Spring naar bijdragen

How To Plastidip Velgen


dutcharmor
 Share

Recommended Posts

Hallo Jeepers,

 

Ik heb gisteren mijn velgen geplastidipped en dacht misschien wil is het handig dat ik ff een how to maak voor het geval er iemand is die het ook wil proberen.

 

voor de standard KJ velgen was ik 2 busjes plastidip nodig.

 

op de eerste foto zie je welke ik gebruikt heb.

plastidip-600x359_zpsd69174fe.jpg

 

 

om je velgen te plastidippen hoef je je wielen niet van de auto te halen. wat je wel moet doen is het een en ander afplakken.

op de hier kun je zien hoe ik dat gedaan heb.

WP_20141028_13_42_19_Raw_zpsa3850c13.jpg

 

beetje afplak plakband om de wielbouten en keukenpapier achter de velgen om de remmerij te beschermen.

ik had gehoord dat je de banden niet af hoeft te plakken omdat het er heel makkelijk weer af te halen is, maar bij nader inzien is het toch verstandiger wel te doen.

ik ben toch wel een dik uur bezig geweest het van de banden af te peuteren.

 

als je eenmaal alles afgeplakt hebt kun je beginnen met spuiten. breng vanaf een 10/15 cm afstand de plastidip aan. het moet niet in 1 x dekken want dan spuit je er teveel op en krijg je lopers.

spuit ook niet te lang op 1 plek maar nevel het uit over de hele velg.

hier kun je zien hoe de velg eruit zag na de eerste spuitbeurt.

WP_20141028_14_18_46_Raw_zps9d8350f4.jpg

 

na 4 a 5 spuitbeurten is je velg klaar.

WP_20141028_15_07_10_Raw_zpsa258be13.jpg

 

zorg dat je na elke spuitbeurt de dip ongeveer 15 minuten laat drogen. als je alles erop heb laat je het nog een uurtje of 4 drogen. Daarna kun je het keukenpapier en de plakband eraf halen en genieten maar:)

 

hieronder de before and after pics

before

WP_20141028_13_42_09_Raw_zpsc50f2d2e.jpg

 

after

WP_20141028_001_zps6c2a5828.jpg

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind je het niet jammer dat je de wielbouten ook mee spuit zo ?

 

Ben op dit moment ook bezig mijn 33" te plastidippen , de kern laat ik chroom.

 

Ik heb wel de velgen gedemonteerd , banden afgeplakt, ventiel afgeplakt.

Wel het plakband verwijderen als de verf nog nat is

 

Zal eerdaags een paar foto's plaatsen als het klaar is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Reneetje, de wielbouten zijn inderdaad zoals Rene83 al zegt wel afgeplakt. ik had dit alleen nog niet gedaan toen ik de eerste foto maakte excuses daarvoor :)

de plakband heb ik bewust pas verwijderd toen het droog was omdat je anders het gespoten gedeelte kan beschadigen als je het aanraakt. ( vooral als je het papier tussen de velgen weg haalt )

 

ik ben van plan de bumpers en stoot strips op de deuren ook te doen. als het zo ver is zal ik dat uiteraard ook even laten zien. 

ook wil ik nog de ramen achter laten tinten. iemand hier een leuk adresje voor? de meeste bedrijven vragen 300-350 euro. dat vind ik wel erg veel voor een plastic laagje op je ruiten:)

bewerkt door dutcharmor
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Reneetje, de wielbouten zijn inderdaad zoals Rene83 al zegt wel afgeplakt. ik had dit alleen nog niet gedaan toen ik de eerste foto maakte excuses daarvoor :)

de plakband heb ik bewust pas verwijderd toen het droog was omdat je anders het gespoten gedeelte kan beschadigen als je het aanraakt. ( vooral als je het papier tussen de velgen weg haalt )

 

ik ben van plan de bumpers en stoot strips op de deuren ook te doen. als het zo ver is zal ik dat uiteraard ook even laten zien. 

ook wil ik nog de ramen achter laten tinten. iemand hier een leuk adresje voor? de meeste bedrijven vragen 300-350 euro. dat vind ik wel erg veel voor een plastic laagje op je ruiten:)

Is ook heel goed zelf te doen.

 

Even bij de Halfords een rolletje folie halen in de gewenste donkerte. Een beetje zeepsop en water. En een uurtje of wat verder ben je klaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het zelf gedaan bij de ZJ, alleen de achterdeuren. Ramen rondom de achterbak was al gedaan.

Is niet mooi geworden. Raam gaat niet alleen naar beneden, maar kantelt daarbij ook ietsjes wat het lastig maakt om hem mooi geheel te tinten. Kortom, is niet zo makkelijk als dat het lijkt. Staat op mijn to-do lijstje, prijzen in Den Haag zijn rond de 80-120 euro (alleen de 4 raampjes in de achterdeuren).

Waarschijnlijk is het wel netjes te krijgen en veel makkelijker om te doen als je de ramen er geheel uit haalt, maar daar heb ik niet zo'n zin in.

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je tint folie netjes wil doen hoeft het raam er niet uit, wel de binnenbekleding eraf en de raamlikker zodat je het folie over het hele raam krijgt. Als je netjes boven de raamlikker afsnijd gaat deze uiteindelijk dat randje van het folie opstropen bij open en dicht doen van het raam. Net zoals je altijd het eerste stukje van plakband moet lospulken :-)

 

Als het een raam is dat niet open kan zou een spuitbus smoke waar ze ook achterlichten mee doen ook kunnen werken

bewerkt door PepijnS
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet dat het er teug af te halen is, maar misschien doe je dat met de hogedrukspuit ongewild ook?

Lukt je niet.

 

Foto800-P88SHORL.jpg

 

 

Foto800-HATWFVUN.jpg

 

Foto800-MQQMTR8H.jpg

 

Wel iets beter afplakken dan dat ik gedaan had. Mocht je toch op plastidip op de body hebben, is het er met (spuitbare) wax makkelijk af te halen. Nu we het toch over waxen hebben; gedipt spul waxen is geen goed idee :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...
  • 3 months later...

zo ff een update. helaas zijn er op de velgen een paar plekjes die los gelaten zijn. ik vermoed dat dit gebeurd is nadat ik nieuwe remschijven heb laten monteren. en dat de monteur niet heel zuinig met de velgen is omgegaan.

 

maar gelukkig kunnen we dat gewoon weer over dippen:) de kleur is nog steeds mooi zwart.

 

vorige maand nieuwe waterpomp en visco koppeling erop gezet. en donderdag nieuwe banden.

 

wil hem nog steeds graag liften maar zit nog even te dubben over de prijs. is niet het goedkoopste en aangezien mijn vrouwtje het nut er niet van inziet word het goed lobbyen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...