Spring naar bijdragen

Problemen Met De Zj, Advies Gevraagd


Recommended Posts

Goedenavond,

Zoals sommige misschien al gelezen hebben, heb ik een paar maanden geleden een ZJ 5,9LX op LPG gekocht. Deze heeft vanwege omstandigheden even in de stalling gestaan, maar sinds 3 dagen wordt ermee gereden!

 

Nu blijkt er een hele hoop dingen mis te zijn met de auto. Sommige dingen wist ik al, andere dingen zijn nieuw. Een paar hiervan, en ik denk het belangrijkste, zijn de volgende:

1. Gisternacht reed ik op de snelweg, op gas, en hij begon opeens in te houden en de snelheid zakte opeens terug naar 50/60. Vol gas geven, en hij ging niet verder dan 2500 toeren en toen met schokken terug, hij kwam niet vooruit. Gelukkig was het rustig, en heb ik hem op de vluchtstrook over kunnen zetten op benzine. Hij stonk ook enorm naar gas. Vandaag naar de gasboer geweest, en hij zei dat het of de verdamper was, de mixer of de klep zoals hieronder op de foto te zien is. Wat denken jullie, en hoe kan ik eea uitsluiten? De vorige eigenaar zei dat hij af en toe inhoudt doordat de pakking van de deksel (metalen deksel, links van het omcirkelde) lekt. De gasboer zei dat dit in orde was.

De auto start gelijk op gas. Om hem draaiend te houden, moet ik eerst een flinke pak gas geven anders valt hij uit. Volgens de gasboer hoort dit niet, en is dit schadelijk. Hoe werkt dit bij jullie?

 

GroteFoto-AMCGRKY7.jpg

 

2. Doordat gas dus niet werkt, ben ik genoodzaakt om op benzine te rijden. En nu is het zo dat de auto ook soms op benzine uitvalt. Bij het afremmen bij een stoplicht, zomaar. Is ook een keer rijdend gebeurd, was wel bij het afremmen. Waar moet ik dit zoeken? Ik geloof dat de vorige eigenaar de gasklep enzo al schoongemaakt had.


3. De auto stuurt soms, meestal bij langzame snelheden, bijv. achteruit inparkeren, enorm zwaar. Ook komt er een soort sissend geluid uit de kap. Oliepijl van de stuurbekrachtiging is op pijl. Heb begrepen dat het of het stuurhuis is, of de stuurpomp. Stuurpomp lijkt mij waarschijnlijker, maar wat is wijsheid, een gebruikte kopen of een revisiesetje bestellen? Voor dat eerste, welke Jeep modellen komen allemaal overeen en hebben dezelfde stuurpompen die ik kan gebruiken?

 

4. Het stuur staat een tikje krom. Klopt het dat dit een kwestie van afstellen (uitlijnen) is, of moet ik het toch in het stuurhuis zoeken en heeft het een samenhang met punt 3?

 

5. Het tapijt is zeiknat, vooral aan de bestuurderskant. Ik kan me herinneren dat er een stuk geschreven was over de airco afvoer, maar ik geloof dat dit aan de passagierskant was. Ik kan dit stuk niet meer vinden, maar waar moet ik het ongeveer zoeken?

6. De auto herkent niet wanneer de bestuurdersdeur open gaat, de deurcontact ontbreekt. Ook herkent de auto niet wanneer de achterklep open staat, en ik kan hier niet zo snel een deurcontact vinden. Is dit er wel, zo ja, waar?

 

Alvast heel erg bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond,

Zoals sommige misschien al gelezen hebben, heb ik een paar maanden geleden een ZJ 5,9LX op LPG gekocht. Deze heeft vanwege omstandigheden even in de stalling gestaan, maar sinds 3 dagen wordt ermee gereden!

 

Nu blijkt er een hele hoop dingen mis te zijn met de auto. Sommige dingen wist ik al, andere dingen zijn nieuw. Een paar hiervan, en ik denk het belangrijkste, zijn de volgende:

1. Gisternacht reed ik op de snelweg, op gas, en hij begon opeens in te houden en de snelheid zakte opeens terug naar 50/60. Vol gas geven, en hij ging niet verder dan 2500 toeren en toen met schokken terug, hij kwam niet vooruit. Gelukkig was het rustig, en heb ik hem op de vluchtstrook over kunnen zetten op benzine. Hij stonk ook enorm naar gas. Vandaag naar de gasboer geweest, en hij zei dat het of de verdamper was, de mixer of de klep zoals hieronder op de foto te zien is. Wat denken jullie, en hoe kan ik eea uitsluiten? De vorige eigenaar zei dat hij af en toe inhoudt doordat de pakking van de deksel (metalen deksel, links van het omcirkelde) lekt. De gasboer zei dat dit in orde was.

De auto start gelijk op gas. Om hem draaiend te houden, moet ik eerst een flinke pak gas geven anders valt hij uit. Volgens de gasboer hoort dit niet, en is dit schadelijk. Hoe werkt dit bij jullie?

 

2. Doordat gas dus niet werkt, ben ik genoodzaakt om op benzine te rijden. En nu is het zo dat de auto ook soms op benzine uitvalt. Bij het afremmen bij een stoplicht, zomaar. Is ook een keer rijdend gebeurd, was wel bij het afremmen. Waar moet ik dit zoeken? Ik geloof dat de vorige eigenaar de gasklep enzo al schoongemaakt had.

3. De auto stuurt soms, meestal bij langzame snelheden, bijv. achteruit inparkeren, enorm zwaar. Ook komt er een soort sissend geluid uit de kap. Oliepijl van de stuurbekrachtiging is op pijl. Heb begrepen dat het of het stuurhuis is, of de stuurpomp. Stuurpomp lijkt mij waarschijnlijker, maar wat is wijsheid, een gebruikte kopen of een revisiesetje bestellen? Voor dat eerste, welke Jeep modellen komen allemaal overeen en hebben dezelfde stuurpompen die ik kan gebruiken?

 

4. Het stuur staat een tikje krom. Klopt het dat dit een kwestie van afstellen (uitlijnen) is, of moet ik het toch in het stuurhuis zoeken en heeft het een samenhang met punt 3?

 

5. Het tapijt is zeiknat, vooral aan de bestuurderskant. Ik kan me herinneren dat er een stuk geschreven was over de airco afvoer, maar ik geloof dat dit aan de passagierskant was. Ik kan dit stuk niet meer vinden, maar waar moet ik het ongeveer zoeken?

6. De auto herkent niet wanneer de bestuurdersdeur open gaat, de deurcontact ontbreekt. Ook herkent de auto niet wanneer de achterklep open staat, en ik kan hier niet zo snel een deurcontact vinden. Is dit er wel, zo ja, waar?

 

Alvast heel erg bedankt!

 

M.b.t. het gas kan ik je niet helpen; daar heb ik onvoldoende kennis van. Op de foto zie ik wel een bijzonder setup van de lpg-installatie; wat voor merk is het?

 

V.w.b. het uitvallen op benzine; start eerst eens met het (opnieuw) reinigen van je IAC (geloof een vorige eigenaar nooit). En niet alleen de IAC zelf maar ook de throttlebody incl. vlinderklep. Doe alles wel heel voorzichtig natuurlijk en gebruik een tandenborstel en een niet pluizende microvezeldoek. Vervolgens kun je ook je TPS (throttle position sensor) nameten; volgens mij heb ik dat ooit eens beschreven. Een slecht contact of een dead spot zorgt voor rare symptomen; noodloop, raar schakelen van de automaat, niet doortrekken in toerentallen en soms uitvallen. Been there done that.

 

Wat versta je onder 'afslaan'? Valt de motor ineens dood maar start hij gelijk weer? Denk dan ook aan de CPS.

 

V.w.b. het zwaar sturen bij lage snelheden; dat duidt meestal op een slechter wordende stuurpomp. Hoe is het oliepeil daarvan? Zowel bij koud als bij warm een keer checken (dus na paar keer stevig sturend door een woonwijk te zijn  gereden of zo). Voor zover ik weet zijn de stuurpompen van de 5.2 en de 5.9 gelijk en dus relatief goedkoop verkrijgbaar. Vervangen is ook wel eenvoudig (zolang de slangen niet vastgerot zitten).

 

Het stuur staat wat krom; ik neem aan dat je bedoeld dat hij niet recht staat bij rechtuit rijden? Is hij verhoogd met pucks? Daarna mogelijk niet uitgelijnd. Uitlijnen verhelpt dat zeker. Ik kan Benkaya banden in Den Haag aanraden; die heeft een 3D uitlijnbank en kost maar 35eur. Voor mij een van de weinigen die mijn Avalanche met 35inch mudbanden goed kan uitlijnen.

 

Tapijt zeiknat is hoogstwaarschijnlijk idd een verstopte afvoer van de airco. Bij mij werd het ook overal nat; soms klotste het zelfs uit de voetopeningen achterin! Ik ga niet uitleggen hoe je dit moet oplossen; daar zijn honderden topics over incl. foto's. Kwestie van gaatje boren, ijzerdraadje erdoorheen of lucht erop en gaatje dichtmaken. Klaar. Als er water uitloopt bij het boren van een gaatje weet je gelijk de oorzaak.

 

Het 'deurcontact' van de achterklep zit in het slotmechanisme zelf verstopt en kun je niet apart vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik weet in ieder geval dat de 5,9 die wij hadden starte eerst op benzine en schakelde over op gas als de motor boven de 40?  was. Hebben een keer een kapotte benzine pomp gehad en toen moest er iets overbrugd worden om hem op gas te laten starten, en idd er moest veel gas gegeven worden om hem aan de praat te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren, bedankt! Ben weer een stukje wijzer geworden.

 

Het gassysteem is van IMPCO. Het gasprobleem is inmiddels opgelost. Oorzaak: er zat niet genoeg gas in :frusty: :frusty:  Vreemd, want het lampje brandde nog 1 streepje, en was nog niet rood. Kwestie van afstellen? Ook gaat er 100L in de 100L tank, hier klopt geloof ik iets niet want hij hoort op 80% te stoppen toch? Is het schadelijk om even flink gas te moeten geven bij het starten op LPG, of hoort dit?

IAC heb ik vandaag schoon gemaakt. TPS en CPS ga ik nog nakijken, maar dat stukje dat ik op benzine heb gereden is hij niet afgeslagen. Hij gaat inderdaad ineens 'dood', vooral bij lage snelheden uit laten rollen en afremmen. In z'n P zetten en hij start weer gelijk.

 

Ook bij de kickdown wilt hij niet schakelen op benzine. Hij trekt lekker door, en als hij moet schakelen bonkt hij en slaat het toerental weer iets terug. Op gas schakelt hij prima door.

 

Mike, ik ben zaterdag bij Benkaya banden geweest. De auto is idd verhoogd met pucks, en bij rechtuit rijden staat het stuur een tikje naar links. Hij zei dat de banden al iets schuin afgesleten waren. We hebben hem op de brug gezet, en wat bleek; alle stuurkogels moeten vervangen worden. Daar ga ik eerst voor zorgen, uitlijnen heeft anders geen zin. Wel een goede zaak, thanks. Oliepijl van de stuurpomp is in orde. Ik ga eerst de kogels vervangen, misschien helpt dat. Daarna kijk ik naar de stuurpomp.

 

Ik hoor ook regelmatig een klotsend geluid alsof het ergens vol met water zit. Ik heb wat dingen gelezen en gezien van de airco, daar kijk ik binnenkort naar. Heb ook begrepen dat het de afvoer van de sunroof kan zijn.

 

In de achterklep zijn verschillende aansluitingen die nergens op aangesloten zitten. Wat zou dit kunnen zijn? Eentje is van de deurcontact die ik idd vandaag op het slot heb gezien, die werkt niet. Dan heb ik er nog 2 die nergens heen gaan. Zit er op de achterraam ook een deurcontact sensortje?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

100L in een 100L hoort idd niet. Hoogst waarschijnlijk blijft de 80% klep hangen. Of deze is onklaar gemaakt om de aktieradius te vergroten. Wel opletten in de zomer ivm uitzetten van het gas en daardoor openen van de veiligheidsklep. Normaal vangt de resterende 20% dit op.........

 

 

Wij hebben dit ook met onze 70/55L tank. Beetje opletten met tanken, dan is het geen probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wat een *** ding zo'n ZJ :frusty: :frusty: :frusty:

 

Sturen deed ie soms al zwaar, vorige week opeens een tikkend geluid en nog zwaarder sturen... Kap open en een paar keer flink sturen, misschien zat er iets vast ofzo. Een enorme knal, en een stuurpomp poelie die 2 meter de lucht in vliegt! Gelukkig stond hij op de stoep zonder andere auto ernaast, en was de kap open. Riem vloog er natuurlijk ook af.

Goed, de auto was al warm en moest verplaatst worden om 'm te parkeren. Aangezien de stuurpomp niet werkt, ging het enorm zwaar en duurde het even. Hij is toen ietsjes warm gelopen, en ik heb het vermoeden dat daarbij de koppakking is opgeblazen :ohmy:

Het bakje van de koelvloeistof zat vol met zwarte troep, ik vermoed motorolie. Dit luidt op een kapotte koppakking en kan niks anders zijn, toch?

 

Een andere stuurpomp en stuurhuis krijg ik als het goed is deze week binnen. Nieuwe pakkingen en keerringen had ik al besteld. Ik weet niet zo goed meer wat ik met de auto moet, het is echt een beetje dweilen met de kraan open :frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Masis,

als het enige troost geeft: We zijn daar (bijna) allemaal geweest....na een tijdje stug volhouden komt het meestal wel weer goed.

Na 10jaar jeeps als daily drive te hebben gehad heeft jeep deze status bij ons kortgeleden verloren. Het jeepje is er nog en mag over een tijdje "tractor" spelen in Frankrijk... maar ik ben dan ook een oude zak van 48, jij kunt het nog wel een tijdje verdragen lijkt mij zo.

sterkte,maar vooral veel plezier met de jeep!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het kopen van een auto van15 jaar oud is het makkelijkste en goedkoopste deel, het onderhouden en in leven houden het ingewikkeldste en duurste deel. gaat je een half tot een heel jaar kosten, daarna is tie zoals je m hebben wil en ga je er een hoop plezier mee beleven. vergeet niet dat een 5,9 gevoeliger is dan een 5,2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt heren, maar de vraag voor mij is nu wat is wijsheid... Ik heb met de garage gesproken die hem aan de vorige eigenaar verkocht heeft, en reparaties uitgevoerd heeft van 2700,-. Hij zei dat het blok al niet goed was, en dat dit een van de redenen was waarom hij hem zelf weer verkocht heeft voor een prijs dat heel stuk lager was dan dat de vorige eigenaar beweerde.

 

Het blok is vorig jaar al flink overhit geraakt, toen ik er een proefrit mee maakte. Toen heb ik hem zoals bekend laten staan, tot hij een paar maanden terug weer te koop stond met veel verrichtte werk incl. alle facturen. Dat overhit raken, jarenlang flinke pak gas moeten geven met koude motor om hem op gas te kunnen starten, en dat warmlopen vorige week was de druppel denk ik. Ik vraag me af of het nog waard is om hier nog tijd, geld en moeite in te steken...

 

Voor mij zijn er nu de volgende mogelijkheden:
-Verkopen zoals hij nu is, met een beetje geluk vang ik er

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de rest van de grand je vertrouwen heeft zou ik voor de laatste optie gaan. en het blok zelf inbouwen als je de mogelijkheid hebt...ook zeer leerzaam en je kan gelijk het nodige meenemen in de actie (komt altijd wel wat tegen)

wist overigens niet dat een dodge 5.9 zomaar op de grand gaat.(zou dat maar even goed nazien)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

onderblok zalniet zomaar krom zij koppen vlakken en neiuwe klepzittingen zetten  zal ca 800 tot 1000 euro kosten, verder moet je gasinstallatie zodanig hersteld worden dat je op benzine start en dan automatisch overgaat op gas als de temp hooggenoeg is.

 

als je nog een zgn visco fan hebt, is die wss overleden en geeft niet genoeg koeling het installeren van een electrische is een groot voordeel dan ook het plaatsen van  een termostaat die eerder open gaat kan helpen.

als je radiateur inwendig flink vervuild is (uitwendig mss ook) koelt het ook niet goed

 

welke keuze je ook maakt het blijft een pijnlijke keuze voor je beurs

 

wij hebben met onze 5,9 altijd goede ervaringen gehad bij deze mannen( http://www.moparshop.nl/even-voorstellen ), maar ook al zijn ze niet duur, ze werken niet voor niets.

 

succes  met je keuze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Gewoon te weinig spanning. Het relais dat je hoort is afkomstig van je startmotor (de solenoid).

Gebruik je wel de juiste kabels (qua vermogen) en maak je voldoende contact? Goede kabels doen een hoop. Action-shit zuigt :-)

Anders ff accu aan de lader en morgen weer starten en lopen. En halfuurtje en dan accu leeg betekent dat je accu niet veel leven meer in zich heeft.

Wanneer ga je de motor met Ed doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks!

Het zijn volgens mij wel redelijk goede kabels, en ik had goed contact gemaakt. Ik heb helaas geen accu-lader in huis, ik zal het morgen nog een keertje proberen. Ik heb hem eerder gestart met kabels, ging toen heel makkelijk dus ik hoop dat het dit keer niks anders is dan te weinig spanning.

A.s. zaterdag kijken we met Ed naar de motor, om op een rijtje te zetten wat er allemaal aan moet gebeuren en wat de opties zijn. We gaan naar de Binnenstadt, als je zin/tijd hebt ben je van harte welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks!

Het zijn volgens mij wel redelijk goede kabels, en ik had goed contact gemaakt. Ik heb helaas geen accu-lader in huis, ik zal het morgen nog een keertje proberen. Ik heb hem eerder gestart met kabels, ging toen heel makkelijk dus ik hoop dat het dit keer niks anders is dan te weinig spanning.

A.s. zaterdag kijken we met Ed naar de motor, om op een rijtje te zetten wat er allemaal aan moet gebeuren en wat de opties zijn. We gaan naar de Binnenstadt, als je zin/tijd hebt ben je van harte welkom!

 

Ik zou wel willen, maar komende zaterdag ga ik een Cherokee met kapotte koppakking ophalen en 's avonds vier ik mijn verjaardag met de ChaosBoyz :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou wel willen, maar komende zaterdag ga ik een Cherokee met kapotte koppakking ophalen en 's avonds vier ik mijn verjaardag met de ChaosBoyz :-)

Ah oke, alvast gefeliciteerd!

De ZJ start weer! Heb van een maatje startkabels geleend, die toch een stukje dikker waren dan de mijne.

Tapijt is er inmiddels uit en ligt te drogen op het terras. Morgen weet ik hopelijk meer wat er allemaal mis is met de auto!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet het, ik weet het ! :P

 

:lol:

 

Het zijn inderdaad de koppen en/of koppakking. :( Motor loopt ook niet helemaal lekker en er zit heel veel druk in het koelsysteem. Leek net een fontein vandaag :rolleyes:

Tsja, dat wordt of dit blok repareren, of een andere goede 5,9L motor/donorauto vinden. De auto is nog te goed om hem in onderdelen weg te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Update:

Een hele set met pakkingen is onderweg, en binnenkort nieuwe koppen kopen en laten vlakken.

 

Het wordt wel steeds erger, en ik ga er voorlopig niet mee rijden. Begon het met een klein beetje olie in de koelvloeistof, nu lekt ie als een gek als hij warm is koelvloeistof uit de verdamper van het gassysteem (de aansluiting). Deze aansluiting is hierdoor kapot gegaan, en heb de koelleiding doorverbonden waardoor ik alleen op benzine kan rijden. Er wordt enorm veel druk opgebouwd in het koelsysteem, als je het dopje van de radiator eraf haalt heb je in een paar tellen een heel fontein. Dat 'klonts' geluid van water waar ik het eerder over heb gehad (airco afvoer doorboord en was droog), is volgens Ed door de druk in het koelsysteem (kachelradiator). Met de nieuwe koppen en pakkingen zou ook dat verholpen moeten zijn.

 

Begin mei ga ik ermee aan de slag om het blok uit elkaar te halen. Gelukkig zijn er forummers die bereid zijn mij hiermee te helpen :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

Vandaag een Flowmaster'tje ingebouwd en verder werkt bijna alles weer zoals het hoort. :D Klopt het trouwens dat je de zijspiegels van een ZJ niet kunt opklappen? Ze veren steeds terug bij mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even een paar vraagjes voor ik mn nest in duik:

 

 

-Waar zit het alarmsysteem standaard bij de ZJ? Heb me suf gezocht, kan hem nergens vinden. Heb alleen niet om het stuur gekeken, waar het contactslot in zit. Kan hij hier zitten?

 

-Is het normaal dat je een ZJ van een korte afstand kunt (ont)grendelen? De KJ en PT Cruiser van mn ouders hebben tientallen meters verderop bereik, bij mijn ZJ moet ik er echt naast staan. Batterijen zijn al vervangen, misschien sensortje schoonmaken? Waar zit deze?

 

-Het standaard alarmsysteem zit mee geintegreerd in de elektronica van de auto. Het zit niet ergens afzonderlijk. ( Misschien dat het via de OBD2 interface kan uitgeschakeld / aangepast worden)

 

De afstandsbediening werkt bij mij ook niet zo goed. Batterijen vervangen hielp niet.  Drukknopcontactjes reinigen  ook niet.

Een sensor is niet om schoon te maken  , de afstandsbediening is met RF straling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...