Masis Geplaatst November 4, 2011 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2011 Hallo, Nu het behalen van mijn rijbewijs erg dichtbij komt, zit ik ook al te kijken naar een auto. Ik heb wat bij elkaar gespaard, en al wat rond gekeken. Ik heb altijd de ZJ 5.9L LX erg gaaf gevonden, maar zo'n 2 jaar geleden sprak EJG de wijze woorden 'tegen die tijd heb je een mooie WJ voor die prijs'. En inderdaad, de WJ's zijn natuurlijk een stuk goedkoper geworden, vooral de wat oudere. Het liefst zou ik een WJ uit 2002 Overland (4,7HO) willen, maar die zijn toch echt te duur Verder zijn de vaste kosten van de ZJ 5,9 en de WJ 4,7 vrijwel gelijk, en ook het verbruik verschilt niet veel van elkaar. Wat zeggen jullie, wat is wijsheid, een ZJ 5,9 uit '98 of een WJ 4,7 uit '99-'02? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst November 5, 2011 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2011 Vooral geen wj's uit de periode 99 tot 2001 en al helemaal geen 4.7! zj's zijn beter gebouwd maar natuurlijk ook ouder. Een goede 5.9 vinden is geen makkelijke opgave, er zijn er niet zo heel veel en meestal ook behoorlijk afgetrapt. Eigenlijk kan je beter nog even door sparen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
riley-01 Geplaatst November 5, 2011 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2011 Van de ZJ 5,9L limited LX zijn er in totaal maar 12.000 van gemaakt, dus ze zijn wat minder makkelijk te vinden. Ik heb er zelf een gehad, en ik moet zeggen dat het een fantastische machine is !!!! Eerlijk gezegd vond ik hem comfortabeler dan de WJ, en qua motorblok was het regelrechte beul. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat iedere keer dat ik bij de pomp stond, het een kleine aderlating was. Want de 5,9L "slikt" alleen maar euro 98, en dat is zo'n beetje de duurste brandstof. ( in mijn geval was ik per maand ergens tussen de 350 en 500 euro kwijt, en dat waren de brandstofprijzen van een 3 jaar geleden ) Ik heb nu alleen nog de Wrangler, maar denk nog vaak met weemoed terug aan de ZJ (zou hem zo weer willen hebben, maar mijn beurs is de verstandigste van ons twee op dit moment). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst November 5, 2011 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2011 Ik zou gaan voor een ZJ.. lekker veel onderdelen te verkrijgen voor weinig. Geweldig idee dat dat 'manneke' van een paar jaar geleden nu alweer aan een eigen Jeep denkt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst November 16, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 16, 2011 Bedankt voor de reacties! Vandaag wezen kijken voor een ZJ 5,9L en een proefritje gemaakt bij een handelaar. Waaaauuuwwww wat een machine inderdaad! Heel wat anders dan de KJ! iig, heel goed dealeronderhouden ding, en zag er erg netjes uit. Totdat ik er een 8'tje mee probeerde te maken, toen begon hij te wringen en liep hij niet erg lekker. De eigenaar van de zaak geloofde mij in eerste instantie niet en ging er zelf mee rijden, en zei toen dat het waarschijnlijk de banden zijn die aanlopen. Kan, maar leek me sterk want zowel de banden als velgen hadden de originele maten. Ik hou jullie verder op de hoogte! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst November 16, 2011 Rapporteren Share Geplaatst November 16, 2011 da's bijna zeker de visco. het kan zijn dat het minder wordt als de visco wat is opgewarmd, maar een reparatie van tussen de 400euro (zelf doen) en 1200euro (laten doen) zit er zeker aan te komen.....gewoon effe van de prijs af l...praten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst November 19, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 19, 2011 da's bijna zeker de visco. het kan zijn dat het minder wordt als de visco wat is opgewarmd, maar een reparatie van tussen de 400euro (zelf doen) en 1200euro (laten doen) zit er zeker aan te komen.....gewoon effe van de prijs af l...praten. Thanks, daar was ik al bang voor. Ik zie erg veel 5,9's op benzine staan. In Heerlen verkoopt er iemand complete LPG systemen, wel gebruikt, voor 350,-. Is dit wijsheid en te doen, of toch meteen voor eentje gaan zoeken die al LPG heeft? Zonder LPG is zo'n 5,9 voor mij onbetaalbaar Er is trouwens een heeeelee mooie voor mijn neus verkocht, bij E&G cars met LPG, een mooie kmstand en een goede prijs :( Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst November 20, 2011 Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2011 Masis een gebruikte lpg installatie zou ik echt niet doen. leuk voor een oud opeltje maar bij een 5.9 moet het gewoon goed zijn. Je zegt dat je lpg wilt rijden om de kosten te beperken. maar hoeveel km's wil je gaan rijden? Als er al een lpg inzit moet je toch zo'n 5000km per jaar rijden om "kiet" te spelen. daarboven verdien je pas 0.16 cent per km. Het wordt daarom pas echt aantrekkelijk om lpg te rijden als je 7000 a 8000 km per jaar rijdt. Heb je al eens nagedacht over een late xj 4.0. Dat zijn erg fijne auto's en zeker niet de sloomste op de weg . 1:8 a 9 is zeker mogelijk. Zeker op lpg is dat heel betaalbaar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst November 20, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2011 Bedankt voor je berichtje! Masis een gebruikte lpg installatie zou ik echt niet doen. leuk voor een oud opeltje maar bij een 5.9 moet het gewoon goed zijn. Helemaal duidelijk. Je zegt dat je lpg wilt rijden om de kosten te beperken. maar hoeveel km's wil je gaan rijden?Als er al een lpg inzit moet je toch zo'n 5000km per jaar rijden om "kiet" te spelen. daarboven verdien je pas 0.16 cent per km. Het wordt daarom pas echt aantrekkelijk om lpg te rijden als je 7000 a 8000 km per jaar rijdt. Heb je al eens nagedacht over een late xj 4.0. Dat zijn erg fijne auto's en zeker niet de sloomste op de weg . 1:8 a 9 is zeker mogelijk. Zeker op lpg is dat heel betaalbaar. Ik heb redelijk wat berekeningen gedaan. Ik denk dat ik zo'n 700-1000km per maand zal rijden. In wegenbelasting (G3) is LPG €50,- duurder per maand. Hiermee speel je met 3285km per maand al kiet. Dit is met 274km/maand minder dan 1 volle tank benzine per maand... Brandstofverbruik heb ik dan redelijk ruim genomen, 1:4,5 op benzine en 1:4 op gas. Of doe ik toch iets verkeerd? Daarna bespaar je bijna €1 per liter. Maar ik denk dat autorijden in zo'n ding sws niet leuk gaat worden als je weet dat je om de 4,5km €1,63 af moet tikken. €0,62 (Shell op de Binckhorst) is dan wel te doen. Een XJ en andere auto's heb ik zeker over nagedacht, maar ik ben helemaal weg van de uitstraling van een GC en vooral dat V8 geluid erbij Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst November 20, 2011 Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2011 mooi he, hoe meer die zuipt hoe sneller je kiet speelt.... Reken er wel op dat de gc met lpg zwaarder wordt en daardoor in een hogere schaal kan komen (had ik ook) verder moet je rekening houden met meer storingen en de daaraan verbonden kosten. tja, dat met dat v8-geluid heb ik ook. Blijkbaar ben je niet bij een 5.9 weg te praten : Plezier er mee!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst November 25, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 25, 2011 (bewerkt) @Ruud: Thanks! Vandaag een heel stuk gereden om te gaan kijken naar een andere 5,9L. Was een nette auto, met LPG onderbouw van Prins. Hij had iets grotere bandjes dan normaal, en liep erg netjes, zowel op gas als op benzine. Accu was leeg bij aankomst, maar dat kwam doordat het lampje aan stond in het interieur. Hij had geen gekke geluiden, maar ik kon 'm niet volledig insturen want de banden liepen duidelijk aan. Had wat kleine dingetjes, zoals geen originele handzenders, luchtdrukbuisjes vaan de achterklep moest vervangen worden enzo. Ik probeerde de tussenbak te testen. Dit was wat lastiger, naar N ging het goed maar naar 4Lo kwamen er gekke geluiden uit de tussenbak, hij wilde er niet in. Alsof er 2 bewegende tandwielen tegen elkaar kwamen. Ik heb van alles geprobeerd, de enige manier om 'm normaal naar 4Lo te schakelen ging door de motor af te zetten en de rem los te laten. Terug naar N wilde ook niet echt lukken... Ik weet niet of ik wat verkeerd deed, of dat de tussenbak gewoon gaar was? Kan iemand vertellen wat de juiste methode is om de tussenbak op te schakelen? Verder nog een vraagje; hoe zit het met de benzinemeter als er gas onderbouw in zit? Werkt deze gewoon normaal, ook al zit er een veel kleinere tank in? Of verandert de schaalverdeling dan ook? November 25, 2011 bewerkt door Masis Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst November 25, 2011 Rapporteren Share Geplaatst November 25, 2011 Masis schakelen naar lo doe je met automaat in N, anders hoor je: gggrrrrrhhh...maar daar was je al achter, haha Geen originele handzender? hoe krijg je hem dan van de startonderbreker af? en de brandstofmeter, ligt er een beetje hoe ze die gemonteerd hebben. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst November 25, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 25, 2011 Masis schakelen naar lo doe je met automaat in N, anders hoor je: gggrrrrrhhh...maar daar was je al achter, haha Geen originele handzender? hoe krijg je hem dan van de startonderbreker af? en de brandstofmeter, ligt er een beetje hoe ze die gemonteerd hebben. Thanks! Ik kreeg hem met de automaat in N niet in 4Lo, hij maakte toen ook dat 'gggggrrrhhhhh' geluid Ik kan me alleen niet meer herinneren of ik de rem ingetrapt had of niet. Pas met de motor uit, rem los, automaat in N kreeg ik hem makkelijk in 4Lo en reed hij ook netjes een stukje rechtdoor daarmee... Iemand een goed adresje in omgeving Amsterdam, waar ik eventueel een aankoopcheckje zou kunnen doen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst November 25, 2011 Rapporteren Share Geplaatst November 25, 2011 Stapvoets rijdend in Lo schakelen lukt mij zonder bijgeluiden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst November 25, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 25, 2011 (bewerkt) Stapvoets rijdend in Lo schakelen lukt mij zonder bijgeluiden. Dus in z'n D, of uit rollend in z'n N? Toen die stilstaand al zulke geluiden produceerde, durfde ik het rijdend al helemaal niet meer te proberen November 25, 2011 bewerkt door Masis Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst November 26, 2011 Rapporteren Share Geplaatst November 26, 2011 Sorry, vergeten: In N. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst January 10, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 10, 2012 Heb een andere Jeep gezien, deze is al verhoogd (9cm) en heeft er wat grotere wielen onder, waardoor deze aanlopen bij volledig insturen. Hoe zou ik nu de visco kunnen testen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst January 10, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 10, 2012 Zo ver insturen dat ze net niet aanlopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst January 10, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 10, 2012 Heb een andere Jeep gezien, deze is al verhoogd (9cm) en heeft er wat grotere wielen onder, waardoor deze aanlopen bij volledig insturen. Hoe zou ik nu de visco kunnen testen? Net niet volledig insturen ;-) Snap héél goed waarom je de 5.9 wilt :-P Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst January 11, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2012 Waar heb je de ZJ gezien? Is mijn 'oude' ZJ 5.9 niets voor jou? Ik zag dat die weer te koop staat ;-) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst January 11, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2012 Ok bedankt! Ik dacht dat hij volledig ingestuurd moest worden omdat er anders niet genoeg druk op kwam... Waar heb je de ZJ gezien? Is mijn 'oude' ZJ 5.9 niets voor jou? Ik zag dat die weer te koop staat ;-) In Hardenberg... http://link.marktplaats.nl/514746976 Die van jou vond ik, toen jij hem had, heeel erg mooi... Ik heb wat gePM't met de huidige verkoper en hij zou mij nog een fotootje sturen van de huidige staat, hij reageert alleen niet meer en is al een tijdje niet meer op 't forum geweest... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DATZZ5.9 Geplaatst January 12, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2012 Ok bedankt! Ik dacht dat hij volledig ingestuurd moest worden omdat er anders niet genoeg druk op kwam... In Hardenberg... http://link.marktplaats.nl/514746976 Die van jou vond ik, toen jij hem had, heeel erg mooi... Ik heb wat gePM't met de huidige verkoper en hij zou mij nog een fotootje sturen van de huidige staat, hij reageert alleen niet meer en is al een tijdje niet meer op 't forum geweest... Ik kan je wel advies geven, als ''kenner;'', maar je moet ook een stukje geluk hebben, iig is het belangrijk dat ie technisch goed onderhouden is door de eigenaar, maakt niet zoveel uit of het door een dealer/hobbyist is gedaan(kijk niet teveel naar de ''buitenkant'' of verhogingen), zou persoonlijk voor een standaard 5.9 gaan zonder LPG(maar dat is kostgewijs niet je keus, alleen hebben Jeeps met LPG vaak meer ''schade''/kilometers, zeker als ze niet goed onderhouden zijn, denk aan koppen e.d)Vergis je ook niet in het onderhoud, onderdelen zijn nog genoeg/goedkoop te krijgen, maar als je niet veel zelf kan/ of je geeft 'm over aan een stealer, maak je borst maar nat! Ik was ook van jongs af aan ook gek op deze auto's, maar kijk goed rond, vooral niet te snel beslissen/emotiegewijs, en succes. Die je hebt gezien in Hardenberg,...ken ik nog van vroeger, de banden zijn net een maatje te groot voor de betreffende verhoging, dus aanlopen zullen ze wel bij wieluitslag en ''heuveltjes''. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst January 12, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2012 (bewerkt) Of je nu voor een WJ of ZJ ga kijken. Ik kan alleen maar zeggen dat je er ook een beetje geluk mee moet hebben. Heb via Jeeped een aantal ZJ's bij mij in de garage gehad. Een aantal daarvan waren goed tot zeer goed. Er waren er ook een aantal bij die rijp waren voor de sloop motorisch gezien. Is bij de WJ's ook het geval. Veel WJ's tm 2001 hebben veel problemen gekend. Gewoon rustig en secuur te werk gaan en je niet blind staren op de eerste de beste jeep. Je spaargeld kan als sneeuw voor de zon verdwijnen bij een miskoop. January 12, 2012 bewerkt door michel1972 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst January 22, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2012 Bedankt voor de reacties! Ben net weer thuis. De eigenaar was in Haarlem voor een verjaardag, en ik had dan ook daar met hem afgesproken. De auto ziet er wat betreft uiterlijk precies zo uit zoals ik 'm zou willen. Eventjes gesproken met de eigenaar, en ik kreeg de sleutels mee om een rondje te rijden, de eigenaar kwam niet mee. Netjes een kwartiertje gereden, zowel op gas als op benzine. Hier en daar wat dingetjes waar aan gewerkt moet worden, maar tot zover niks ergs. Even later viel het me op dat de temperatuur vd motor opliep, tot bijna 3 kwart van de wijzer. Niet erg dacht ik, want hij liep op gas. Terug bij de eigenaar de motor afgezet, en hij begon te roken en kookte, liep veel koelvloeistof uit Even laten koelen, en daarna startte hij ook niet meer. Startkabels aansluiten had geen zin, ik denk zelf dat bij het lekken koelvloeistof in een relais is gegaan ofzo. Ik heb er iig echt niks geks mee gedaan! De eigenaar zou de anwb bellen want moest nog terug rijden naar Hardenberg. :wacko: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst January 22, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2012 en gekocht ? Nu had je een goede reden om af te dingen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.