Spring naar bijdragen

Vastloper 360 Amc, Reviseren Of Chevy 350


Recommended Posts

Zelf gedaan, de Sutter naar ik weet niet. Ik zie of hoor niets wat mij opvalt. Ik had de tik luider verwacht. Daarop stethoscoop gekocht, tussen de kleppen, naast buis waar stoterstang uitkomt geplaatst, maar geen echt verschil te horen.

Ook de stoterstangen voor en na tarten bekeken en bevoeld, geen zit los. Maar drukt de veer niet altijd de tuimelaar strak tegen de stotertang ?

Olie komt synchroon direct uit alle stoterstangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neem aan dat iedere klep in een bepaalde positie moet staan ? Ik weet dat iedere stoterstang op een bepaalde stand net te draaien moet zijn. Kan ik hem naar boven en onder bewegen, dan lijkt mij dat niet goed. Kan ik hem net rond draaien als klep dicht is, dan is dat wel goed.

Dus op dat moment dat de stoterstang op zijn laagste punt staat, dan moet ik proberen de veer in te drukken ? Even hardop denkend, de veer drukt de klep dicht. Is de veer slap dan ontsnappen de gassen, heet dat niet hangende kleppen ?

Dit zou dan toch met een compressie test te meten zijn. Een lekke lifter zou de klep niet ver open kunnen douwen, in het begin zeker niet. Dan zou een compressie te meten moeten zijn als blok koud is. Dan weer als de tik niet meer luid te horen is, dan is de lifter weer met olie gevuld, maar dan is het blok warm en zal de compressie ook toegenomen zijn door uitzetting in cilinder van zuigerveren ed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar, al zouden alle stoterstangen door defecte lifters slecht de tuimelaars aansturen. Dan ademt de motor slecht, maar heeft toch geen invloed op de compressie. De kleppen blijven zich vasttrekken tegen de zetels. Lijkt me met een compressie test dat je de afdichting van de zuigerveren, en de klepveren beter in kaart brengt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opscharrelen is gelukt :) Ed komt maandag, ik verwacht waardes van minimaal 8,5 . Las destijds dat ivm emissie eisen AMC de compressie verlaagt had naar deze waarde. Ik had achteraf met de revisie de compressie naar 10 kunnen laten verhogen omdat ik op lpg rijd. Maar dan kom ik weer in de knoei als ik op benzine rijden wil, ik meen dan op octaan getal te moeten gaan letten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hieronder de tekst van Proform, ze hebben het erover dat hun systeem gecalibreerd is, lijkt mij niet de bedoeling dat ik er met een schroevendraaier in moet gaan purren.

Utilizing the durable and dependable High Energy Ignition (HEI) system pioneered by GM, these units offer calibrated advance curves that are optimized for maximum combustion efficiency and for the elimination of detonation damage. Durable onepiece design: the coil and module are mounted internally for easy one-wire hook-up. Each unit includes a high-power coil, a premium hi-dielectric red cap with brass terminals, and a low-saturation ignition module. By eliminating the stock- AMC ballast resistor, more ignition voltage results in improved spark that permits a bigger spark plug gap, resulting in more power and reduced plug fouling. Incorporates easily found High Energy Ignition (HEI) replacement parts.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hieronder de tekst van Proform, ze hebben het erover dat hun systeem gecalibreerd is, lijkt mij niet de bedoeling dat ik er met een schroevendraaier in moet gaan purren.

Waarom zou je daar met een schroevendraaier in willen purren?? Dat ding draai je in z'n geheel om de goede vervroeging te krijgen. Het geknutsel met interne veertjes om de vervroegingscurve te be

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik deel je mening, de theorie wil ik wel ooit weten maar zit nu niet er op te wachten. Ik werd door LMR erop gewezen dat ook fabrieks geprepareerde onderdelen niet altijd zo plug en play zijn als ze zeggen, en dat daar wel eens gevolg problemn uit voort kunnen komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met Ed compressie gemeten. Blok heeft dus nieuwe zuigers etc. 400 km gelopen dus nog niet echt ingesleten maar hier komen de cijfers met een droge meting, koud.

Cilinder 1, 10,8 bar

2, 10,5

3, 9,8

4, 10

5, 9,5

6, 10

7, 9,6

8, 10

Cilinders 5 en 7 wijken dus iets af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marco,

Voor een gereviceerd blok die 400 km heeft gelopen vind ik waardes van tussen de 10.8 en 9.5 behoorlijk uit elkaar liggen. Zelfs toen mijn blok niet goed meer draaide had ik tussen de 8 cilinders geen groter verschil zitten dan een waarde van 0.9.

Je moet toch echt een keer een keus gaan maken. Ga ik geld uitgeven aan een second opinion bij een erkende ervaren jeep / amc specialist of ga ik verder op de huidige voet met weinig tot geen resultaat in de zoektocht naar die vervelende tik met het risico dat de garantie straks vervallen is en ik nog niks wijzer ben geworden.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De planning is dat de wagen op trailer naar Allround gaat, daar ligt ook de link met Post en Dros. Dus dat zijn de stappen voor de second opinion die er al een tijdje liggen.

De verklaring van de grote stappen in tijd ligt in het zelfde feit waarom ik de Chevy keuze niet kon maken, voor ieder wissewasje waarbij de auto ergens moet zijn maar op de trailer erheen moet ben ik afhankelijk van het kunnen lenen van een auto die de trailer kan trekken, de trailer moet beschikbaar zijn, mijn broer met BE rijbewijs en de agenda van de persoon waar ik heen ga. Dat zijn 5 agenda's met mij erbij die op 1 dag allen beschikbaar moeten zijn. Auto en trailer komen nl van een verhuur bedrijf van hoogwerkers, en in de gaten dat ze niet verhuurd zijn kan ik ze gebruiken.

Dus dat houdt alles op tot half aug. Dan is Allound weer open en mijn broer terug van vakantie.

Dus de keuze is er niet. Garage zegt flexplate, ik doe braaf de flexplate. Ligt netjes al klaar. En is de tik nog aanwezig, terug naar de Sutter. In de tijd die ik nu moet wachten, gaat de auto op trailer naar meerdere garages. Om steeds meer zaken uit te sluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hoi Marco,

Ik heb jouw post ook al eens goed doorgelezen in een zoektocht wat je allemaal gedaan hebt of hebt laten doen. Inmiddels best veel dus ;-). Mijn oprit staat in mijn straat bekend als zijnde de Jeep garage van mezelf, ik ben altijd wel ergens mee bezig..... Maar ik heb een aantal jaar geleden bij EPS een gereviseerd blok gekocht voor weinig en nadat ik alle onderdelen heb overgezet heb ik er inmiddels 50.000 km mee gereden!

OK 2 keer lekkages maar dat bleken de leidingen van de automaat en dus ook snel weer verholpen. Waarom je oude blok laten reviseren terwijl er een flink aantal op de plank liggen voor weinig? Als mijn blok het nu begeeft ben ik in ieder geval 4 vakanties op pad geweest met de Wago en dus 50k verder, als ik nu weer een "revisie blok" koop ben ik nog steeds goedkoop uit ten opzichte van een saaie VW of Opel. Zelfs het rijden (1:5 zowel LPS/Benzine) zonder de wegenbelasting is goedkoop.

Mijn blok kostte destijds 2800 Euries inclusief een aantal onderdelen die in principe niet echt nodig waren maar het geheel wel mooier (en "nieuwer") er uit lieten zien. Maar ik had geen arbeidskosten want heb echt alles zelf gedaan (ook de gekochte motortakel zit in deze prijs!).

De ratel waarover je verhaalt is wel een zoektocht waar ik op een forum ook geen vinger op kan leggen tot ik je eigen post lees over de olie welke je gebruikt. Waarom 10W40, de fabrieksopgave is 15W40 of liever 20W50 voor gereviseerde blokken of goed draaiende blokken met veel draaiuren/km's. De 15W40 is nl bij start dikker dan de 10W40 en eenmaal op temperatuur zal de 15W40 nog altijd iets betere smering geven, de 20W50 is weer een stapje verder want die blijft dikker bij hogere temperatuur.

Ik ga nu een wazige wereld in want ik denk ook zo'n ratel te hebben waar ik het al 50.000 km mee doe ! Maar het getik is erger zodra ik weer eens wat olie moet bijvullen (litertje per 5000km is geen enkel bezwaar) en ik per ongeluk de 10W40 (synthetisch) erbij gooi.

5weken geleden de olie van de Wago incl filter vervangen en alles gevuld met 15W40 en geen centje pijn (getik) meer. Na 750 KM naar France toch wat olie moeten bijvullen (10W40....) en toen nog wat getik gehoord totdat ik ergens 15W40 kon krijgen en even wat heb afgetapt en weer bijgevuld en daarna tot aan huis toe geen getik meer gehoord.

ok mijn zoontjes (7&10) willen wel eens drummen op onze stoelen.... voordat ik daar getikt van werd vielen ze in slaap ;-)

Geen idee of je dit al eens hebt besproken met jouw leverancier want 10W40 klinkt mij niet des Jeep in de oren.

Greetz Joost

PS je kent mijn post inmiddels al "Olielek of gaan reviseren"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, ik ben in het olie verhaal gedoken voor ik het blok ging vullen. Ook op het Amerikaanse forum gelezen wat de meningen zijn. Gevraagd wat revisie bedrijf adviseerde. En uiteindelijk met Jeep Ed naar een Rotterdamse zaak, Aparts, geweest, daar zit iemand die zich in olie verdiept. Zoals met veel zaken, veel meningen. Ed, Aparts en het revisiebedrijf zaten echter op 1 lijn, 10W40, dus daarom die keuze.

Mbt EPS, ik had ze gebeld. Ze vertelden me dat hun oude voorraad op was. Daar hadden relatief veel probleem motoren tussen gezeten. Nu werd mijn eventuele bestelling vers ingevlogen. Dus geen koopjes meer.

Gister auto opgehaald bij Autotaal glas ivm nieuwe ruit en raamrubber. Blijkt dat bovenste chromen strip niet goed past in sleuf. Glasboer boos op rubber, ik boos op Pietersen, de leverancier, iedereen boos. Beetje gehad ermee, nu lijm ertussen en met tape erop voor het drogen weggereden. Al nieten ze hem vast, met kit zijn de ruimtes opgevuld, lijkt wel een badkamer.

Mbt de tik. Vandaag bak verwijderd. Motor gestart, de tik was er weer, maar minder ??? Dus gehoopt dat flexplate nu minder belast werd, dus minder werking had en daardoor minder tikte. Een stoter heeft geen ander gedrag als bak eraf is, lijkt me. Dus flexplate eraf, nieuwe erop. De oude was intact maar had nu een nieuwe liggen. Wel vonden we dat de bouten iets te gemakkelijk los gingen. Nu op moment vastgezet, 142 Newton, en locktite erop.

Motor gestart, zelfde tik. Dan... Fluisterstil.......dan tik tik tik.

Gereedschap in doos gegooid, De Sutter gebeld. Maandag gaat ie erheen. Morgen wel nog de kruisjes vervangen van de vooras, het handremmechanisme van de achterremmen reviseren, keerringen bak en achteras. We blijven bezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was perfect weer vandaag om eens onder een glazen dak weer een hele dag te sleutelen. Nu beide kruiskoppelingen van de vooras gedaan. Op youtube doen ze het in 15 minuten. Wij in 6 1/2 uur. De speciaal aangeschafte dop, die met vier uitsteeksels, die de ring losdraait die het wiellager vastzet. Dat prachtige USA made stuk high tech engineering tool, verloor gelijk een tand en de anderen verbogen.

Met een Hollandse buis en lasapparaat een Made in Holland dop gemaakt, en daarmee kwam hij in 1 keer los. Vervolgens alles los en dan de naaf los krijgen. Zo te zien moet je daar een pullie trekker voor hebben. Met een balk hout van een meter en een half uur hard meppen kwam hij iets los, nu kon er een schroevendraaier achter en toen stukje voor stukje ruimte gemaakt.

De steekas eruit. In werkbank, de borgring er tussen uit en dan persen. :)

Van voor naar achter, links rechts, we konden persen tot in de eeuwigheid. Uiteindelijk braken de kapjes die over de kruisjes zitten.

De andere as hebben we van het kruis verlost door gewoon heel de kruiskoppeling door midden te slijpen.

En ja, nu alles gangbaar is kunnen we het wel rapper doen doen een hele dag kwijt te zijn.

Maandag de achterremmen. Alle veren en afstel dingen zijn nieuw binnen. 1 handremkabel, natuurlijk die langs de tank gaat, zit vastgeroest aan de buitenkabel. Ik las dat dat ook wel eens tegen kan zitten. Dan de keerring van de yoke van de achteras, ( ik weet dt je de slagen moet tellen om het lager niet kapot te draaien ).

Dan de wagen de trailer op en op naar de Sutter.

Wie vindt dit ook vreemd. Motor maakt dus koud een luid tikkend geluid, na paar minuten flink minder maar niet weg.

Dan gaat de bak eraf, het geluid is nog aanwezig, maar minder, verdween vervolgens volkomen, en kwam weer terug. Sta ik achter de motor ( de auto staat op een brug ) op de plek waar de bak staat, dan hoor ik het geluid het duidelijkst.

De verschillen zijn, de motor hoeft nu niet de bak mee te draaien dus ietsjes minder belasting. En de motor hangt nu even in een band omdat de bak geen steun geeft, want die is weg. Dus de uitlaat kan iets onder spanning staan.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gister met wagen op de trailer naar De Sutter. Netjes ontvangen door ons contactpersoon en de oude eigenaar Jan, de zoon van deze man, dus nieuwe eigenaar Jean Paul Borsten tevens en Bovag voorzitter afdeling revisie !! voelt zich niet geroepen om ons te groeten en loopt straal langs ons heen, wat een baal hooi.

Helaas had Jan de auto liever met bak, ja hoor, al dat geklooi met de motor vastbinden nu de bak er niet zit. Constructie om startmotor te bevestigen nu de bak er niet is. Het regelen van auto, trailer voor er heen en morgen weer terug, en dan meerdere keren gebeld en gemaild dat we het nu zo doen om de bak als boosdoener te elimineren.

Vandaag er weer heen gegaan om te starten, hadden we gisteren toen we in "ons" eigen hok dat vreemde verschijnsel dat de motor zonder bak zachter tikte. Nu tikte hij qua sterkte gelukkig voor ons een stuk duidelijker, niet voor lang echter, toen dempte het weer. Ik mistte een reactie dat zij duidelijk de tik hoorde, maar ze ontkenden ook weer niet dat er een tik zat.

De v-snaar van de dynamo ( gloedje nieuw ) begon natuurlijk nu weer te gillen. Ik hoop niet dat hij weer de diodes opgeblazen heeft, dat gebeurde bij de vorige ook.

Morgen haal ik de auto weer weg bij De Sutter, bouw de bak terug en rij de wagen weer naar De Sutter terug.

En dan, .... Gaat stukje voor stukje de motor open. Om ieder risico te voorkomen ben ik erbij zodat de schuldvraag niet een vrij leven kan krijgen. Zoals ik en velen denken, gaan we eindelijk naar de lifters kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, bak zit eronder. Had ik al met zweet en tranen me in dit avontuur gestort. Nu met bloed, zweet en tranen. Mijn broer die altijd met hanschoenen werkt maakte een uitzondering waardoor hij nu bloedbroeder met mijn Jeep is.

Morgen de laatste zaken, dan alles testen en op naar De Sutter. Voor nu hebben we een nieuwe flexplate, oliepomp keerring, kruisjes vooras, versnellingsbak rubber, achterrem revisie, nieuwe handremkabel. En de bak gelijk van buiten gereinigd en geverfd. Van binnen nieuw filter en olie.

De volgende post zal dus de verlossende melding moeten geven mbt de tik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En weer een probleem.

Zag een klein oliespoor, maar consequent dus steeds spetters op de grond. Dus op onderzoek, wilde eigenlijk de brug afrijden op weg naar De Sutter maar toch eerst dit.

Wat bleek. Mijn A kwaliteit, beter gezegd, A prijs. Het Bulltear distributiehuis / oliepomp inclusief upgrade lekte op de plek waar het asje van de oliepomp door het huis geperst zit.

Bulltear een email gestuurt met video ervan, antwoord. Een snelle oplossing; Remmenreiniger erover, schoonblazen met lucht en Locktite erover. 24 drogen en hupsakee.

Dus de vraag gesteld, mooi, maar wat is de duurzame oplossing ? Ik koop geen A merk om de lekkages dicht te kitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer langsgeweest. Eigenaar Jean Paul nog eens komen luisteren en bevestigt, stoters. Had ie verleden keer ook kunnen constateren !

Maar, dat kan weer verdwijnen. Ik vind het prima, maar wanneer. Dus ik ga er gewoon mee rijden, als het na 4 a 5000 km nog niet weg is sta ik weer zo op de stoep. Ik ga er mee accoord omdat ik inderdaad las dat het kan weggaan, neem nu ook 15 W40 olie. Over olie heb ik nu wel tig variaties gelezen en gehoord.

Samengevat kan ik er niets anders op zeggen dat was het mijn bedrijf, ik nu de stoters direct gewisseld had. Zo een klant laten rijden is geen reclame. Is een relatief kleine klus uiteindelijk.

Volgende week skidplate en tank demonteren en repareren. Handremkabel monteren en de APK. Dan motor nastellen. En dan misschien op vakantie ermee. Na vakantie in de sterkte van de HEI ontsteking duiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...