Spring naar bijdragen

Problemen Met De Zj, Advies Gevraagd


Recommended Posts

250K, netjes!

 

Lamba1 storing i.c.m. LPG komt meer voor. Wis de codes maar eens, rij een stukje op benzine, lees uit, rij daarna op LPG, je zal zien dat hij terug komt.

 

Heb je behalve de krukas sensor ook de nokken as sensor vervangen, of heeft een 5,9 deze niet? Beide geven dezelfde soort storingen en fouten.

 

Dat ga ik binnenkort eens doen Ab, inderdaad grote kans dat het door LPG komt. Nokkenas sensor heb ik niet vervangen. Ik heb inderdaad begrepen dat deze als paar werken en meestal door de een de ander ook stuk gaat; maar tijdens het uitlezen met uitgebreide apparatuur zagen we dat de camshaft sensor wel gewoon zijn werk deed, en de crankshaft sensor niet.

Injectors waren volgens die computer ook goed, maar misschien toch maar eens een keer injector cleaner in de tank gooien? Al geloof ik niet zo in dat soort wondermiddeltjes...

 

Hoest met de olielucht die je rook als hij warm werd? Is die lucht ook weg nu helemaal nu je er weer een aantal kilometers bij hebt gezet.

 

Michel, dat roken en olielucht is er nog. Hij gooit ('zweet') het olie er gewoon nog steeds aan alle 4 de buitenste hoeken uit bij de koppakking. Dat is ook de reden dat ik de kopbouten binnenkort eens ga natrekken, als ik veel mazzel heb stopt het dan misschien. Oliedruk is wel netjes.

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Update!

Het starten ging wat moeizaam (meestal in 4/5x, maar als ik de sleutel eerst een paar keer op ON draaide om druk op te bouwen 1/2x), en in combinatie met het slecht lopen op benzine heb ik een tijdje terug de brandstofpomp vervangen. Starten deed hij nog steeds niet helemaal lekker, en bij een mede forummer de brandstof druk gemeten. Deze zakte na het uitzetten van de motor heel snel weg, op zoek naar een lekkage dus (of ik had een 2e pomp die ook kapot was :frusty:)

 

Goed, lekkage gevonden; leiding lekte waar die de filter in ging. Open gemaakt, en een o ring eruit gehaald die kapot was. Die o ring is dus nergens los te krijgen, met exact dezelfde maat. Ik had geen zin meer om ermee te rotzooien, dus nieuwe leiding besteld (36,- ex). Starten gaat nu een stuk beter.

Een mede forummer zei dat het verstandig is om het te zoeken in de elektrische aansluiting van het gassysteem. Vandaag wat tijd gevonden om dit uit te zoeken. Als ik aan de aansluitingen trek/dus/voorzichtig draai, dan gaat de motor niet anders lopen. Ik heb op Amerikaanse sites weleens gelezen dat de PCM van de ZJ's weleens stuk willen gaan (soldeeraansluitingen), dus eigenwijs en lui dat ik ben heb ik een andere PCM geregeld van een 5,9'er.

Omgeruild, en hij liep in het begin weer niet helemaal lekker. Gaan tanken, en een stuk gaan rijden. Wat meteen opviel: 1 van de problemen was verholpen: hij schakelde bij een kickdown op benzine gewoon over van de 1 naar 2! Voorheen bleef hij hangen in zijn 1 (alleen op benzine). Na een tijdje toch weer dat k*t lopen en zelfs uitvallen. :frusty: :frusty: :frusty:

Ik heb geen foutcodes. Foutcode van de lambda sensor komt pas bij overschakeling op gas, dat betekent dus dat wanneer ik de pcm reset en hem op benzine laat staan, hij wel de juiste signaal krijgt van de lambda. Hij geeft namelijk geen foutcode, tot ik hem overschakel (Ab had gelijk).
 

Dat ik de auto bijna nooit op benzine rij doet er niet toe, ik vind gewoon dat hij in orde moet zijn. Blikje injectorcleaner heb ik trouwens ook nog in de tank gegooid, ondanks dat ik er niet in geloof. Natuurlijk niks geholpen. Ik heb voor de gein eens met een draaiende motor een injector losgekoppeld, gaat natuurlijk wat slechter lopen. Maar zelfs met 2 losse injectoren loopt hij niet zo slecht als dat hij soms op benzine doet.

Nog een toevoeging; op het moment dat hij slecht loopt op benzine, gaat hij na een tijdje (stationair) even iets hoger in de toeren lopen (1a2 sec), en vervolgens draait hij weer mooi. Ik heb dus inmiddels zo'n beetje alles vervangen/uitgesloten wat een beetje verdacht kan zijn. What's next?

En kan het niet van 1 naar 2 schakelen op benzine echt door de PCM komen, dat dit met deze tijdelijke PCM is opgelost? Daar is de TCM toch eigenlijk voor? :huh:

Wat betreft de olielekkage/rook/stank; heel waarschijnlijk is dit een meevallertje. Grote kans dat alle olie uit de onderkant (voorkant en achterkant) van de intake manifold komt, het wordt namelijk aangeraden om hier een laagje vloeibare pakking te gebruiken. Scheelt enorm veel werk, in vergelijking met olielekkage uit de koppakkingen.

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

weet niet of dit voor jou geld, maar naar het schijnt checkt de gascomputer om de zoveel seconden of het mengesel nog goed is . bijj een van onze jeeps(inmiddels verkocht) is toen door de gasboer de interval van deze check langer gezet. probleem met lambda was toe weg.

 

weet wel van onze 5,9 dat bijv een pomp van een 5,2 niet werkt. moet echt een pomp van een 5,9 zijn, is verotte duur en deze schijnen minder goed te zijn  voor wat betreft levensduur

 

heb overigens altijd veel baat gehad bij een flashlube toevoeging was ander merk maar even goed

bewerkt door just-a-jeeper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen idee, maar ik denk wel dat er behoorlijk wat mis is met de gascomputer, zo niet de bedrading ervan. Bij mijn update hierboven, zei ik dat hij nu weer opschakelt van 1 naar 2 op benzine in de kickdown met de andere PCM. Dat mysterie is dus opgelost; dat kwam niet door de nieuwe PCM, maar doordat er op dat moment een stekker van de gascomputer losgekoppeld was! Die stekker weer vastgemaakt, en weer blijven hangen in zijn 1 bij de kickdown op benzine. Goed, PCM dus volledig uitgesloten, gascomputers des te meer verdacht.

En ohja, vandaag dynamo kapot gegaan. :frusty: Check gages ging branden, en kort daarna gaf de VIC 'check battery'. Voltmeter stond helemaal beneden. Met een draaiende motor en multimeter meet ik 11,5 volt, gaat de e-fan draaien zakt dit naar 11,2. Ed zei al dat de dynamo eraan zat te komen, omdat deze een zichtbare/hoorbare 'klap' krijgt op het moment dat de efan gaat draaien. Geluk gehad dat het allemaal op de terugweg vlak bij huis was, en niet 50km verderop waar ik vandaan kwam. Even kijken of ik morgen tijd vind om hem eruit te halen en weg te brengen voor revisie :frusty:

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Tijd voor een update!!

Dag na mijn vorige berichtje de dynamo weggebracht naar http://www.dynamo-startmotorservice.nl/ in Voorburg, en diezelfde dag was hij klaar, gestraald en gespoten voor een goede prijs.

Nadat ik bijna elk sensortje en verdacht dingetje inmiddels vervangen had, zelfs de PCM uitgesloten had, begon ik de LPG systeem/bedrading/computers steeds meer te verdenken. Ik heb ook contact gehad met Siert, en ook hij vond dit verdacht. De Impco systeem was sowieso al niet netjes ingebouwd, overal losse kabels en zelfs een relaishouder zonder relais erin. Hoofdstekker van de LPG ingeplugd en op benzine lopen = niet overschakelen van 1 naar 2 in de kickdown, hoofdstekker losgeplugd en schakelen deed ie weer. Kortom, een zooitje.

Daarnaast het moeilijk starten/overschakelen op gas, telkens backfires (heb 2x het luchtfilterhuis opgeblazen door een backfire!), niet durven te rijden zonder een kitpistool en kit achterin de auto voor het geval de klep losschiet van de trottle body en de motor door valse lucht uitvalt, ging ik eens voorzichtig rondkijken naar alternatieven. Doodzonde natuurlijk dat de nieuwe koppen en pakkingen zulke klappen te verduren krijgen door een backfire.

Goed, een Prins G3 systeem gevonden met direct injectie, dedicated systeem dus speciaal voor de 5,9L ZJ. De inbouwhandleiding gelezen, en besloten om er maar eens aan te beginnen. Had in gedachte zo'n 3, max 4 dagen, maar was alleen met het netjes uitbouwen van de Impco al 2 dagen bezig! Wel alle tijd genomen en erg netjes te werk gegaan.

Dus, foto's!

Foto650-BFJKMWCU.jpg

 

Ik heb besloten om de intake eruit te halen. Dankzij Ed en Mike kon ik me nog goed herinneren hoe dit ging, er moest sowieso wat vloeibare pakking onder gesmeerd worden om de lichte olielekkage/roken/stinken tegen te gaan, en bovendien wilde ik 100% geen boorsel in de motor hebben van het boren voor de injectoren.

De bedrading bij de PCM:
Foto650-ZFQZ686E.jpg

 

Daarboven zat een of ander kastje 'increases power on alternative fuels'. Dit kastje onderbrak wel een paar kabels, zoals die van het MAP signaal. Wellicht een reden van het slechte lopen op benzine. Zo niet, gaan we een andere goede oorzaak hier beneden zien...

Intake eruit!

Foto650-P3IWHAAM.jpg

En toen kwam ik op het geweldige idee om dit ding, evenals de beugel waar de dynamo, aircopomp enz zitten, ook weg te brengen en te laten stralen/spuiten. :D

Foto650-U4THBIH4.jpg

 

Gaatjes boren en draad tappen voor de injectoren van de Prins:

Foto650-3CDWBUJI.jpg

 

En toen kwam ik dit tegen :ohmy: :ohmy:

De benzine injectoren, vooral aan de rechter kant, waren zo slordig onderbroken, zelfs met de massadraad van de bobine hadden ze mee gerommeld :frusty:

Foto650-38B7CY6A.jpg

 

Foto650-N4CBWS4G.jpg

 

Heeft me flink wat tijd gekost om dit weer helemaal netjes te maken, zoveel mogelijk hetzelfde als fabrieksstaat. Waar nodig kabels netjes verlengd, alles netjes gesoldeerd, krimpkousjes overheen en daarna een strakke laag tape.

Foto650-GYIMW7YO.jpg

De volgende dag de intake en beugel opgehaald!

Foto650-4UR6PZKK.jpg


Foto650-N4OCGA3L.jpg

 

Kabelboom van de PCM was inmiddels ook al terug naar origineel:
Foto650-WDDO6SZQ.jpg

 

Na het stralen moest de plenum plate weer open, omdat er heel veel stof in de intake zat. Zat net een nieuwe pakking op van de vorige operatie, maar goed ik had gelukkig nog een pakking liggen!

Foto650-Z36DFG7I.jpg

 

Laagje vloeibare pakking op de randjes van de intake

Foto650-LOH6JJE4.jpg

 

Foto650-33JEUNKM.jpg

 

Dom dom dom... De injector nippels kwam tegen de benzine injectorrail aan! :frusty: :frusty: :frusty: Had geen zin om de fuelline los te maken van de rail om hem erop te zetten, dus had precies geboord wat er op de foto in de handleiding stond. Iets te laag dus. Had geen zin meer om hem dezelfde dag er weer af te halen, dus verder met de injector bedradingen bij de PCM. Heb er geen foto's van, maar ik heb hem de volgende dag er weer af gehaald, nogmaals dezelfde gaten geboord maar dan met een 'hoek' naar beneden, opnieuw getapt en toen paste alles perfect. Klein beetje vloeibare pakking op het draad van elke nippel gesmeerd.

 

Foto650-TDZ6Q3MV.jpg

 

Foto650-GAV6FZ3R.jpg

 

Draadjes naar de tank met nog een grote krimpkous over het geheel heen;
Foto650-FDBIOJCB.jpg

 

Alles netjes ingetapet met tape waar textiel in verwerkt zit, geen idee hoe het heet.

Foto650-FNJK8V3K.jpg

 

Stukje wegslijpen uit de paravaan voor de Prins computer:

Foto650-ZZNBSCWR.jpg

 

Foto650-AWMXFCBZ.jpg

 


Starten deed hij gelijk, maar hij lekte gas bij de verdamper. De aansluiting van de Impco paste niet, die werkt met een moer en de Prins met een bout. Leiding afsnijden en een bout op persen dus.

 

Om een lang verhaal niet nog langer te maken; motorisch is hij top! Enorm verschil op benzine, veel meer vermogen, niet meer uitvallen/inhouden/stotteren. Op gas schakelt hij heel mooi over, merk je niks van. Vermogenverschil tussen gas en benzine is een heel stuk kleiner dan met de Impco. Ook lekt/rookt/stinkt hij geen olie meer.

Achteraf alweer de motor moeten spoelen met Wynn's Oil Cleaner en de olie ververst/filter vervangen, doordat er tijdens het eraf halen van de intake koelvloeistof in de olie was gegaan.

Ik heb geen foto van het geheel dat het af is, met injectoren erop en al, maar dat komt nog :)

 

Iedereen bedankt die met mij meegedacht heeft. Op naar het volgend project!

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wauw, netjes man. Dus al je problemen zijn nu over ?

Thanks!

Motorisch wel Evert. Nog wat kleine dingetjes, zoals een lichte bonk van onder opsporen en oplossen, en ik heb zo'n licht vermoede dat de visco koppeling er heel langzaam aan zit te komen. Maar goed, voorlopig even wat sparen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Even een vraagje, de harmonic balancer is aan vervanging toe. Heb een nieuwe binnen, maar wat is nou de simpelste manier om deze te vervangen?

Om hem los te maken heb ik deze methode gelezen op een Amerikaanse site, deze houding en dan de startmotor een seconde laten draaien :lol: :
186929d1296605743-what-best-way-keep-mot

 

 

Nu zijn mijn vragen, hoe vervang je de krukas seal? De balancer is al een tijdje aan vervanging toe, en dat zorgt ervoor dat deze seal ook vervangen moet worden. Inderdaad, hij lekt ook een paar druppeltjes daar. Maar hoe vervang je zo'n seal? Met een beetje geluk heb ik de nieuwe nog liggen uit de grote gasket kit.

 

En vervolgens, hoe zet je de nieuwe balancer goed vast? Erop slaan met de hamer lijkt me niet zo handig :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi, hoe is het met de jeep. Alle problemen opgelost, het is jammer dat er achteraf al die problemen opduiken. Maar ja, dat is nou eenmaal met jeeps. Maar het sleutelen maakt het wel leuk, alleen de kosten iets minder.

Ik dacht ook een redelijk goede gekocht te hebben, maar na 1000km komen er ook wat problemen die ik bij de aankoop niet gemerkt heb. Ik las dat jou visco coupler er ook aankomt, bij mij begint hij ook en ga hem dan ook v.v. voor ik met de caravan naar frankrijk vertrek. Ik heb hem op e-bay besteld voor 312 euro incl verzenden, hier komt nog wel btw en invoer bij. Montage is vrij makkelijk, ik zal foto's maken en hier op het forum plaatsen.

 

Dat stralen is een goed idee, ze zijn als nieuw, ik ga bij de mijne ook de pakking van de plenum plate vervangen en dan laat ik hem ook gelijk stralen. Ik hoop dat die van jou inmiddels in orde is, want als ze rijden zijn het geweldige auto's.

 

Ik zou wel een foto willen zien van de motor met de gestraaalde inlaat en beugel.

 

Succes en hou de moed erin.

Mvg Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ja gaat zijn gangetje maar echt klaar is hij natuurlijk nooit haha. Binnenkort de harmonic balancer vervangen samen met de krukaskeering. Aandrijfas voor is er even uit, omdat de voordiff zoemde sinds de afgelopen offroad-dag in Amsterdam. Binnenkort eens tijd vinden om eerst de olie te verversen, kijken of dat wat helpt. Heb zonder vooras nog steeds piepende banden in stadsbochten, en in parkeergarages, zeker als het nat is, voelt het alsof er iets wringt.

Ik zat te denken om op termijn de tussenbak te vervangen door een NP242, dan heb ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat piepen in de parkeergarage zou ik me niet zo druk om maken.

Dat heb ik gehad met alle Amerikanen die ik heb gehad, ook de 2wd.

Dat komt doordat die dingen erg stug zijn.

Je plan om de tussenbak te vervangen klinkt interessant maar heb je dan nog wel een sper tussen de voor en achteras?

bewerkt door jofer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah ok, goed om te weten dat dat piepen normaal is. Bedankt voor je linkje, het is wel de goede. Ik heb nu inderdaad de NP249 erin zitten, wil op lange termijn misschien een swap doen naar de NP242 net als in dat linkje dus.

Goed, vanochtend vroeg de nieuwe krukaskeering erop geperst en de nieuwe balancer gemonteerd. Hij lijkt iets minder te trillen nu. Nog geen uur later alweer het volgende probleem tegengekomen, bij het optrekken vanaf stilstand en doortrappen bij lagere snelheden stottert de auto enorm. Keiharde klappen die er vallen. Niet alleen bij de kickdown maar ook bij normaal wat gas geven. Je moet rustig optrekken wil je dit voorkomen. Bij hogere snelhed (90-100) trekt hij met de kickdown wel netjes door tot 120-130.

 

Hier een kort filmpje:



Iemand enig idee waar ik het zou moeten zoeken? Is het de automaat die aan het overlijden is? :wacko::( :( :( bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjee, heb ik nu opeens ook.

Soms zou je er moe van worden en je afvragen of het de moeite waard is.

Ik rij net terug van mijn werk naar huis en merk bij het gas geven ook gebonk in de aandrijflijn. Alsof ik

over hobbels rij, maar de weg is gewoon glad. Heel rustig gas geven voorkomt het gebonk, maar zodra je

vlot gas geeft is het een gebonk en gestamp. Ik denk niet dat het de versnellingsbak is en vraag me dus af

wat er nu aan het overlijden is?

Vr.gr.,

Jurmic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Masis,

Hou is het nu met de auto? Ik heb vandaag weer gereden en heb duidelijk een gebonk en geklapper, als ik optrek. Als ik een constante snelheid rijd, niet. En ik heb vandaag weer opgelet en het zou eigenlijk toch wel de versnellingsbak kunnen zijn. Ik heb er al veel (positiefs) over gelezen, maar had de stap nog niet gezet, maar misschien is het moment daar om de bak te laten spoelen.

Heeft iemand anders nog suggesties voor me?

Bij het lezen over het spoelen van de bak heb ik verhalen gelezen waarbij de filter niet werd vervangen. Dat verbaast me eigenlijk. Er moet toch een ophoping van vuil zitten in de filter? Anders zou je geen filter nodig hebben. En dan heb ik ook nog de vraag wat slim is. Eerst doorspoelen en dan filter vervangen met weer een kleine olie vervanging, of eerst filter vervangen en dan doorspoelen, met als gevolg dat er tijdens het spoelen toch wat oude olie door het filter gaat.

Vr.gr.,

Jurmic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb niet zoveel tijd gehad om me er mee bezig te houden. Ben even langs 2 automaat specialisten gereden, de eerste zei dat het niet de bak was maar de tussenbak omdat de vooras eruit ligt. Geloof ik niet zo eigenlijk, zat mensen die alleen met de achteras rijden. De tweede verklaring was een stuk aannemelijker, namelijk een slechte verbinding/massa ergens. Als de auto op een helling staat dan valt hij uit. Zo ook bij wat meer gas dan normaal geven: de motor beweegt en dat zorgt er waarschijnlijk net voor dat de slechte verbinding even geen contact meer maakt. Even kijken of ik in de loop van de week tijd vind om er even goed naar te zoeken.

Ik zou de auto even op de brug zetten en eventueel laten lopen. Kans bestaat dat je een kogeltje ofzo tegen komt die gewoon overleden is. In het spoelen van de automaat geloof ik persoonlijk niet zo. Ze berekenen zo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ja, eens een keer alle oude olie eruit en er verse olie in, kan geen kwaad, denk ik. Als je alleen de olie vervangt die weg loopt als je de pan eraf haalt en de filter vervangt dan hou je oude olie in de koeler en de converter. Deze mengt met je nieuwe olie, waardoor de kwaliteit minder wordt. Dat kan je dus voorkomen door de bak een keer te spoelen. En voor de olie, als je het zelf gaat doen, kan je kijken op olietekoop.nl.

Goed, ik hoor graag hoe het verder gaat en wat de uiteindelijke oplossing is.

Vr.gr.,

Jurmic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stotteren is opgelost!

Lag aan de stekker van de CPS sensor. Deze had ik een tijdje terug vervangen door een nieuwe van Crown, maar 1 kabeltje zat niet helemaal goed in de stekker. Toen vastgezet met speciale lijm, maar kennelijk is dat nu los gekomen. Ik ben zo slim geweest om de oude CPS sensoren weg te gooien, dus heb een gebruikte gekocht en de stekker gesoldeerd aan de Crown sensor. Loopt weer goed. Diagnose voor een slechte massa of stekker kwam van Garage Neet :thumbsup: :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Masis,

Goeie zaak. Ben blij voor je dat het niet je bak is. En zo leren we stap voor stap weer iets meer van de Jeep.

Ik ben nog niet door de APK, want ik heb nog een probleem met de uitlaatgas meting en ik heb de bak vandaag niet meer laten spoelen, omdat ik een lekkage heb aan de oliekoeler. Ik denk dat ik een nieuwe radiateur nodig heb.

Ik post er zo een apart bericht over.

Vr.gr.,

Jurmic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...