Spring naar bijdragen

Trillen bij 100km/h


waz
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Sinds maandag ben ik de trotse bezitter van een Jeep Cherokee (performance). Nu heb ik gister wat zaken nagelopen (en vervangen) en kwam ook tot de ontdekking dat de wagen bij ongeveer 100km/h wat begint te trillen. Ik heb de bandenspanning gecheckt, die is goed, en er zit geen modder in de velgen (kan blijkbaar ook zorgen voor instabiel rijgedrag).

Nu heb ik e.e.a. gelezen over uitbalanceren van de wielen en ook dat het nog niet zo makkelijk schijnt te zijn?

Zeggen jullie ga eerst de wielen laten uitbalanceren of zijn er nog andere zaken die ik zelf kan checken?

gedrag auto:

- rijdt uiterst smooth van 0km/h - 90km/h

- begint iets te trillen bij ca. 100km/h

- na de 120km/h is het trillen weer weg

- bij 160km/h begintt het weer iets

- in de Neutral en zonder draaiende motor zelfde probleem

- Niet zozeer het gevoel dat het stuur trilt, gehele auto trilt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Sinds maandag ben ik de trotse bezitter van een Jeep Cherokee (performance). Nu heb ik gister wat zaken nagelopen (en vervangen) en kwam ook tot de ontdekking dat de wagen bij ongeveer 100km/h wat begint te trillen. Ik heb de bandenspanning gecheckt, die is goed, en er zit geen modder in de velgen (kan blijkbaar ook zorgen voor instabiel rijgedrag).

Nu heb ik e.e.a. gelezen over uitbalanceren van de wielen en ook dat het nog niet zo makkelijk schijnt te zijn?

Zeggen jullie ga eerst de wielen laten uitbalanceren of zijn er nog andere zaken die ik zelf kan checken?

gedrag auto:

- rijdt uiterst smooth van 0km/h - 90km/h

- begint iets te trillen bij ca. 100km/h

- na de 120km/h is het trillen weer weg

- bij 160km/h begintt het weer iets

- in de Neutral en zonder draaiende motor zelfde probleem

- Niet zozeer het gevoel dat het stuur trilt, gehele auto trilt

Als eerste van harte gefeliciteerd met je aankoop!

Klopt het dat je dat trillen niet merkte toen jij de wagen ging kopen? Ik neem aan dat je wel een proefrit heb gemaakt voor je de wagen kocht?

Dat trillen kan meerdere oorzaken hebben:

Banden icm velgen niet goed uitgelijnd of banden gewoon niet goed meer.

Een oude schade die niet helemaal goed verholpen is. Kan van alles zijn.

Vibraties in de aandrijflijn bij bepaalde snelheden.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waz

Als het trillen niet te erg is zou ik me er niet te druk om maken.

100-120 km/h is een gebied waar heel veel cherokee's trillen.

Een verdachte hierbij is de tussenbak.

Loop je aandrijving na en controleer je remmen en motorophanging.

Als het trillen niet overgaat in "zwalken" zou ik het er verder bij laten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ruud en @michel:

Bedankt voor jullie feedback. Ik ben vandaag bij de Kroonband geweest en daar heb ik alle 4 de banden uit laten balanceren. Ik merk dat het geholpen. De trilling is een stuk minder, al voel ik nog wel iets bij ca. 90km/h. Het voelt niet aan als iets ernstigs en het stoort me niet echt dus ik laat het er nu idd maar bij. Nogmaals bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik he mijn jeep al zo'n 3 jaar en die is nooit trillingsvrij geweest. Heb hem zaterdag laten uitlijnen en wielen balanceren en nu is het zo goed als weg. maar tussen 100 en 120 blijf ik wat voelen helaas.

wel had ik volgens die gasten teveel speling op mijn wielen en de stuurstang. Geen flauw idee hoe ik dat weer kan verhelpen. Ed maar eens bellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goed om te horen dat het gebruikelijk is :yes:

Trillen is natuurlijk vaak gebruikelijk bij 'ons', maar niet normaal.

Elke auto, zelfs een jeep, zou gewoon trillingsvrij moeten rijden.

Dat je er aan went of dat je het zelfs bij de auto vind horen moet je natuurlijk zelf weten, maar trillen betekend onbalans en dat is gewoon nooit goed. Dingen slijten sneller en gaan eerder stuk door onbalans.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij zijn de wielen tot 3 keer toe gebalanceerd voordat het resultaat enigszins bevredigend was. Een paar maanden later nieuwe kruisjes voor deed wonderen........

Uitlijnen heeft te maken met het in de goede richting plaatsen van de wielen, afstellen van toespoor of uitspoor en afstellen van camber en caster (wielvlucht). Als de auto normaalgesproken geen neiging heeft tot naar links of rechts trekken, is dat meestal wel in orde. Het "nemen" van stoeprandjes zal langzaam maar zeker de afstelling doen afwijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uitlijnen is weer iets anders neem ik aan? Wat doen ze met uitlijnen? Heeft het zin dat ik dat alsnog laat doen? En wat zijn ongeveer de kosten?

Ik heb het laten doen bij profile tirecentre. Koste 25 euro. Met rijden merk ik er niks van, maar mijn banden slijten nu wel weer normaal en niet scheef af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Newbe: Helder. De auto trekt niet naar links of naar rechts op een rechte weg. Echter, als het wegdek ook maar iets naar links/rechts helt dan trekt hij wel in die richting (meer dan mijn volvo bijv.). Uitlijnen zal het dus wel niet zijn (?)

En jullie hebben het steeds over kruisjes. Wat zijn het, hoe kom ik er aan en is het makkelijk te vervangen? :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uitlijnen zal het vermoedelijk wel niet zijn. Maar Frank heeft gelijk dat soms de banden scheef afslijten (meer aan 1 kant) zonder dat je verder wat merkt. Even kijken dus of de banden gelijkmatig slijten.

Voluit bedoelen we kruiskoppelingen. De modernere variant heet Homokineet.

Bij de wielen zit een stel en in de aandrijfas bij de tussenbak zitten ze ook.

Kijk even hier en het wordt je wel duidelijk:

http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=891

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als zovelen had ik het ook, bij mij bleek het in de het voorste diff en aandrijfas te zitten.

nwe lagers in het diff en een mooie nwe rechte voorste aandrijfas er op en het is helemaal weg!!

ook de voorste wiellagers vervangen met wat nwe kruisjes en hij blijkt dus echt smooooooooooooth te kunnen rijden bij alle snelheden:lol::whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmmm, dat klinkt toch als een relatief goedkope ingreep. 2x een lager + 2x een kruisje? Ik zal die beschrijving eens goed lezen en wellicht dat ik het er op ga wagen. Ik heb deze jeep gekocht om een behoorlijke reis te gaan maken dus die kruisjes vervangen zal zowieso verstandig zijn lijkt me.

Mensen nog tips waar je die onderdelen het beste kunt bestellen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

ok ok :yes: Duidelijk.

Weten jullie toevallig iemand (het liefst in de buurt van het oosten des lands) die het leuk vindt om voor een financiele vergoeding bijv een dagje samen met mij naar mijn jeep te kijken en evt. de kruisjes te vervangen. Ik heb er zelf (nog) niet zo heel veel verstand van :P

hoor graag van jullie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...