Spring naar bijdragen

bla098

Forum member
  • Aantal bijdragen

    45
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Cherokee
  • Bouwjaar
    1997

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

bla098's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Conversation Starter Rare
  • Week One Done Rare
  • One Month Later Rare

Recent Badges

0

Waardering in de gemeenschap

  1. Het instellen van de juiste stand op basis van cilinder 1 TDC, vliegwiel op 0 graden en rotor op 5 uur (volgens haynes en de verschillende youtube video's) had ik al meerdere malen uitgevoerd en gedubbelchecked. Ook het naar voren en naar achteren indexeren door een tand te verzetten had ik al uitgeprobeerd (zie eerdere linkje). Geloof me: hij was echt niet goed te krijgen. Pas na het omdraaien (ik merkte het ook bij het indraaien dat hij veel beter 'in lijn' leek te zitten) van het tandwiel klopte het geheel.
  2. Ha Siert; dat boortje zorgt er volgens mij voor om de as (en dus de rotor en de metalen schijf voor de sensor wat allemaal in lijn aan elkaar zit) op de juiste stand blijft staan bij het op z'n plek draaien van de verdeler. Dit om ervoor te zorgen dat de rotor bij de eerste terminal uitkomt als de verdeler volledig op z'n plek is geschoven. De rest van de timing regelt dan de computer. Als het tandwiel richting nokkenas dan zo'n 14 graden verkeerd staat gaat dat om te beginnen al mis en moet de computer in ieder geval dat al gaan corrigeren (wat mijn jeep niet voor elkaar kreeg ook niet na een ECU reset). Mijn gevoel is ook dat de computer er wel vanuit gaat dat de rotor, as, en tandwielen verdeler/nokkenas om te beginnen al wel ongeveer kloppen (en hij dus geen verschuiving van 14 graden verwacht, mogelijk ook niet op die plek). Hoe dan ook (de theoretische discussie voert anders wellicht wat te ver); het op de juiste stand zetten van het tandwiel haalt de noodzaak voor corrigeren weg en was voor mij in ieder geval de oplossing.
  3. Ha Ab, Klopt; dat zat hij inderdaad. @Siert; ik denk dat het wel degelijk uitmaakt. Mijn theorie; doordat het tandwiel iets verschoven zit ten opzichte van de sensor (althans het onderdeel wat langs de sensor draait) krijgt de computer verkeerde info over de stand vd nokkenas/kleppen binnen en krijgt hij het dus niet goed aan elkaar geregeld... Gr. Lars
  4. Opgelost! Ik had de nieuwe verdeler er weer uitgehaald om te vergelijken met de oude (en om te checken of ik de sensor evt. om kon zetten). De nieuwe bleek zo goed als identiek als de bestaande verdeler... op 1 klein belangrijk detail na. Het viel me toevallig op dat het gedraaide aandrijftandwiel bij de nieuwe iets verschoven leek te zitten ten opzichte van de oude. Tandjes geteld bleken er 13. Toen zag ik dat deze feitelijk op 2 manieren op de verdeleras kon zitten en de uitlijning aan de andere kant wel overeen kwam. Dus; pin eruit; tandwiel 180 graden gedraaid, pin er weer in. Verdeler weer in de jeep geïnstalleerd. Fingers crossed en starten. Jeep startte vrijwel direct (alsof ie erop zat te wachten ) en loopt als een zonnetje. Met dank aan de onderdelenboer voor het leveren van een verdeler die dus net niet helemaal goed in elkaar was gezet.. Goed probleem dus opgelost bedankt voor het meedenken! Gr. Lars
  5. Hallo Ab, Ik heb de sensor die in de nieuwe verdeler zat erin gelaten en aangesloten. Maar goeie tip ik ga wel even kijken of de oude sensor in de nieuwe verdeler past (vermoed dat het geen oem onderdeel is dus misschien niet helemaal identiek) om die uit te sluiten. Die oude sensor werkte immers prima. gr Lars
  6. Ok. Die kende ik en is precies de manier waarop ik de verdeler erin heb gezet. Gr. Lars
  7. Ha Siert, De timing heb ik ingesteld/gecontroleerd dmv. cilinder 1 op TDC, rotor eindpositie (verdeler draait met de klok mee het motorhuis is) op 5 uur. Ik neem aan dat je met het boortje doelt op het vastzetten van de rotor in de verdeler wanneer je hem erin laat zakken? De nieuwe verdeler had hiervoor een plastic borgpennetje erin zitten. Ik heb die procedure inmiddels een aantal keer uitgevoerd en ben er wel vrij zeker van dat hij nu op de juiste positie staat (al ga ik het voor de zekerheid nog wel een keertje nalopen allemaal). Kun je me anders de link even sturen zodat ik kan kijken of we het over hetzelfde hebben? Gr. Lars
  8. Ha John, Nee geen LPG rij op benzine. Maar ik kan op zich de bougies nog wel even wisselen (heb de oude nog liggen) om te kijken of dit iets uitmaakt. De nieuwe zijn van zo'n tune-up setje wat ik nog had liggen en er bij het vervangen van de alternator ook meteen maar in heb laten zetten (wat ik dus achteraf bezien beter niet had kunnen doen).. Tnx voor de suggestie. Gr. Lars
  9. Hallo, Graag jullie mening over het volgende probleem wat ik momenteel met m'n XJ uit 1997 heb (excuses voor lange verhaal maar lijkt me handig zo volledig mogelijk te zijn); Een paar weken geleden viel de motor uit (op de snelweg was een lekker moment) en bleek na analyse de rotor kapot gedraaid in de verdeelkap. Oorzaak te veel speling op de verdeler zelf. De verdeelkap, rotor, kabels, bougies etc. waren net vervangen als onderdeel van een onderhoudsbeurt (net als de alternator trouwens die was defect) dus blijkbaar had de oude rotor voldoende speling in de oude verdeelkap opgebouwd om nog te blijven draaien maar sloeg de nieuwe vast. Op zich allemaal nog redelijk verklaarbaar, dus nieuwe verdeler besteld en op zelfde plek terug geïnstalleerd (puntje van rotor op de juiste plek gezet iets na 5 uur bij 1e zuiger op TDC en oliepomp op 11 uur). Starten, lopen. Klaar dus (dacht ik). Bleek helaas later dat de jeep toch nog niet lekker liep bij hogere toerentallen hield ie in en leek er af en toe een cilinder over te slaan of op het verkeerde tijdstip te ontsteken. Na wat speurwerk kwam ik op het volgende draadje uit (cherokeeforum) wat behoorlijk overeenkwam met mijn probleem. De ketting in m'n jeep was voor zover ik weet in z'n 310k nog nooit vervangen en rammelt ook al een tijdje dus enige speling moest er wel in zitten. Dus, verdeler tandje verder gezet. Starten, lopen. Stationair eerst nog wat rommelig maar ik dacht dat dit kon komen doordat de computer zich aan het inregelen was. Ook in de toeren bleef hij goed lopen en heb er een toen een stukje binnen bebouwde kom mee gereden. Probleem dus opgelost (dacht ik). Maar helaas; twee dagen later wilde ik de jeep starten maar nu wilde hij zelfs niet meer aanslaan. Bij het starten klopte duidelijk de timing niet door het bokken van de motor. Verdeler weer het tandje teruggezet (dus in de juiste stand) waarna hij wel weer wilde starten en stationair lopen maar in de toeren nog niet goed. Op basis van het vermoeden dat de versleten ketting in combinatie met de nieuwe verdeler op de een of andere manier niet meer in het gareel te krijgen zou zijn besloten om de ketting en tandwielen te vervangen. Hier zat inderdaad behoorlijk veel speling op (2/3 cm heen en weer te bewegen) en er bleek van het rubberen stootblokje een van de bevestigingslipjes afgebroken. De uitlijning van de tandwielen klopte overigens nog wel. Helaas bleek dit ook niet de oplossing omdat na het vervangen het gedrag nog hetzelfde is (ik troost me na een flinke dag sleutelen maar met de gedachte dat dit toch moest gebeuren en ik het geen garage met een stevige rekening heb laten doen ). Gezien de aanleiding (rotor kapot door speling op de verdeleras) lijkt het me toch in de timing van de ontsteking te moeten zitten? De volgende stap die ik overweeg is het vervangen van de krukas sensor al lees ik daarvan dat die het óf wel, óf niet doet dus lijkt me ook niet echt het geval hier. Ik verdenk ook al half of de nieuwe verdeler wel goed is al paste deze er wel perfect in. Wat ik zelf ook nogal raadselachtig vind is dat hij na het verzetten van de verdeler kortstondig goed leek te lopen maar na een paar dagen stilstaan geen sjoege meer gaf.. Ik ben even door m´n ideeën heen dus hoor heel graag jullie suggesties! Alvast bedankt, Lars
  10. Hoi Cityjeep,

    Ja, het geluid is er inderdaad nog. Heb er om te kijken of het iets met de klepstoters te maken had wel zo'n blikje van die wynns olie ingehad, maar dat maakte eigenlijk niet zoveel uit (niet echt merkbaar in ieder geval). Ik moet nog steeds een keertje goed gaan luisteren waar het nou vandaan komt.

    Gr. Lars

  11. Is dat geluid er nog?

    Ik heb namelijk ook een rammelend geluid bij koude start, maar dit komt bij de mijne duidelijk uit het onderblok, maar ter hoogte van de koppelomvrmer van de automaatbak...

    Zijn niet de drijfstanglagers want bij vermogens opbouw is het juist weg..

  12. Ok, bedankt voor de reacties. Ik zal vanavond eerst eens even met een slang gaan luisteren waar het precies vandaan komt. Ik laat het nog weten. Groet, Lars
  13. tsja.. het is een vrij zwaar metalig gerammel, dacht eigenlijk dat de kleppen niet zoveel herrie kunnen maken. Hij kllinkt een beetje als een diesel zeg maar.. Zit er misschien een xj eigenaar in de buurt dat ik het geluid ff kan vergelijken? Goeie tip van het touwtje, daar was ik nog ff niet opgekomen!
  14. Hoi, Het valt me op dat m'n xj de laatste tijd net ff wat meer herrie begint te maken, voornamenlijk bij een koude start (bij een warme motor wordt het minder/ gaat het weg), en stationair draaiend. Ik kan het niet helemaal goed lokaliseren (de motor is toch een grote bak herrie ), maar ik vermoed dat de distributieketting staat te rammelen. Er staat zo'n 260k op, dus het lijkt me aannemelijk dat er speling op begint te komen. Ik heb m'n haynes er even op nageslagen, en het lijkt me een redelijke klus om deze zelf te vervangen of valt dat mee? Ik vind overigens nergens melding van een kettingspanner, zit deze er wel op? Overigens is het oliepeil in orde en onlangs vervangen. Is de kans groot dat het binnenkort misgaat met die ketting of valt het allemaal wel mee bij zo'n Jeep? Tweede vraagje; m'n distributieriem begint wat te piepen (ook bij een koude start). Nu is deze wel relatief eenvoudig te vervangen, maar weet iemand toevallig welke lengte ik moet hebben? Bij de vervangende riemen vind ik 2 lengtes; 2415 en 2475 mm. Wel zo handig als ik de goede bestel en ff eruit en erin sleutelen enkel voor het opmeten is ook weer zowat.. Het gaat om bouwjaar 1997.. Alvast bedankt! Groet, Lars
  15. heb hetzelfde model, en heb de achterbumper eens verwijderd voor het monteren van een trekhaak, is inderdaad een klusje van een half uur tot een uur. (de bumper dan, de trekhaak niet ) Groet, Lars
×
×
  • Nieuwe aanmaken...