Raven Geplaatst January 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2010 Voor de liefhebbers, ziehier het effect van waterslag. Drie gaten in de carterpan ter hoogte van de voorste cylinder: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2010 Triest gezicht Snel die andere motor erin zetten maar! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst January 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2010 idd Het verbaast me nog steeds dat mijn motor nog loopt. Maar waneer is de operatie? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Raven Geplaatst January 15, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2010 iddHet verbaast me nog steeds dat mijn motor nog loopt. Maar waneer is de operatie? Volgende week! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GGuido Geplaatst January 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2010 dat ziet er niet best uit:no:. Maar vertel: wat is er gebeurd dan? wat is 'waterslag'? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst January 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2010 Voor de liefhebbers, ziehier het effect van waterslag.Drie gaten in de carterpan ter hoogte van de voorste cylinder: Heb jij de lucht inlaat nog op de orginele plaats zitten? Of heb je zo diep gestaan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Raven Geplaatst January 15, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2010 Heb jij de lucht inlaat nog op de orginele plaats zitten? Of heb je zo diep gestaan? De luchtinlaat zit nog op de originele plek en het water was hooguit 30cm diep. Ik kon er met standaard kaplaarzen probleemloos doorheen lopen en het water kwam niet binnen bij de gaten van de stoppen. Ik heb ook wel eens dieper gezeten. O.a. de oudjaarsdag van 2008, toen we door ijs reden en in Inor, toen het water over de drempel kwam. Hier ging het schijnbaar mis omdat ik wat heen en weer reed, om de velgen te spoelen. Waarschijnlijk net genoeg water opgegooid om aangezogen te worden. @GGuido: - Er wordt water aangezogen door de luchtinlaat en dat komt in de cylinder terecht. - De zuiger gaat omhoog om de 'lucht' te comprimeren. - Water is niet te comprimeren, dus de zuiger kan niet verder. - De motor blijft doordraaien en de krukas dus ook. - 5 cylinders doen hun werk en eentje blokkeert, waardoor de krukas gesloopt wordt. Op wikipedia staan een verhaal en een animatie over de werking van de krukas: Normaal haal je bij waterslag de bougies eruit en je start de motor om het water eruit te blazen, waarna alles met een beetje mazzel weer werkt.Bij mij was het daarvoor dus te laat Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst January 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2010 Normaal haal je bij waterslag de bougies eruit en je start de motor om het water eruit te blazen, waarna alles met een beetje mazzel weer werkt.Bij mij was het daarvoor dus te laat ik had dus mazzel in Havelte. donderde in een tankspoor en stond met de koplampen zowat onder water. gelukkig liep de motor erg langzaam. al het water eruit gekregen. thuis de olie ververst en de enige schade was de stappenmotor zelfde avond direct een snorkel besteld Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst January 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2010 - 5 cylinders doen hun werk en eentje blokkeert, waardoor de krukas gesloopt wordt. Aan de gaten in het carter zou je zeggen dat de drijfstang gebroken is of uit je zuiger is gebroken en vervolgens nog 4 omwentelingen door het carter aan het prikken is geweest. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst January 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2010 Heb jij de lucht inlaat nog op de orginele plaats zitten? Of heb je zo diep gestaan? Wij hebben gisteravond in de wagen het er nog over gehad.Het is mogelijk dat gezien de kou die dag dat de klep in het luchtfilter die er voor zorgt dat wanneer het koud is buiten de lucht bij het uitlaatspruitstuk vandaan wordt gezogen open heeft gestaan.Deze aanzuigbuis zit nl lager dan de normale inlaat. Maar dit blijft gissen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2010 Jee Maarten.. ongelooflijk wat een gaten.. succes met de andere motor.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aw12345 Geplaatst January 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2010 Zolang de koel vloeistof nog in de radiatuer zit ben je knap mazzel. Zou wel alle andere drijfstangen laten kontroleren door een revisie bedrijf als je deze motor ga reviseren Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
janjeep Geplaatst January 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2010 De luchtinlaat zit nog op de originele plek en het water was hooguit 30cm diep. Ik kon er met standaard kaplaarzen probleemloos doorheen lopen en het water kwam niet binnen bij de gaten van de stoppen. ( Inderdaad Maarten zo diep zaten wij niet en hard reden we ook niet..! Véél succes met inbouwen van je andere motor.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roland Geplaatst January 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2010 Zijn idd flinke gaten:blink:, Daar gaat ducktape niet meer helpen:whistle:. Veel pleizier en suc6 met de ombouw. :bye1:Roland. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst January 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2010 Da's wel heel erg shit! Vooral als je het niet verwacht, gelet op de relatief lage waterstand:( Ik sluit me aan bij Ed's redenering dat je luchtfilter wsl op de winterstand stond. Succes met je harttransplantatie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2010 dat ziet er niet best uit:no:.Maar vertel: wat is er gebeurd dan? wat is 'waterslag'?<_< Als een motor water in plaats van lucht aanzuigt, krijg je een waterslag. Dus wanneer de luchtinlaat tijdens een doorwading oid even onder water raakt, heb je dat maarzo! Tijdens de compressieslag wordt normaal gesproken het lucht/brandstofmengsel in een cilinder samengeperst. Water laat zich echter niet samenpersen met als gevolg dat die zuiger ineens niet meer omhoog kan... De massa welke erachter zit (zeker bij hogere toerentallen) is natuurlijk enorm, dus móét er iets stukgaan. Meestal buigt en breekt de drijfstang, en die kan dan vervolgens door het carter slaan. Over het algemeen is een motorrevisie noodzakelijk, want meestal krijgen er meer cilinders een klap en komt de krukas er ook niet ongeschonden uit. Wanneer het bij een stationair draaiende motor gebeurt, wil het nog wel eens meevallen en is de motor na enig aftappen en doortornen zonder bougies weer aan het lopen te krijgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2010 Wij hebben gisteravond in de wagen het er nog over gehad.Het is mogelijk dat gezien de kou die dag dat de klep in het luchtfilter die er voor zorgt dat wanneer het koud is buiten de lucht bij het uitlaatspruitstuk vandaan wordt gezogen open heeft gestaan.Deze aanzuigbuis zit nl lager dan de normale inlaat.Maar dit blijft gissen. Bij 'n 4.0iHO??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aad V. Geplaatst January 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2010 Wij hebben gisteravond in de wagen het er nog over gehad.Het is mogelijk dat gezien de kou die dag dat de klep in het luchtfilter die er voor zorgt dat wanneer het koud is buiten de lucht bij het uitlaatspruitstuk vandaan wordt gezogen open heeft gestaan.Deze aanzuigbuis zit nl lager dan de normale inlaat.Maar dit blijft gissen. Inderdaad, heb het zelfde al eens meer meegemaakt bij een kennis. Stond ook op de winterstand en de hele filterbak vol gezogen met water. motor deed het nog wel ,maar had wel een flinke tik gehad en ging later erg veel olie gebruiken. Heb bij mezelf dat hele spul eraf gesloopt en er een plaatje op gekit en er een stuk pvc-buis aan de voorkant opgemaakt die helemaal naar achteren loopt en zowat onder het voorraam eindigd. Kost niet veel en werkt goed!!!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2010 Inderdaad, heb het zelfde al eens meer meegemaakt bij een kennis. Stond ook op de winterstand en de hele filterbak vol gezogen met water. motor deed het nog wel ,maar had wel een flinke tik gehad en ging later erg veel olie gebruiken. Heb bij mezelf dat hele spul eraf gesloopt en er een plaatje op gekit en er een stuk pvc-buis aan de voorkant opgemaakt die helemaal naar achteren loopt en zowat onder het voorraam eindigd.Kost niet veel en werkt goed!!!!! Ik heb ook zo'n "mini-snorkel" maar ben niet zeker of mijn auto niet op winterstand kan staan. Waar zit die klep dan? kan hem niet vinden? PS:YJ 2,5 L Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2010 Die klep is er niet, net als bij de 4.0iHO... Bij de carburateurmotoren issie er wél Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 17, 2010 Die klep is er niet, net als bij de 4.0iHO...Bij de carburateurmotoren issie er wél Euhm...Raven heeft een 4.0i dus voorgaande verhaal klopt niet? Wel blij dat ik hem niet heb. Waarom had jij de luchtinvoer voor bij het raam zitten (pijp over de motor naar het brandschot)? Ik heb alleen de luchtinlaat boven naar de motorkap gebracht,dus niet die meter doorgetrokken naar het brandschot. Zijn er nog voordelen om hem toch door te trekken?? OT: blijft vreemd dat Raven waterslag heeft gekregen. Wellicht toch hekgolf...ook omdat er "maar" één cylinder blijkbaar waterslag heeft (bij 1500 rpm is dat dus maar een heeeeeeel klein golfje?). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steen Geplaatst January 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 17, 2010 Euhm...Raven heeft een 4.0i dus voorgaande verhaal klopt niet?Wel blij dat ik hem niet heb. Waarom had jij de luchtinvoer voor bij het raam zitten (pijp over de motor naar het brandschot)? Ik heb alleen de luchtinlaat boven naar de motorkap gebracht,dus niet die meter doorgetrokken naar het brandschot. Zijn er nog voordelen om hem toch door te trekken?? OT: blijft vreemd dat Raven waterslag heeft gekregen. Wellicht toch hekgolf...ook omdat er "maar" één cylinder blijkbaar waterslag heeft (bij 1500 rpm is dat dus maar een heeeeeeel klein golfje?). ik heb de inlaat ook voor het raam zitten ,want dan pak dan pakt ie de koelere lucht van buiten(de moterruimte)en ik ga toch niet zo diep als een normale snorkel die tot het dak reikt.ook kan je de inlaat zien en dus in de gaten houden, als je neus in het water staat .ook is de aanzuiglengte niet te lang(probeer zelf maar eens door 3meter tuinslang te ademen dat is een beetje het zelfde effect) de steen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Raven Geplaatst January 18, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2010 OT: blijft vreemd dat Raven waterslag heeft gekregen.Wellicht toch hekgolf...ook omdat er "maar" één cylinder blijkbaar waterslag heeft (bij 1500 rpm is dat dus maar een heeeeeeel klein golfje?). Of de wielen hebben toch wat water omhooggegooid, tussen het chassis en de rubber/plastic flap door! Of door het heen en weer rijden zijn de golven tussen de twee voorwielen versterkt en hoger gekomen, hoewel dit wel heel stom toeval zou zijn! Tsja het blijft gissen... In ieder geval was het leerzaam en weet ik nu precies wat waterslag is. Alleen wel een prijzige les Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst January 18, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2010 Die klep is er niet, net als bij de 4.0iHO...Bij de carburateurmotoren issie er wél Ech wel!! Zal eens kijken of ik er een fotootje van kan maken bij mij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marcel79 Geplaatst January 18, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2010 ik heb de inlaat ook voor het raam zitten ,want dan pak dan pakt ie de koelere lucht van buiten(de moterruimte)en ik ga toch niet zo diep als een normale snorkel die tot het dak reikt.ook kan je de inlaat zien en dus in de gaten houden, als je neus in het water staat .ook is de aanzuiglengte niet te lang(probeer zelf maar eens door 3meter tuinslang te ademen dat is een beetje het zelfde effect) de steen Als de diameter goed is maakt de lengte niet veel uit als ik moet ademen door een rietje van 3 meter of een brandslang......Dat maakt het verschil naar mijn idee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.