Spring naar bijdragen

v8 revisie


Menno
 Share

Recommended Posts

Volgens mij bedoeld Menno een ander asje.

Overigens heeft het niet zo heel veel zin om de oliepomp vooraf te laten draaien, als de rest van de motor nog stil staat. de olie komt dan namelijk niet of nouwelijks buiten de smeergroeven.

Voldoende vet os dikke olie op de lagerschalen heeft meer nut. Bij de eerste keer starten ff de bobine kabel loshalen, en starten totdat er oliedruk is, is zinvoller.

Overigens: Nice job, Menno!!! :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 107
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Volgens mij bedoeld Menno een ander asje.

Overigens heeft het niet zo heel veel zin om de oliepomp vooraf te laten draaien, als de rest van de motor nog stil staat. de olie komt dan namelijk niet of nouwelijks buiten de smeergroeven.

Voldoende vet os dikke olie op de lagerschalen heeft meer nut. Bij de eerste keer starten ff de bobine kabel loshalen, en starten totdat er oliedruk is, is zinvoller.

Overigens: Nice job, Menno!!! :lol:

als dat volgens jou niet zoveel zin heeft. dan haal de kleppendeksel er maar eens af. dan zie je waar de olie overal naar toe stroomt. als je met een boormachine de oliepomp aandrijft.

maar over een week rij ik naar Wommels toe over Petten. en dan neem ik mijn asje mee. en dan mag Menno hetzelf uitproberen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat met dat asje heb ik ook gedaan. Met koude olie had de boormachine er redelijk moeite mee om alles vol te krijgen. Plus dat de tuimelaars ook smering krijgen van de hydraulische lifters, en die staan nog stil.

Dus als je overal olie wilt hebben: Ontsteking los en even starten.

Eehm, je weet dat bestuurderskant de oneven cilinders zijn (1,3,5,7) en bijrijderskant de even (2,4,6,8), van voor naar achter? Ik zie de nummertjes op de zuigers bestuurderskant 1,2,3,4. Zeker weten dat het zo klopt?

17042008166.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
  • 1 month later...

kleine update,

vorige week toch maar besloten om me koppen weg te brengen naar een specialist, gister weggebracht vandaag weer opgehaald.

er moesten 5 nieuwe kleppen in, 8 loodvrije zetels/zitingen in laten frezen en persen, speciaal voor de inlaat kleppen betere seals ipv standaard,

hoefde niet gevlakt te worden, voor de rest alles schoongemaakt kleppen geslepen noem maar op, koste wel effe 600€ maar goed je begint ergens aan dus moet je het ook afmaken en wel goed.

22112008377.jpg

22112008376.jpg

koppakking erop en alles gemonteerd en aangetrokken, helaas was me mobiel leeg dus verder geen foto's meer.

22112008375.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo , eigenlijk moet je een zitting slijp machientje hebben maar ik ga er van uit dat dit er niet is ,de slijppasta een beetje nat/vochtig maken en op de schuine zijde van de klepsmeren de klepin de klepgeleider plaatsen zodat de klepop de klepzitting valt een beetje spuug op het rubberzuignapje doen en dan aandrukken op de klep en tussen je handen de steen een draaiende beweging laten makenaf en toe kijken of de schuine kant van de klep en de klepzitting al een glimmende ring vertonen zoja schuurstok opzij leggen (en zo deed ik het altijd) een vloeitje nemen en hiervan een strookje afscheuren en met de linkerhand van onder de kop de steel iets oplichten zodat de klep en zitting iets gapen ,vloeitje er tussen en de klep laten zakken zit het vloeitje vast rond om de gehele klepzitting ga verder met de volgende klep zoniet slijp de zitting wat langer tot het vloeitje wel vast zit:bye1:

succes Ardin

oja de kop na het gehele slijp proces goed (uit)spoelen met petroleum

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

vandaag alle prut van heerde verwijderd en begonnen met demonteren

P1030587.jpg

P1030589.jpg

P1030606.jpg

P1030608.jpg

P1030609.jpg

P1030610.jpg

P1030617.jpg

P1030612.jpg

P1030621.jpg

P1030622.jpg

moest nog flink wat draadjes loshalen voor die moter er uit kon, en je mag gerust weten ik heb af en toe slapeloze nachten, want ja is toch wel wat werk en als ie dan straks niet wil starten, of start met een hoop gekraak dan wordt ik niet blij, ik hoop dat het allemaal goed kompt

bewerkt door Menno
Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar even alvast een vraag, nou heb ik zon nieuwe hei ontsteking maar hoe ga ik die nou plaatsen??? ik bedoel dus, je hebt dat tandwieltje van de ontsteking die staat in een stand, en je hebt ook nog je blok die in een bepaalde stand staat, hoe ga je dit nou op elkaar afstemmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar even alvast een vraag, nou heb ik zon nieuwe hei ontsteking maar hoe ga ik die nou plaatsen??? ik bedoel dus, je hebt dat tandwieltje van de ontsteking die staat in een stand, en je hebt ook nog je blok die in een bepaalde stand staat, hoe ga je dit nou op elkaar afstemmen.

*Krukas draaien tot cilinder 1 volledig bovenaan staat = inkeping op de V-riemschijf gelijk met 0° voorontsteking.

Nu heb je 2 kansen, ofwel staat cil 1 op begin van de inlaatslag (= einde uitlaatslag), of op het begin van de arbeidslag (= einde compressieslag). Dit laatste heb je nodig. Dit kan je zien door je kleppendeksel af te nemen en de opeenvolging van de kleppen te bekijken, of door je vinger in de opening van de bougie te steken. Als hier luchtdruk uit komt, ben je aan de compressieslag bezig.

*Op de verdeler aanduiden waar de aansluiting voor cil 1 staat.

*Verdelerkap afnemen en de verdeler op cilinder 1 draaien (merkteken dat je juist hebt geplaatst).

*Verdeler in de motor plaatsen zodat deze op cil 1 staat.

Het vacuüm-aansluitpunt hoort aan de pasagierskant, en de elektrische aansluiting aan de bestuurderskant te staan.

Misschien komt dit plaatje ook van pas: firing_order.gif

Suc6,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Menno,

Ben ook bezig een blok te reviseren (chevy 229 v6). Ik heb het blok wel in 1 kleur gespoten (rood). Verder ziet het er netjes uit! Maar ik zie da tje bij het uitgebouwde blok de poulie aan de voorzijde van je krukas heb gehaald. Hoe doe je dit? Ik heb bij mij de middelste bout eruit gedraaiden En de 3 bouten van de poulie maar ik krijg het afstelblok van de onsteking er niet af? Zit deze gewoongeperst met een spie? Of zie ik iets over het hoofd? Heb er al een flinke poulietrekker op gezet maar dit mocht niet helpen?

Gr Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jeepertje, ik heb toch nog een vraag, hoe zit het nu met het tandwieltje van de ontseking? die kan je alle kanten opdraaien (logisch) maar ik neem aan dat die ook in een bepaalde stand moet staan?

Verdeelkap eraf halen. Dan zie je de rotor (verdeler) draaien, en daar moet je hem ook op afstellen.

Het vacuüm-aansluitpunt hoort aan de pasagierskant, en de elektrische aansluiting aan de bestuurderskant te staan.

Niet noodzakelijk, wel gebruikelijk. In sommige situaties is het handiger de distributiekap in een andere orientatie te hebben, ruimtetechnisch gezien. Zolang bij zuiger 1 op Bovenste Dode Punt de rotor maar naar de aansluiting van bougiekabel #1 wijst. Alleen bij motoren waar een computer (een deel van) de regie voert luistert het wat nauwer. Maar waarschijnlijk komt ie bij jou zoals Geert het beschrijft.

In dit topic nog een paar tips: http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=13169

Voor het bepalen van zuiger 1 op BDP op z'n compressieslag: de kleppen van cilinder 1 bewegen niet, die van cilinder 6 wel (die is 360° verder in het 4-takt spelletje). Soms is het makkelijker om de kleppendeksel aan de passagierkant eraf te halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

okee, ik denk dat ik het goed heb gedaan na jullie reaktie,

verder heb ik vandaag alle onderdelen van het oude blok gehaald die ik nog nodig had, schoon gespoten en zonodig effe snel een kleurtje gegeven, ik geef het eigenlijk alleen maar een kleurtje omdat het op de foto's wat mooier is:whistle: want sjeesus wat zit er een bagger overal.

eerst de ontsteking gemonteerd toen de olie pomp met asje naar de ontsteking, en dan denk je dat je al het inwendige nieuw hebt maar dan moet je toch nog het zeefje van de oude oliepomp af zien te halen omdat dat er niet bij zit:wacko:

22122008382.jpg

22122008383.jpg

toen alle pakkingen van de carterpan gelegd en zonodig ook in de kit, pan erop, passen de boutjes niet meer!!:)

is de rand van de nieuwe pan 2x zo dik als de orginele, snel de pakkingen er weer af en schoonmaken want boutjes heb ik wel genoeg maar het is natuurlijk weer ander soort draad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

zo na enige vertraging weer verder met het monteren van oude onderdelen

P1030696.jpg

P1030697.jpg

en begonnen met inbouw van de motor

P1030699.jpg

P1030700.jpg

P1030701.jpg

P1030702.jpg

P1030702.jpg

P1030704.jpg

helaas hing de motor iet te scheef en zijn we de wedstrijd om 23.00 uur gestaakt, morgen een nieuwe poging om hem er in te hangen

bewerkt door Menno
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tip: Haal de HEI eraf als je je motor gaat plaatsen. Dat ding wordt zo kapot gedrukt tegen het schutbord. Zelf zou ik de headers ook niet geplaats hebben om mezelf meer ruimte te geven (maar bij mij zijn de zijschermen er ook af geweest), maar ik weet van andere dat zij ze wel monteren voor plaatsing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...