Spring naar bijdragen

Arjanw

Forum member
  • Aantal bijdragen

    182
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    2

Arjanw last won the day on August 29 2018

Arjanw had the most liked content!

Waardering in de gemeenschap

3 Neutral

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Cherokee
  • Bouwjaar
    2001

Recente profielbezoeken

880 profielweergaven
  1. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Alsjemenou....
  2. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Oké, ik ga voorbereidingen treffen om de motor te lichten. Het probleem is dat ik de auto net verkeerd om heb staan en de vooras al heb verwijderd.. Wat weegt een motor zonder kleppendeksel, cilinderkop, olie en oliepan ongeveer? Als het niet teveel is dan kan ik deze er misschien wel uit liften met wat katrollen of gewoon met brute kracht?
  3. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Hey Math, Ik heb de lagerschaal nog niet gemonteerd. Hierbij 2 foto's: En je hebt helemaal gelijk over de revisie. Ik wil ook geen half werk. De glijlagers zijn niet versleten maar de groeven vind ik wel verontrustend. Ik kan natuurlijk nog een lagerschaal van de krukas demonteren en zien in welke staat deze is? Wat is jullie mening?
  4. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Hi Jerrold, de oliepomp die ik voor ogen heb verpompt 20% meer olie dan de normale pomp. De XJ is hoofdzakelijk voor woon/werk verkeer. De glijlagers van de zuigerstangen worden vervangen.
  5. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    De glijlagers van de zuigerstangen wil ik vervangen. De krukaslagers niet omdat je daarvoor het blok moet demonteren en daarvoor heb ik te weinig kennis.
  6. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Goedemorgen, Op aanraden van Maurice heb ook de oliepomp eruit gehaald en wil deze gezien de km stand van 322.000 km reviseren of vervangen. Ik zag op de website van Rockauto dat er ook high volume oliepompen zijn te krijgen voor de 4.0L. Huidige oliedruk bij warme motor is ongeveer 1 á 2 bar. Dit is aan de lage kant. Is het verstandig om een high volume pomp te monteren?
  7. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Goedemorgen Maurice, Zodra ik de zuigers eruit heb dan maak ik wat foto's van de staat van de glijlagers.
  8. Arjanw

    Jeep Academy 27 januari Weeze

    Sterkte Jeeper!!!
  9. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Bedankt Ab! Ik heb de digitale FSM inmiddels ook gevonden..
  10. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Op de onderste lagerschaal zitten idd schuine zijden (geel) waar volgens Haynes de een klein beetje vloeibare pakking op moet. Haynes noemt deze zijden, "Chamfered edges". Maar op de kop van de pakking (rood) heb je geen vloeibare pakking gedaan?
  11. Arjanw

    Resurrection of the Mohawk...

    Top verhaal, Math! Dankjewel! Hé Siert? Lees je dat? "Met een 21 mm dop draai ik vervolgens de 2 lagerkapbouten van het achterste lager los." 😂
  12. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Dank, ik ga deze ff uitprinten en bewaren bij mijn FSM en Haynes handboek.
  13. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Helaas heb ik geen doppen met inchmaten maar wel een maat met inchdoppen! Hahaha, best grappig! Al zeg ik het zelf!! Maar ik moet deze wel aanschaffen. Je hebt volkomen gelijk! Momentsleutel heb ik zeker! En ook nog elektronisch!
  14. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Oké, we zijn weer een stukje verder. De distributieketting is aan de beurt. Voordat ik deze verwijder eerst even de markeringen tegenover elkaar. De boel is aardig vervuild en vereist een grondige schoonmaak. Ik heb het schoongemaakt met een Stanley mesje in een verfkrabber, WD40, ScotchBrite en een Dremel. Ziet er weer proper uit! Tijd om de tandwielen met ketting te plaatsen. Je moet deze voordat je deze plaatst al in de juiste verhouding hebben want ze moeten er in z'n geheel geplaatst worden. Als de markeringen niet tegenover elkaar staan dan kan je het overnieuw doen. Ik had beginnersgeluk want ze zaten in 1x goed. En de ketting zit echt strak, zeg! Er zit 1 schakel tussen die zwart is. Maakt het nog wat uit of deze aan de voorzijde zit of aan de achterzijde? De kap wil ik nog zwart spuiten dus de afwerking moet nog even wachten. Om oxidatie tegen te gaan maar weer even voorzien van een kleine film WD40. De lagerschaal van de achterste krukaskeering is inmiddels verwijderd. Best wel lastig die wisselende maatvoering voor de bouten en moeren. De bouten van de lagerschaal zijn 20mm en die zit niet altijd in het assortiment van een doorsnee klusser. Maar goed, 21mm past ook wel. In het Haynes handboek en op Youtube zie je enkel een keerring met een lip eraan. Ik heb deze niet. Om nieuwe te plaatsen moet je op een paar plekken vloeibare pakking aanbrengen. Weet iemand waar je dat bij die van mij moet doen? Ik zag ergens in een filmpje van een Grand Cherokee dat deze een soortgelijke keerring heeft en dat deze schuin / verschoven werd geplaatst. Een klein gedeelte van de onderste keerring schoof dan in de bovenste en vice versa. Dit zou het lekken dan extra voorkomen. Klinkt in mijn beleving aannemelijk!! Iemand ervaring mee? En als ik de lagerschalen wil verwijderen hoe krijg ik deze er dan uit? Het hele project lijkt wat ongestructureerd maar dit komt omdat ik moet wachten op onderdelen en wil (kan) niet stilzitten. Daarom komt het misschien over als een ratjetoe...
×