Spring naar bijdragen

Downtime Jeepforum


Mav
 Share

Recommended Posts

Ik lieg niet als ik zeg dat ik erg blij ben dat ik dit topic hier kan posten ook al klinkt het wat krom gezien de topictitel en het feit dat het forum een week weggeweest is. Ik zal hieronder even uiteen zetten wat er voorgevallen is.

Uitgerekend precies op de dag dat het forum zijn 3e verjaardag zou vieren (27 september) kreeg ik 's ochtends vroeg een sms'je van Beest dat het forum eruit lag. Dit had ik toen zelf ook net geconstateerd. Ik kon in z'n geheel niet meer bij onze server dus in de pen geklommen en een supportticket geopend bij de provider.

Na enkele uren nog niets gehoord te hebben een telefoontje die kant op gedaan. Ze zouden het gaan uitzoeken en terugkoppelen aan mij. Diezelfde middag had ik nog niets vernomen en heb ik wederom gebeld. Dit keer een ietwat capabeler medewerker aan de lijn die meende dat het te wijten was aan een grote stroomstoring die die middag plaats had gevonden in het datacenter aldaar. Na wat uitzoeken kwam ik erachter dat die storing pas sinds 16 uur die dag opgetreden was, dus dat stond niet in relatie met het down zijn van onze server.

De volgende dag weer aan de telefoon gehangen en toen kwam het verlossende woord. Onze server stond in het systeem te boek als "destroyed" m.a.w. gewoon compleet weg. Ook een backup aan de providers kant bleek niet voorhanden en het antwoord op mijn vraag "wat nu" was: Vraagt u maar een nieuwe server aan dan kunt u daarop weer uw software installeren. Na nog wat woorden over en weer en een behoorlijk kortaffe (is dat een woord? wink.gif ) medewerker heb ik hun vriendelijk bedankt voor hun diensten van het afgelopen jaar en hun vriendelijk verzocht de betaalde kosten voor de rest van het lopende jaar terug te storten. (ok eerlijk, ik was wat minder tactvol aan de foon tongue.gif )

Goed en nu..... ik heb die vrijdag direct bij een ander bedrijf een tijdelijke ruimte op een webserver geregeld om het forum a.s.a.p. weer in de lucht te krijgen. Ik had zelf nog een backup gemaakt op het systeem waar het forum eerst draaide. Echter toen ik hiermee aan de gang wilde gaan bleek die totaal onbruikbaar. Ik kan nu een heel technisch verhaal op gaan hangen maar het komt er simpel gezegd op neer dat die backup alleen gebruikt kan worden op een server die exact dezelfde kenmerken heeft als de server waarop hij gemaakt is. Dus gelijk besturingssyteem, gelijke software versie en..... gelijk ip adres. Die eerste twee zijn nog wel te regelen maar ik ben genekt op dat ip adres.

Heb je een backup........ kun je er niks mee, lekker.

Ik wist dat ik op mijn eigen pc (die elders in het land stond) nog een normale backup van de losse bestanden had, echter kon ik pas vandaag bij die pc. Vanavond goed en wel dat ding hier weer neergezet en die backup opgezocht, die was alleen zo oud en een aantal formsoftware versies oud dat ook die eigenlijk onbruikbaar was.

Ik heb nu een geheel nieuwe installatie van de forumsoftware gedaan, de oude database handmatig teruggezet en handmatig geupdate naar de huidige versie en toen gekoppeld aan de applicatie. En godzijdank werkte het. Alleen was de hele layout pleitos. Ik ben zo dom geweest om een aantal van jullie op irc te beloven dat het hoe dan ook ik vanavond niet naar bed zou gaan voordat het forum weer in de lucht was, dus ik heb vannacht een nieuwe layout gemaakt. Hij is in grote lijnen gelijk aan de vorige er zullen hier en daar een paar veranderingen waarneembaar zijn. Maar volgens mij ziet het er weer redelijk gelikt uit.

Het enige waar ik nog niet aan toegekomen ben zijn de knoppen (reply, nieuw topic etc etc) maar daar gaat dusdanig veel tijd in zitten dat ik dat maar even uitgesteld heb tot verderop in het weekend wink.gif

Nou, voorlopig kunnen we even vooruit op deze server maar ik overweeg om in de komende tijd een eigen server in eigen beheer te nemen om in de toekomst dit soort geintjes te voorkomen, althans tot een minimum te beperken. Daarbij komt er binnenkort weer een nieuwe (sterk gewijzigde en verbeterde) versie van de forum software uit. Voor beide acties zou het forum weer een dag tot 3 dagen plat moeten, dus dat zou evt mooi te combineren zijn. Dit is nog een overleg puntje in de "staff" zodra daar meer over bekend is zullen we het ruim van te voren aankondigen haha.

Ik duik nu m'n bed in..... mochten er nog problemen, rare dingen, foutmeldingen optreden zouden jullie die dan a.u.b. willen melden óf in het IRC kanaal óf in het "About Jeepforum topic" óf op mijn mailadres mav@jeepforum.nl.

Thnx, trusten en forumze weer smile.gif

(Things to do, dus hoef je niet over te mailen of te posten)

- Installeren nederlands taalpakket

- Wegwerken enkele missende plaatjes

- Aanpassen blauwe knoppen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 51
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ik denk dat er veel Jeepers blij.

Er waren er al een paar met ontwenningsverschijnselen. wink.gif

Mav, complimenten voor het vele werk, ziet er weer goed uit wub.gif

Ben ook blij dat niet alles weg is .

De laatse weken data worden zo weer door ons bijgespemd.

Moet er niet aan denken, dat bv het topic van Ogdak en Jos jeep weg zou zijn.

Of de vele technische vragen (met antwoord)

Kortom , blij dat het er weer is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha MAV,

Ik heb nu pas ontdekt hoevaak je even op het forum kijkt.

Het zal een hoop tijd en moeite gekost hebben om alles weer werkend te krijgen.

Klasse gedaan en bedankt.

Als het goed is zal er nu de komende tijd extra veel te lezen zijn op het forum.

Mooi!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

blink.gif Toch vreemd hoe vaak je in al die dagen naar het bekende linkje gaat, terwijl je wéét dat het forum uit de lucht is.

Maar goed, gelukkig hebben we niet al teveel data verloren.

Overigens heeft Mav deze reddingsoperatie alléén uit moeten voeren. Hij was de enige die bij de back-up kon.

chapeau! smile.gif

Laat ik er wel bij zeggen dat een soortgelijke herhaling uit den boze is, er zitten toch een hoop nuttige topics in een maand.... echt zonde dat die weg zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...