Jump to content

Wat heb je vandaag gedaan aan je Jeep | Deel 2

Recommended Posts

• 1 month later...
  • Replies 6.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

dat is een beste proefrit geweest :-)  

Ik heb mijn jeep 4.0 ho motor uit 97 aangesloten op de bedrading van het yj een het werkt                                           

Banden Velgen en de JKS veren, weer helemaal klaar. Ok een Jeep is nooit klaar, daar hebben jullie een punt 🙂

Posted Images

Op de terugweg vanuit het warme Frankrijk begon de aircopomp olie te lekken.  De airco was er al mee op gehouden voordat de geur van verbrande olie ons tegemoet kwam toen wij stopten voor de tolbetaling. 
Bij een tankstation gestopt. Naast de olielekkage hadden het lager en de koppeling van de pomp ook al hun beste tijd gehad. Dan maar bij 34 graden met de raampjes open rijden en hup door naar huis.

Na eerst goed ingelezen te hebben en contact te hebben gehad met een garage, die het oude koelmiddel kon aftappen, heb ik besloten om zelf de reparatie uit te voeren. Wegbrengen kan altijd nog en de garage wilde mij wel helpen als ik het echt niet meer wist. 

Begin van de week heb  een nieuwe aircopomp, lage drukleiding met filter, droger en alle o-ringen binnen gekregen. De condensor was ik ook van plan te vervangen want ik doe het graag in een keer goed, maar helaas was die door het transport uit de USA beschadigd. Deze condensor is overigens netjes en binnen twee uur (!) door Rockauto.com vergoed inclusief de kosten voor verzending, invoerrechten en de btw dus die hebben een prima service afdeling.

Afgelopen woensdag heb ik bij de garage het koelmiddel en de resterende olie af laten tappen voordat ik aan de slag ging. Er bleek toen nog ruim 400 gram koelmiddel aanwezig te zijn van de oorspronkelijk 567 gram na 3,5 jaar. Volgens de garage was dus sprake van minimale lekkage wat betekende dat de oude condensor nog goed moeten zou zijn. Ik kon dus gelijk aan de slag en hoefde niet op een nieuwe condensor te wachten.
Diezelfde middag had ik de nieuwe onderdelen nog gemonteerd. De leiding ontkoppelen om de o-ringen te vervangen was niet altijd even makkelijk ondanks de quick disconnect tool die ik had maar uiteindelijk zijn alle 0-ringen vervangen inclusief die op de aircopomp. De garage heeft de airco hierna op lekkage getest en na reiniging weer gevuld met de juiste hoeveelheid koelmiddel en extra olie. Hoeveel olie er in moest was nog even zoeken. Op de oude pomp stond 240 ml op het etiket aangeven en op de nieuwe maar 190 ml. Uit de nieuwe pomp kwam 140 ml wat ik er weer in gedaan heb. Na overleg heeft de garage het hele systeem met de aircomachine aangevuld naar tot 190 ml waarbij rekening is gehouden met 5 ml dat nog in de evap en condensor zou zijn achtergebleven. 

Maar daarna deed de airco het nog niet..

De koppeling op de aircopomp kreeg geen 12v waardoor de aircopomp niet door de multiriem ging draaien. Waarschijnlijk was er een sensor of een relais stuk of een kabelbreuk? Gaf de pcm wel een signaal? Of is de nieuwe koppeling niet goed?

Na veel meten, zoeken en schema’s bestuderen, bleek het een slechte zekering te zijn, die bij het doormeten op de zekering zelf wel verbinding maakte maar was doorgebrand. 

Ik moet zeggen dat het een leuke klus was die met goed voorbereiden best te doen is.  

Enfin, de airco doet het nu weer! Laat die warme nazomer maar komen!

29B17F48-1F9B-464E-A2F0-A36C1149CE75.jpeg

03DB84E3-4799-4576-876D-4CD5CE394F4C.jpeg

8876EF66-ED1E-421E-93E2-225B05C284A6.jpeg

93D47632-2992-4D07-A9D4-37F11BBB92C0.jpeg

20 uur geleden zei Arjanw:

Top, idd goed gedaan.

Vraag, welk merk compressor heb je genomen? En ga je de condensor alsnog vervangen?

Dankjewel Ab en Arjen 🤘

Ik heb gekozen voor de spullen van GPD. Zij fabriceren een complete set inclusief een kopie van de originele SD709 Sanden pomp. Het is wel allemaal made in China en kwam ik achter. Een originele pomp is nauwelijks te vinden, helaas.

Zie: https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=3909948&cc=1363384&jsn=3 voor de specificaties van set.

Bij het bestellen even opletten: de droger kan een pad mount fitting of block fitting hebben.

Een nieuwe condensor heb ik niet meer besteld omdat de huidige condensor nog prima bruikbaar bleek te zijn na de lektest. Die vervang wel ik bij de volgende servicebeurt van de airco over een jaartje of drie.

Edited by Kapt. Bob
  • 3 weeks later...

Ja breng je van de week de Jeep weg voor een APK wordt hij niet goedgekeurd. Eind augustus nog de banden van voor naar achter gewisseld en 1000 kilometer verder is het wiel lager links defect. En dat terwijl ik in Augustus nog de controle had gedaan. Helaas was ook de handrem niet lekker meer. Dus heel de handel vervangen achter. Dat was mijn zaterdag lekker aan de hobby geweest. Maandag weer terug naar de APK keuring.

2020-09-26_13_14_34.jpg

2020-09-26_14_32_41.jpg

Edited by www.jeepie.nl
  • 2 weeks later...

Vandaag heel de dag bezig geweest met de Electra in de Jeep.

Oude allemaal losgenomen en een nieuwe betere set up gebouwd.

Start bij de accu voor met een Victron smart relais. Geen spanningsverlies De Cyrix-ct batterij coupler is een zeer krachtige microprocessorgestuurde krachtige relais, dat batterijen automatisch parallel schakelt. Het relais sluit pas als de motor loopt en de laadspanning boven de 13.5 volt is.

Voor bij de accu een zekering van 60 Amp even als achter bij de tweede accu.

Om zeker te zijn dat ik de 2e accu niet leeg trek een Victron Energy BP-65 12/24V 65 A Bluetooth Accubewaking. De battery protect scheidt de batterij van de minder belangrijke verbruikers, voordat u helemaal leeg is waardoor deze beschadigd kan raken. Bij 10.5 volt schakelt deze de verbruikers af.

De lader Blue Smart IP65-lader is de nieuwe professionele acculader met ingebouwde Bluetooth. Deze heb ik met een connector aan de achterzijde van de Jeep zitten. De connector paste perfect in de USA nummerbord adapter.

Om de laptop onderweg te laden heb ik een Victron inverter 12Volt 230 volt 250 /400 watt

Daarna nog een 6 uitgangen micro switch geplaatst. Hierop de Rocklights, Compressor, Rechter stoelverwarming, linker stoelverwarming, APRS GPS zender en de binnen verlichting geplaatst.

Achterin heb ik nog een aparte kas met daarin mogelijkheden voor 12 volt aansluiting en 3 stuks USB laders voor de camera’s en telefoon’s

Alles netjes met zekeringen en kevlar kous om de bedrading.

Alles bij elkaar een hele dag werk, klaar voor een lekker trip.

Laat die corona maar opzouten.

1 uur geleden zei EJG:

jou kennende zit het allemaal erg netjes 

Zeker mijn best weer gedaan, net als bij de lier bekabeling bij een paar Jeep kennissen altijd het mooiste en maximale maken.

Ik had een systeem gebouwd maar dat beviel mij niet i.v.m. de zekeringen en afgaande kabels bij de tweede accu. 

Dus dan weet je hoe ik ben, de kniptang erin en weer opnieuw.

Alles goed verder daar in Amersfoort.

Leuk je even te treffen hier.

Groet Rene

Tja, bij gebrek aan ander avontuur met de Jeep, vandaag maar even een Magnolia boom uit de voortuin getrokken met de lier. Appeltje eitje...

Es kijken of ik nog meer uit de tuin kan roppen 😉

12 poorts injectoren geplaats en stoelverwarming gemaakt.

gc loopt netjes stationair, maar ik merk niet veel verschil met de standaard injectoren.

stoelverwarmingen gemaakt en geprobeerd te maken. Mijn vrouw zit er nu half warmpjes bij maar ik nog niet. De verbindingen het verwarmingselmement lijken nu in orde te zijn. Dus nu de schakelaars maar eens doormeten.

20201017_152521 (Middel).jpg

20201017_155328 (Middel).jpg

20201017_154443 (Middel).jpg

Edited by A.J
  • Like 1