Spring naar bijdragen

Sidepipe


Aad V.
 Share

Recommended Posts

Iemand ervaring met een sidepipe?

Lijkt me wel leuk om zo'n uitlaat te monteren, maar weet niet of dit goedgekeurd wordt en aan welke kant moet of mag deze zitten.

Zal wel een beetje luidruchtiger worden, maar dat vindt ik niet zo erg.

Heb al een keer mijn uitlaat krom gereden in de bagger met achteruit rijden. Hij boog zo over de achteras heen. Heb hem toen ter plekke af moeten zagen. Hele klus als je er zowat niet bij kan.

Ben met een sidepipe van dit probleem verlost hoop ik.

post-3207-1287302414713_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb alleen maar slechte ervaringen met sidepipes in het terrein, ze werken als te laag hangende sidebars. Gevolg is gescheurde spruitstukken, deuken en scheuren in dempers enz.

Een effectievere oplossing is het eindstuk van je huidige uitlaat aanpassen zodat ie boven de bladveer in de wielkast uitkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb alleen maar slechte ervaringen met sidepipes in het terrein, ze werken als te laag hangende sidebars. Gevolg is gescheurde spruitstukken, deuken en scheuren in dempers enz.

Een effectievere oplossing is het eindstuk van je huidige uitlaat aanpassen zodat ie boven de bladveer in de wielkast uitkomt.

Heb je hier misschien een foto van, want ik kan me er niet iets bij voorstellen hoe dat zou moeten komen.

Lijkt me inderdaad wel een goed idee om het zo aan te pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schaf ook gelijk oordoppen aan. In het terrein maakt het niet veel uitqua lawaai, maar na een uurtje over de weg zonder de kap ben je het wel zat.

Ik zo de uitlaat zo kort afzagen dat hij in het terrein de grond niet raken kan.

Ligt er aan welke demper je gebruikt

Zo moeilijk is het allemaal toch niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ligt er aan welke demper je gebruikt

Zo moeilijk is het allemaal toch niet.

Daar heb je natuurlijk gelijk in Erik, maar de meest jeepers die ik ken houden wel van iets meer geluid en plaatsen dan zo'n cherry bomb oid.

Ik heb zelf een 5, dus dan is de ruimte voor een demper beperkt en heb je niet zo veel keuze.

Ik heb zelf een jaar of 10 met een sidepipe gereden en heb hem nu al weer 2 jaar naar achter.

Het blijft natuurlijk persoonlijk, maar ik ga niet weer terug naar een sidepipe.:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf een 5, dus dan is de ruimte voor een demper beperkt en heb je niet zo veel keuze.

Ik heb zelf een jaar of 10 met een sidepipe gereden en heb hem nu al weer 2 jaar naar achter.

Het blijft natuurlijk persoonlijk, maar ik ga niet weer terug naar een sidepipe.:yes:

Ben ik het mee eens.

Had ook een sidepipe. Het geluid was gaaf maar wel luid. Vooral op de snelweg, elke passerende auto reflecteerde het geluid waar je na een paar kilometer knettergek van bent.

Ook het communiceren met de bijrijder kon ik vergeten.

Omdat de uitlaat je chassisbalk moet kruissen en er tussen het chassis en de body niet genoeg ruimte is lliep hij er onderdoor met als gevolg dat hij diverse keren de grond ed. raakte met als gevolg weer een lekke pijp.:(

Heb ca 1,5 jaar geleden in Hogezand een pijp naar achter laten maken. Hij loopt mooi tussen de chassisbalken door zonder eronderuit te steken.

Je kunt daar zelfs aangeven welk geluid en hoe luid je het wilt hebben.

Heb er voor gekozen dat het vermogen bij een laag toerental optimaal is.:P

Het geluid wat er nu inzit laat nog goed horen dat er een Jeep aankomt en ik hoor zelfs de radio. :B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schaf ook gelijk oordoppen aan. In het terrein maakt het niet veel uitqua lawaai, maar na een uurtje over de weg zonder de kap ben je het wel zat.

Ik zo de uitlaat zo kort afzagen dat hij in het terrein de grond niet raken kan.

ik rij al 17 jaar rond met sidepipes aan beide kanten op mijn cj en ben nog steeds niet doof. sterker nog het klinkt als muziek in de oren :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook side-pipe's links/rechts gemaakt gewoon rond staal van de staalboer met las bochten die je dan af kan korten in de hoek die je hebben wil. rond 70mm:whistle:

De pijpen zonder rubbers vast zitten, en bij het spruitstuk (6 in 2 voor de v8 sound) met flex.

Cherry bomp er tussen en met de db killers is er op de snelweg goed mee te rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hem rechts voor het achterwiel zitten is luidruchtig maar klink wel mooier vind ik. Der zijn wel wat nadelen, als de motor net draait dan wil de uitlaat wat spetteren. als je bijrijder dan instapt met een lichte broek aan dan zit die helemaal onder de vlekken. ook bij stoplichten met fietspaden der naast moet je niet al te veel gas geven bij het optrekken anders krijg je nog is een schoen voor je kop gegooid:) Je moet maar is kijken anders bij mij hoe die zit :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ik heb van het weekend zelf een sidepipe gemaakt :bye1:

Alleen heb er geen kat en demper onder zitten en vind dit toch iets te veel herrie maken ;)

Hoe kan ik dit het beste oplossen, geluid moet alleen wat zachter worden.

Heb al veel gelezen over cherry bombs maar die schijnen niet zoveel te dempen.

Borla demper vind ik toch wat te duur, dus ik zat te denken aan zelf een demper te maken. Is dit goed mogelijk ? Hoe grote / lange pijp moet ik gebruiken en hoeveel dempingsmateriaal of is dit gewoon een beetje uitproberen?

Groeten Martijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb van het weekend zelf een sidepipe gemaakt ;)

Alleen heb er geen kat en demper onder zitten en vind dit toch iets te veel herrie maken :P

Hoe kan ik dit het beste oplossen, geluid moet alleen wat zachter worden.

Heb al veel gelezen over cherry bombs maar die schijnen niet zoveel te dempen.

Borla demper vind ik toch wat te duur, dus ik zat te denken aan zelf een demper te maken. Is dit goed mogelijk ? Hoe grote / lange pijp moet ik gebruiken en hoeveel dempingsmateriaal of is dit gewoon een beetje uitproberen?

Groeten Martijn

Is dan toch eenvoudiger en goedkoper om een cherrybomb eronder te zetten. Het lawaai valt op zich wel mee; onder mijn ZJ had ik er 1 zonder kat ervoor. Die hoorde je goed, was niet zo mooi donker als een Borla maar toch V8-waardig :)

Ik denk dat als je gaat experimenteren een home made demper meer kost dan een Cherry en wellicht zelfs als een Borla.

Natuurlijk wel leuke excercitie; uitproberen hoe dik/lang/schotten etc. een demper moet hebben voor het gewenste geluid.

Als je zelf aan de slag gaat, houd ons dan hier op de hoogte, ben zeer benieuwd hoe het uitpakt :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen heb er geen kat en demper onder zitten en vind dit toch iets te veel herrie maken :bye1:

Jij hebt een YJ van 1993. Op je kenteken zou moeten staan dat je wrangler uitgevoerd is met een kat. Dan komt hij nooit door de apk. Ze horen bij de APK de kat te controleren als dit op je kenteken aangegeven staat en als je wrangler dan geen kat blijkt te hebben is verder keuren niet meer nodig en wordt hij direct afgekeurd.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij hebt een YJ van 1993. Op je kenteken zou moeten staan dat je wrangler uitgevoerd is met een kat. Dan komt hij nooit door de apk. Ze horen bij de APK de kat te controleren als dit op je kenteken aangegeven staat en als je wrangler dan geen kat blijkt te hebben is verder keuren niet meer nodig en wordt hij direct afgekeurd.

Heb nog een originele uitlaat liggen met kat en demper dus dat komt wel goed.

Staat geen u9 op mijn kentekenbewijs dan hoefde je toch ok geen kat te hebben ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dan toch eenvoudiger en goedkoper om een cherrybomb eronder te zetten. Het lawaai valt op zich wel mee; onder mijn ZJ had ik er 1 zonder kat ervoor. Die hoorde je goed, was niet zo mooi donker als een Borla maar toch V8-waardig ;)

Ik denk dat als je gaat experimenteren een home made demper meer kost dan een Cherry en wellicht zelfs als een Borla.

Natuurlijk wel leuke excercitie; uitproberen hoe dik/lang/schotten etc. een demper moet hebben voor het gewenste geluid.

Als je zelf aan de slag gaat, houd ons dan hier op de hoogte, ben zeer benieuwd hoe het uitpakt :bye1:

Las ergens op het forum dat iemand er een cherry onder had zitten met kat en dat dit nog een hoop lawaai gaf vandaar.

Als ik er zelf een ga maken hoef ik alleen demperwol / staalwol / steenwol of iets dergelijks te kopen en dit valt wel mee qua kosten volgens mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb nog een originele uitlaat liggen met kat en demper dus dat komt wel goed.

Staat geen u9 op mijn kentekenbewijs dan hoefde je toch ok geen kat te hebben ?

Hier de uitgebreide versie

Dat is afhankelijk van de brandstofcode, de codering U9 of E2 – bij LPG de code G3 – en de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Je vindt al deze gegevens op het kentekenbewijs. Ter aanvulling op dit antwoord geef ik je even de criteria die aangegeven staan in de regelgeving van de RDW en die tijdens de APK gehanteerd worden. 1. Personenauto’s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31 december 1997. 2. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat. 3. Personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas, in gebruik genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1998, met een brandstofcode G3, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. (RT)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier de uitgebreide versie

Dat is afhankelijk van de brandstofcode, de codering U9 of E2 – bij LPG de code G3 – en de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Je vindt al deze gegevens op het kentekenbewijs. Ter aanvulling op dit antwoord geef ik je even de criteria die aangegeven staan in de regelgeving van de RDW en die tijdens de APK gehanteerd worden. 1. Personenauto’s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, ingebruik genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31 december 1997. 2. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat. 3. Personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas, in gebruik genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1998, met een brandstofcode G3, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. (RT)

De mijne komt uit 93 en rijd op benzine en staat geen u9 op het kentekenbewijs. Dus zolang ze niet kunnen aantonen dat er fabriekswege een gemonteerd moet zitten hoeft hij er bij mij niet onder toch ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs.
De mijne komt uit 93 en rijd op benzine en staat geen u9 op het kentekenbewijs. Dus zolang ze niet kunnen aantonen dat er fabriekswege een gemonteerd moet zitten hoeft hij er bij mij niet onder toch ?

Het is maar net hoe je het wilt lezen.:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

om het geluid te dempen. moet je een pijpje pakken die in het uiteinde van je uitlaat past. de eene kant van het pijpje moet dicht zijn de andere kant open. in het pijpje zelf moet je gaatjes in boren ongeveer m6. en het open gedeelte van het pijpje gaat als eerste de uitlaat in. bij mijn vorige side pipes heb ik het ook zo gedaan toen de glaspack op den duur eruit gefikt is. en het werkte goed

maar je woont toch bij mij in de buurt. ik kan ook ff bij je langskomen. dan kan ik je uitlaat zien en dan is het beter te uitleggen hoe je het moet doen

bewerkt door F.M
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...