Spring naar bijdragen

APK interval "op de helling"


87wrangler
 Share

Wat denk jij van de voorgestelde regeling???  

1 stem

  1. 1. Wat denk jij van de voorgestelde regeling???

    • Zo het nu is, is het toch OK???
    • Prima: Diesel en LPG auto's zijn levensgevaarlijk!!
    • Onzin: Wat voor de één geldt, moet ook voor de ander gelden!
    • Het moet andersom wezen!!!
      0


Recommended Posts

Vandaag werd bekend gemaakt dat de APK frequetie gaan veranderen. Benzineauto's hoeven voortaan pas na 4 jaar voor het eerst naar de APK-slachtbank, en daarna elke 2 kaar.

Diesel en LPG komen er bekaaid vanaf: Voor hen verandert er niets! Dit is gedaan omdat LPG en diesel auto's gewoon vaker gecontroleerd zouden moeten worden ivm de veiligheid....

IK denk dat die regeling voor diesels en LPG auto's een zoethoudertje voor de automobielbranche is.... Technisch gesproken is het klinklare onzin natuurlijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prima: Diesel en LPG auto's zijn levensgevaarlijk!!

Wazige stelling natuurlijk.. :no:

Maar naar mijn bescheiden mening is dit wel een goeie opzet.

Auto's op LPG/Diesel komen meestal uit het bedrijfsleven en hebben er vaak al een heel leven opzitten, met veel km's.

Ik denk dat die slijtage aan de draaiende onderdelen best wat beter bekeken mag worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk is die hele apk een groot circus :whistle:

ga ik een auto invoeren bij de RDW is ie goed apk''tje en rijden maar.....

bij de volgende keuring ja hoor AFGEKEURDDDDDD..T.....

En waar op :no: gedraaide rem slang en ja dat mag dus niet....

Maar wel eerst een heel jaar mee gereden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar naar mijn bescheiden mening is dit wel een goeie opzet.

Auto's op LPG/Diesel komen meestal uit het bedrijfsleven en hebben er vaak al een heel leven opzitten, met veel km's.

Ik denk dat die slijtage aan de draaiende onderdelen best wat beter bekeken mag worden.

Jup, da's een punt...

Maar wat dacht je van deze:

Diesel en gasauto's rijden over het algemeen veel kilometers, en zijn dus ook meestal zakelijk bereden auto's. Auto's dus, waarbij het onderhoud meestal netjes op de voorgeschreven intervallen en door de dealer uitgevoerd wordt... En als een auto normaal wordt onderhouden, wordt 'ie dus al op alle APK punten nagezien!

Zelf zou ik meer heil in een heel ander systeem zien: Eerste keuring na 4 jaar, dan tot 10 jaar om het jaar. Ouder dan 10 jaar: Elk jaar even naar het APK station.

En dan natuurlijk ongeacht type motor....:no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van mij mag het jaarlijks blijven.

Ik vind het wel een fijn feit dat er jaarlijks iemand kritisch naar m'n auto kijkt. Moet het natuurlijk niet zo'n zeikerd zijn die over een loszittende sticker valt ofzo. Maar hoe vaker je je auto onderhoudt, eraan sleutelt etc. hoe groter de kans dat je je gaat "blind staren" en op een gegeven moment toch dingen over het hoofd gaat zien, of "went" aan bepaalde dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het niet eens met de nieuwe regel.

Er wordt geredeneerd dat diesel en lpg auto's meestal veel kilometers rijden en daarom vaker gekeurd moeten worden. Het criterium moet dus niet de brandstofsoort zijn maar het aantal gereden kilometers.

Bijvoorbeeld iedere 20.000 km of elke 2 jaar...

(die 2 jaar omdat er ook onderdelen zijn die slijten wanneer geen kilometers worden gereden zoals bijvoorbeeld rubbers en slangen)

Dat sommige Wranglers vaker onderhoud krijgen als gemiddeld is te wijten aan het feit dat er om de haveklap iets naar de knoppen gaat, dus alleen maar een reden om een extra periodieke keuring in te lassen...

Dus wel APK, maar niet gekoppeld aan brandstofsoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben het er ook niet mee eens! Zou gewoon elk jaar moeten zijn, voor iedereen. Ik zie elke dag de gevolgen van (bedrijfs)wagens waar uit verkeerde zuinigheid op het onderhoud beknibbeld word. En dat ligt echt niet aan de soort brandstof of het kilometrage, dat ligt aan de eigenaar.

En dat komt er met de APK niet door heen. APK is geen werkgelegenheid of geldklopperij..... voor mij betekend APK extra veiligheid op de weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mja,maar mooier zou het zijn met 1 verandering.

Net als in o.a. Belgie door een onafhankelijk keuringsstation.

Nu keurt Jan de handelaar z'n eigen loop/sloopbak goed en de onwetende koper zit er mee.

Als je een auto kunt kopen met jaar A.P.K. en versleten remmen,rubbers en/of schokbrekers klopt er toch iets niet met de keuring in Nederland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mja,maar mooier zou het zijn met 1 verandering.

Net als in o.a. Belgie door een onafhankelijk keuringsstation.

Nu keurt Jan de handelaar z'n eigen loop/sloopbak goed en de onwetende koper zit er mee.

Als je een auto kunt kopen met jaar A.P.K. en versleten remmen,rubbers en/of schokbrekers klopt er toch iets niet met de keuring in Nederland.

Op zich heb je gelijk, maar je kan je auto natuurlijk altijd door de ANWB (of andere instantie) laten keuren vòòr de koop.

Overigens is onafhankelijkheid is natuurlijk altijd relatief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En daarbij: De APK is géén aankoop keuring.

een voorbeeld:

- Schokbrekers moeten lekvrij zijn, werking wordt verder niet naar gekeken.

- Remmen moeten hun minimale vertraging halen én de auto moet links en rechts binnen bepaalde waarden gelijk remmen. Hoeveelheid voering wordt niet gemeten. ( in theorie kun je op de thuisreis van de APK dus met ijzer op ijzer komen te staan!)

- Banden moeten in de hoofdgroeven over 75% (of zoiets) van de loopvlak breedte minimaal 1,6 mm profieldiepte bezitten. Dat zijn dan banden waarbij je op z'n minst bedenkelijk gaat kijken, maar dus wel goed voor de APK!

Al met al is de APK dus geen garatie voor een echt goede en/of veilige auto!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even on topic:

Het lijkt me financieel niet slecht om 1x per twee jaar de APK-grappen mee te maken. Maar technisch is er niet zoveel mis met het idee van elk jaar.

Is toch een stok achter de deur om weer eens goed naar je wagen te kijken. Wel veiliger dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even on topic:

Het lijkt me financieel niet slecht om 1x per twee jaar de APK-grappen mee te maken. Maar technisch is er niet zoveel mis met het idee van elk jaar.

Is toch een stok achter de deur om weer eens goed naar je wagen te kijken. Wel veiliger dus.

Ja, daar zit, zeker bij oudere auto´s veel in!

Daarom zou ik het beter vinden om auto´s 4 jaar na aflevering voor het eerst te keuren, daarna elke 2 jaar, totdat hij 10 jaar is geweest. Dan voortaan elk jaar keuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook gas en diesels worden steeds beter , vind het grote bullshitt om te stellen dat gas en diesels minder onderhouden worden ,is eerder andersom zoals al meer vermeld hier , zwaar gelul dus :yes::D

Heb dus voor wat de een geld is voor de ander ook gestemd natuurlijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...