Spring naar bijdragen

Vastloper 360 Amc, Reviseren Of Chevy 350


Recommended Posts

Hoi Siert,

Ik rij niet met de wagen, en bij revisiebedrijf gemeld dat ik mijn twijfels heb over hun diagnose. Hun gezegd dat ik zelf niets aan motor doe en mijn sleutelen beperk tot de op hun geschatte boosdoener, de flexplate.

Inderdaad ben ik verbaast geen " rapport " gekregen hebben dat ze lifters, compressie ed gecontroleerd hebben.

Hun motivatie is dat ze vrij zeker zijn dat het de flexplate oid iets. Motor draait naar hun mening goed. Ieder uur die ze nu in een diagnose zouden stellen in het object, " de motor ", zou mij 70 euro per uur kosten.

Tja, dan kan ik gewoon niets anders dan alles rond de motor en alles waar ik verantwoordelijk voor ben elimineren als boosdoener. Het komt erop neer dat ik zelf dus min of meer de oorzaak moet vinden. En al zeg ik en velen met mij dat het alles behalve de flexplate is, ik moet deze bekijken. Ik wil ook niet te eigenwijs zijn.

Nu vind ik een preventieve vervanging geen ramp. Maar ik poog wel de motor zonder bak te starten, rammelt ie, dan gaat ie op de trailer linea recta terug naar de Sutter.

Ed belt net, die komt morgenavond luisteren. We ( hij ) peutert het toegangs klepje los en dan kan de flexplate al beter bekeken worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerste indruk Ed is ook lifter. Heb het toegangsluik verwijderd wat tussen de voorstoelen zit. Luister je met een schroevendraaier op de bellhousing dan zijn er geen bijzondere geluiden.

Vanaf deze positie dan kan je ook direct bij de koppen komen. Luister je aan 1 kop dan hoor je een ritmisch geknisper, luister je aan de andere kop dan hoor je ook dat geluid met daarbij een tikkend geluid.

Dt bijgeluid vermindert zodra de motor een paar minuten loopt.

Samengevat, het geluid is een de bestuurders kant sterker. Het geluid is zowel in het vliegwielhuis ( klankkast ) , en naarmate je aan de motor naar beneden zakt minder sterk dan aan de kop. Ea onderbouwt dus het vermoeden van de lifter.

Maar, ik volg de regels mbt garantie. Nu wachten tot begin aug, dan gaat ie eerst weg voor een 2e en opinie om het zo maar te zeggen en dan bak eraf. En... Ik denk weer terug naar de Sutter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stethoscoop gekocht. Ik verwachte nu heel duidelijk in de kop de boosdoener te vinden. Wat lastig was is dat je met die doppen in je oor afgeleid wordt. Ze doen best pijn en je hoort de motor niet meer, dus loop je jezelf af te vragen, tikt de motor nu wel ?

Affijn, stalen staafje tegen de bewuste kop, niet echt het oorverdovende getik wat ik verwachte. Op naar de andere kop, ?? Niet zoveel anders dan de eerste kop wat ik wel verwachte nav verschil wat ik gisteren met schroevendraaier hoorde.

Op vliegwielhuis, niets bijzonders. Wat gas erop, nu in vliegwielhuis licht geratel.

Op naar de kleppendeksels, zowel links als rechts is geluid lichtjes, en zo heel blok gedaan, carter klinkt zijdezacht.

Op uitlaatspruitstukken... Daar herken ik het geluid. Op de Y-pijp zelfs iets meer. Geluistert op de mogelijke lekkage plekken, niets bijzonders.

Samengevat hoor ik het geluid het beste in de uitlaatpijp ??? De stethoscoop laat een zo ander geluid horen dan met het blote oor. Ik twijfel eerlijk gezegd nu aan de veronderstelde lifter zijnde de boosdoener.

Met even gas erop hoor ik geratel in het vliegwielhuis, maar heel licht. En met de stethoscoop hoor ik het geluid het beste,...in de uitlaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou best wel eens in die richting kunnen, misschien wel een combinatie van defecte lifter, klep die niet lekker sluit, slechte compressie etc. Maar ik ga eens richting compressie meten kijken.

Wat mij overigens te binnen schoot is het volgende. Bij de montage ontbraken de Dowel Pins die tussen de bak en de motor zitten. Ik lees nu dat het ontbreken van die pinnen weleens de flexplate slopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer eens zelf ea sleutelen. Had de spullen ontvangen om een stevige kruiskoppeling tussen stuurstang en stuurhuis te zetten. De koppeling stevig op de stuurstang gemonteerd. En ik wilde hem op de spiebaan zetten van het stuurhuis, maar ging er niet lekker op. Ik telde de spies op de kruiskoppeling, 36. Maar het onderdeel wat eraf kwam is niet volledig rond, dus kon niets tellen, wel leken de ruimtes tussen de spies groter. Maar ja, ik zat naar de as van het stuurhuis te kijken en zo onder de wagen liggende is de spies tellen ook niet gemakkelijk. Dus nogmaals de koppeling er tegen aan gezet en voorzichtig met de hamer erop getikt. Het ging maar niet zoals ik vond dat het zou moeten gaan.

Dus binnen ea uitgezocht, en ja hoor, tot 1980 is het 36 splines en erna 30. Dus mijn emails erbij gezocht waarin Teamgrandwagoneer mij dit onderdeel aanraadde. Nu zag ik het, eerst wilden ze met een ander onderdeel aanbieden, daarin verwijzen ze dat het inderdaad 30 splines is. Als ik vertel dat ik net al een Borgeson stuurstang heb gekocht, reageren ze met de oplossing, alleen de Borgeson kruiskoppeling. Ik had mijn Jeeps bouwjaar vermeld,en in de verwijzing van de code van het artikel zie ik Teamgrandwagoneer ineens over 36 splines schrijven, en nu zit ik met een wel erop gezette maar niet passende kruiskoppeling. Het staal van de as van het stuurhuis is harder dan de koppeling dus ik hoop dat mijn stuurhuis niet verziekt is.

Verder nog lopen zoeken mbt de tik in de motor, schrijf ik later over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De tik...

Nu ik toch onder de motor lag gelijk de deksel van de bak eraf gehaald waardoor je een gedeeltelijk zicht op de flexplate hebt.

Wat ik kon zien zag er keurig uit. De motor gestart en met stethoscoop er weer onder gekropen, wat opviel was dat flexplate mooi draaide, geen vibraties. Het staafje van de stethoscoop net onder de flexplate gezet, niets waarneembaar, van onder de motor op aantal plekken gezet, niets.

Weer in auto gekropen en geluisterd, idem onder de motorkap. Maar zelfde resultaten als donderdag. Alhoewel de nuances klein zijn kom ik wel op de plek uit waar we de lifter wantrouwen. Maar is de wens meester van de gedachte ?

Morgen haal ik de kleppendeksel eraf, en weer met de stethoscoop luisteren. Wat ik lastig vind is dat zonder stethoscoop je de tik hard hoort, zet je hem op dan hoor je tik wel, maar verwacht je zodra je het staafje op het blok zet deze tik direct hard te horen en te localiseren, en dat lukt me niet. Wel valt het rustige lopen op als je de carters van motor en bak beluistert, het lagerwerk is wel ok.

Denk erover om de dure Remflex uitlaatspruitstuk pakkingen eraf te halen, heb de nieuwe standaard liggen. Je weet nooit, eens nagaan of een lekke uitlaat misschien met een stethocoop niet te traceren valt, dan past dat wel in het plaatje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kleppendeksel eraf gehaald, direct na starten motor de stethoscoop erop gezet. Maar als ik aan de tunnel luister waar de stotertang uitkomt, niets waarneembaar qua verschil tussen de 8 stoterstangen. Luister ik naar de kleppen, dan is bij cilinder zeven het geluid iets waarneembaar, maar niet dat mijn trommelvliezen eruit knallen. Luister je naar de motor zonder stethoscoop, dan ratelt ie vrolijk rond.

Ik kan maar kort zonder kleppendeksel de motor draaien, de olie komt zodra deze wat dunner is vlotjes uit de stoterstangen en belandt op het uitlaat spruitstuk, zal je zien dat de wagen uiteindelijk afbrand.

  • Upvote 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marco,

Al enige tijd volg ik dit verhaal en ben wel benieuwd hoe het afloopt, als je de uitlaatpakking of een bepaalde cilinder verdenkt van getik,

kan je bij die betreffende cilinder ook de bougieakbel eens loshalen en de motor dan laten lopen. Is het getik dan weg weet je waar je moet zoeken.

Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Nico, ga dat doen. Reden waarom ik dat niet eerder gedaan heb is dat ik begreep dat je daar meer een kantelende zuiger mee detecteer. Plus ik stop een bougie in de houder zodat de HEI zijn vonk kwijt kan, ik moet dan de bougie tegen een massa douwen om te vonken. En dan hoop ik dat ik niet met mijn haren overeind sta met 50.000 volt.

Zoekende over het internet vind ik in ieder geval veel lotgenoten die zich suf zoeken waar een tik vandaan komt. Alleen schrijven ze weinig waar het euvel uiteindelijk in zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marco,

Je kan gewoon de bougiekabel eraf trekken en dan de motor starten, er hoeft geen bougie in oid.

De AMC zal prima of 7 cil lopen. Een kantelende zuiger bij een gereviseerde motor.. Kan alleen

als de cilinder te krap geboord is (of de zuiger te groot) heeft het bedrijf de zuigers erbij gehad toen ze gingen boren?

Is de koeling van de motor wel goed in orde? Weet je zeker dat de motor bij de eeste 100km niet te warm is geweest en de zuigers

beschadigd hebben.

Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Nico,

( ben jij de Nico die de grote meeting voor Amerikanen organiseer(de) en AMC "freak" is ? )

Net blok gestart. Ik heb de bougiekabel voorzien van een bougie en met griptang aan een metalen steun bevestigd. Kon gelijk vonk checken.

Geen verschil in geluid. Bougie van nr 7 eruit gehaald, vonkte ook. Wel startte de motor met 7 bougies erg moeilijk tot niet op benzine, op lpg wel goed. Ik heb niet vaak naar vonkende bougies gekeken maar was niet onder de indruk van de nieuwe Proform HEI, MSD kabels en geschikte bougies.

Proform krijgt 12 v, ( weerstand draad verwijders ) maar nog eens rechtstreeks een plus van accu trekken.

Samengevat maakt het ontlasten van de cilinders niet direct iets uit. Wat ea bemoeilijkt is dat tijdens het testen het geluid van nature verdwijnt waardoor je denkt op een spoor te zijn.

In de auto zittende lijkt het soms duidelijker hoorbaar ( plaat boven bak is weggehaald ).

Zuigers zijn nieuw door revisie bedrijf geleverd, geboord en gemonteerd. Koeling is goed. Nieuwe 3 rij radiator, pomp en temp sensor ( 1 jaar oud ) radiator voor montage gespoeld. Temp altijd contant geweest.

Ik probeer ook vanuit een heel andere hoek te denken, startmotor etc. Maar als die blijft hangen dan had ik dat wel herkent, plus is dat niet tijd gerelateerd. Na een uur koelen komt bv het geluid weer langzaam terug bij een start, maar minder.

Dus temperatuur ? Nee, want 10 min draaien, een uur wachten, en dan een gereduceerde tik. Dan is alles al afgekoeld.

Oliedruk, klinkt aannemelijk. Maar dan had ik ea veel duidelijker verwacht te horen, ik heb de motor niet met de hand maar na een paar keer lopen de tuimelaars laten bewegen. Dus geen zuivere tdc, maar zo steeds alle stotertangen bevoeld. Of ze stonden op spanning, of ik kon ze net draaien. Een totaal defecte lifter had zo misschien opgevallen, een beetje lekkende niet. Maar met stethoscoop er boven op bij koud blok hoorde ik ook niets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ruim 10 jaar met een 360 gereden in oa de " Flexfender ".

Ben geen amc freak, die zit namelijk in leeuwarden bij revisie bedrijf LMR (leeuwarder motoren revisie) die man is gek van amc

en raced daar ook mee in stockcars.

Enige ervaring met dit type motor heb ik wel.

Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien dat als ik het helemaal niet meer ziet zitten met de wagen op de trailer Leeuwarden een bezoek brengt. Eerste actie is Allround / Post en Dros, dan flexplate, en dan misschien LMR bijvoorbeeld. Welk forum ik ook lees, begrijp dat het localiseren van een tik in de motor ook voor specialisten een uitdaging is en vaak demontage inhoudt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien dat als ik het helemaal niet meer ziet zitten met de wagen op de trailer Leeuwarden een bezoek brengt. Eerste actie is Allround / Post en Dros, dan flexplate, en dan misschien LMR bijvoorbeeld. Welk forum ik ook lees, begrijp dat het localiseren van een tik in de motor ook voor specialisten een uitdaging is en vaak demontage inhoudt.

Marco,

Het blok is gereviceerd door de Sutter en ik neem aan dat je daar ook garantie heb gekregen van minimaal 6 maanden. Nu is de wagoneer daar geweest vanwege het tikken. Na twee weken kreeg jij hem terug en was het probleem niet verholpen. Ik neem dus aan dat zei beweren dat het geluid niet uit het blok afkomstig is? Ze schuiven het probleem van zich af en nu mag jij het weer verder gaan uitzoeken begrijp ik uit het verhaal.

Het lijkt mij verstandig om snel iemand anders naar dit probleem te laten kijken en zijn bevinden te notoren en te gebruiken eventueel. Want als de Sutter blijft volhouden dat dit niet door hun revisie is veroorzaakt nijgt het een zaak te worden.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, chronologisch is het inmiddels een lang verhaal.

4 mei blok inbouwen, 5 mei starten. Direct lekkende kopbout.

Dus terug naar De Sutter, week gestaan, opgehaald. 12 mei mee gereden en 14 mei, toen tikkende motor, diezelfde dag ging ik door mijn rug en gelijk bedgebonden.

Auto kleine 2 maanden stilgestaan. Zodra ik weer kon lopen De Sutter gebeld en auto werd na 1 week opgehaald, ruim 2 weken gestaan toen weer terug.

Dus ik heb de auto 1 week rijdend gehad in 2 1/2 maand. 400 km gereden.

Nu moet ik wachten op mijn broer die op vakantie is, dan vervangen we de flexplate, en nu is de garage Allround ivm vakantie dicht. Dus tot half augustus kan ik niets doen. Maar ik kan een andere garage alleen laten luisteren, zodra er gesleuteld wordt ben ik garantie kwijt. Vandaag Gerrit van LMR in Leeuwaren gebeld, harde tik in alleen koude motor is moeilijk. Kan toch zuiger zijn, of lifter.

Zuiger kan defect raken door ontsteking probleem etc. Ik vrees dat een revisie bedrijf zowel echt gelijk kan hebben maar ook gemakkelijk onder garantie uit kan komen.

Als Flexplate vervangen niet de oplossing biedt, en ik verwacht van niet. Dan houdt het op, het enige wat ik kan hopen is dat ik medewerking van De Sutter krijg en bij hun de motor langzaam zelf onmantel onder hun toezicht tot we het vinden. Werken ze daar niet aan mee dan moet ik ermee stoppen. Zolang ik niet weet wat het is kan ik me nergens op beroepen, de enige die de oorzaak echt kan achterhalen is diegene die de motor uit elkaar trekt. Dat mag alleen De Sutter doen ivm garantie en hun mening is duidelijk. Een ander bedrijf inschakelen, dan moet ik ea doen via de geschillencommissie van de Bovag, en daar is De Sutter, jawel, voorzitter van.

Hoe dan ook, een ander bedrijf inschakelen kan ik me nu niet veroorloven. Cliche van slechte rug, baan kwijt etc. En ik moet ermee rekening houden dat de oorzaak inderdaad niet aan de revisie licht, en nu kom ik een beetje in een vicieuze cirkel.

Het is mens eigen om de schuld gelijk bij een ander neer te leggen, dus dat doe ik ook. En ik ben ook niet te spreken over de betrokkenheid en communicatie van De Sutter, maar ik sta een beetje met de rug tegen de muur. Voor nu hou ik me aan hun spelregels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marco,

Even het verhaal gelezen en terug te komen op de lekkende kopbout..

Ik heb een aantal van die blokken gereviseerd/ingebouwd/opgebouwd etc maar nog nimmer een lekkende kopbout gehad.

Heb hier een AMC V8 open staan en voor de zekerheid even gekeken er is geen enkele kopbout die in een waterkanaal uitkomt.

Alle einden lopen dood..

Hoe verklaar je dan dat een kopbout lekt?

Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Nico,

Kopbout nr 7 is een waterbout, moet er met vloeibare pakking in. Had in Amerikaanse fora nl aantal keren gelezen dat men na bv revisie lekkage had. Het mooie is dat het ene werkplaatshandboek er wel over schrijft, en de andere niet. Indien je wenst kan ik je per mail de scan sturen van het Haynes handboek, daar wordt de bout benoemd en in een tekening weergegeven.

Ik werd " argwanend " toen ik kopervet oid onder de kop van de bout zag. Had restanten vloeibare pakking verwacht, en inderdaad, blok druppelde direct na eerste start. Hij lekte aan de voorkant van de kop, aan de bestuurderskant. Er steekt een klein stukje koppaking uit en dat is de plek.

Je moet weten dat dat de zwakke plek is, de lekkage is zo klein dat je er op voorhand op moet controleren, anders verdampt het. Maar hoe dan ook, hij lekt. Wordt als klein euvel gezien en was zo gerepareerd, wel las ik dat koelvloeistof in de motorolie erg slecht is omdat het de lagers aanvreet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haynes, hoofdstuk 2b-15

Bij stap 17, onderwerp 12, cylinder heads removal and installation.

Install the bolts in their original........ Note: On the left cylinder head only, coat the threads of the bolt number 7 with non-hardening sealant because it is exposed to coolant in the block.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo marco wat een verhaal denk je goed te doen om het amc blok te laten reviceren en dan dit.

Messchien zit je dichterbij het probleem dan je denkt.

Getikt koud meer dan warm klepzetel klep lifter,ik denk dat thomVis er dichtbij zit.

Wat ik mis is de compressie meting zowel koud en of warm van alle 8. Waardes

Uitgevoerd door jezelf of kennis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, zt ook over verhaal Thom na te denken. Ik had bij BJ's offroad de rvs bouten set besteld. In ieder geval waren de kleppendeksel bouten te lang. Maar als de bout te lang is van intake, dan zouden meer stoterstangen beschadigd moeten zijn, plus warm koud verhaal past niet. Maar ik heb oude bouten nog, indien ik demonteren moet ga ik ze vergelijken.

Ik merk verder veel verschil van meningen over olie. LMR ( Leeuwarden motor revisie) adviseert 20W50, ik heb Agip 10W40, Handboek Haynes voor ons klimaat 10W30, etc. In Amerika en LMR zijn duidelijk over eventueel toevoegen additief Zink.

Vraag: Is van een motor waar na nieuwe zuigers geplaatst zijn, na 400 km al correcte compressie metingen mogelijk ?

En ik ga nog 1 ding controleren, na hoeveel minuten de tik duidelijk minder op basis van stationair draaien versus direct gas geven. Daarmee kan ik misschien onderscheid maken tussen de invloed van warmte versus de invloed van oliedruk.

Bewust wil ik geen andere olie nu gebruiken, zou de tik nl dan weg zijn, dan geeft dat duidelijke info maar kan ik het defect ook niet meer traceren.

LMR gaf aan dat ze een zuiger hadden die mbv de endoscoop er primauitzag, idem cilinderwand. Toch gedemonteerd, de skirt was beschadigd.

Reden, ontsteking / vervroeging probleem. De verdere uitleg, curves en metingen begreep ik niet. Toen gegoogled, zag bij een VW specialist dat een probleem met ontsteking de zuiger goed heet stookt en er vervorming optreed. Wat een tik geeft bij koud,weg gaat bij warm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...