Spring naar bijdragen

"vrijstelling Mrb Oldtimers Vervalt!"


hkrant
 Share

Recommended Posts

Wist dat het er aan zat te komen. Er rijden namelijk steeds meer Mercedessen 190 en andere relatief moderne auto's rond. Puur en alleen om de belasting te ontduiken. Al die relatief nieuwe auto's hebben helemaal niets met Oldtimers te maken. In mijn optiek is een Oldtimer een auto met de nadruk op OUD. Wat mij betreft gaat de leeftijdsgrens fors naar beneden al geef ik toe dat betalen per kilometer eerlijker zou zijn. Als ik echter naar mijn eigen Nekaf van 1958 kijk dan kan ik de kilometerteller met 2 vingers lostrekken. Erg fraudegevoelig dus. Simpelste oplossing: een Oldtimer is minimaal 50 jaar oud.

1958 + 50 = oke, snap hem, vindt het alleen niet erg loyaal.

Ik zie meer in het volgende: Wat nu vrij is zo laten, alleen geen nieuwe oldtimers meer accepteren. Dan kun je zelf bepalen of je een auto wel of niet koopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie manier om de dagelijkse (en vervuilende) rijder te remmen en de liefhebber niet te benadelen is de huidige 1987 plus regeling op alle oldtimers toe te passen.

Dus benzine gedeelte incl provinciale opcenten is vrijgesteld de LPG of Diesel toeslag dient wel te worden betaald.

Ivo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker idee, ik heb 1850 in lpg geinvesteerd om ook op een betaalbare manier over de grens te kunnen om mijn hobby, 4wd rijden te kunnen beoefenen.

Alles heb ik gebaseerd om tijdens het niet gebruiken van mijn hobby niet aan hoge kosten te zitten. Ivo's idee zet mij dus per maand aan 100 vaste lasten mits ik op lpg wil blijven om de vakantie betaalbaar te houden, of ik loop leeg op benzine in het buitenland. Of ik schors hem en heb lekker lol van mijn hobby zeg. Plus stallingskosten, in Rotterdam Centrum. Wat denk je dat dat kost ?

Andere prachtige ideeen, vanaf 40, 50, 60 jaar MRB vrij. Toevallig is hun wagen dan net wel MRB vrij. Een afspraak is een afspraak en daar hebben we op geinvesteerd.

De huidige regeling bevriezen is het enige wat eerlijk is. Het zal handelaren treffen maar hun handelsvoorraad zal toch hun waarde houden. Die en de huidige kentekens zullen uniek worden en juist stijgen in waarde ipv mensen, gelijk ik, hun stukje bezit zien devalueren tot een constante kostenpost.

Is er geen advocaat onder ons die de staat kan aanklagen vanwege de waarde vermindering van de auto. Die case maal alle oldtimers zal de staat een flinke claim geven.

Op andere fora zie ik dat "Baardige Jurkendragers" de schuld krijgen in hun Mercedessen. Ik ben blij dat dat soort opmerkingen hier niet plaats vinden, want dan ben ik er ook een, maar dan in een Jeep. De staat gaf een optie om iets goedkoper te rijden, iedereen was vrij daar gebruik van te maken. Daar is dankbaar gebruik van gemaakt, had de staat dat niet gewilt, hadden ze clausules moeten inbouwen gelijk de verzekeraars ook doen. Ik heb geen eerste auto, dus mijn oldtimer is normaal verzekerd en levert zo de verzekeraar op wat ze nodig hebben om hun berekeningen te laten kloppen. Hun hoor je niet klagen.

Als de staat een soortgelijk vangnet had waren er nu geen discussies. Maar laten we nu niet onze boosheid op de verkeerden uitvreten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker idee, ik heb 1850 in lpg geinvesteerd om ook op een betaalbare manier over de grens te kunnen om mijn hobby, 4wd rijden te kunnen beoefenen.

Alles heb ik gebaseerd om tijdens het niet gebruiken van mijn hobby niet aan hoge kosten te zitten. Ivo's idee zet mij dus per maand aan 100 vaste lasten mits ik op lpg wil blijven om de vakantie betaalbaar te houden, of ik loop leeg op benzine in het buitenland. Of ik schors hem en heb lekker lol van mijn hobby zeg. Plus stallingskosten, in Rotterdam Centrum. Wat denk je dat dat kost ?

Veel.

Andere prachtige ideeen, vanaf 40, 50, 60 jaar MRB vrij. Toevallig is hun wagen dan net wel MRB vrij. Een afspraak is een afspraak en daar hebben we op geinvesteerd.

Inderdaad. Daarentegen heb ik ook vele andere goede ideeen gezien die het "acute" probleem van de vele dieselroestbakken effectief op zou lossen zonder aan het bestaande "oldtimer"park teveel te morrelen. Een hele goede vindt ik zelf om te kijken naar de eerste toelating in nederland. Dat is het meest effectief te handhaven aangezien het gewoon een eigenschap is van het kenteken. Vervelend voor de (recente) imports, maar wel het meest eerlijk aangezien de hele regeling in het leven is geroepen om vrijstelling te geven na >25 jaar MRB betalen (geloof ik), en niet zozeer een leeftijd van >25 jaar. Dat is slechts een verkeerde uitwerking van een verder goede gedachte.

De huidige regeling bevriezen is het enige wat eerlijk is. Het zal handelaren treffen maar hun handelsvoorraad zal toch hun waarde houden. Die en de huidige kentekens zullen uniek worden en juist stijgen in waarde ipv mensen, gelijk ik, hun stukje bezit zien devalueren tot een constante kostenpost.

Een overgangsregeling zou ik toch minimaal verwachten, maar tja..die 150M is al ingeboekt voor 2014 en verder dus ik zie het duister in. Milieu m'n neus, alles is financieel gedreven de laatste tijd.

Is er geen advocaat onder ons die de staat kan aanklagen vanwege de waarde vermindering van de auto. Die case maal alle oldtimers zal de staat een flinke claim geven.

Dat had ik gister ook al eens bedacht. Misschien aansluiting zoeken bij de geigende verenigingen voor oldtimers enzo, hoe meer slagkracht hoe beter.

Op andere fora zie ik dat "Baardige Jurkendragers" de schuld krijgen in hun Mercedessen. Ik ben blij dat dat soort opmerkingen hier niet plaats vinden, want dan ben ik er ook een, maar dan in een Jeep. De staat gaf een optie om iets goedkoper te rijden, iedereen was vrij daar gebruik van te maken. Daar is dankbaar gebruik van gemaakt, had de staat dat niet gewilt, hadden ze clausules moeten inbouwen gelijk de verzekeraars ook doen. Ik heb geen eerste auto, dus mijn oldtimer is normaal verzekerd en levert zo de verzekeraar op wat ze nodig hebben om hun berekeningen te laten kloppen. Hun hoor je niet klagen.

Als de staat een soortgelijk vangnet had waren er nu geen discussies. Maar laten we nu niet onze boosheid op de verkeerden uitvreten.

Ach, ik zie voldoende MB 190D tuffen waar oergezonde hollandse jongens in rondtuffen. Ik vindt dat een beetje een nondiscussie. Niet de MB 190D, want dat is wel degelijk een probleem, maar wel over de bestuurders ervan.

bewerkt door FOTempel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Fotempel:

Inderdaad. Daarentegen heb ik ook vele andere goede ideeen gezien die het "acute" probleem van de vele dieselroestbakken effectief op zou lossen zonder aan het bestaande "oldtimer"park teveel te morrelen. Een hele goede vindt ik zelf om te kijken naar de eerste toelating in nederland. Dat is het meest effectief te handhaven aangezien het gewoon een eigenschap is van het kenteken. Vervelend voor de (recente) imports, maar wel het meest eerlijk aangezien de hele regeling in het leven is geroepen om vrijstelling te geven na >25 jaar MRB betalen (geloof ik), en niet zozeer een leeftijd van >25 jaar. Dat is slechts een verkeerde uitwerking van een verder goede gedachte.

Dat is een lastige en werkt omkatten in de hand. Stel je importeerd een 40-45 Jeep en daar moet je nog eens 25 jaar lang wegenbelasting voor gaan betalen voor minder dan een paar duizend kilometer per jaar? Dan zoek ik een Nederlandse sloper met kenteken en kat m'n import om dat wil je ook niet.

Ik denk gewoon diesels uitsluiten met uitzondering van vrachtwagens of een X-dagen kaart herinvoeren met een hele fikse boete als je zonder aanmelding rijd. Dat doet het voordeel in een klap teniet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als dit net zo droog wordt ingevoerd als nu in het regeerakkoord beschreven, louter om 170 miljoen op te halen dan wordt het een domper voor elke partij.

Immers oldtimer bezitters zullen masaal hun auto vrijwel hele jaar gaan schorsen waardoor van de beoogde 170 miljoen schat ik nog maar 50 miljoen overblijft.

Tel daarbij het finaciele gevolg van honderden wellicht duizende faillissementen van bedrijven die afhankelijk zijn van de oldimer branche en het kost de overheid geld.

Zou het dan echt een milieu maatregel zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles draait om die 170 miljoen die hiermee bezuinigd is, hoeveel dat in werkelijkheid gaat worden is niet belangrijk en wat deze bezuiniging veroorzaakt al helemaal niet. Het enige wat op dit moment het nieuws haalt is de zorgpremie, het enige item wat over de oldtimer-regeling op tv te zien was ging over een man die hierdoor z'n 3 oldtimer Alfa's moest gaan schorsen. Het gros van de mensen ziet alleen maar oneerlijkheid omdat zij wel wegenbelasting moeten betalen, veel steun zal je dus niet krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

laten we elkaar niet voor de gek houden. De overheid gaat bezittingen aanpakken want daar zit nog wat geld, dus auto eigenaren en huis eigenaren zijn de lul middels belasting verhogingen (en hypotheek rente aftrek verlaging, wat defacto ook geld weghalen bij burger betekent). Die mrb voor alle autos komt er gewoon, als niet meteen in 2014 dan wel later. en beter ook, want investeringen doen met de overheid als een belangrijke variabele in de investering is een recept voor gedonder. Beter helemaal geen subsidies weet je tenminste waar je aan toe bent...maar dat is IMHO.

Jezelf voorbereiden op de aankomende mrb en er nu naar handelen is de beste optie. voor jezelf op een rijtje zetten of je de kosten straks ziet zitten.

En dan heb ik ook nog wel nieuws voor jullie. Reken maar dat het rijden op LPG de volgende pineut is. Want daar kun je ook nog subsidie korten als overheid. Ik weet niet wanneer precies, maar vroeg of laat is het afgelopen met goedkoop rijden op gas vermoed ik.

Net als de directeur van bedrijf waar ik werk onlangs zeer wijs tegen mij zei : vette tijden zijn voorbij, het wordt de komende decennium sober leven, minder consumeren, defensief met financien omgaan, meer met minder proberen voor elkaar te krijgen...wijze woorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je dat leest alle diesels en gas auto,s moeten betalen hebben zeker allemaal een benzine auto

of met een inlegale gas installatie

er is geen schonere brandstof dan gas

en dan hebben ze het over het milieu onze benzine rijders

alle diesels ook betalen nou rijd ik ook een mercedes g-klasse met 250 td motor er in voor terein rijden

word een dure hobby zo

mijn cj7 rijd op gas moet ik dan ook maar verkopen of de gas installatie er af halen 5,9 liter v8 goed voor milieu op benzine

zo als de boy,s schrijven bij auto week

vogens mij snappen ze niet waar het om gaat maar krijgen de gas bakken en de diesels de schult

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hang on one minuet A 30 day card 60 day card, does that mean i can run the jeep a hole day , well lets say i want to run it for 1 hour and then the other 23 hours left over are just flushed down the drain.

come on they cant be serious.

Belastingvrij in febuary next year :D ,well that's what the rdw told me on the phone last week :dry: .

Also i can not see the reason why the government would want to tax lpg drivers when that is much bloody cleaner than petrol and that a proven fact,

It might be a good idea if they just say run the old timers on LPG then raies the lpg tax a touch higher than it is now say like 2 cents extra per liter ,

this way they income will be higher also it will save alot of LPG instillation company's from going bankrupt.

old timers with a diesel motor can have a roetfilters fitted put the deisel prices op buy 4 cents, then they can tell all the old timers diesel drivers they have 1 year to get a roetfilter fitted with help from the government a payment plan or subsidie.

If the oldtimer owner decides not to go with a LPG tank instillation, then he /she would have to pay the same price as petrol drivers for LPG also would have to pay a MRB with in reason,this rule would also be inforced for diesel drivers

I think this is very fair it couldnt be any easier solution

We all know the LPG is cleaner but we get less kilometers to the liter .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh just one more thing stop the import of old-timers not completely ,only to a certain extent ,where they are not allowed on the roads in holland. for example parts.

old-timers are old-timers olny if they are bought in holland 25 years ago or more with the dutch papers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ sickboy that will cause alot of fraude. I would still import a solid car "for parts" then find some abandoned restoration project or an original dutch car from the yunkyard en simply swap the vin numbers. Also there are not very many really old original dutch oldtimers left. So what about a 1950-60's or earlier oldtimer you import because you simply cannot find an original dutch one.

I still think a modern version of the 60 day card is the best solution. Just send a textmessage or use a app when you drive your oldtimer and send another message when your done driving or cross the border. I'd even pay 50 cents for each transaction, think that's not to bad. That way you can even keep track per hour.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh just one more thing stop the import of old-timers not completely ,only to a certain extent ,where they are not allowed on the roads in holland. for example parts.

old-timers are old-timers olny if they are bought in holland 25 years ago or more with the dutch papers.

Dus een wrangler van 1986 is/wordt in jou ogen een oldtimer, en mijn (voormalig Belgische) FC uit 1958 niet? Lekker..........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(

Heb een tweetal v8 kentekens liggen die me nu niks kosten en hoogstwaarschijnlijk straks ook minder waard zullen zijn. De cj8 is geen oldtimer en ik had me er al bij neergelegd dat die nooit een oldtimer zou worden. Betaal nu 123 euro per kwartaal en daar kan ik mee leven.

Mijn YJ weegt 1400kg, en ik mag 62 euro per maand betalen. Hoe doe jij dat, dat wil ik namelijk ook wel......... :lol: :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar de politiek helemaal niet over gedacht heeft, is dat door alle oldtimers MRB plichtig te stellen, de waarde van deze auto's in elkaar zal donderen als een plumpudding. En voor veel mensen is een oldtimer een hobby, welke al behoorlijk wat geld kost. De enige troost voor deze investering is dat je bij eventuele verkoop een deel van je geld terugkrijgt mits je jouw oldtimer goed hebt onderhouden c.q. gerestaureerd.

Op deze manier ben ik bang dat voor velen de hobby niet meer betaalbaar is, en zodoende alleen nog kan worden uitgevoerd door de happy few, welke met hun graai salaris nu ook weer de dans zullen ontspringen.

Want was er mis met de onlangs gepresenteerde overgangsregeling ?

Volgens mij had je de mensen die de gewraakte diesels uit het buitenland haalden al behoorlijk ontmoedigd. Want de leeftijd optrekken tot 30 jaar was prima, en voor diesel en LPG moest je de opcenten betalen.

Waarom niet deze regeling aanscherpen door de diesels gewoon de volle MRB te laten betalen, en daarnaast om de import te ontmoedigen iets in de geest dat de auto eerst 5 jaar lang op Nederlands kenteken moeten staan alvorens in aanmerking te komen voor de oldtimer regeling.

Natuurlijk is geen enkel systeem "fool proof", maar ik denk dat de gewraakte oldtimer misbruikers behoorlijk zullen teruglopen, omdat het niet meer zo lonend is.

Want iemand die een oldtimer bezit rijdt gewoon geen 10.000 of meer per jaar. Want wie dat wil, daar hebben we in Nederland ook een alternatief voor, dat zijn namelijk de auto's die BPM vrij zijn, en daarnaast ook nog eens wegenbelastingvrij vanwege de lage CO2 uitstoot.

Het is jammer dat het er nu naar uit ziet dat voor de echte liefhebbers hun liefde voor oude auto's om zeep wordt geholpen, en dat deze oldtimers langzamerhand zullen verdwijnen uit het straatbeeld. Een stukje cultureel erfgoed wordt gewoon de nek omgedraaid, heel erg jammer.

Want mijn dag is altijd een stukje beter geworden als ik een mooie oude auto tegenkom, in plaats van al die Aygo's en soortgenoten (lees eenheidsworst).

Misschien kunnen we op zijn minst de petitie tekenen van de KNAC, of het helpt geen idee, maar niet geschoten is altijd mis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien kunnen we op zijn minst de petitie tekenen van de KNAC, of het helpt geen idee, maar niet geschoten is altijd mis.

Volgens mij heeft dat al geholpen......

http://www.autoweek.nl/autonieuws/21229/financien-wil-oldtimers-toch-ontzien-van-mrb

http://www.nu.nl/economie/2954937/klassiekers-mogelijk-toch-mrb-vrij.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...