Spring naar bijdragen

Vastloper 360 Amc, Reviseren Of Chevy 350


Recommended Posts

Net een vastloper gehad. Een 360 die juist nooit een storing gehad had en waarvan ik de vloeistoffen goed dacht bij te houden liep in 5 km geruisloos vast. Ik haalde er 2 liter olie uit. Flink te weinig dus, op eerste gezicht geen metaal erin. Krukas staat muurvast. Ga nu eerst ea organiseren om blok eruit te halen maar twijfel om of blok te reviseren of een nieuwe Chevy 350 te kopen. De 360 goed reviseren is niet bepaald goedkoop, na afloop heb ik weer een groot inefficent blok met 145 pk ? Een Chevy levert een 250 pk maar al kan je adapter sets voor de bak kopen en ook motorsteunen. Tegen welke verrassingen loop je aan. Heeft er iemand in een Wagoneer ( 87 ) al eens een engine swap gedaan. Omdat ik bij een revisie ook goede en op elkaar afgestemde spullen wil gaat dat ea kosten, nu lees ik mij goed in maar je moet ook maar net weten dat bv 1 kopbout extra vloeibare pakking nodig heeft. Zo is een fout snel gemaakt. Een USA revisie is dubieus qua kwaliteit, een NL revisie kost 2800 - 3500. Een kaal nieuw Chevy blok is 2100. Adapters een 600 usd en dan alle accessoires nog. Graag hoor ik meningen en ervaringen. Overigens is de wagen normaal in dagelijks gebruik, lpg is er nieuw ingezet en verbruik was 1 op 4,5 . 2 barrel car . Dat verbruik is de grens, als een Chevy met 4 barrel meer verbruikt is de extra pk's mij dat niet waard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neem aan dat je dat blok in de waggy wil plaatsen?

Ten eerste hebben niet alle waggy blokken 145 pk. De eerste amc motoren in de wagoneers leverden behoorlijk veel meer vermogen.

Ook deze motoren leverden ongeveer 250 pk. Dat is ook goed haalbaar als jij je oude motor laat reviseren. Ook de amc 360 motoren

die in Amerika aangeboden worden door veel bedrijven leveren ook gewoon ruim 200 pk.

Wat moet je veranderen als je een chevy blok zal plaatsen.

Neem aan dat het chevy blok een kaal onderblok is met cilinderkoppen.

Motorsteunen , headers , intake , ontsteking , pulleys , waterpomp , radiateur openingen zitten verkeerd , startmotor , koppelomvormer , brandstofpomp en ik zal vast nog wat vergeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn Wagoneer is van 87, dus de reeks waar weinig pk in zit. Ik ben wel getriggerd ivm je opmerking dat mijn blok, indien natuurlijk de schade meevalt, naar 250 pk te brengen is. Zodra ik het motorblok open heb ga ik bv verder praten met EPS en Mannessen revisie. Mbt de chevy, garage Neet levert een dicht long blok voor 1750 ex, dus alles wat je opnoemt komt er inderdaad bij. Bak adapter en motorsteun komt op 600 euro. De rest is op Marktplaats, nieuw of sloop te vinden.

Ben er nog niet helemaal over uit. Ik zou mijn motor een prima blok vinden, voordat ie vastliep. Had alle leidingen, waterpomp en radiator preventief vernieuwd na aankoop, carb laten reviseren. Toen bij een gerenomeerde zaak op lpg laten zetten. En altijd prima gelopen, regelmatig alles gepeild, olie druk en koelvloeistof regelmatig nagekeken en dan ineens een olietekort. Bougies zien er mooi uit mbt verbranding.

Kijk ik naar kosten,dan denk ik dat een goede revisie van de 360 versus een nieuwe Chevy goedkoper is. Maar elkaar niet veel hoeft te ontlopen. Vandaar dat ik graag zoveel mogelijk meningen en ervaringen van anderen hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over de blokken bij EPS vandaan gaan diverse verhalen. De 1 had er geen problemen mee en de ander juist weer wel. De mensen die er wel problemen mee hadden waren niet altijd gegarandeerd van een goede service,

Vergeet ook niet dat wat het ene bedrijf een revisie noemt in de ogen van een ander bedrijf een deelrevisie kan zijn.

Probeer Post & Dros eens. Is een heel bekend bedrijf op het gebied van revisie en tuning.

De blokken bij Andre vandaan ken ik. Ik heb er 1 in mijn oude cj geplaatst en 1 wordt er momenteel in een cj van een vriend van mij geplaatst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik citeer eerst even iets van jou uit een forum van modderpoel medio juli jl.

" Het blijft natuurlijk wel altijd een jeep waar je altijd mee bezig bent. Ben verliefd op al mijn jeeps met mijn hart maar als ik mijn verstand gebruik had had ik gewoon mijn toyota moeten houden. Dus ga binnenkort weer voor een toyota kijken"

Reed hiervoor nl zelf Landcruiser, mede omdat de Maasvlakte qua 4x4 dicht ging en ivm de wegenbelasting deed ik hem weg. Maar heb wel eens spijt. Nu teveel in de Jeep gestopt om weer te veranderen. Ik ga kijken of Post en Dros een website hebben. Bedankt voor de tip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt en ik blijf bij dat standpunt.

Mijn toyo liet mij nooit in de steek en er ging ook weinig tot niks kapot maar ik had er qua gevoel niks mee. Wat ik bij een toyo niet voelde heb ik bij de jeeps wel.

Je ziet ook steeds meer jeepers onderdelen gebruiken van andere merken. Denk vooral aan motoren, tussenbak en assen.

Andre Neet laat een groot deel van zijn blok reviseren en of tunen bij Post en Dros

http://www.post-en-d...ntpage&Itemid=1

Probeer jeepee center te Oosterhout of Nico 4x4 parts te Wommels ook eens.

Een toyo erbij was bijna gelukt maar de eigenaar besloot hem toch te houden. Was een Toyo met chevy blok.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jee pee en Nico al gesproken, bij beide een goed idee wat ze hebben. Idem de website die je gaf. Eerste plan is schade te bepalen, indien een deel revisie zo groot wordt dat een totaal revisie een beter plan is kijk ik of ik de revisie op dit blok laat doen of voor een blok van Nico ga. En dan ga ik met dat kostenplaatje nadenken of ik voor een revisie AMC ga of een nieuwe Chevy neem bij Neet en dan geleidelijk aan onderdelen zoek om het blok compleet te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Marco,

Ik zou zeker voor een Chevy blok gaan! Hier is veel meer voor te krijgen, stukken goedkoper, makkelijker te tunen etc. Ook steken deze blokken veel beter in elkaar, kijk alleen al naar de oliepomp/onsteking.. Ik heb nou een Jeep of 5 omgebouwt naar Chevrolet motoren dit naar alle tevredenheid! Een goed chevrolet blok is zonder problemen zo naar de 250 pk te brengen. Wanneer je meer info wilt kan je me altijd even mailen, zodat ik je een aantal foto's door kan sturen van een ombouw.

Mvgr Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marco, balen!

Ik heb het zelfde gehad. 360 blok gekocht voor revisie maar heb daar uiteindelijk van afgezien omdat het revisiebedrijf niet lekker meewerkte. Nu een paar maanden verder heb ik besloten om zelf een blok in de USA te kopen. Op diverse forums, vooral ifsja.org, georienteerd op rebuilders en gekozen voor Promar Engine. Leuk contact met ze gehad via e-mail, ze komen op mij over als vakmensen met liefde voor hun werk.

Bij hen heb ik een 360 blok aangeschaft, met de volgende opties:

Basis blok $ 2099 Stage 1 camshaft upgrade $ 300 Core deposit $ 450 RVS kleppen $ 250 Verf $ 29

Daar komt nog BTW en 4,2% voor de douane bij. De verzending regel ik zelf, verwachte kosten daarvoor zijn $850 dus in totaal ben ik voor het blok excl. inbouw en extra onderdelen ongeveer 3750 euro kwijt.

Dit kost wel een paar honderd euro meer dan bij EPS, dat zijn blokken ook uit de USA haalt dus ik vraag me af welke van rebuilder zij hun blokken afnemen en wat de kwaliteit daarvan is. Door het zelf te regelen heb ik dit helemaal zelf in de hand.

Overigens, mocht je bij EPS willen bestellen: zij hanteren een netto- en een brutoprijs die enkele honderden euro's uit elkaar ligt (in de offerte die ik van ze heb ontvangen respectievelijk 2098 en 2495 euro ex BTW en statiegeld). Nettoprijs is wat je garage betaalt en brutoprijs is wat je zou betalen als je direct bij hen afneemt.

De reden dat ik voor een AMC 360-blok heb gekozen in plaats van Chevy is dat het zonder aanpassingen geplaatst kan worden en dat ik de LPG-installatie 1-op-1 kan overzetten. Geen gedoe, ik wil weer rijden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik heb een motor chevy v8 388ci stroker uit de Usa gehaald, hier betaalde ik toch beduidend minder voor dan 3750E! En dit was dan wel een motor met 400 pk/560 nm build by Sperry Engines!! Overigens kan je je lpg installatie zo overzetten op een chevy v8. Verder valt de ombouw reuze mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi

ik zou eerst een kijken wat er nu stuk is en wat de schade is als je handig bent maak je even de carter eerst open en kijk wat er vast zik of evt gebroken krukas

denk zelf als je niet echt hard reed tijdens de vastloper de schade kan meevallen

heb voor een amc360 nog wel blok delen dus zou eerst even ondezoeken wat er stuk is

scoob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, bedankt voor de reakties. Ik denk dat ik inderdaad een evt revisie alleen uitvoer als ea zich beperkt tot de krukas. Mochten de zuigers vastzitten, dan heb ik voor nu weinig trek in de AMC volledig te reviseren gezien de meeste slechte ervaringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, bedankt voor de reakties. Ik denk dat ik inderdaad een evt revisie alleen uitvoer als ea zich beperkt tot de krukas. Mochten de zuigers vastzitten, dan heb ik voor nu weinig trek in de AMC volledig te reviseren gezien de meeste slechte ervaringen.

Een deelrevisie is altijd een mogelijkheid maar het is en blijft maar half werk. Je schreef zelf al dat je er teveel in heb gestopt. Zou zonde zijn als je straks met een deelrevisie het probleem alleen maar vooruit schuift. Zoals we hier zeggen. Beter korte hevige pijn als lange zeurende pijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, een deel revisie is dan ook alleen een tijdelijk lapmiddel. Zal dan toch richting niew Chevy blok gaan. Contact met Ryan gehad van BJ en die reviseert geen AMC meer en is pro Chevy, maar dan met modern blok, andere bak, aanpassen cardan etc. En dat gaat boven mijn mogelijkheden. Een 350 blok is wel duurder in verbruik maar simpeler. Geen computer, injectie etc. Ook heb ik geen werkplaats dus moet auto op trailer naar een plaats rijden waar ik even kan sleutelen, daarom lijkt me een motor wissel goed te doen. Afbouwen dan maar voor de deur. ( woon in Rotterdam waar gewoon niets te huren valt ). Ik zou graag eens zien hoe je uitkomt met de ontsteking bij een Wagoneer met een Chevy blok, lijkt krap uit te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, een deel revisie is dan ook alleen een tijdelijk lapmiddel. Zal dan toch richting niew Chevy blok gaan. Contact met Ryan gehad van BJ en die reviseert geen AMC meer en is pro Chevy, maar dan met modern blok, andere bak, aanpassen cardan etc. En dat gaat boven mijn mogelijkheden. Een 350 blok is wel duurder in verbruik maar simpeler. Geen computer, injectie etc. Ook heb ik geen werkplaats dus moet auto op trailer naar een plaats rijden waar ik even kan sleutelen, daarom lijkt me een motor wissel goed te doen. Afbouwen dan maar voor de deur. ( woon in Rotterdam waar gewoon niets te huren valt ). Ik zou graag eens zien hoe je uitkomt met de ontsteking bij een Wagoneer met een Chevy blok, lijkt krap uit te komen.

Wie weet kan ik nog wat regelen bij Andre ivm de chevy motor. Pas geleden voor een vriend ook wat bij Andre kunnen regelen. Bij een cj weet ik dat je de ontsteking kwijt kan. Zit een paar cm van het schutbord af.

Mocht het blok ingebouwd worden kan ik jou misschien ook helpen hier in Rotterdam.

Gr Michel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik richt mijn pijlen even op 2 doelen, ten eerste de uitbouw van de 360 om de schade te zien. Tevens me inlezen over de Chevy. Ik zal op een aantal tips terugkomen. Evt van Scoob onderdelen indien ik daarmee de 360 snel lopend krijg, en graag van Rick foto's. Mijn email is marcofennema@yahoo.com

En ik wil graag gebruik maken van de ervaring en netwerk van Michel. Indien er regio Rotterdam een Jeep met een Torqueflite 727 te bekijken is hoor ik dat graag. Als ik de 360 uitbouw, is het dan handig om met een beugel even de bak aan het chassis te fixeren ? Indien er een Chevy ingaat, dan weet ik zeker dat de motor en bak versus de cardan assen in een identieke lijn staan als de nieuwe motorsteunen bevestigd moeten worden. Mbt de ontsteking zou ik voor een MSD of gelijk gaan waar bobine en verdeelkap 1 zijn. Mijn huidige bobine krijgt via de resistance wire 9 volt, ik vind dat kwetsbaar. Mijn dynamo heeft ook zo'n draad met ik meen nikkel als kern, ook hier is hoop ik een dynamo van een Chevy eenvoudiger in. En meer zaken gaan spelen, hoe zit het met het carter en mijn vooras etc..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als garagist/Jeeper toch even mijn aanbeveling. Wat mij betreft hangt de verstandigste keuze af van de toestand van je blok.

Is er echt iets serieus mis gegaan is met je huidige motor [ fors ingevreten, gescheurd, krom oid ] dan raad ik revisie af.

Rituele begrafenis is op z"n plaats. Een andere 360 kopen om te reviseren of te gebruiken voor onderdelen is een NoNo.

Is je huidige nog OK , dan zoek je een serieuze reviseur en dan kun je weer 3 ton vooruit. Zo niet, dan op naar een nieuw, let wel nieuw Chevy 350 blok. Blijf ver van Mexicaanse Revisie blokken met zg 400 PK.........bouten die loslopen,2 liter olie per 1000Km enz. Je koopt een nieuw Long Block en via bv een sloperij koop je alle benodigde onderdelen om hem op te bouwen zoals spruitstukken, dynamo enz. Nieuwe HEI en waterpomp ed. en gaan met die banaan.

Succes Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal mee eens dat je eerst moet uitzoeken wat de huidige problemen zijn voordat je een plan van aanpak ga maken. De topicstarter geeft wel aan dat hij geen garage heeft en alles op straat moet doen. Niet de meest ideale omstandigheden om uit te zoeken wat er mis is met het blok. Het blok naar een bedrijf brengen die voor de topicstarter gaat uitzoeken wat er mis is met het blok kost je ook al gauw een berg duiten. Zou hij een garage of sleutelruimte hebben dan kan hij rustig alles zelf uit elkaar halen en onderzoeken wat er mis is.

Bij mijn blok was niet alleen het blok toe aan een flinke revisie maar ook de cilinderkoppen. Dat maakte het plaatje nog een stukje duurder. Er zijn goede bedrijven en bedrijven die half werk leveren. Goedkoop is geregeld ook duurkoop.

De volledige revisie van mijn oude 454 big block met cilinderkoppen kwam uit op 5500 euro ex de btw en dan was alles vernieuwd en gemonteerd inclusief de cilinderkoppen. Denk dat het bij een amc wel goedkoper zal zijn. Ik zeg er wel bij dat bij mij echt alles vernieuwd zou worden dan. Mijn blok was echt helemaal op door een slechte revisie van een bedrijf die door 1 van de vorige eigenaren was ingeschakeld.

Bij Andre heb ik samen met een andere jeeper een nieuwe 350 chevy gekocht voor in een cj. Hij heeft daar ook alle onderdelen gekocht die nodig waren voor de ombouw en inbouw. Dat was nog steeds een stuk goedkoper als de revisie van zijn 360 amc motor. Het bedrijf waar hij het blok wilde laten reviseren gaf geen garantie. Op het nieuwe chevy blok heeft hij dat wel gekregen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals het er nu uitziet kan ik voor volgende week vervoer regelen, iemand die helpt en een sleutelplek ( Rodac autohobby club ). Wel vier verschillende partijen dus nu de agenda's zien te matchen. Ik hoop daarmee volgende week te kunnen melden wat het vervolg wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals het er nu uitziet kan ik voor volgende week vervoer regelen, iemand die helpt en een sleutelplek ( Rodac autohobby club ). Wel vier verschillende partijen dus nu de agenda's zien te matchen. Ik hoop daarmee volgende week te kunnen melden wat het vervolg wordt.

Dat is super!

Kan je rustig gaan bekijken wat er nu daadwerkelijk kapot is aan je 360 amc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jacob, deze leveren de motor steunen en Advance de adapter voor bak aan motor. Beide gerenomeerd, ik heb veel gesurfd op het net maar echt een ervaring van een Wagoneer met een chevy blok vind ik niet. Wel vond ik waarschuwingen dat je niet zomaar een ieder 360 blok uit een Wagoneer onderling kan uitwisselen. De as die bak en motor verbindt heeft minimale verschillen in lengte en iets met een sleuf, resultaat is dat warmte ontwikkelt wordt waardoor de bak in minuten vastloopt. Een th400 en tf727 geven dus verschil. Ik zat naar dit soort info te zoeken omdat BJ voor een en de zelfde motor, een chevy 350, 2 soorten adaptors aanbiedt. Afhankelijk van de bak die in de Jeep zit.

Dus als die keuze er is, en een AMC 360 normaal direkt aan de bak zit, dan moeten er ook verschillen in de AMC's zitten. En ik vond 1 verhaal van iemand die uit een jaren 70 Wagoneer een AMC 360 haalde en in een nieuwere jaren 80 Wagoneer tijdens het eerste test draaien de bak vast zag lopen.

Verder lezend over Goodwrench Chevy blokken lees ik voornamelijk goede verhalen, enige kanttekening is dat deze blokken samengesteld zijn uit nieuwe restanten van GM.

Dat is met internet, er zijn zoveel meningen dat je eigen mening continu switched. Het liefst zou ik mijn oude blok indien er weinig schade is, en zelfs met een nieuw Chevy blok, helemaal uit elkaar trekken en opnieuw opbouwen volgens de professionele specificaties. Inclusief de toevoeging van upgrades mbt smering, polijsten etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...