Spring naar bijdragen

Zj Of Wj?


Masis
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Nu het behalen van mijn rijbewijs erg dichtbij komt, zit ik ook al te kijken naar een auto. Ik heb wat bij elkaar gespaard, en al wat rond gekeken.

Ik heb altijd de ZJ 5.9L LX erg gaaf gevonden, maar zo'n 2 jaar geleden sprak EJG de wijze woorden 'tegen die tijd heb je een mooie WJ voor die prijs'.

En inderdaad, de WJ's zijn natuurlijk een stuk goedkoper geworden, vooral de wat oudere. Het liefst zou ik een WJ uit 2002 Overland (4,7HO) willen, maar die zijn toch echt te duur :P

Verder zijn de vaste kosten van de ZJ 5,9 en de WJ 4,7 vrijwel gelijk, en ook het verbruik verschilt niet veel van elkaar.

Wat zeggen jullie, wat is wijsheid, een ZJ 5,9 uit '98 of een WJ 4,7 uit '99-'02?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van de ZJ 5,9L limited LX zijn er in totaal maar 12.000 van gemaakt, dus ze zijn wat minder makkelijk te vinden.

Ik heb er zelf een gehad, en ik moet zeggen dat het een fantastische machine is !!!! Eerlijk gezegd vond ik hem comfortabeler dan de WJ, en qua motorblok was het regelrechte beul.

Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat iedere keer dat ik bij de pomp stond, het een kleine aderlating was. Want de 5,9L "slikt" alleen maar euro 98, en dat is zo'n beetje de duurste brandstof. ( in mijn geval was ik per maand ergens tussen de 350 en 500 euro kwijt, en dat waren de brandstofprijzen van een 3 jaar geleden )

Ik heb nu alleen nog de Wrangler, maar denk nog vaak met weemoed terug aan de ZJ (zou hem zo weer willen hebben, maar mijn beurs is de verstandigste van ons twee op dit moment).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Bedankt voor de reacties!

Vandaag wezen kijken voor een ZJ 5,9L en een proefritje gemaakt bij een handelaar. Waaaauuuwwww wat een machine inderdaad! Heel wat anders dan de KJ!

iig, heel goed dealeronderhouden ding, en zag er erg netjes uit. Totdat ik er een 8'tje mee probeerde te maken, toen begon hij te wringen en liep hij niet erg lekker. De eigenaar van de zaak geloofde mij in eerste instantie niet en ging er zelf mee rijden, en zei toen dat het waarschijnlijk de banden zijn die aanlopen. Kan, maar leek me sterk want zowel de banden als velgen hadden de originele maten.

Ik hou jullie verder op de hoogte! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

da's bijna zeker de visco.

het kan zijn dat het minder wordt als de visco wat is opgewarmd, maar een reparatie van tussen de 400euro (zelf doen) en 1200euro

(laten doen) zit er zeker aan te komen.....gewoon effe van de prijs af l...praten.

Thanks, daar was ik al bang voor.

Ik zie erg veel 5,9's op benzine staan. In Heerlen verkoopt er iemand complete LPG systemen, wel gebruikt, voor 350,-. Is dit wijsheid en te doen, of toch meteen voor eentje gaan zoeken die al LPG heeft? Zonder LPG is zo'n 5,9 voor mij onbetaalbaar :(

Er is trouwens een heeeelee mooie voor mijn neus verkocht, bij E&G cars met LPG, een mooie kmstand en een goede prijs :( :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Masis

een gebruikte lpg installatie zou ik echt niet doen. leuk voor een oud opeltje maar bij een 5.9 moet het gewoon goed zijn.

Je zegt dat je lpg wilt rijden om de kosten te beperken. maar hoeveel km's wil je gaan rijden?

Als er al een lpg inzit moet je toch zo'n 5000km per jaar rijden om "kiet" te spelen.

daarboven verdien je pas 0.16 cent per km. Het wordt daarom pas echt aantrekkelijk om lpg te rijden als je 7000 a 8000 km per jaar rijdt.

Heb je al eens nagedacht over een late xj 4.0. Dat zijn erg fijne auto's en zeker niet de sloomste op de weg . 1:8 a 9 is zeker mogelijk. Zeker op lpg is dat heel betaalbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je berichtje! :)

Masis

een gebruikte lpg installatie zou ik echt niet doen. leuk voor een oud opeltje maar bij een 5.9 moet het gewoon goed zijn.

Helemaal duidelijk. :)

Je zegt dat je lpg wilt rijden om de kosten te beperken. maar hoeveel km's wil je gaan rijden?

Als er al een lpg inzit moet je toch zo'n 5000km per jaar rijden om "kiet" te spelen.

daarboven verdien je pas 0.16 cent per km. Het wordt daarom pas echt aantrekkelijk om lpg te rijden als je 7000 a 8000 km per jaar rijdt.

Heb je al eens nagedacht over een late xj 4.0. Dat zijn erg fijne auto's en zeker niet de sloomste op de weg . 1:8 a 9 is zeker mogelijk. Zeker op lpg is dat heel betaalbaar.

Ik heb redelijk wat berekeningen gedaan. Ik denk dat ik zo'n 700-1000km per maand zal rijden. In wegenbelasting (G3) is LPG €50,- duurder per maand. Hiermee speel je met 3285km per maand al kiet. Dit is met 274km/maand minder dan 1 volle tank benzine per maand... Brandstofverbruik heb ik dan redelijk ruim genomen, 1:4,5 op benzine en 1:4 op gas. Of doe ik toch iets verkeerd?

Daarna bespaar je bijna €1 per liter. Maar ik denk dat autorijden in zo'n ding sws niet leuk gaat worden als je weet dat je om de 4,5km €1,63 af moet tikken. €0,62 (Shell op de Binckhorst) is dan wel te doen.

Een XJ en andere auto's heb ik zeker over nagedacht, maar ik ben helemaal weg van de uitstraling van een GC en vooral dat V8 geluid erbij :wub:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mooi he, hoe meer die zuipt hoe sneller je kiet speelt....

Reken er wel op dat de gc met lpg zwaarder wordt en daardoor in een hogere schaal kan komen (had ik ook)

verder moet je rekening houden met meer storingen en de daaraan verbonden kosten.

tja, dat met dat v8-geluid heb ik ook.

Blijkbaar ben je niet bij een 5.9 weg te praten : Plezier er mee!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Ruud: Thanks!

Vandaag een heel stuk gereden om te gaan kijken naar een andere 5,9L.

Was een nette auto, met LPG onderbouw van Prins. Hij had iets grotere bandjes dan normaal, en liep erg netjes, zowel op gas als op benzine. Accu was leeg bij aankomst, maar dat kwam doordat het lampje aan stond in het interieur. Hij had geen gekke geluiden, maar ik kon 'm niet volledig insturen want de banden liepen duidelijk aan. Had wat kleine dingetjes, zoals geen originele handzenders, luchtdrukbuisjes vaan de achterklep moest vervangen worden enzo.

Ik probeerde de tussenbak te testen. Dit was wat lastiger, naar N ging het goed maar naar 4Lo kwamen er gekke geluiden uit de tussenbak, hij wilde er niet in. Alsof er 2 bewegende tandwielen tegen elkaar kwamen. Ik heb van alles geprobeerd, de enige manier om 'm normaal naar 4Lo te schakelen ging door de motor af te zetten en de rem los te laten. Terug naar N wilde ook niet echt lukken... Ik weet niet of ik wat verkeerd deed, of dat de tussenbak gewoon gaar was? Kan iemand vertellen wat de juiste methode is om de tussenbak op te schakelen?

Verder nog een vraagje; hoe zit het met de benzinemeter als er gas onderbouw in zit? Werkt deze gewoon normaal, ook al zit er een veel kleinere tank in? Of verandert de schaalverdeling dan ook?

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Masis

schakelen naar lo doe je met automaat in N, anders hoor je: gggrrrrrhhh...maar daar was je al achter, haha

Geen originele handzender? hoe krijg je hem dan van de startonderbreker af?

en de brandstofmeter, ligt er een beetje hoe ze die gemonteerd hebben.

Thanks! Ik kreeg hem met de automaat in N niet in 4Lo, hij maakte toen ook dat 'gggggrrrhhhhh' geluid :no: Ik kan me alleen niet meer herinneren of ik de rem ingetrapt had of niet. Pas met de motor uit, rem los, automaat in N kreeg ik hem makkelijk in 4Lo en reed hij ook netjes een stukje rechtdoor daarmee...

Iemand een goed adresje in omgeving Amsterdam, waar ik eventueel een aankoopcheckje zou kunnen doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stapvoets rijdend in Lo schakelen lukt mij zonder bijgeluiden.

Dus in z'n D, of uit rollend in z'n N? Toen die stilstaand al zulke geluiden produceerde, durfde ik het rijdend al helemaal niet meer te proberen :(

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ok bedankt! Ik dacht dat hij volledig ingestuurd moest worden omdat er anders niet genoeg druk op kwam...

Waar heb je de ZJ gezien? Is mijn 'oude' ZJ 5.9 niets voor jou? Ik zag dat die weer te koop staat ;-)

In Hardenberg... http://link.marktplaats.nl/514746976

Die van jou vond ik, toen jij hem had, heeel erg mooi... Ik heb wat gePM't met de huidige verkoper en hij zou mij nog een fotootje sturen van de huidige staat, hij reageert alleen niet meer en is al een tijdje niet meer op 't forum geweest... :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok bedankt! Ik dacht dat hij volledig ingestuurd moest worden omdat er anders niet genoeg druk op kwam...

In Hardenberg... http://link.marktplaats.nl/514746976

Die van jou vond ik, toen jij hem had, heeel erg mooi... Ik heb wat gePM't met de huidige verkoper en hij zou mij nog een fotootje sturen van de huidige staat, hij reageert alleen niet meer en is al een tijdje niet meer op 't forum geweest... :no:

Ik kan je wel advies geven, als ''kenner;'', maar je moet ook een stukje geluk hebben, iig is het belangrijk dat ie technisch goed onderhouden is door de eigenaar, maakt niet zoveel uit of het door een dealer/hobbyist is gedaan(kijk niet teveel naar de ''buitenkant'' of verhogingen), zou persoonlijk voor een standaard 5.9 gaan zonder LPG(maar dat is kostgewijs niet je keus, alleen hebben Jeeps met LPG vaak meer ''schade''/kilometers, zeker als ze niet goed onderhouden zijn, denk aan koppen e.d)

Vergis je ook niet in het onderhoud, onderdelen zijn nog genoeg/goedkoop te krijgen, maar als je niet veel zelf kan/ of je geeft 'm over aan een stealer, maak je borst maar nat!

Ik was ook van jongs af aan ook gek op deze auto's, maar kijk goed rond, vooral niet te snel beslissen/emotiegewijs, en succes.

Die je hebt gezien in Hardenberg,...ken ik nog van vroeger, de banden zijn net een maatje te groot voor de betreffende verhoging, dus aanlopen zullen ze wel bij wieluitslag en ''heuveltjes''.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of je nu voor een WJ of ZJ ga kijken. Ik kan alleen maar zeggen dat je er ook een beetje geluk mee moet hebben.

Heb via Jeeped een aantal ZJ's bij mij in de garage gehad. Een aantal daarvan waren goed tot zeer goed. Er waren er ook een aantal bij die rijp waren voor de sloop motorisch gezien.

Is bij de WJ's ook het geval. Veel WJ's tm 2001 hebben veel problemen gekend.

Gewoon rustig en secuur te werk gaan en je niet blind staren op de eerste de beste jeep.

Je spaargeld kan als sneeuw voor de zon verdwijnen bij een miskoop.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Bedankt voor de reacties!

Ben net weer thuis. De eigenaar was in Haarlem voor een verjaardag, en ik had dan ook daar met hem afgesproken. De auto ziet er wat betreft uiterlijk precies zo uit zoals ik 'm zou willen.

Eventjes gesproken met de eigenaar, en ik kreeg de sleutels mee om een rondje te rijden, de eigenaar kwam niet mee. Netjes een kwartiertje gereden, zowel op gas als op benzine. Hier en daar wat dingetjes waar aan gewerkt moet worden, maar tot zover niks ergs. Even later viel het me op dat de temperatuur vd motor opliep, tot bijna 3 kwart van de wijzer. :wacko: Niet erg dacht ik, want hij liep op gas.

Terug bij de eigenaar de motor afgezet, en hij begon te roken en kookte, liep veel koelvloeistof uit :huh: Even laten koelen, en daarna startte hij ook niet meer. Startkabels aansluiten had geen zin, ik denk zelf dat bij het lekken koelvloeistof in een relais is gegaan ofzo. Ik heb er iig echt niks geks mee gedaan!

De eigenaar zou de anwb bellen want moest nog terug rijden naar Hardenberg. :wacko: :wacko: :wacko:

397203_3141228331997_1303609251_3329669_1167583298_n.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...