voor de 9".

Koker van 120*60*6

IMG_1327.JPG

IMG_1328.JPG

Ook de hoogste tijd om de rockers aan te pakken.

Allereerst een geleiderail gemaakt om het enigzins recht uit te zagen.

IMG_1329.JPG

Het resultaat, redelijk recht.

IMG_1330.JPG

IMG_1331.JPG

Het deel onder het achterportier eruit.

IMG_1332.JPG

IMG_1333.JPG

En ook de voorkant.

IMG_1334.JPG

Ter hoogte van de B-stijl en aan de voorzijde ligt nog wel een uitdaging

om de nodige carrosserie stijfheid te behouden/verbeteren.

IMG_1335.JPG

IMG_1336.JPG

Zo het begin van het daadwerkelijke carrosserie verbouwen is er,

nu de rest nog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...