martijn12 Geplaatst February 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 Hallo allemaal Ik ben sinds 2 weken de trotse eigenaar van een YJ uit 93 en heb er al vol van kunnen genieten Nou heb ik alleen een paar kleine probleempjes, de meeste heb ik d.m.v dit forum al op kunnen lossen maar een paar nog niet. 1. De achterruitverwarming doet het niet. Ik heb al het een en ander doorgemeten maar het lijkt dat er geen voeding op de pulsschakelaar staat. Nou heb ik ook op dit forum gelezen (Hier om precies te zijn) dat er ergens een Heated Backlite Smart Relay moet zitten, maar deze is bij mij nergens te vinden. Zou dit het probleem kunnen zijn? 2. Hij geeft de volgende foutcodes aan: 33 en 34 wat kan dit zijn ? 3. Het 4wd lampje brand niet, waar moet ik ergens zoeken ? groeten Martijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst February 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 1.?? 2. Dit zijn de codes: CodeProbable Cause 11 Ignition 13 Manifold Absolute Pressure (MAP) Sensor Vacuum 14 Manifold Absolute Pressure (MAP) Sensor Electrical 15 Distance sensor or circuit 17 Engine running too cool 21 Oxygen sensor or circuit 22 Coolant temperature sensor or circuit 23 MAT sensor or circuit 24 Throttle Position Sensor (TPS) sensor or circuit 25 Automatic Idle Speed (AIS) circuit 27 Fuel injector control 31 EVAP solenoid or circuit 33 Air conditioning clutch relay 41 Alternator field 42 Automatic shutdown relay 44 Battery temperature sensor 46 Battery over voltage 47 Battery under voltage 51 Oxygen sensor - lean condition 52 Oxygen sensor - rich condition 53 Internal engine controller fault 54 Distributor sync pickup 55 End of Code output 62 Emissions Maintenance Reminder (EMR) mileage accumulator 63 Controller failure EEPROM write denied 3. 4WD doet het wel? 4WD lampje kapot? Vacuumschakelaar op de tussenbak? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Moto Geplaatst February 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 (bewerkt) Heated Backlite Smart Relay zit als die aanwezig is aan de bestuurderskant achter de hand(voet)rem tegen de zijkant. Haal even de bekleding los als die er zit en als het goed is zit er een rood blokje. Dat is hem. Bij mij was die uitgefikt door waterlekkage. Oja: De pulsschakelaar schakelt massa, dus daar zal je niets meten. ;-> Kees February 16, 2009 bewerkt door Moto Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst February 16, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 Bedankt voor de snelle reacties ik zal het morge even nakijken de 4wd doet het iig wel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2009 Een 93er heeft electrische terugmelding van de 4x4 stand. Hiertoe zit er een schakelaar op de vooras gemonteerd. ( Voorhen werd er een vacuum schakelaar bij de accu gebruikt) De as wordt nog wél met vacuum gestuurd, maar de schakelaar van het lampje zit dus op de as. Code 33 is normaal, mits de auto geen airco heeft. Code 34 is een code voor de Cruise controll. Raar dat die in jouw YJ naar voren komt. Heb je code 55 ook uit kunnen lezen? ( End of codes) Wat de achterruitverwarming betreft sluit ik me bij bovenstaande aan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst February 17, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2009 (bewerkt) Ik heb de bekleding losgehaald en daar zat inderdaad de relais achter. Achter de bekleding was alles behoorlijk vochtig en de relais is inderdaad kapot. Moto waar heb jij dit relais ergens gekocht ? Ook zat er bij de relais nog een kastje met alarm erop en dit stond ook helemaal vol met water, zit er standaart een alarm op de auto? Ik heb het kastje eruit gehaald en alles lijkt nog te werken Voor de 4wd heb ik eerst maar is gecontroleerd of alle lampjes nog wel werkte. Toen ik bij de lampjes kwam zag ik dat er 2 weg waren namelijk abs en het rode pijltje in het midden onder, en dat er eentje kapot was namelijk het groene lampje tussen het lampje van de rem en het rechterknipperlicht. Het groene lampje en het rode pijltje heb ik nieuwe lampjes ingezet. Nou blijkt het groene lampje aan te gaan met het licht, klopt dit? En het rode pijltje gaat even aan als je het contact aanzet, is dit het 4wd lampje? airco zit er niet in dus vandaar code 33 34 weet ik dus ook niet waar het mee te maken heeft ik heb code 55 ook uit kunnen lezen. Maar als ik het goed begrijp blijft het check engine lampje dus branden zolang er geen airco op zit ? Groeten Martijn February 17, 2009 bewerkt door martijn12 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Moto Geplaatst February 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2009 Ik heb dat relais bij Hans Bastings van http://www.jeep-parts.nl/ vandaan. Is een sloop met heel veel Jeep onderdelen. Stuur hem via de website een mailtje. Dealer durfde 57,- euro ex BTW te vragen voor dit relais. Bij Hans was ik vele malen minder kwijt. Standaard geen alarm op de jeep. Er zit wel in de buurt een blokje met een zoemertje erin voor als je je verlichting aan laat staan. Miisschien bedoel je die. Kees Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst February 17, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2009 Ik heb dat relais bij Hans Bastings van http://www.jeep-parts.nl/ vandaan.Is een sloop met heel veel Jeep onderdelen. Stuur hem via de website een mailtje. Dealer durfde 57,- euro ex BTW te vragen voor dit relais. Bij Hans was ik vele malen minder kwijt. Standaard geen alarm op de jeep. Er zit wel in de buurt een blokje met een zoemertje erin voor als je je verlichting aan laat staan. Miisschien bedoel je die. Kees Bedankt voor de tip ik zal zeker een mailtje sturen het kastje is echt van een alarm want dat staat erop maar het werkte toch al niet meer. Die zoemer had ik ook al gevonden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2009 Nee, je check engine blijft niet branden als je geen airco hebt... Er zijn codes die opgeslagen worden, zondr dat de PCM er verder wat mee doet. 33 is er zoeen, en 12. Er is inderdaad een lampje voorzien dat aangaat wanneer je je licht opzet. Die heb je blijkbaar ontdekt. Het rode pijltje zal de upshift indicator zijn ( Bij mij issie overigens geel). Waarschijnlijk brand het lampje regelmatig als je rijdt, ten teken dat je op kunt schakelen. Dat is overigens al bij lage toerentallen het geval, dus als je doortrapt merk je het amper. Het 4x4 lampje zit in de metergroep, achter het meest linker glaasje. Je ziet 'm pas als 'ie oplicht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst February 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2009 Alle problemen zijn opgelost het 4wd lampje was nog goed en de schakelaar ook. dus toen heb ik de schakelaar aangesloten in de mototerkap (daar zit zoon zelfde stekkertje) en toen werkte het wel. Nou bleek dat het kabeltje onder uit het stekkertje was geschoten omdat de kabel waarschijnlijk te strak stond. Relais heb ik nieuwe besteld bij http://www.jeep-parts.nl/ bedankt kees scheelt me een hoop geld Ik snap alleen nog niet waar die code 34 vandaan komt maar dit lijkt me niet zo belangrijk bedankt allemaal voor de hulp !! Martijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2009 Weet je zeker dat het code 34 is? Vertellen gebeurt zeer gemakkelijk en is mij ook al gebeurd... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst February 25, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2009 (bewerkt) Vandaag maar weer is opnieuw geteld en ik heb inderdaad verkeerd geteld. Hij geeft de codes 12 33 21 en 55 aan ipv 33 34 55. kan dit of moeten de getallen in chronologische volgorde voorkomen ? 12 33 en 55 zijn duidelijk. 21 is de oxygen sensor als ik het goed heb. Waar zit deze en is deze te testen ? Groeten Martijn February 26, 2009 bewerkt door martijn12 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst February 27, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 27, 2009 (bewerkt) Niemand ?? Ik heb al gezocht hier op het forum en volgens mij is de lambdasonde dan slecht. Moet ik dan een nieuwe kopen of kan er nog iets anders aan de hand zijn als hij code 21 geeft ? Wil wel zeker weten dat ie kapot is want bij asp-eberle.com kost zoon sensor € 92 Groeten Martijn February 27, 2009 bewerkt door martijn12 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 27, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 27, 2009 Bedrading en stekkers controleren op breuk, beschadiging en slecht contact, PCM resetten en dan nog eens uitlezen. Zit je storing er nog in dan gewoon vervangen. Advies: koop de sensor bij de dealer, altijd de goeie en Mopar kwaliteit, voor de prijs hoef je het niet te laten. Als je op gas rijd, eerst op benzine controleren. Gas instalatie wil deze storing ook nog wel eens geven ondanks dat er niets aan de hand is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marcel79 Geplaatst February 27, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 27, 2009 Stomme vraag waarschijnlijk maar kan je bij een yj 93 ook codes lezen? En zo ja hoe. Hij loopt goed hoor ben alleen nieuwsgierig hoe en wat. Alvast dank....... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yvan Geplaatst February 27, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 27, 2009 Jawel; Met de contactsleutel van UIT ( eerste stand na stuurvergrendeling ) naar AAN ( als je dashboard-lampjes gaan branden ; niet starten ) AAN-UIT-AAN-UIT-AAN ( binnen 5 seconden ) dan een paar seconden wachten. Daarna zou je check engine lampje moeten gaan knipperen. Elke reeks knippers is een getal. Elke twee getallen zijn een code. Het begint vaak met 12 ( accu losgeweest ) en eindigt met 55 ( end of codes ) Met dank aan de zoekfunctie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst February 27, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 27, 2009 Oke bedankt ab ik ga het proberen Ik rijd trouwens gewoon op benzine Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst February 28, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2009 Vandaag alle kabels nagekeken en is volgens mij niks mis mee. Toen de pcm maar even gereset en de codes gecontroleerd en het waren alleen de gebruikelijke codes. Toen een stukje gereden en weer gecontroleerd en kreeg weer code 21. Dus ik ga ervanuit dat de oxygen sensor gewoon kapot is (terwijl die er nog goed uitzag). Groeten Martijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 1, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2009 Vervangen lijkt me dus wijs.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Laurent Geplaatst March 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2009 als die stuk is heb je toch ook een ongewoon hoog verbruik? ik heb ook 21 en verbruik nu tegen de 22l/100km. dit weekend vervang ik de mijne, in amerika besteld trouwens Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst March 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2009 Ik heb de mijne pas een aantal weken dus weet nog niet echt wat het verbruik is. Ik heb nog maar 2 tanken leeggereden 60 liter op 250 km en 60 liter op 200 km dus lijkt wel redelijk veel jah. Ik heb nog geen sensor besteld omdat ik nog aan het uitzoeken ben wat goedkoper is. Als je hem bij een jeep dealer koopt ben je toch al gouw € 30 duurder uit als bij bijv. B&S Parts of Asp-eberle. Waar heb jij de jouwe besteld ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Border Patrol Geplaatst March 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2009 als die stuk is heb je toch ook een ongewoon hoog verbruik? ik heb ook 21 en verbruik nu tegen de 22l/100km. dit weekend vervang ik de mijne, in amerika besteld trouwens en je hebt een 4 liter neem ik aan? of 4.2? ben benieuwd naar je verbruik als hij vervangen is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst March 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2009 en je hebt een 4 liter neem ik aan? of 4.2? ben benieuwd naar je verbruik als hij vervangen is. en ik ben nog meer benieuwd wat ie strax verbruikt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2009 en je hebt een 4 liter neem ik aan? of 4.2? ben benieuwd naar je verbruik als hij vervangen is. Bij een 4.2 kun je geen foutcodes uitlezen. Daarbij komt 'ie uit '93, toen bestond de 4.2 al 2 jaar niet meer.... Hoogstens zou het dan een 2.5 kunnen zijn, wat voor de storingscodes niet uitmaakt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2009 Ik heb de mijne pas een aantal weken dus weet nog niet echt wat het verbruik is. Ik heb nog maar 2 tanken leeggereden 60 liter op 250 km en 60 liter op 200 km dus lijkt wel redelijk veel jah. Ik heb nog geen sensor besteld omdat ik nog aan het uitzoeken ben wat goedkoper is. Als je hem bij een jeep dealer koopt ben je toch al gouw € 30 duurder uit als bij bijv. B&S Parts of Asp-eberle. Waar heb jij de jouwe besteld ? Lambda sensor voor '97 4.0 XJ bij dealer (dus Mopar) 110 euro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.