Spring naar bijdragen

27 MC


Kameel
 Share

Recommended Posts

Een CB-zender is een zend-ontvanger die werkt in de 27 Mhz-band, ook wel Citizen Band genoemd. Het toestel beschikt over meestal 40 kanalen in FM met een uitgangsvermogen van 4 Watt. Uiteraard zijn er ook toestellen waar tot 240 kanalen bruikbaar zijn en met uitgangsvermogens tot 25 Watt op verschillende modulatietypes (AM, FM, SSB, CW) maar deze toestellen zijn niet goedgekeurd door het BIPT en mogen dus ook niet gebruikt worden. Bij gebruik van een niet-gekeurd toestel kan de boete aardig oplopen, verlies je de vergunning en wordt het toestel in beslag genomen. De aanschaf van een BIPT-gekeurd toestel is dus zeker aan te raden. Koop best zo een toestel bij een erkende handelaar zodat je kan terugvallen op garanties want ook al lijkt het anders, de dingen zijn vrij delicaat. Zoals ik reeds schreef heb je voor deze dingen dus een vergunning nodig. Hier lees je meer over vergunningen en een aanvraagformulier kan je hier meteen downloaden. In CB-zendertjes is een enorm aanbod maar er zit ook vrij veel minder-kwalitatief materiaal tussen. Hier vind je een lijstje met verschillende merken en types met hun richtprijzen en waar we eveneens de min - en pluspunten bij vermeld hebben.

De CB-toestellen bestaan ook in de vorm van een portable maar de selectiviteit van de ontvanger is dan minder en ook het uitgangsvermogen haalt de 4 watt meestal niet. Eveneens moet je er rekening mee houden dat het echt batterijen 'vreet'. Ook de prijzen zijn vrijwel duurder dan van een gewoon toestel. Het voordeel daarentegen is dat ze over het algemeen wel een stuk compacter zijn.

De Antenne.

Bij het gebruik van een CB-toestel komt natuurlijk ook een antenne kijken en ook daar zit veel verschil in. De zender mag opperbest zijn, als de antenne niet goed is of slecht afgesteld, werkt je systeem slecht of helemaal niet. Ook de afstelling van zo een antenne moet zo nauwkeurig mogelijk gedaan worden want een slechte antenne zorgt er voor dat ook je zendertje op korte termijn naar de haaien gaat. Ook de keuze van de antenne is belangrijk. Je gaat tenslotte het terrein in waar zo een antenne aardig wat te lijden heeft van bomen en takken en van het schudden van de wagen. Hou dus bij je keuze daar ook rekening mee.

Hoe een antenne werkt en hoe ze moet worden afgesteld kan je hier lezen.

Wij sommen je een aantal antennes op die naar onze ervaring vrij goed zijn, met eveneens hun richtprijzen.

Afstelling van de SWR of Staande-golf verhouding.

De afstelling van zo een antenne is dus enorm belangrijk voor je zendinstallatie en dat wordt gedaan met een SWR-meter. Velen kennen het woord SWR wel maar niet de betekenis of hoe je zoiets moet afstellen. Ook hierover kan je op deze SWR-pagina meer lezen. In kort leggen we uit wat SWR is en hoe je hem op de meest gebruikelijke meters moet afstellen.

SWR; Wat is het en hoe meet je het.

We gaan hier niet te technische uitleg geven over SWR maar wel voldoende zodat je een inzicht krijgt over wat er met SWR bedoeld wordt en hoe je hem kan meter met een SWR-meter.

Zoals in het hoofdstuk antenne reeds beschreven werd heeft een antenne een bepaalde lengte nodig die in verhouding staat tot de frequentie waarop men gaat zenden, in dit geval 27 Mhz of 11 meterband.

SWR staat voor Standing Wave Ratio of in het Nederlands de staande golfverhouding. Indien een antenne te kort of te lang is, kan het geleverde vermogen uit de zender (4 watt) niet via de antenne afgestraald worden en gaat het overschot aan vermogen terug de zender in. Indien dat teruggekaatste vermogen te hoog wordt gaat de eindtrap van de zender stuk en dan komen de kosten. Om dat te vermijden moeten we dus zorgen dat onze antenne een zo goed als perfecte lengte heeft ten opzichte van de frequentie. Allereerst laten we je even op foto 1 zien hoe je SWR-meter wordt aangesloten tussen de zender en antenne.

Om te meten gaan we als volgt te werk.

Stem de zender af op kanaal 1.

Zet de meter in afstemstand door op FWD of forward op CAL(ibrate) te drukken.

Druk op de PTT-knop van je microfoon en draai met de knop tot de wijzer uitwijkt tot einde schaal.

Laat de microfoon terug los.

Zet nu de meter in de SWR-meetstand en druk opnieuw de PTT-knop in.

De wijzer gaat nu een bepaalde waarde aangeven, die liefst beneden de 3.0 op de schaal is !!!

Indien deze hoger is klopt er iets niet met de antenne (geen massa, kabel gebroken, verkeerde antenne)

Laat ons er van uitgaan dat de waarde beneden de 3.0 is…

Onthoud de waarde die hij aangaf.

Zet nu de zender op kanaal 40 en doe alle stappen opnieuw.

Indien nu de waarde op kanaal 1 hoger is dan de waarde op kanaal 40, dan is de antenne te lang.

geplakt van www.4x4drivers.be

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 62
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

astu.

BTW 87wrangler een antenne midden op de dak geeft mischien wel goede verbinding, maar is toch geen goed id. stel je voor dat je onder een paar takken door moet, en die antenne blijft haken? schuurt er zo uit. je kan ze best achterop zetten, en wel zo dat ze tot op minimaal de dakhoogte kan wegveren. je moet er ook voor zorgen dat je CB anttene het hoogste punt van je wagen is ( en zeker boven de FM antenne uitkomt)

en zoals gezegt is een goede aarding belangrijk. kan je atijd oplossen door ee draad naar je chasis te trekken.

veel suckses

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een antenne midden op de dak geeft mischien wel goede verbinding, maar is toch geen goed id. stel je voor dat je onder een paar takken door moet, en die antenne blijft haken?

Ik zou het zelf ook nooit doen (en aanbevelen) natuurlijk, was meer een conclusie van het verhaal er boven smile.gif

Ik bedoelde met het stukje over de hardtop meer, dat je onder een kunststof oppervlakte moet zorgen voor een afstralingsvlak.... ook al omdat je anders de SWR moeilijk goed kunt krijgen! huh.gif

Ik heb de antenne op mijn YJ (natuurlijk) bij het reservewiel gemonteerd, maar het blijft een feit dat het bereik recht naar voren het grootst is.... dry.gif

Overigens een mooi uitgebreid verhaal dat je schreef (ahum... kopieerde rolleyes.gif ), ook het afstellen van de SWR is duidelijk beschreven! Ik controleer / corrigeer overigens de SWR altijd even als ik de hardtop en softtop verwissel, want dat maakt bij mij nogal een verschil in antenne afstelling!!

PS: Bedankt voor je opmerking over de antenne op dak thumbsup.gif , ik heb er toch ff een "EDIT" op losgelaten..... Een gewaarschuwd mens....

oeps.. even de schrijffouten gecorrigeerd.... unsure.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Nog een aanpassinkje op het verhaal van Mugzy: In Nederland heb je al een kleine 20 jaar geen vergunning meer nodig voor 27 MC FM-bakkies tot maximaal 40 kanalen en 4 Watt. (vroeger 22 FM-kanalen/0,5 Watt)

De zend-apparatuur moet wel goedgekeurd zijn.

Een goede staande golf is niet alleen belangrijk voor je bereik (afgestraald vermogen) maar ook voor de levensduur van je eindtransistoren. Probeer daarom vooral je bakkie niet uit zonder antenne.

Al staat je antenne niet helemaal ideaal, meestal is er tijdens evenementen wel een andere jeep binnen het bereik van je cb. Dan is het alleen nog belangrijk dat je op hetzelfde kanaal zit of dat de ontvanger over een scanfunctie beschikt. (ik heb nog een handmatige kanalenkiezer, maar mijn Hicom is dan ook al 24 jaar oud)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Brekkie brekkie kapot sad.gifsad.gifsad.gif

Bakkie nie testen zonder antenne anders is het echt brekkie brekkie. huh.gifhuh.gif

Moet eerst een Bakkie hebben anders helemaal geen brekkie brekkie maar bekkie bekkie

HAAAAAAAAAAAAAAAALLLLLLLLLLLLLLLLLLLLOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

schreeuw laugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...
Omdat de berichten in dit topic nog gedateerd zijn de volgende vraag.

Ben voornemens een 27 MC bakkie aan te schaffen. Wat is op dit moment de beste prijs/kwaliteit keuze voor de 4x4 doelgroep (de onze dus). Waar moet ik allemaal op letten?

voor een kleine 100 euro heb je een prima bak geschikt voor onze doeleinden.

http://www.combai.nl/Midland-Alan.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb vorige week danita 640 gekocht op aanraden van verkoper (was natuurlijk weer duurder!), zou iets schokbestendiger zijn dan midland 100 en eventueel de moeite waard om te repareren. Daan heeft midland 100 en is er volgens mij erg tevreden over. Koop wel goeie en degelijke antenne want die schijnen snel te breken heb ik van horen zeggen.

http://www.erconline.nl/danita-640-p-104.html

ik heb 30 euro meer betaald#@^5%$&*!!

http://cgi.benl.ebay.be/ANTENNE-MOBILE-27-MHZ-SIRIO-TURBO-LINE-1000-PL_W0QQcmdZViewItemQQitemZ300232301835#ebayphotohosting.

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat de berichten in dit topic nog gedateerd zijn de volgende vraag.

Ben voornemens een 27 MC bakkie aan te schaffen. Wat is op dit moment de beste prijs/kwaliteit keuze voor de 4x4 doelgroep (de onze dus). Waar moet ik allemaal op letten?

Na ietwat onderzoek denk ik dat ik overstap tot de aanschaf van een:

Midland Alan 48 Excel Multi met Midland Alan78/48 voedingssnoer.

Daarbij wil ik een WILSON 5000 MAGNEETVOET ANTENNE.

Verder ben ik van voornemen om er een Zetagie MT47 uitgangversterker bij te zetten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor 20-25 euries koop je een 4 watt 40 kanalenbak op marktplaats premier ,midland alles staat er te koop

Ik kocht mijn Cobra 75 compleet in doos ook zgan voor prikkie daar

http://www.bscommunicatie.nl/N_frame.html?http://www.bscommunicatie.nl/N_grp_21-1.html firestik lekker kort op wrangler net boven achterlicht gemonteerd blijft hij onder je sportbar

bewerkt door dezperado
Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor 20-25 euries koop je een 4 watt 40 kanalenbak op marktplaats premier ,midland alles staat er te koop

Ik kocht mijn Cobra 75 compleet in doos ook zgan voor prikkie daar

http://www.bscommunicatie.nl/N_frame.html?http://www.bscommunicatie.nl/N_grp_21-1.html firestik lekker kort op wrangler net boven achterlicht gemonteerd blijft hij onder je sportbar

wij verkopen ze ook : www.boris.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...