Spring naar bijdragen

Ogdak's Xj


Ogdak
 Share

Recommended Posts

controleer even je speedsensor, deze wil bij een automaat nog wel eens roet in eten gooien, en ook het tandwiel hiervan even controleren

Gaan we doen.

Net nog weer even een rondje gereden, wat denk je geen centje pijn.

Heb liever iets dat echt stuk :ph34r: is dan dit gejojo :whistle:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaan we doen.

Net nog weer even een rondje gereden, wat denk je geen centje pijn.

Heb liever iets dat echt stuk :ph34r: is dan dit gejojo :whistle:.

Ja, dan kun je het tenminste fixen!

Misschien heel stom, maar is de stekker van je TPS sensor nog goed? De mijne (is wel een paar jaar ouder) schiet heel af en toe een fractie los, en dan gaat de boel ook gek doen.

@Utah: Ik weet dat niet alles altijd goedkoper is in de USA, maar het verschil tussen € 100 en $ 80, vind ik de moeite waard. Wellicht hier in NL even goedkoop te vinden, mijn opmerking is slechts een tip / advies.

Net bij de Brezan een oliefilter gehaald, en die haal ik voor € 6,40 niet in de USA :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Weer het een en ander op het gebied van de pendelende automaat in stand "D".

Had er alweer een tijd niet naar omgekeken omdat het niet meer voorkwam,

dat wil zeggen wanneer we de laatste maanden op pad waren reed ik steeds in

automaat stand "3" i.v.m. caravan/JCN-kar. Recentelijk kwam het in Inor

weer ter sprake en riep Karl, ga eens naar Startrans in Renswoude.

Karl bedankt voor de tip, was zeer de moeite waard.

http://www.versnellingsbakrevisie.com/

Dus onlangs zonder afspraak er heen, na een kwartiertje koffie kon mijn verhaal

er even tussendoor. Allereerst verbazing, AW4 automaten hebben zelden problemen.

Al vlot aan de computer, geen meldingen. Op pad met een specialist en aangesloten

uitlees apperatuur, automaat in stand "D" en de provinciale weg op. Uiteraard doet

de storing zich op zo'n moment niet voor, wat wel vlot werd opgemerkt, "wat trilt je

rempendaal". Was mij nog niet eerder opgevallen. Wat wil nu het geval, het rempendaal

bekrachtigd in ruststand de remlicht schakelaar. Op moment van remmen zorgt deze schakelaar

voor onder andere het gaan branden van de remlichten maar ook voor het

afschakelen van de cruisecontrol. Aangezien het pendel probleem zich tot op heden

alleen voor heeft gedaan rijdend in stand "D" op de cruisecontrol. Is deze schakelaar

wellicht de boosdoener.

IMG_3536.JPG

Via wat online onderdelen shops bleek dat in de ZJ dezelfde schakelaar zit, da's

lekker makkelijk. Dus die van de ZJ in de XJ, wat denk je. Remlichten branden al

met rempendaal in ruststand. Na beiden schakelaars vegeleken te hebben blijkt dat

het beweegbare deel van de schakelaar bij een XJ ongeveer 5mm langer is dan die van

de ZJ. Door al dat gepruts met die schakelaar viel mij op dat het rempendaal vanuit

de ruststand nog wel een stuk omhoog kon, waarmee de remlichtschakelaar dus verder

wordt ingedrukt. Mijns inziens nog een aanwijzing dat het vibrerende pendaal het

euvel veroorzaakt. Hier een plaatje waar het zit, kan inmiddels "blind" de schakelaar

demonteren.

IMG_3537.JPG

IMG_3539.JPG

Recentelijk in een weekend ruim 300 km gereden, alles in "D" en met CC aan.

Op het moment dat de bak daadwerkelijk in "D" stond met het linkervoetje het

rempedaal "opgehouden" wat wel af en toe wat kramp veroorzaakte. Werdt echter goed

gemaakt door het feit dat het probleem zich niet heeft voorgedaan. Heb eerdaags een

donor remlicht schakelaar tot mijn beschikking, Ab alvast bedankt.

Ander punt is natuurlijk dat die trilling er uit moet. Dus gister naar de

bandenspecialist voor een uitlijn beurt, was geen overbodige luxe.

Aansluitend op een alternative manier m'n banden gebalanceerd, waarom?

Heb 1 wiel zonder lood en 2 wielen met verschoven lood.

Ga voor het balanceren maar weer eens wat anders proberen, namelijk met 6mm BB gun balletjes.

Volgend stuk is min of meer een How To.

Het wiel met lood

IMG_3575.JPG

IMG_3576.JPG

Lood eraf

IMG_3577.JPG

IMG_3578.JPG

Onder de pers.

IMG_3580.JPG

IMG_3581.JPG

IMG_3582.JPG

Heb voor de hoeveelheid de tabellen op http://www.innovativebalancing.com/chart.htm

gebruikt. In dit geval 5oz is 141.75 gr, voor het gemak afgerond op 150 gram.

IMG_3583.JPG

IMG_3584.JPG

En hup in de band.

IMG_3585.JPG

IMG_3586.JPG

bandenvet erop, en monteren maar.

IMG_3587.JPG

de loodoogst.

IMG_3579.JPG

Vanmorgen even test gereden, werd er niet vrolijk van.

De vibratie bij 80 km zit er nog in, nu ook trillen bij +100.

't is even de vraag of er nu te veel of te weinig in zit.

Vanavond even de remschijven op de draaibank om te kijken of ze nog recht zijn,

viel me gister op dat ze aardig verkleurd zijn.

Wordt vervolgd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat je banden balanceren met plak loodjes alleen aan de binnen kant van het wiel zou een makkelijkere oplossing zijn. BB's zullen het wiel alleen statisch balanceren en niet dynamisch. Je kan proberen een redelijk zwaar balanceer loodje aan de binnen kant van het wiel er op te zetten en dan kijken of het helpt werkte voor mij. Maakt niet echt uit waar je het op de velg tikt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BB's zullen het wiel alleen statisch balanceren en niet dynamisch. Je kan proberen een redelijk zwaar balanceer loodje aan de binnen kant van het wiel er op te zetten en dan kijken of het helpt werkte voor mij. Maakt niet echt uit waar je het op de velg tikt

Hou het even in gedachten, eerst even de remschijven diagnose afwachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zoals reeds eerder in het mopper topic gemeld, afgelopen weekend geconfronteerd met een death wobble.

Deze trad op rijdend in 2H met vermoedelijk een snelheid tussen de 50 en 60 km/h.

Na van de schrik te zijn bekomen op het gemak verder met het stuur stevig in handen.

Het overkwam me vervolgens nog een keer op een hobbelig stuk en nog een paar keer dat ik er bijna in raakte.

S'avonds na pratend over het euvel riep JeePee, probeer eens te rijden in 4H.

Zo gezegd zo gedaan de volgende morgen proefrit in 4H en bewust de hobbelige stukken weg op gezocht, geen last gehad.

Is nu achteraf ook wel logisch. in 2H heb je als het ware een "geduwde vooras" (wielen willen naar buiten) bij de minste weerstand,

lees bijvoorbeeld hobbels in het wegdek dan hebben de wielen de ruimte(speling in de compete voorwiel ophanging)

om zijdelings te gaan klapperen, resultaat de beruchte DW.

Rijden in 4H heb je een getrokken vooras(wielen willen door de aandrijving naar binnen)

zolang de aandrijving voldoende belast is heb je weing last van de eventuele speling.

Heb afgelopen zondag terug rijdend naar huis in 4H met 85 km/h 1 keer een bijna momentje gehad.

Dat was op een stuk snelweg dat naar beneden liep waar vlak voor een brug een "wasbordje" lag.

Dalend rijden is de belasting natuurlijk een stuk minder dan vlak rijdend met een caravan.

Vandaag aan de slag om de veroorzaker op te sporen.

Jeep op bokken en flink duwen en trekken aan de wielen met het stuur in het slot.

Viel me al heel snel op dat het complete stuurhuis flink bewoog, de bovenste bout was "los" dan hou je 2 bouten onder over

in combinatie met de hefboom werking van de pitman levert dit aardig wat ruimte(speling) op.

IMG_3732.JPG

Moest het nodige demonteren om er bij te komen, kon hem 2 a 3 slagen geven.

En weer vast.

IMG_3733.JPG

Nu de voorkant er toch af lag, weer eens verder met de lierbumper gegaan.

IMG_3735.JPG

IMG_3736.JPG

Uiteindelijk alles weer terug gebouwd, behalve de stuurdemper en maar eens gaan rijden in 2H.

Voelde gelijk goed ben zowaar van de trillingen in m'n rempedaal af.

Heb uiteindelijk snaar strak ruim boven de 120 km/h gereden.

Bij terugkomst nog even m'n stuur recht gezet, is gezien bovenstaand verhaal wel logisch dat die scheef stond.

Daarna nog even het midden stuk van de lierbumper afgelast.

IMG_3737.JPG

IMG_3738.JPG

Al met al een nuttige dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik had het probleem ook met mijn xj, het chassis waar het stuurhuis bevestigd staat was bij mij reeds doorgescheurd, heb dit dus helemaal verstevigd want dit is eigenlijk maar pisbakkenstaal, en vervolgens een stuur versteviging naar de andere zijde gebrach, zoals bij cj of wrangler

Nadien geen enkele keer last meer van gehad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

goed dat je je stuurhuis weer hebt vast gezet. Het is een kwaal waar ze allemaal last van hebben, als je er niet snel genoeg bij bent, breekt de onderste bout af.

Houdt het in de gaten; het gat is nu wat geruimd en de bout gaat weer loskomen!

Zoals al gezegd heb je echt een stuurhuis klem nodig naar de andere zijde.

siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Wat te doen op een sneeuwdag als vandaag, heb nog een lierbumper in wording liggen

De zijstukken inmiddels vastgezet

18022011092.jpg

18022011093.jpg

Gedemonteerd, afgelast en onderhanden genomen met de schuurschijf.

27022011125.jpg

27022011126.jpg

Steun voor de relais box, komt aan de steun van het koelwater reservoir.

27022011127.jpg

Vrij recentelijk voor een paar bushwackers gemonteerd, nu genoeg ruimte voor de 32" ers.

27022011128.jpg

27022011130.jpg

Wordt vervolgd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...