Spring naar bijdragen

Op Vakantie Met De Xj Ja Of Nee?


chero25
 Share

Recommended Posts

Ik wil jullie advies vragen.

Ik twijfel of ik komende zomer met onze XJ plus caravan een vakantiereis naar Frankrijk zal maken.

De XJ heb ik nu 2 jaar. De enige reparaties die ik die tijd heb gehad zijn 2 accu's ( eigen schuld) en het normale jaarlijkse onderhoud. De Jeep moet nu z'n grote beurt nog krijgen. De km stand is 180.000.

Problemen zijn er eigenlijk niet. Bij de APK kreeg ik een aantekening voor lichte olielekkage van de automaat en een lekke schokdemper. Wat ik wel merk is dat na een hele lange rit de auto licht trilt bij het wegrijden in een bocht. Motorisch is de XJ volgens mij perfect. Ook de automaat schakelt nog prima.

Toch twijfel ik of een lange reis met een caravan wel een goed idee is met een auto van 14 jaar oud.

Waar moet ik naast de grote beurt op letten bij het klaarmaken voor dit avontuur. Moeten er behalve de motorolie nog meer oli

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie geen reden om dat niet te doen.

 

Nog wel even een paar puntjes van aandacht bij een auto van deze leeftijd en kilometers....

 

Wanneer je een grote beurt laat doen, laat dan alle vloeistoffen en filters vervangen, dus ook diff olie, remvloeistof en koelvloeistof en automaat filter. Kijk ook even naar de multiriem! 

Als je schokdempers achter lekken, deze vervangen. Kijk kritisch naar de schokdempers aan de voorzijde, deze zitten er waarschijnlijk al even lang op.

Zorg dat  het koelsysteem goed werkt, zeker met een caravan en Franse temperaturen. 

 

Fijne vakantie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

inderdaad gewoon gaan.

 wij zijn ook jaren met de xj naar frankrijk gereden.

Zoals ab al aangeeft; Onderhoud is alles.

Zorg dat je remmen en koeling 100% in orde zijn (ook de remmen van de caravan). Gebruik je remmen verstandig , niet het remmetje erbij houden tijdens de afdalingen.  

Dat schokken bij wegrijden in bochten kan je ls in de achteras zijn. Deze word bij lange ritten behoorlijk warm, waardoor de symptomen van aftakeling naar voren komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die van mij uit 1991 is twee weken geleden goed nagekeken. Heeft 160.000 gelopen en volgende week rijd ik vol vertrouwen de ferry op (met 1.500 kg. caravan) om een paar weken in GB door te brengen. Het grootste deel van de rit gaat in stand 2, want D is vaak n

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Altijd gaan. Ik verheug mij er nu al op om de Pont de Normandie weer te bedwingen met de XJ en caravan. Of lekker op cruise control door het Franse landschap en iedere keer weer aangenaam verrast te worden wanneer de XJ even vanzelf terugschakelt en die heerlijke brul laat horen. Het verbaast mij dat ook bij afdalingen de cruise control de snelheid goed vasthoud. Automaat altijd in drie en ik tank op vakantie voor de zekerheid altijd super met octaangehalte 98. Maar zoals hierboven gezegd NOOIT bezuinigen op onderhoud. Om de 50.000 km alle oli

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zekers gewoon doen, ben met mijn xj uit 91 en caravan van 1500kg al 4 maal naar de franse alpen gereden. Niks mooier dan met de jeep  door de bergen te rijden, wel heb ik voor de zekerheid pechhulp buitenland met vervangend vervoer afgesloten. Deze heb ik alleen gelukkig nog nooit nodig gehad.

 

Ik heb bij mijn xj toen ik hem kocht ook gelijk alle olie,filters en rotor, verdeelkap en bougiekabels v.v., tevens uit voorzorg de waterpomp, alle koelslangen, thermostaat en temperatuursensor vervangen en de dynamo laten reviseren. Ook heb ik een aluminium 3 core radiateur gemonteerd, voor de automatenbak te koelen heb ik een oliekoeler gemonteerd.

Enigste probleem wat ik in die 4 jaar heb gehad was een losse uitlaatbeugel.

Wel neem ik uit voorzorg wat gereedschap mee, een reservekrukassensor, reservestartmotor, een reserveaccu heb ik in de caravan staan en heb een universele brandstofpomp als backup onder de motorkap gemonteerd.

Ik zet hem altijd gewoon in de drive en de rest doet hij zelf. Wel tank ik ook altijd brandstof met een octaangetal van 98, merk toch dat hij hier beter op loopt.

 

Heb hem nu verkocht en een grand cherokee 5.9 v8 gekocht, ik kan niet wachten om hier mee naar frankrijk te rijden. Ben de jeep nu aan het klaarmaken, uit voorzorg nieuwe waterpomp, slangen en thermostaat. Ik ga ook een koeler voor de automatenbak monteren. En dan gaan we in juni weer voor drie weken.

 

Goede vakantie, ik zou gewoon de jeep pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Blazer73: Met die 5.9 zal het vast wel lukken, maar gebruik de overdrive absoluut niet! Na 300 km. met overdrive (vergeten af te schakelen) was de bak definitief om hals. De olie kwam hem aan alle kanten de neus uit en op een of andere manier was de tussenbak tot aan de bovenkant gevuld met ATF.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal het in de gaten houden, in het begin is het toch uitproberen. Met de xj ook eerst geprobeerd gewoon in zijn derde trap, toen gewoon een stuk in drive. In zijn drive ging ook gewoon goed, werd het te steil dan schakelde hij gewoon een trap terug.

 

Eigenlijk is de cherokee xj gewoon een goede en betrouwbare auto wat betreft de amc 4.0 motor, die is als hij goed onderhouden word niet kapot te krijgen. En de automatenbak de aisin aw4 is ook gewoon goed. Alleen de electronica eromheen wil wel eens kapot gaan.

 

Dan moet bij jou de bak te warm zijn geworden, daarom bouw ik er een bakkoeler op en een temperatuursensor in de oliepan zodat ik altijd de baktemperatuur in de gaten kan houden.

Er zit fabrieksaf ook een temperatuursensor in, alleen die geeft pas een waarschuwing op de VIC als hij al te warm is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondertussen ben ik aan de derde XJ 4.0 bezig, waarvan de voorlaatste ('97) met 275.000 km en de laatste ('01) met 345.000km op de teller.

Ik moet zeggen dat het vrij zorgeloze auto is mits goed onderhouden. Zelfs met hoge kilometer standen. Kijk hier voor het juiste onderhoud -klik-

 

Wij gaan er altijd gewoon mee op vakantie en (juist) ook naar "vreemde verre oorden". Niet met een caravan maar wel met vouwwagen.

Dit jaar gaan we met de XJ naar Slowakije, ongeveer 3500km met heen en terug reis.

 

Natuurlijk zorg ik ervoor dat onderhoud is uitgevoerd. Er gaan wel wat reserve delen en een OBD lezer mee uit voorzorg. Die we overgens op vakantie nog nooit nodig hebben gehad.  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij gaan ook altijd met de XJ (1998, gekocht met 125.000 km) op vakantie.

Als je zonder problemen 10.000 km in NL achter elkaar rijd, waarom zou dat op vakantie dan opeens niet kunnen?

Zweden, Denemarken, Duitsland, Belgi

bewerkt door DUC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...