Spring naar bijdragen

Dakar ; terecht ja of nee


EJG
 Share

Recommended Posts

Nu het doek definitief is gevallen voor de Dakar, rees bij mij de vraag :

Is de Dakar terecht geannuleerd ja of nee ?

Vindt het zelf een beetje dubbel.

Nu is het wijken voor terreur en iedereen veilig naar huis.

Of hadden ze niet moeten wijken en de Dakar moeten laten doorgaan met de kans op aanslagen ?

Hoe denken jullie hierover?

Kleine opmerking vooraf

Dit topic staat in ff serieus. Laten we het ook serieus houden.

Dus geen flauwe grappen of discriminerende opmerkingen die gerelateerd zijn aan terreur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja... Terecht??

Ik weet het niet. Ik wel denk dat het goed is dat Mauretanië gemeden is. Maar helemaal afgelasten vind ik wel discutabel.

Nu weten we vast nog niet alles, natuurlijk. Want is de grens ook de grens voor terroristische aanslagen??? Of kan het ook in, bijv., Marokko gebeuren? De organisatie heeft gegevens van de franse geheime dienst ontvangen. die informatie zal geclassificeerd zijn, en dus verder niet naar buiten gebracht mogen worden. dat maakt het er niet duidelijker op, natuurlijk.

De schade is nu natuurlijk enorm, zowel voor de deelnemers als de organisatie. Maar ook de bevolking langs de route loopt veel inkomsten mis. Maar wat als het wél doorgaat, en de dreiging blijkt meer dan een dreiging??? Dan is er nog veel meer schade, vrees ik...

Kortom: Wijken voor terrorisme zuigt! Maar.... Doden laten vallen terwijl je gewaarschuwd bent zuigt, denk ik, meer! Het tijdstip van afgelasten is echter erg l*llig.

De belangen zijn echter groot, zo groot dat ik denk dat de organisatie echt geen keus had...:whistle:

Jammer... Hopen dat we volgend jaar weer kunnen genieten van de rallye. En hopelijk ook gewoon weer in Afrika, want iedere andere lokatie betekent dat het geen "Dakar" meer is, maar gewoon een Rallye Raid...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu is iedereen veilig thuis, maar laten we wel wezen, de Dakar is niet voor niets de zwaarste rally ter wereld. Elk jaar vallen er slachtoffers, niet meer thuiskomen is altijd al een risico geweest.

Het afblazen van de rally past precies in de trant van de laatste jaren, het uitsluiten van risico's. Vooral overheden en grote organisaties hebben hier een handje van. Alles moet van wieg tot graf geregeld zijn, zonder enig risico of gevaar.

In het verleden zijn er ook beschietingen en ontvoering geweest, met name in de westelijke Sahara en Mauretanie. Begrijpelijk ook, dit is een soort niemands land, waar ondanks diverse VN resoluties de laatste twintig jaar niets is verbeterd is voor de Saharawi bevolking. De plaatselijke bevolking ziet de rally als een provocatie in hun achtertuin. Polisario het "bevrijdings leger" ziet hun kans schoon om hun probleem weer eens op de politieke agenda te krijgen.

Eerder zijn er wegens dreiging etape's geannuleerd of route's aangepast. Als dan door satelietbeelden bekend is waar die opstandelingen zich aan het ingraven zijn, moet het ook geen probleem zijn om deze lieden te ontwijken.

De route last-minute op kritieke punten aanpassen lijkt me beter.

Nu toegeven is geen garantie dat er volgend jaar wel een "veilige" rally gereden kan worden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat laatste is helemaal waar...

Maar zoals gezegd: We weten niet alles en 't is maar de vraag of we alles ooit horen. Zoals Ab al schrijft is er in het verleden vaker dreiging geweest, en is er zelfs wel eens wat voorgevallen.

Doden vallen er verder bijna elk jaar... zelfs onder het publiek.

Dat de organisatie nu zo'n drastische maatregen heeft genomen kan dan volgens mij ook maar één ding betekenen: De dreiging is zeer serieus, én blijkbaar aangetoond.

Daarnaast denk ik dat, als de verzekering afhaakt, je als organisatie erg weinig keus meer hebt.... :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is heel jammer.

En zo is deze wereld.....

Jammer dat er zoveel fout gaat.

Maar welk groot evenement wat wij leuk vinden is het volgende.

Deze zomer het voetbal.....de toer....de F1.....enz enz...

Worden dit nu het doelwit.....

Het is en blijft heel jammer, maar ik denk een juiste keus.

Anders hadden er mogelijk onnodig dode gevallen.

Niet door de hobby....maar door een idioot met een geweer of 10 kilo tnt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stond vandaag in de krant dat er op satelliet foto's duidelijk te zien was dat er groepen 'mensen' zich langs het parcour in aan het graven waren..

(ik zeg niet welke krant :) )

Mocht dat bericht juist zijn, dan geef ik ze groot gelijk.

Plus dat door het negatieve reisadvies de boel niet meer te verzekeren viel.

Dan houdt alles op.

Terecht afgeblazen, m.i.

Met deze wetenschap waren deelnemers, toeschouwers en organisatie nodeloos aan geweld blootgesteld, zonder vergoeding bij calamiteiten.

Hier in NL mag je al niet eens onverzekerd de straat op met de auto ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het probleem zal allengs groter worden, daar terreurgroepen (religieus of sociale onrust onstaan) nu zien dat ze machtiger zijn dan regeringen.

niet overal worden argumenten slechts met woorden kracht bijgezet

zal ongetwijfeld te maken hebben met wanhoop van mensen die wij ons niet kunnen voorstellen

heb ooit machteloos naast een ziekenhuisbedje van een van mijn kinderen gestaan (is gelukkig goed gekomen) maar kan me er een heel klein beetje een voorstelling van maken

het tragische van dit soort akties is dat de lokale bevolking er het hardst onder lijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als veiligheid in het geding is, zeker met zulke zware (be)dreigingen, heb je maar 1 keuze; niet starten (en dan kennen we alle feiten niet eens...).

Je kunt deelnemers en bezoekers eenvoudigweg niet blootstellen aan dat soort gevaren.

Stel wel gestart en er vind een ramp plaats, vervolgens zeggen we wisten het wel maar dachten dat het wel zou meevallen...Dat zou absoluut het definitieve einde gewest zijn.

Afgelasten naar mijn mening dus de enig mogelijke beslissing.

Dat het economisch voor veel mensen in Afrika een drama is, mogen ze aan die randdebielen van Al Qaida uitleggen. Zij menen in het belang van de lokale bevolking dit soort waanzin te moeten doen.

Wellicht keert men zich daar nu ook wat meer tegen deze terroristen bende waardoor Le Dakar weer mogelijk gaat worden. Uiteindelijk profileren deze boeven zich nu over de hoofden van de lokale bevolking...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zou je kunnen doen, Maurice.

Maar wel erg lastig uitvoerbaar... De karavaan bestaat uit véél meer dan de coureurs!

Als een team besluit te gaan, moet er ook door de organisatie voor eten worden gezorgd.. En dan noem ik maar zo ff iets.

Ik blijf erbij dat men geen keus had... Geen verzekering is gewoon einde. Ik denk dat er, als er wel een dekking was geweest, waarschijnlijk wel een deel verreden was.

Het is niet anders... Uithuilen en gaan voor de 2009 editie is het enige dat rest. Want ik geloof vast dat met gaat proberen om dan weer gewoon een Dakar te organiseren.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...