Jump to content

APK regels per 1 mei 2009


ThomVis
 Share

Recommended Posts

En wordt dit dan gemeten vanaf de dimlichten of stadslichten?

En vanaf zijkant lamp of hart vd lamp?

5.2.61

Bij personenauto?s in gebruik genomen na 31 december 1967 moeten de lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen, bedoeld in de artikelen 5.2.51 en 5.2.57 zijn aangebracht op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig. Voor richtingaanwijzers geldt de eerste volzin slechts voor zover het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997.

5.2.51 gaat zowel over dimlichten als stadslichten.

beiden mogen dus niet meer dan 50 cm vanaf het breedste deel van de auto zitten.

Naar mijn idee gaat het om de zijkant van de lamp, maar dat kan je het beste aan de RDW of een keurmeester vragen.

Link to comment
Share on other sites

5.2.61

5.2.51 gaat zowel over dimlichten als stadslichten.

beiden mogen dus niet meer dan 50 cm vanaf het breedste deel van de auto zitten.

Naar mijn idee gaat het om de zijkant van de lamp, maar dat kan je het beste aan de RDW of een keurmeester vragen.

Oke danku had het artikeltje al doorgekeken maar kon der niet echt wijs uit

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Vanaf 1 mei 2009 zijn er andere keuringseisen van kracht voor de APK. De keuringseisen zijn gemoderniseerd en grotendeels versoepeld. Er wordt echter wel strenger gecontroleerd op eisen die moeten bijdragen aan een beter milieu of aan uw persoonlijke veiligheid.

Hieronder een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.

  • U krijgt meer vrijheid in de aankleding van uw voertuig, bijvoorbeeld met verlichting (zie ook hieronder) Er wordt niet meer gecontroleerd op blindering van ramen.
  • Let op: de politie let wel op het zicht van buiten naar binnen. De lichtdoorlatendheid van autoruiten moet ten minste 55% zijn.
  • Nieuw is dat de aanwezige electronica (EOBD) in een voertuig wordt ingezet om te controleren in hoeverre het voertuig aan de eisen voldoet. De analyse met behulp van dit middel is vrijwillig.
  • Het aantal cilinders dat staat vermeld op het kentekenbewijs moet juist zijn
  • De wielbasis op het kentekenbewijs moet overeenkomen met de wielbasis van de auto. Er is een afwijking toegestaan van 2%. Ontstaan er twijfels, dan wordt er gemeten.
  • Er wordt gericht gecontroleerd op de maat en de draairichting van de banden.

Meer informatie vindt u ook op www.apk.nl

Link to comment
Share on other sites

Er wordt gericht gecontroleerd op de maat en de draairichting van de banden.

Wil dat zeggen dat je volgens de APK eigenlijk helemaal geen grotere maat banden dan standaard mag monteren?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vandaag had de APK moeten zijn uitgevoerd van m'n bus, maar die staat in Frankrijk en komt pas begin juli naar NL.

Ik heb contact gehad met de RDW over de gevolgen van overschrijding van de APK-datum en het risico op een boete.

Antwoord:

Gedurende 2 maanden na verlopen van de APK wordt er niet beboet. De auto mag echter alleen worden gebruikt om een rit naar de APK-keuring te maken.

Hoe dat laatste wordt gecontroleerd is mij niet duidelijk. Ik neem aan dat twee maanden na de uiterste APK-datum automatisch een boete wordt gegenereerd.

NB. Harmonisatie van Europese regels en systemen is nog niet zover dat een APK in een andere lidstaat kan worden uitgevoerd behalve in België, waarmee een proef loopt.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Fors meer processen-verbaal voor verlopen APK

Uitgegeven:29 december 2010 19:03Laatst gewijzigd:29 december 2010 19:05

De Nederlandse autobezitter lijkt laks te worden. Dit jaar werden er fors meer bekeuringen voor een verlopen APK uitgedeeld.

m1fzu7qas7fv.jpg © AutoweekDit jaar zijn er volgens het RDW 410.000 boetes voor een verlopen APK uitgedeeld, in 2009 waren dat er nog ‘slechts’ 340.000.

Dat betekent een stijging van meer dan 20 procent. Voor deze vergeetachtige automobilisten is er in 2011 een extra stok achter de deur om op tijd bij de keurmeester te verschijnen, want de boete voor een verlopen APK stijgt per 1 januari van 90 naar 100 euro.

Economische crisis

Hoe is deze forse stijging te verklaren? Sjoerd Weiland, woordvoerder van het RDW, kan niet direct uitsluitsel bieden: “De forse stijging verbaast ons ook, omdat we de afgelopen tijd niets aan de procedure en onze automatisering hebben gewijzigd."

"Wellicht heeft het te maken met de economische crisis, dat mensen de keuring uitstellen omdat ze denken dat ze toch niet gepakt worden. Maar onze geautomatiseerde systemen sturen acht weken na het verstrijken van de APK-datum automatisch een melding naar het CJIB, dus er is geen ontkomen aan een boete.â€

Niet meteen bekeuring

Automobilisten krijgen zes weken voor het verstrijken van hun APK een brief van het RDW dat ze hun auto weer moeten laten keuren. Het is niet zo dat er meteen na het verstrijken van de datum een bekeuring volgt.

Soms kosten de vereiste reparaties de nodige tijd, en daarom is er na het verstrijken van de APK-datum een extra tijdsspanne van acht weken waarin de auto stil mag staan, zonder dat er een bekeuring volgt.

Wordt een automobilist in die periode staande gehouden in de auto met verlopen APK, dan krijgt hij uiteraard wel meteen een boete.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 years later...

En de wielbasis ook omdat de hoek van je ca's anders wordt en dus de positie van t wiel ook, tenminste bij een xj/ZJ/wj. 

 

Spoorbreedte inderdaad alleen met andere velgen, maar aangezien verhogen meestal ook resulteert in grotere banden en daardoor backspacers of andre velgen verandert de spoorbreedte dus ook.

Edited by Deadeye
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JeePee said:

Wijze van keuren: visuele controle. Als het in orde lijkt komt er dus geen meetlintje aan te pas.....

APK of bij de RDW zelf?

spoorbreedte is geen apk punt bij geel kenteken heb ik begrepen.

Link to comment
Share on other sites

Laatst veel te grote wielen bij invoer, stak flink uit de spatborden... Belgische auto, beste meneer zei alleen 'ik geloof niet dat dit de wielen zijn die er onder horen te zitten'. Geen metingen oid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...