Spring naar bijdragen

Ogdak's Xj


Ogdak
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Zo na gister hortend en stotend thuis zijn gekomen, nu de OBD uitgelezen.

Komt i.i.g. een code p0122 uit "Throttle/Pedal Position Sensor A Circuit Low Input".

Nu nog het oorzaak gevolg verhaal uitzoeken, e.e.a. is begonnen met een slippende "over drive". Had in eerste instantie van de automaat olie en filter vervangen wat tijdelijk een verbetering gaf. Nu begint bij belasting de automaat echter te bokken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Krijg maar 2 "live" tps waardes (uitgelezen met de scantool), bij stationair iets van 42%.

Als ik hem dan langzaam naar volgas draai springt de waarde in 1 keer naar meer dan 90%. Lijkt mij dat deze waarde geleidelijk moet oplopen naar mate het gaspendaal verder wordt ingedrukt. Iemand een idee. Maar eens even iemand opzoeken met een 97+ xj, om waarden te vergelijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels de weerstand van de tps sensor gemeten, begint bij ongeveer 4.47K en springt vervolgens bij ongeveer 80% open naar 3.17K.

Ook de ingangs spanning op de tps sensor gemeten, 5.3 V.

Volgens de fsm moet die tussen 4.5V en 5.5V liggen.

Duc is inmiddels met zijn dochter en 98'er XJ hier geweest.

Heb met de scantool bij hem de Live Data uitgelezen liet bij hem een heel mooi oplopend percentage zien.

@Duc Thanks voor de proef opstelling.

Heb inmiddels contact gehad met Ab, die gooit vandaag nog zijn goede "achter de hand" tps sensor op de post, kan ik daarmee morgen verder zoeken alvorens een dure, toch gauw rond de €100 nieuwe tps sensor aan te schaffen.

@Ab Thanks

Vervolg op z'n vroegst morgen avond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb inmiddels contact gehad met Ab, die gooit vandaag nog zijn goede "achter de hand" tps sensor op de post, kan ik daarmee morgen verder zoeken alvorens een dure, toch gauw rond de €100 nieuwe tps sensor aan te schaffen.

In de USA incl. verzendkosten $ 81,75. Als je dan ook nog andere onderdelen nodig hebt kan het zelfs nog efficienter:

Hier dus.

Blijft natuurlijk een bedrag dat je niet zomaar uitgeeft, maar het scheelt wellicht toch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb er pas eentje bij B&S gehaald, was (zonder korting) 98eu. Als je m'n dan haalt tijdens de 20% baliekorting tijden, valt het best nog wel mee.......

Daar zeg je wat, heb dat mailtje ook gehad. Even onthouden, heb volgens mij eerdaags Tiel aardig op de route.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duc is inmiddels met zijn dochter en 98'er XJ hier geweest.

Heb met de scantool bij hem de Live Data uitgelezen liet bij hem een heel mooi oplopend percentage zien.

@Duc Thanks voor de proef opstelling.

Graag gedaan.

En ik ben helemaal niet jaloers op je mooie velgen! :D:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oja..... Die TPS boutjes zitten waarschijnlijk gruwelijk vast. Op de boutjes zit een soort borgmiddel, en tis staal op aluminium.

Ik brak er zelfs m'n torx schroevendraaier op af. Je hebt ook niet veel ruimte om ze los te draaien. Heb daarna het complete gasklephuis gedemonteerd en in de bankschroef gezet. Toen de boutjes heel voorzichtig met een griptang op de kop los gedraaid. Beetje links, beetje rechtsom tot dat na een volledige omwenteling de draad echt gangbaar was. Heb de nieuwe TPS ook niet met (dezelfde) bijgeleverde boutjes vastgezet maar met een paar inbusboutjes en wat kopervet.

Dit was trouwens (vorig jaar) met demontage van de IAC hetzelfde verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oja..... Die TPS boutjes zitten waarschijnlijk gruwelijk vast. Op de boutjes zit een soort borgmiddel, en tis staal op aluminium.

Ze zaten inderdaad erg vast, maar heb niets kapot gemaakt.

Zal bij het monteren de imbus truc overnemen.

Eindelijk de bandjes eronder toch?, ziet er allemaal weer strak uit, wat een werk....vraagje: heb je de velgen laten poedercoaten? wat was je kwijt als ik vragen mag.

Bandjes hebben er alleen om even te proberen onder gezeten, heb nog wat ruimte gebrek in de voorste wielkast:blush:. Per velg 16" in alu kleur was €50,00 in mat antraciet was €8.00 extra. 15" kwam geloof ik op €46.25 in alu kleur. Zijn gestraald en vervolgens 3 lagen coating, maar het eindresultaat mag er zijn :B.

Hier nog even het linkje, http://www.velgenalsnieuw.nl/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo de post bracht vandaag een TPS.

Monteren starten en normaal stabiel lopen, is ook weer fatsoenlijk mee te rijden.

Echter het ene moment niets aan de hand en goed op de cruise control,

het andere moment slippend tussen de versnellingen. Alsof de bak niet weet wat ie moet.

Rijdend de volgende codes,

P0123 TP Sensor/APPS Circuit High Input

P0700 Automatic Transmission Control System Malfunction

Stilstaand met motor uit, contact aan.

P0123 TP Sensor/APPS Circuit High Input

p1694 No CCD message from PCM- Aisin transmission

Gezien de welles nietes storing en het feit dat de TPS in contact staat met de TCU,

maar eens wat schema's napluizen.

We zijn in ieder geval weer een stap verder.

bewerkt door Ogdak
typo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...