Jump to content
Mav

Wat heb je vandaag gedaan aan je Jeep | Deel 2

Recommended Posts

Op de terugweg vanuit het warme Frankrijk begon de aircopomp olie te lekken.  De airco was er al mee op gehouden voordat de geur van verbrande olie ons tegemoet kwam toen wij stopten voor de tolbetaling. 
Bij een tankstation gestopt. Naast de olielekkage hadden het lager en de koppeling van de pomp ook al hun beste tijd gehad. Dan maar bij 34 graden met de raampjes open rijden en hup door naar huis.

Na eerst goed ingelezen te hebben en contact te hebben gehad met een garage, die het oude koelmiddel kon aftappen, heb ik besloten om zelf de reparatie uit te voeren. Wegbrengen kan altijd nog en de garage wilde mij wel helpen als ik het echt niet meer wist. 

Begin van de week heb  een nieuwe aircopomp, lage drukleiding met filter, droger en alle o-ringen binnen gekregen. De condensor was ik ook van plan te vervangen want ik doe het graag in een keer goed, maar helaas was die door het transport uit de USA beschadigd. Deze condensor is overigens netjes en binnen twee uur (!) door Rockauto.com vergoed inclusief de kosten voor verzending, invoerrechten en de btw dus die hebben een prima service afdeling.


Afgelopen woensdag heb ik bij de garage het koelmiddel en de resterende olie af laten tappen voordat ik aan de slag ging. Er bleek toen nog ruim 400 gram koelmiddel aanwezig te zijn van de oorspronkelijk 567 gram na 3,5 jaar. Volgens de garage was dus sprake van minimale lekkage wat betekende dat de oude condensor nog goed moeten zou zijn. Ik kon dus gelijk aan de slag en hoefde niet op een nieuwe condensor te wachten.
Diezelfde middag had ik de nieuwe onderdelen nog gemonteerd. De leiding ontkoppelen om de o-ringen te vervangen was niet altijd even makkelijk ondanks de quick disconnect tool die ik had maar uiteindelijk zijn alle 0-ringen vervangen inclusief die op de aircopomp. De garage heeft de airco hierna op lekkage getest en na reiniging weer gevuld met de juiste hoeveelheid koelmiddel en extra olie. Hoeveel olie er in moest was nog even zoeken. Op de oude pomp stond 240 ml op het etiket aangeven en op de nieuwe maar 190 ml. Uit de nieuwe pomp kwam 140 ml wat ik er weer in gedaan heb. Na overleg heeft de garage het hele systeem met de aircomachine aangevuld naar tot 190 ml waarbij rekening is gehouden met 5 ml dat nog in de evap en condensor zou zijn achtergebleven. 
 

Maar daarna deed de airco het nog niet..

De koppeling op de aircopomp kreeg geen 12v waardoor de aircopomp niet door de multiriem ging draaien. Waarschijnlijk was er een sensor of een relais stuk of een kabelbreuk? Gaf de pcm wel een signaal? Of is de nieuwe koppeling niet goed?

Na veel meten, zoeken en schema’s bestuderen, bleek het een slechte zekering te zijn, die bij het doormeten op de zekering zelf wel verbinding maakte maar was doorgebrand. 
 

Ik moet zeggen dat het een leuke klus was die met goed voorbereiden best te doen is.  

Enfin, de airco doet het nu weer! Laat die warme nazomer maar komen!

29B17F48-1F9B-464E-A2F0-A36C1149CE75.jpeg

03DB84E3-4799-4576-876D-4CD5CE394F4C.jpeg

8876EF66-ED1E-421E-93E2-225B05C284A6.jpeg

93D47632-2992-4D07-A9D4-37F11BBB92C0.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed werk Bob! Altijd leuk om te zien dat Jeepers zulke klussen zelf ook kunnen doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top, idd goed gedaan.

Vraag, welk merk compressor heb je genomen? En ga je de condensor alsnog vervangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 uur geleden zei Arjanw:

Top, idd goed gedaan.

Vraag, welk merk compressor heb je genomen? En ga je de condensor alsnog vervangen?

Dankjewel Ab en Arjen 🤘

Ik heb gekozen voor de spullen van GPD. Zij fabriceren een complete set inclusief een kopie van de originele SD709 Sanden pomp. Het is wel allemaal made in China en kwam ik achter. Een originele pomp is nauwelijks te vinden, helaas.

Zie: https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=3909948&cc=1363384&jsn=3 voor de specificaties van set.

Bij het bestellen even opletten: de droger kan een pad mount fitting of block fitting hebben.

Een nieuwe condensor heb ik niet meer besteld omdat de huidige condensor nog prima bruikbaar bleek te zijn na de lektest. Die vervang wel ik bij de volgende servicebeurt van de airco over een jaartje of drie.

Edited by Kapt. Bob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...