Jump to content

Adebisi

Forum member
  • Content Count

    154
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Adebisi last won the day on July 21 2019

Adebisi had the most liked content!

Community Reputation

11 Neutral

1 Follower

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Cherokee
  • Bouwjaar
    1997

Recent Profile Visitors

1721 profile views
  1. @AK47 Beide talen, Nederlands of Engels zijn prima! @Kapt. Bob Fertan komt niet als beste in de test naar voren maar ik gebruik het alleen als eerste laag om eventueel overgebleven roest in te kapselen, maar ik zie dat RX het beter doet in de test en ook goede verhalen over gelezen. Ik gebruik ook hammerite (wat ook goed in de test scoort) over de fertan en zink primer, alleen is dit niet overschilderbaar dus gebruik het alleen onder de auto.
  2. Ik behandel eerst alles met Fertan, daarna een goede zink primer en daarna een top coating na keuze. Onder de auto is behandeld met een bitumen spray. —— Fertan instructies die ik volg: -eerst alles NATMAKEN met water -aanbrengen met kwast of spuit -na 1 uur weer alles natmaken (plantenspuit) om de werking te bevorderen -na 12 tot 24 uur de zwarte poeder af vegen met natte spons -alles afdrogen en het is spuit of kwast klaar bij ernstige roest: -eerst loszittende roest goed verwijderen met staalborstel -en vooral na toepassing van bovenstaande behandeling de gehele behandeling nog eens herhalen (dus 2x in de fertan) dan dringt het goed door in het metaal en wel daar in de minuscule scheurtjes die elk metaaloppervlak heeft en waar roest ontstaat. Bij zeer ernstige roest: ontkom je niet aan stralen of glasparelen want daar kan zelfs FERTAN niet tegen op uiteraard. met de handstaalborstel kom je gewoon anders niet het onderste deel van de roestlaag terecht en FERTAN dus ook niet. Holle ruimtes kun je in de FERTAN zetten maar als de roest ernstig is verwacht er dan niet teveel van. heb je geen andere optie omdat je er gewoon niet bij kunt. Behandel met de spuit dan 2 of zelfs 3x met FERTAN in de holle ruimtes. Tussendoor wel nat maken met water natuurlijk en telkens 12 tot 24 uur wachten met de 2e en evt. 3e behandeling. NATMAKEN na 1 uur is HEEL belangrijk. Veel mensen vergeten dit en dan werkt het niet goed., Fertan heeft water nodig om het chemisch proces gangbaar te houden waarbij rost wordt omgezet in een zwart poeder. ——
  3. ff gegoogeld: PCV = "Positive Crankcase Ventilation" CCV = "Closed Crankcase Ventilation" Ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd om ze verkeerd te monteren 😁. Maar die PCV is helemaal open (niet echt een klep of ventiel) en die CCV heeft een klein gaatje, het lijkt me daardoor waarschijnlijk dat het iets met je probleem te maken kan hebben omdat deze dan helemaal open olie naar het gasklephuis kan brengen.
  4. een PCV maar je had een CCV nodig? 🤷‍♀️
  5. Ja er zit dacht ik loctite vanuit de fabriek op die bouten. Twee bouten zaten aardig vast bij mijzelf, maar door ze te verhitten met een propaanbrander en daarna met een wringijzer (verlengt met een stalen pijp) op de krik toch los gebroken. 😅
  6. Er zijn verschillende load ratings op de verschillende bladveren die de stijfheid en rijkwaliteit beïnvloeden. Ik heb zelf Crown (4886186AB) via eshop.rbs-handel.de, dit is een HD optie met 1" lift en ze hebben zich na 2 jaar zich goed gehouden. Je moet wel de rubber bushings er los bij bestellen en eventueel de shackels. Bij de vervanging zou ik wel alles van te voren goed met kruipolie een paar weken/dagen inspuiten, want als die bouten die in de body gaan afbreken of doordraaien is het een rot klus om die eruit te krijgen. Als kruipolie gebruik ik zelf een mix van 50/50 aceton en ATF. Hier nog wat detail informatie van de verschillende bladveer opties met de Crown alternatieven: Leaf Spring Specifications Springs, rear LL - 3-1/8" free arch, load rating 405 LM - 5-5/8" free arch, load rating 605 LS - 6" free arch, load rating 675 LT - 7" free arch, load rating 755 UpCountry + 1 " Dealer part numbers: 52000050 Standard Duty, Coded LB 52000051 Standard Duty, Coded LC, EC 52000706 Standard Duty, Coded LN, ES 52000544 Heavy Duty, Coded LK 52000545 Heavy Duty, Coded LL, EL 52000707 Heavy Duty, Coded LM 52002390 Heavy Duty, Coded LS 52002392 Heavy Duty, Coded LT ( UpCountry package +1” leaf spring) Crown catalog part numbers: 84/01 Standard Duty (LL ) 4 leaf - Jeep P/N 52000051 84/01 Heavy Duty (LS, ZGV, ZVV) 4 leaf -Jeep P/N 4886185 84/01 Heavy Duty (LT, ZGW, ZVW) 4 leaf -Jeep P/N 4886186 or 52002392 - UpCountry + 1” 84/01 Heavy Duty (LK ) 4 leaf - Jeep P/N 4886187 84/01 Heavy Duty (LN, ZUU, ZFU) 4 leaf - Jeep P/N 52000706 84/01 Heavy Duty (LM, ZGU, ZVU) 4 leaf - Jeep P/N 52000707 Coil Springs - Springs with a G in the letter spring codes are UpCountry package +1” springs ZGK or GK UpCountry +1” coil - Jeep P/N 52001793 ZGL or GL UpCountry +1” coil - Jeep P/N 52001794 FF FH FJ stock size - Jeep P/N 52088102

  7. Ik heb alle “freeze plugs” aan de zijkant van het motorblok vervangen. (Ik ben wel bang dat die ene plug achter het motorblok ook nog een keer aan de beurt moet komen, waar ik wat minder zin in heb… ) Op de weg ernaartoe, de motor mounts vervangen, de bestuurders kant was het rubber totaal gebroken… Ook kwam ik een barst tegen bij de eerste pijp op de uitlaatspruitstuk, dus ook meteen kunnen oplassen. Alle koelvloeistof uitgeflushed en gelijk alle koelwaterslangen en de CCV/PCV vacuum pluggen vervangen. Na de eerste start gelijk dikke rook maar gelukkig was dit de hittebestendige verf die ik op het uitlaatspruitstuk had gespoten 😅. Ik merk wel dat de meeste rubbers en pakkingen, die er waarschijnlijk sinds hij uit de fabriek kwam op zaten, nu wel echt op zijn na 20 jaar. 😁 Na eerder al nieuwe trommelremmen deze zomer is de volgende klus is nieuwe CuNi remleidingen plaatsen. 🤙
  8. Misschien kan het dan je rubber remslang zijn, als er aan de binnenzijde van de slang wat los is gekomen door ouderdom kan dit soms als een terugslagklep werken. En zoals eerder is benoemd hierboven, een nieuwe onderdeel zoals een remklauw kan soms ook met een fout komen.
  9. Via een oud topic op een ander forum kwam ik voor een '98 ZJ het volgende tegen: "HCU output ports are all different sizes: * Rear is 12 x 1mm * Front left is an odd-ball size of 11 x 1.5mm * Front right is 10 x 1mm"
  10. Je moet zelf even prijsvergelijken maar als ik het snel zie iets van 350 usd met verzending via eBay + misschien nog import kosten.
  11. Je kan hem ook via eBay bestellen zag ik https://www.ebay.com/itm/Black-Mild-Steel-Grille-Brush-Headlight-Guard-for-93-98-Jeep-Grand-Cherokee-ZJ/233208113632
  12. De trommelremmen zijn beide vervangen en alles zit weer goed naar 3x erg goed kijken 😎, alles is ook weer goed ontlucht. Ik merkte op dat mijn harde remleidingen bij alle vier de wielen aardig roestig zijn en ik deze ook maar voortijdig ga vervangen met 3/16 CuNi leidingen. Nu kan ik bij de achterwielen de fittingen op de forums wel vinden en zijn deze als het goed is "double flare" 3/8 x 24 UNF. Voor bij de wielen ook ,maar deze 2 voor gaan deze direct naar de ABS module als ik het goed heb (nummer 11 & 13), het lijkt erop dat deze misschien een andere fitting hebben bij de ABS, weet iemand of deze dezelfde 3/8 x 24 UNF zijn of een afmeting hebben?
  13. Ok bedankt 👍 ik ga even achter een vacuum ontluchter aan.
  14. Mijn wielremcilinder in mijn trommelrem had het begeven en er lag een plas remvloeistof onder mijn linker achterwiel en al het vloeistof is uit het reservoir. Nu ben ik alles aan het vervangen en zal al de remmen bij de 4 wielen ontluchten maar ik vroeg me af of dit nog impact heeft op mijn ABS of ontlucht dit gewoon mee? Staan de ABS valves open? Zou hier lucht in kunnen zitten dat eventueel schade aan de module kan brengen?
×
×
  • Create New...