The Kick Geplaatst October 27, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 27, 2007 Kan me voorstellen dat het erg handig is om een stuurdemper te hebben als je zonder stuurbekrachtiging rijdt. Maar heb je zo'n ding nu echt nodig als je WEL stuurbekrachtiging hebt ?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst October 27, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 27, 2007 In het terrein iig zeker handig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst October 27, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 27, 2007 Nodig???? Het rijd wel veel fijner, juist op de harde weg merk ik het verschil nu ik de stuurdemper er tussen heb zitten. voorheen zonder was het bij een beetje zijwind(stoten) of hobbelig wegdek niet te doen om recht te rijden. zie onderstaande topic voor meer,, http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=9179 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst October 27, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 27, 2007 Ik heb nog nooit zonder gereden, vandaar mijn vraag. Maar gezien jouw ervaringen, laat ik 'm maar zitten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst October 28, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 28, 2007 Ik heb nog nooit zonder gereden, vandaar mijn vraag. Maar gezien jouw ervaringen, laat ik 'm maar zitten. Je zegt het zelf al Hans....haal hem er een keer af,zoveel werk is het niet en ga dan eens een stukje terrein rijden. Zeker weten dat je het verschil dan voelt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst November 8, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 8, 2007 hahaha maar wel je duimen uit het stuur houden he Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst November 8, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 8, 2007 ....zoveel werk is het niet en ga dan eens een stukje terrein rijden. Dat is Beest niet met je eens Maar verschil merk je wel idd. Overigens, nodig issie niet. 't Is een luxe geen noodzaak Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst November 8, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 8, 2007 Overigens, nodig issie niet. 't Is een luxe geen noodzaak Onder een CJ met 35tigers? lijkt me geen overbodige luxe... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cannonball Geplaatst November 8, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 8, 2007 Bij TJ van ons was een Kapot stuurdemper 1 van de oorzaken van Deathwobble die we paar keer hadden:unsure: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 9, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 9, 2007 Bij TJ van ons was een Kapot stuurdemper 1 van de oorzaken van Deathwobble die we paar keer hadden:unsure: Een stuurdemper veroorzaakt geen DW, ook niet alsie defect is. Hij kan het onderdrukken, maar de oorzaak zit elders! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst November 9, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 9, 2007 Een stuurdemper veroorzaakt geen DW, ook niet alsie defect is. Hij kan het onderdrukken, maar de oorzaak zit elders! Vreemd dat als tip in de US oa het vervangen van de stuurdemper is als je last hebt van een death wobble. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst November 9, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 9, 2007 http://nl.youtube.com/watch?v=wj9PNNChVm4 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst November 9, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 9, 2007 Heb hem er zins de verbouwing niet meer onder, prima bevallen. Staat tegenover dat er wel een hydraulische hulp cilinder tussen zit, mogelijk dat die nog wat dempend effect heeft. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst November 9, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 9, 2007 dat is niet vreemd, is de simpelste manier om een DW te verhelpen/onderdrukken want is nogal zoekplaatje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sjikita Geplaatst November 11, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2007 Ik rijd sinds een jaar zonder stuurdemper met 35 ers en merk absoluut geen verschil, niet op de weg en niet in het terrein. Groeten Bas Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst November 11, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2007 herkeuring aanvragen. geen trackbar of stabilisatorstangen, stuurdemper minder gewicht minder belasting. toch vreemd dat ik al een paar keer jeepers tegen kwam die na vervangen van de stuurdemper minder last hadden van vibraties. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 11, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2007 Nee, da's niet vreemd. De stuurdemper zit er niet voor niets. Hij helpt tegen veel dingen, zelfs tegen een DW. Het enige wat ik schreef was, dat de DW niet door een defecte stuurdemper veroorzaakt wordt. Ook vibratie's worden dat niet. Ze worden gedempt, meer niet. Vergelijk het met een rembekrachtiger: Bij slechte remmen lijkt het monteren ervan een verbetering, maar als 'ie dan een keer stuk is, remt het ruk. Maar dan wil het niet zeggen dat je defecte rembekrachtiger de oorzaak is van slechte remmen! Hij verhulde het alleen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst November 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 duidelijk. snap ut. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst August 10, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2011 Maar eens een kickje van dit oude topic. Lees hier op het forum verschillende verhalen over stuurdempers. De ene zegt, is nodig, dit is DE oplossing van DW en trillingen. De ander zegt, is een lapmiddel en onderdrukt de DW. Oorzaak ligt dus ergens anders. Er zijn dus 2 "kampen" die beiden advies geven. Beetje discussie met argumenten lijkt me hier wel op zijn plaats. Kortom, wie weet wat en kan het onderbouwen ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst August 10, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2011 Wat is dit? Normaal gooi jij oude topics die omhoog komen meteen op slot. OT: -klik- (leesvoer) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst August 10, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2011 Oude topics waarin iemand reageerd op een artikel wat te koop is, gaat idd op slot. Maar lezen op andere site kan ik zelf ook , maar ook daar lees je diverse meningen. Ik wil hier een discussie van forum leden die kunnen onderbouwen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 10, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2011 There are two aspects that contribute to make death wobble. First something to begins to wobble, like a tire imbalance or hitting a pothole or bump in the road. The second aspect is generally a loose or worn part that allows the minor wobble to escalate into full-blown death wobble.Toe-in, caster setting, and tire balance all help contribute to the beginning of a wobble. Loose/worn parts like the front track bar, steering, and control arm bushings contribute to the second phase, when the wobble is exaggerated into DW. Ben het daar volledig mee eens...... Wat me wel opvalt is, dat Jeeps met schroefveren meer last van DW lijken te hebben dan de blad geveerde. Waarschijnlijk het gevolg van meer bewegende delen/draaipunten, dus meer plaatsen waar het slijt en/of speling kan ontstaan, waardoor meer kans op DW Zelf rij ik met de CJ, sinds Sedan weer zonder stuurdemper. Deze was weer eens gesneuveld, ik laat hem er nu vanaf. Ook met eerdere CJ's en onze ouwe '87er XJ, -zonder stuurdempers- nooit last van DW gehad. Waren wel bij allemaal geen veel grotere banden gemonteerd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst August 10, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2011 Ok, na enig achterkamertjesoverleg doe ik graag mee. Er is al zoveel over geschreven, laten we proberen om hier tot een goed onderbouwd verhaal te komen. De titel van dit topic 'wel of geen stuurdemper nodig' vind ik overigens niet geheel de lading dekken. Wat mij betreft zouden we de speedwobble als hoofdonderwerp moeten benoemen en de rol van de stuurdemper daarin als onderdeel. Het is immers de speedwobble die ons plaagt. Dus voorgestelde titel: 'speedwobble en de rol van de stuurdemper'. Volgens mij kun je dit in drie hoofdthema's vatten: 1. Wat is nu precies een speedwobble. 2. Hoe ontstaat een speedwobble en waardoor wordt deze beïnvloed. 2a: Wat is de rol van de stuurdemper. 3: Hoe kan speedwobble worden voorkomen/verholpen. Ik stel voor om aan de hand van deze drie punten een goed verhaal op te bouwen. Gaandeweg kunnen we dit uitbouwen aan da hand van ieders bijdragen. Voorwaarde is wel dat die bijdragen to-the-point zijn. De reacties zal ik telkens zo goed mogelijk in een overzicht opnemen en publiceren, waarna er weer op gereageerd kan worden. Op deze manier komt er één allesomvattend artikel. Laten we beginnen met punt 1: Wat is een speedwobble (en wat niet). Schiet maar.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst August 11, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 11, 2011 (bewerkt) Maar dan toch eerst nog even dit: De demper heeft maar een functie, dempen (zoals 87wrangler al eerder stelde) Wat dempt deze demper primair? Hoofdzakelijk de axiale bewegingen van de spoorstang (als drag link). De ontwerper ziet de noodzaak deze bewegingen te dempen er zijn blijkbaar bewegingen te verwachten die ongedempt een ongewenst effect kunnen hebben we leren uit dit topic dat deze ongewenste bewegingen gekoppeld zijn aan onder andere: _stuurbewegingen door geforceerde bewegingen van de wielen veroorzaakt door “ weg obstakels” met als gevolg bewegingen van het stuur waarbij de bestuurder de controle verliest (het zogenaamde “uit de handen slaan” van het stuur) _De DW……een fenomeen waarbij het voertuig oncontroleerbare bewegingen gaat maken die min of meer los staan van de stuurbewegingen. Naar mijn mening is de demper tactische geplaatst om zoveel mogelijk deze “ladingen” te dekken. Een DW is altijd het gevolg van een falende constructie Naar mijn mening treed dit falen op als de bestaande constructie aftakelt of wanneer men de constructie modificeert en zo een falende constructie creëert. Aansluitend op vorige post die, naar mijn mening, slecht een deel van de (topic)lading "wel of geen stuurdemper dekt: De echte DW is naar mijn mening vooral de (pendelende) beweging van de wielen (wieluitslag) die met een delay elkaar volgen. Maw ze zijn uit fase. Zo kan het systeem ook in een eigenfrequentie raken wat herkent wordt als de DW. Of anders gezegd de wieluitslag van beide voorwielen beïnvloeden elkaar zonder het zelfde spoor te volgen. Zelf ben ik geneigd de oorzaak te zoeken in onvoldoende stijfheid in de constructie. (bv te zware wielmassa tov de spoorstang) Wat vaak verward wordt met de DW zijn hangende remmen wat een hevig schokken in de wagen veroorzaakt. of Speling op componenten wat (hevige) vibraties in de wagen kan veroorzaken. Ook kunnen deze laatste zaken een echte DW triggeren. August 11, 2011 bewerkt door ruudvd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Iceman Geplaatst August 16, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2011 in principe moet je prima zonder kunnen en vaak wordt de sturingsdemper gebruikt om andere (dieper liggende) problemen te 'verbloemen' ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.