Hallo,
Graag jullie mening over het volgende probleem wat ik momenteel met m'n XJ uit 1997 heb (excuses voor lange verhaal maar lijkt me handig zo volledig mogelijk te zijn);
Een paar weken geleden viel de motor uit (op de snelweg was een lekker moment) en bleek na analyse de rotor kapot gedraaid in de verdeelkap. Oorzaak te veel speling op de verdeler zelf. De verdeelkap, rotor, kabels, bougies etc. waren net vervangen als onderdeel van een onderhoudsbeurt (net als de alternator trouwens die was defect) dus blijkbaar had de oude rotor voldoende speling in de oude verdeelkap opgebouwd om nog te blijven draaien maar sloeg de nieuwe vast.
Op zich allemaal nog redelijk verklaarbaar, dus nieuwe verdeler besteld en op zelfde plek terug geïnstalleerd (puntje van rotor op de juiste plek gezet iets na 5 uur bij 1e zuiger op TDC en oliepomp op 11 uur). Starten, lopen. Klaar dus (dacht ik). Bleek helaas later dat de jeep toch nog niet lekker liep bij hogere toerentallen hield ie in en leek er af en toe een cilinder over te slaan of op het verkeerde tijdstip te ontsteken.
Na wat speurwerk kwam ik op het volgende draadje uit (cherokeeforum) wat behoorlijk overeenkwam met mijn probleem. De ketting in m'n jeep was voor zover ik weet in z'n 310k nog nooit vervangen en rammelt ook al een tijdje dus enige speling moest er wel in zitten. Dus, verdeler tandje verder gezet. Starten, lopen. Stationair eerst nog wat rommelig maar ik dacht dat dit kon komen doordat de computer zich aan het inregelen was. Ook in de toeren bleef hij goed lopen en heb er een toen een stukje binnen bebouwde kom mee gereden. Probleem dus opgelost (dacht ik). Maar helaas; twee dagen later wilde ik de jeep starten maar nu wilde hij zelfs niet meer aanslaan. Bij het starten klopte duidelijk de timing niet door het bokken van de motor. Verdeler weer het tandje teruggezet (dus in de juiste stand) waarna hij wel weer wilde starten en stationair lopen maar in de toeren nog niet goed.
Op basis van het vermoeden dat de versleten ketting in combinatie met de nieuwe verdeler op de een of andere manier niet meer in het gareel te krijgen zou zijn besloten om de ketting en tandwielen te vervangen. Hier zat inderdaad behoorlijk veel speling op (2/3 cm heen en weer te bewegen) en er bleek van het rubberen stootblokje een van de bevestigingslipjes afgebroken. De uitlijning van de tandwielen klopte overigens nog wel. Helaas bleek dit ook niet de oplossing omdat na het vervangen het gedrag nog hetzelfde is (ik troost me na een flinke dag sleutelen maar met de gedachte dat dit toch moest gebeuren en ik het geen garage met een stevige rekening heb laten doen ).
Gezien de aanleiding (rotor kapot door speling op de verdeleras) lijkt het me toch in de timing van de ontsteking te moeten zitten? De volgende stap die ik overweeg is het vervangen van de krukas sensor al lees ik daarvan dat die het óf wel, óf niet doet dus lijkt me ook niet echt het geval hier. Ik verdenk ook al half of de nieuwe verdeler wel goed is al paste deze er wel perfect in. Wat ik zelf ook nogal raadselachtig vind is dat hij na het verzetten van de verdeler kortstondig goed leek te lopen maar na een paar dagen stilstaan geen sjoege meer gaf..
Ik ben even door m´n ideeën heen dus hoor heel graag jullie suggesties! Alvast bedankt, Lars