Spring naar bijdragen

Problemen Met De Zj, Advies Gevraagd


Recommended Posts

  • 1 month later...

Thanks

 

Het was de bedoeling om dit weekend de boel uit elkaar te halen en te voorzien van nieuwe pakkingen en koppen. Was woensdag helemaal naar Friesland gereden om nieuwe koppen te halen van een forummer, deze zouden helemaal goed zijn en hoefde eigenlijk niet eens gevlakt te worden volgens de verkoper. Na alle tijd en kosten toch voor het zekere gegaan -advies van Ed- en de koppen laten vlakken (gelukkig!). Hier kwam naar voren dat 2 uitlaatkleppen helemaal krom waren! Heb overal rond gebeld, er is maar 1 leverancier in Groningen en die had ze niet liggen.


Iedereen zei wat anders, maar de meeste revisiebedrijven zeiden dat ik wel gewoon 2 andere uit de huidige kon plaatsen. Goed overleg gehad met Mike en Ed, en uiteindelijk probeer je dan van 2 gare koppen weer een goede te maken. Lastige keus, maar toch voor het zekere gegaan en ervoor gekozen om alle kleppen te vernieuwen en het even uit te stellen. Zou erg zonde zijn als de boel in korte tijd weer kapot gaat en alles helemaal voor niks is geweest. Ga ze waarschijnlijk ook meteen laten verharden, zodat alles helemaal goed is en beter tegen gas kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik lees deze topic net helemaal door. Sorry maar omdat dit een forum is waar iedereen een mening mag posten (daar is een forum voor he) doe ik dat ook. 

 

Als ik jou was zou ik deze auto zo snel mogelijk weg doen. Het is evident dat deze 5.9 door mishandeling en gebrek aan onderhoud gewoon overleden is. Je krijgt hem waarschijnlijk nooit meer helemaal goed maar wat erger is is dat je voordat het zover is, financieel HELEMAAL bent leeggelopen op reparaties, onderdelen, stress en tijd die je erin hebt gestoken. 

 

Garagisten die eraan kunnen sleutelen zijn er zat, maar onthou : zij verdienen in een moeilijke economische tijd aan jouw opdrachten dus zij zijn nooit helemaal objectief.

Misschien heb je goedkoop een 5.9 op de kop kunnen tikken maar het gaat je vervolgens op den duur wel 10k kosten om deze weer echt goed te krijgen.

 

Als ik jou was zou ik hem morgen ochtend naar de sloop rijden, het verlies nemen, flink wat wijzer er van geworden zijn en opnieuw eentje zoeken met 1 a 2 eerdere eigenaren, niet te veel kilometers op de teller en aantoonbaar goed onderhoud bij een vakgarage. Vraag eens anders bij die jongens in tilburg of bij maasbach om voor je uit te kijken naar een mooi modelletje...want dit,mijn vriend, gaat helemaal nergens heen alleen als je er middenin zit en verblind bent door die auto kun je het niet meer objectief beoordelen.

 

ik check nu toevallig en zie op mplaats eentje staan die ik iig wel interessant zou vinden, ik ken de eigenaar verder niet dus ik weet niet of het wat is... : 

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jeep/m680932382-jeep-grand-cherokee-5-9-i-v8-limited-aut-1998-grijs.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

 

...En als je 4 a 5k  te veel vindt om uit te geven aan een 5,9 is een 5,9 gewoon financieel out of your league en moet je helemaal zsm van je huidige kapotte af want dat gaat nog veel meer in de knaken lopen kan ik je verzekeren.

 

wat hierboven allemaal staat : lees het nog een x door... neem het mee of leg het naast je neer, maar ik bedoel het goed. Het geld groeit jou vast ook niet op je rug of wel ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja precies, dat is altijd waarin ik geintereseerd ben, wat is de geschiedenis van deze auto, waar heeft ie rondgereden. Was hij prive bereden of zakelijk (op rwd site kun je dat nakijken), als ie zakelijk is bereden heeft ie misschien wel wat getrokken als boten of frietkarren ofzo dat is ook niet altijd positief. Is de lpg gedaan door een goede garage of door een dude om de hoek ? Van het onderhoud moeten ook bonnen zijn, niet enkel stempels in boekjes.

 

je ideale 5,9 is eentje die tussen 100.000 a 170.000 mee gereden is zodat je enkel slijtage en vervanging als onderhoud voor je kiezen krijgt, liefst 1e eigenaar of max 2e eigenaar  en volledige ondehoudsgeschiedenis, eerst bij de dealer, daarna bij een vakgarage, eentje die of door een liefhebber is bereden of als gezinsauto is gebruikt, en niet de afgelopen 2 jaar ofzo stil heeft gestaan, daar zou ik zowiezo van weglopen...en in het licht van alle mogelijke reparaties is 1k verschil in prijs echt peanuts maar daar ben je geloof ik al zelf achter.. ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren, allereerst bedankt voor de uitgebreide reacties.

 

Klopt allemaal inderdaad. Achteraf is het inderdaad een miskoop geweest. Het was ook geen 'koopje' van 1000,-. Hij stond te koop voor een forumprijs van

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks! Zijn dat beide originele of aftermarket?

Ander vraagje; kan iemand mij vertellen wat het stuuruitslag is van de ZJ standaard? Ik wil voor ook spacers zetten ivm de grotere wielen, alleen wil ik zoveel mogelijk bij het originele stuuruitslag komen. Zoals ik hem nu heb afgesteld, draait hij maar tot 1 1/4. Draaicirkel van een zeecontainer. Hoever kunnen jullie draaien?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks! Zijn dat beide originele of aftermarket?

Ander vraagje; kan iemand mij vertellen wat het stuuruitslag is van de ZJ standaard? Ik wil voor ook spacers zetten ivm de grotere wielen, alleen wil ik zoveel mogelijk bij het originele stuuruitslag komen. Zoals ik hem nu heb afgesteld, draait hij maar tot 1 1/4. Draaicirkel van een zeecontainer. Hoever kunnen jullie draaien?

aftermarket..

op ebay staat nog veel meer en op fora veel over de kwaliteit (vaak beter dan origineel) 

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0&_nkw=CYLINDER+HEAD+5.9+jeep&_sacat=0&_from=R40

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Ruud, de meeste zijn gereviseerde, en vaak moet je de oude terug sturen of $100,- per kop bijbetalen als je dat niet doet.

 

 

Wat denken jullie hiervan? http://www.hughesengines.com/Index/products.php?browse=category&level0=U21hbGwgQmxvY2sgRG9kZ2UgTWFnbnVtICgzLjkvNS4yLzUuOSk=&level1=Q3lsaW5kZXIgSGVhZHM=&level2=SXJvbg==&level3=SXJvbiB3LyBNYWdudW0gU3R5bGUgSW50YWtl&partid=25701

Die hebben geharde zetels fabrieks-af, de verkoper van de website raadde me dat model aan. Ik kan er alleen vrij weinig over vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Ruud, de meeste zijn gereviseerde, en vaak moet je de oude terug sturen of $100,- per kop bijbetalen als je dat niet doet.

 

 

Wat denken jullie hiervan? http://www.hughesengines.com/Index/products.php?browse=category&level0=U21hbGwgQmxvY2sgRG9kZ2UgTWFnbnVtICgzLjkvNS4yLzUuOSk=&level1=Q3lsaW5kZXIgSGVhZHM=&level2=SXJvbg==&level3=SXJvbiB3LyBNYWdudW0gU3R5bGUgSW50YWtl&partid=25701

Die hebben geharde zetels fabrieks-af, de verkoper van de website raadde me dat model aan. Ik kan er alleen vrij weinig over vinden.

 

Weet jij heel zeker dat het blok verder goed is?

 

Zou zonde zijn om te investeren in nieuwe koppen als blijkt dat het blok dadelijk ook niet zo fris meer is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet jij heel zeker dat het blok verder goed is?

 

Zou zonde zijn om te investeren in nieuwe koppen als blijkt dat het blok dadelijk ook niet zo fris meer is.

 

100% zeker weet je natuurlijk nooit, maar alle symptomen duiden er wel op. Ed heeft er ook uitgebreid naar gekeken en geluisterd, en zei dat het aan de koppakking en de koppen lag. De koppen staan erom bekend om heel gevoelig te zijn. We hebben ook niet echt de ruimte en mogelijkheden om de boel eerst open te maken om te bekijken, en dan pas te bestellen.

 

Ik kan ook een gebruikte 5.9 kopen uit Duitsland, met naar zijn zeggen 140k. Maar goed, hoe weet ik of dat ding wel goed is en dat hij niet stiekum 240k heeft gereden? Hij vraagt er 1250,- voor, wat ik best veel vind voor een gebruikt blok.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1250.... :wacko:

 

man man, als ik dit allemaal lees, dan wordt er de laatste jaren (lees: euro-jaren) toch gegoocheld met prijzen...

 

Men spreekt van 1000 euro de dag van vandaag zoals vroeger van 1000 Frank in Belgie, of van 1000 Gulden...

 

Ik zou maar uit mijn doppen kijken, straks heb je nog 1000 euro extra kosten aan dat blok !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1250.... :wacko:

 

man man, als ik dit allemaal lees, dan wordt er de laatste jaren (lees: euro-jaren) toch gegoocheld met prijzen...

 

Men spreekt van 1000 euro de dag van vandaag zoals vroeger van 1000 Frank in Belgie, of van 1000 Gulden...

 

Ik zou maar uit mijn doppen kijken, straks heb je nog 1000 euro extra kosten aan dat blok !

 

Dat is dan weer het voordeel van in de Euro-tijdperk opgegroeid te zijn :rolleyes:

 

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar ik heb geen andere keus. Als ik hem zo verkoop krijg ik er geen 750,- voor terwijl er inmiddels al 4500+ in zit. Niks doen kost me WB. Tuurlijk kan ik die nieuwe koppen er gewoon op gooien en de boel verkopen, wie weet houdt ie het nog 2 jaar of meer uit, maar zo ben ik niet.

 

Wil niet weer het risico lopen om weer honderden euro's weg te gooien met gebruikte koppen, dus ik kan niks anders dan nieuwe halen. :cry: spaargeld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

100% zeker weet je natuurlijk nooit, maar alle symptomen duiden er wel op. Ed heeft er ook uitgebreid naar gekeken en geluisterd, en zei dat het aan de koppakking en de koppen lag. De koppen staan erom bekend om heel gevoelig te zijn. We hebben ook niet echt de ruimte en mogelijkheden om de boel eerst open te maken om te bekijken, en dan pas te bestellen.

 

Ik kan ook een gebruikte 5.9 kopen uit Duitsland, met naar zijn zeggen 140k. Maar goed, hoe weet ik of dat ding wel goed is en dat hij niet stiekum 240k heeft gereden? Hij vraagt er 1250,- voor, wat ik best veel vind voor een gebruikt blok.

 

Hoop voor je dat jij en Ed goed zitten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1250 euro in duitsland....dan vraag je er wel om he..

 

over je huidigje project : dan nog zou ik hem naar de sloop rijden. tijd, moeite, heen en weer reizen voor onderdelen en stress zijn ook geld waard. 

Je hebt er zeker nog eens 4 a 5 k aan reparaties aan zo te horen in HET BESTE GEVAL.

 

rijd hem naar de sloop, een koop eentje zoals ik had beschreven heb voor max 4 a 5 k en laat hem keuren in tilburg of bij maasbach ofzo, en aan een "goeie" heb je ook meteen het een en ander kleins aan.

Sorry dat ik het zeg maar dit waren voor die tijd hele dure auto's en qua onderhoud blijven ze gewoon heel duur. Als je van dus nogmaals 5k  niet kan missen en je voor eentje gaat van 1250 dan kun je een 5.9 simpelweg niet veroorloven.

 

Voor zo'n auto tezamen met je huur, eten en andere maandelijkse kosten moet je al gauw zo'n 2000 netto per maand verdienen.            

 

hetzelfde denken veel mensen met ouwe dikke 5 serie bmw's van alpina, of maseratti's quatroporte, allemaal heel betaalbaar op m'plaats maar bij elke beurt heb je  meteen 2 a 3 k aan rekeningen want om elk wissewasje moet de motor uit het chassis opgetild worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het grootste gevaar bij deze 5,9 ltr is dat er gereden is met te weinig olie, daar is deze heel gevoelig voor  je  weet niet hoe dat  gebeurt is  en of ie bijgevuld is nadat er met te weinig olie is gereden.  bij te weinig olie worden de kleppen niet genoeg gesmeerd en dat is funest voor deze auto. ze kosten in 1998 tussen de 128 en 135000 euro en  de motorruimte was zodanig gevuld dat er geen met een rechts stuur gemaakt zijn, paste eenvoudig niet. zelfs de benzine pomp is duurder dan van een 5,2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

<p>heb je wel een g3 installatie?</p>

<p>ik heb een 5.2 met een g3 installatie van prins.</p>

<p>loopt als een zonnetje.</p>

<p>als ik naar jouw foto kijk lijkt het mij niet zo'n beste installatie, maar ik ben geen expert.</p>

<p> </p>

<p> </p>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, inderdaad, soms moet je eens tevreden zijn met wat minder.

 

Een 4.0 is veel meer foolproof dan zo'n zwaar kaliber 5.9.  Natuurlijk ga je wat inboeten aan showgehalte en rijplezier, maar aan de andere kant is de toestand van broer spaarzwijn in deze huidige tijden toch ook een niet te verwaarlozen feit.

 

Meer en meer wordt de auto een dure melkkoe, en iedereen maakt voor zichzelf uit hoe duur dit is, maar je laten leegzuigen door een machine is nu ook niet echt verstandig.

 

Denk er nog eens rustig over na, en bekijk eens wat andere modellen, voor het moment gooien ze in Belgi

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je wel direct ook nieuwe hydraulische stoters besteld?

Siert.

PS Zie het geld wat je nu weggooit maar als leergeld.

Thanks Siert!

Zijn dat hydraulic roller lifters, zoals dit setje? Domme vraag misschien, maar ik heb een set van 16 nodig toch? http://www.ebay.com/itm/1993-1998-Jeep-Truck-Van-SUV-318-5-2L-OHV-V8-16-HYDRAULIC-ROLLER-LIFTERS-/271090831077?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f1e45cee5&vxp=mtr

Verder nog andere dingen die handig zijn om meteen mee te pakken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...