japie_99 Geplaatst May 5, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2012 Afgelopen weekend zowel vrijdag middag als zondag met een oververhitte motor langs de weg gestaan. Hoop gepruttel geluid van kokende koelvleistof en uit de overloop werd koelvloeistof gegooid. Naar de jeep garage gebracht om systeem te laten checken ( vorig jaar al een nieuwe waterpomp erin gezet en systeem helemaal laten schoonspoelen). Nu kunnen ze echter niets vinden. Monteur heeft auto zelf mee naar hus gehad om te checken. Gisteren zelf ook weer lange afstanden ermee gemaakt en temperatuur blijft constant. Iemand enig idee wat er aan de hand kan (kon) zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 5, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2012 Rommel/roest etc wat de zaak even heeft verstopt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 5, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2012 Thermostaat blijven hangen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst May 5, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2012 (bewerkt) Het is ook vaak de dop van de radiateur , waar het inwendige overdruk ventieltje niet van werkt. Waardoor er minder druk op het systeem komt , en dus een hogere temperatuur. Afgelopen america trip ook iemand van onze groep gehad , alles vervangen (thermostaat , waterpomp , visco) , achteraf bleek het de dop te zijn..... Radiateurdop 18 Lbs May 5, 2012 bewerkt door boris Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst May 5, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2012 Een goede radiateurdop zorgt voor een hogere druk in het warme koelsysteem, daardoor verhoogt het kookpunt van de koelvloeistof zich. De getoonde dop van Boris verhoogt de druk dus naar maximaal 1,26 ATM. Wordt de druk nog hoger, dan ontsnapt er koelvloeistof naar het expansievat. Als de motor afkoelt en dus de koelvloeistof weer 'krimpt' dan wordt deze teruggezogen in de radiateur. Als de dop 'lekt' dus niet goed afdicht kan de motor minder heet worden voor het kookpunt is bereikt. Normaal is dat geen probleem omdat de koelvloeistof temperatuur toch door de thermostaat geregeld op een graad of 90 blijft. Alleen als de motor even heter wordt dan het kookpunt krijg je dus het afblazen. Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
japie_99 Geplaatst May 5, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2012 Dank voor de reacties. Zojuist nieuwe dop bij Boris besteld. Gr. Jaap Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
japie_99 Geplaatst May 16, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2012 Nieuwe dop erop. Nieuwe slangen, hele systeem schoongespoeld en nieuwe koelvloeistof erin. Sta ik weer stil. Temp meter helemaal naar rechts, signaal van check gauges, en het gele diagnose lampje brand ook. Echter geen lekken van vloeistof ook niet uit expansiever. Iemand een idee? Gr. Jaap Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst May 16, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2012 Stiekum toch de thermostaat die blijft hangen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 16, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2012 kan, of een draadbreuk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marco Fennema Geplaatst May 16, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2012 Rij je lpg ? Las een tijdje geleden dat als het membraan in je verdamper lek is, lpg in contact komt met je koelvloeistof, of dat deze de door jou beschreven symptonen geeft durf ik niet te zeggen. Ik zou geen lucifer als test bij je geopende borrelende radiator houden, denk dat je het wel ruikt. Overigens zou ik dan zeggen dat je radiator overloopt, en dat heb je niet. Overigens had ik vroeger na een modderbad steevast de taak mijn radiator er volledig uit te halen en schoon te weken, anders kreeg ik geen koeling. Was 1 verharde koek van modder. Maar ook dan zou uiteindelijk je radiator overlopen. En werkt de koppeling van je fan goed, draait ie op volle kracht mee. Als laatste, een opgesloten luchtbel ? Ik had eens een kachelradiator verwijderd en de slang afgedopt, daar sloot ik een luchtbel mee op. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
japie_99 Geplaatst May 16, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2012 Dank voor de reacties. Nee geen lpg gewoon benzine. Denk nu ook dat het een opgesloten luchtbel is. Had niet het idee dat de motor stond te koken, lijkt meer op een electrisch verhaal of wellicht dus een luchtbel. Thermostaat is zgan en vorige week getest of deze werkt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
japie_99 Geplaatst May 21, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 21, 2012 En vanmorgen weer het signaal, check gauges en de temperatuurmeter helemaal naar rechts nu echter geen diagnose lampje Weer niet het idee dat de motor oververhit was. Iemand een idee. Wat is de beste manier om lucht uit het systeem te halen aangezien het een gesloten systeem is. Dank en groet, jaap Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst May 21, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 21, 2012 Is de temperatuur sensor wel ok? aangezien je het systeem niet ziet koken en er al zoveel is gedaan aan het koelsysteem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Funky Brown Geplaatst May 21, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 21, 2012 [ Wat is de beste manier om lucht uit het systeem te halen aangezien het een gesloten systeem is. Als die afgekoeld is de radiateurdop eraf halen, bijvullen - dan starten zonder dop erop, als het niveau snel daalt bijvullen maar niet teveel omdat de koelvloeistof nog veel uitzet. Als de thermostaat open gaat zal de laatste lucht er ook nog uitkomen, eventueel in de bovenste slang knijpen om daar nog wat lucht uit te krijgen. Motor af, afvullen en dop erop. expansievat ook vullen tot min. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst May 21, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 21, 2012 Thermostaat eruit halen en kijken of hij dan nog warm wordt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
japie_99 Geplaatst May 21, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 21, 2012 Dank, we gaan weer aan de gang Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
japie_99 Geplaatst May 22, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2012 Thermostaat is het ook niet. Kan het de waterpomp zijn? deze is echter 6 maanden geleden vernieuwd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blazer73 Geplaatst May 22, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2012 Loopt hij zonder thermostaat ook nog warm?. Werkt de viscofan wel goed, en de electrische slaat deze ook in. Anders loopt hij bij deze temperaturen ook zo warm. Werken de beide fans naar behoren en je temperatuursensor is goed, ben ik toch bang dat of je koppakking lek is of je kop is gescheurd. De mijne heb ik vorige week ook weggebracht naar een revisiebedrijf voor nieuwe kleppen, zetels en geleiders en de beste man has het erover dat het nog al eens voor kwam dat er een scheurtje in de kop zit. Succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marco Fennema Geplaatst May 23, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 23, 2012 Bij de Wagoneer is de onderste slang van blok naar radiator voorzien van een los in leggen spiraal. Bij montage van nieuwe slang moest ik deze overzetten. Het spiraal zorgt ervoor dat de slang zichzelf niet indrukt als de waterpomp vloeistof er doorheen zuigt. Indien zo, dan is de circulatie natuurlijk nihil bij hogere toeren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst May 23, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 23, 2012 Had je het probleem ook al bij de oude waterpomp? kan zijn dat de verkeerde is gemonteerd. (links-draaiend en rechts-draaiend.) Heb evt nog een bijna nieuwe radiator voor je liggen (type 95,voor weining) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CherokeePerformance Geplaatst May 24, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 24, 2012 Ik zou eens beginnen met een nieuwe temperatuur sensor. Als de meter ineens helemaal vol uitslaat lijkt het er op dat of de draad ergens contact maakt of de sensor is niet goed meer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst May 24, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 24, 2012 Ik zou eens beginnen met een nieuwe temperatuur sensor. Als de meter ineens helemaal vol uitslaat lijkt het er op dat of de draad ergens contact maakt of de sensor is niet goed meer. Is de temperatuur sensor wel ok? aangezien je het systeem niet ziet koken en er al zoveel is gedaan aan het koelsysteem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst May 25, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 25, 2012 (bewerkt) Mee too: (als het dat is) new: Radiateur voor High output kan voor automaat en schakel (imitatie) May 25, 2012 bewerkt door boris Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CherokeePerformance Geplaatst May 25, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 25, 2012 Ja ik weet het, je had het al genoemd, maar niemand reageerde er op dus het leek me goed het nog eens te noemen. Sorry hoor..... Is de temperatuur sensor wel ok? aangezien je het systeem niet ziet koken en er al zoveel is gedaan aan het koelsysteem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
japie_99 Geplaatst June 6, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2012 Dank voor alle reacties. Project heeft even stilgelegen. Zit waarschijnlijk idd (ook) een klein lek in de radiateur. Groet, Jaap Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.