Spring naar bijdragen

Arjanw

Forum member
  • Aantal bijdragen

    207
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    3

Arjanw last won the day on February 7

Arjanw had the most liked content!

Waardering in de gemeenschap

4 Neutral

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Cherokee
  • Bouwjaar
    2001

Recente profielbezoeken

944 profielweergaven
  1. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Hi, Ik ben mijzelf aan het inlezen over de eerste start van een volledige reviseerde motor. En dat blijkt nog wel een aandachtspuntje te zijn volgens de geleerden. Het schijnt dat halverwege de negentiger jaren de toevoeging ZDDP (Zinc dialkyldithiophosphates) uit de meeste olieën is gehaald omdat het bepaalde onderdelen van de moderne auto's beschadigde. Dit verwijderen was mogelijk omdat de moderne lifters (tappets) over de nokkenas heen rolde i.p.v. glijden. De 4.0 heeft glijdende lifters (flat tappets) en heeft dus die toevoeging nodig. Zelf heb ik in alle 4.0 motoren (3 stuks) altijd gewone olie gedaan en geen problemen gehad. Maar olie met ZDDP is zéér belangrijk bij de eerste opstart van een gereviseerde motor met platte lifters. Ook zou de motor gelijk na de start ca. 25 min tussen de 2.000 en 2.500 toeren moeten blijven om voldoende olie te laten circuleren. Zie het filmpje van Myvintageiron7512. Deze man heeft veel motoren gereviseerd en is in mijn beleving een professional op dit gebied. Deze man heeft een uitgesproken mening over de eerste start na een revisie. Graag zou ik jullie mening hierover willen horen. Wat zijn volgens jullie aandachtspunten waar ik zeker rekening mee moet houden?
  2. Arjanw

    Ombouw naar LED of Xenon koplampen

    Niet gedaan, maar wel geïnteresseerd! Setje Led lampen zijn niet eens zo heel duur. Of het ook toegestaan is in de Nederlandse wetgeving heeft mij tot nu toe hiervan weerhouden.
  3. Arjanw

    Hoi

    Hoi, welkom! Ben benieuwd naar jullie avonturen!! Hopelijk ga je hier een blog van maken zodat we jullie kunnen volgen?
  4. Arjanw

    Resurrection of the Mohawk...

    Puik werk, Math! Wanneer denk je klaar te zijn en de weg op te gaan? Of de zandbak in?
  5. Arjanw

    Ab's CJ7

    Kijk, hier kan ik wat mee!! Dankjewel, Ab
  6. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Ja, is zeker een mogelijkheid mits de krukas niet meer te gebruiken is. Maar een stroker kit 4.6 is wel verleidelijk. Maar ja, dan kan ik nog legio andere leuke dingen opnoemen... En zelfs ik kan mijn geld maar 1x uitgeven...
  7. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Goedemorgen, Gisteren het blok, de krukas en de zuigers weggebracht naar een revisiebedrijf. Eerste inspectie wijst uit dat de zuigers en de cilinderwanden behoorlijk hebben geleden. Volgens de monteur een gevolg van lange tijd rijden op LPG. (hogere verbrandingstemperatuur t.o.v. benzine) Blok wordt gewassen en hoogstwaarschijnlijk opgeboord. We zullen het zien.. De krukas vertoonde ook wat slijtsporen en wordt na het wassen gemeten en eventueel geslepen. Gezien de drukte zal het allemaal wel zo'n 4 tot 6 weken duren voordat ik het terug heb. Dit geeft mij mooi de tijd om te beginnen met de vooras en de motorruimte. De vooras wil ik eerst netjes maken en controleren op slijtage en daarna terug plaatsen. Mochten jullie ideeën of tips hebben wat te doen met de vooras dan hoor/zie ik dat ik graag.
  8. Arjanw

    Ab's CJ7

    Knap werk Ab! Paar vragen: Hoe heb je dat blok zo mooi schoon gekregen? Welke stappen heb je genomen om het blok te spuiten? (waarmee wassen, hoe vetvrij maken, welke primer en hoeveel lagen, welke verf, enz..) Binnenkort sta ik voor dezelfde klussen en het wordt wat makkelijker als ik het wiel niet nog een keer hoef uit te vinden.. Alvast bedankt!
  9. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    De cilinderkop is kaal aangeschaft en daarna de kleppen en dergelijke los erbij gekocht. Om achteraf problemen te voorkomen ga ik de kleppen gewoon in de zittingen slijpen. Bedankt Arcblizz!
  10. Arjanw

    Lekkage dak

    Wat een verhaal! Echt vervelend voor jullie!
  11. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Wellicht hebben jullie een antwoord op een vraag waarop ik niet zo 123 een antwoord op vind. Ik heb een nieuwe cilinderkop en ook alles nieuw wat betreft de kleppen, veren, tuimelaars en dergelijke. Is het dan nodig om de kleppen nog in te slijpen? Ik zou haast denken van wel om de kleppen "dedicated" te maken met de cilinderkop maar zeker weten doe ik het niet. Wie weet het?
  12. Arjanw

    Even voorstellen

    Welkom Rob, voor dat achterstallige onderhoud ga je op dit forum genoeg info vinden. Zo niet, kun je het altijd vragen..
  13. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Distributeur is er inmiddels uit. Volgorde: Cilinder 1 op TDC (Top Dead Center) middels het exact tegenover elkaar zetten van de markeringen op de tandwielen van de distributieketting. Distributeur verwijderen en een tandenstoker in het gaatje om ervoor te zorgen dat de stand niet veranderd. Bij de installatie wederom cilinder 1 op TDC en de distributeur monteren. Ondertussen het hele blok leeg gehaald wat eigenlijk heel eenvoudig is. Op de zuigers staan geen cijfers die de volgorde aangeven. Ik weet nog niet of deze weer gebruikt gaan worden maar voor de zekerheid toch maar met een centerpons een identificatie op het vlakje aan het eind van de zuigerstang gemaakt. 1 stip = cilinder 1, 2 stipjes cilinder 2 enz. Hier een paar foto"s Alles gaat naar een revisiebedrijf met een "wasmachine". Onderdelen worden nader bekeken op slijtage en of deze hergebruikt kunnen worden. Vriespluggen eruit: Hierbij een close-up foto van de krukaslagers, deze zien er eigenlijk helemaal niet slecht uit. Maar ze worden toch vervangen. Nu ik niet verder kan met het blok ga ik vast de nieuwe kleppen inslijpen en monteren in de nieuwe cilinderkop. Ook de vooras wil ik inspecteren en fatsoeneren. De motorruimte is nu ook toegankelijk voor een fikse schoonmaakbeurt.
  14. Voor als iemand met groot licht achter je rijdt...
  15. Arjanw

    Automatische Antenne Xj 2001

    Dag Kapitein, Het is mij niet gelukt om de originele draden in de auto te gebruiken. Dit werkte niet! Ik heb vanaf de radio nieuwe draden getrokken en zo aangesloten. Dit werkt nu prima.
×