Spring naar bijdragen

Motor Oververhit


Recommended Posts

Afgelopen weekend zowel vrijdag middag als zondag met een oververhitte motor langs de weg gestaan. Hoop gepruttel geluid van kokende koelvleistof en uit de overloop werd koelvloeistof gegooid.

Naar de jeep garage gebracht om systeem te laten checken ( vorig jaar al een nieuwe waterpomp erin gezet en systeem helemaal laten schoonspoelen). Nu kunnen ze echter niets vinden. Monteur heeft auto zelf mee naar hus gehad om te checken.

Gisteren zelf ook weer lange afstanden ermee gemaakt en temperatuur blijft constant.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan (kon) zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is ook vaak de dop van de radiateur , waar het inwendige overdruk ventieltje niet van werkt.

Waardoor er minder druk op het systeem komt , en dus een hogere temperatuur.

Afgelopen america trip ook iemand van onze groep gehad , alles vervangen (thermostaat , waterpomp , visco) , achteraf bleek het de dop te zijn.....

Radiateur-dop.JPGRadiateurdop 18 Lbs

bewerkt door boris
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een goede radiateurdop zorgt voor een hogere druk in het warme koelsysteem, daardoor verhoogt het kookpunt van de koelvloeistof zich. De getoonde dop van Boris verhoogt de druk dus naar maximaal 1,26 ATM. Wordt de druk nog hoger, dan ontsnapt er koelvloeistof naar het expansievat. Als de motor afkoelt en dus de koelvloeistof weer 'krimpt' dan wordt deze teruggezogen in de radiateur.

Als de dop 'lekt' dus niet goed afdicht kan de motor minder heet worden voor het kookpunt is bereikt. Normaal is dat geen probleem omdat de koelvloeistof temperatuur toch door de thermostaat geregeld op een graad of 90 blijft.

Alleen als de motor even heter wordt dan het kookpunt krijg je dus het afblazen.

Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Nieuwe dop erop. Nieuwe slangen, hele systeem schoongespoeld en nieuwe koelvloeistof erin. Sta ik weer stil.

Temp meter helemaal naar rechts, signaal van check gauges, en het gele diagnose lampje brand ook.

Echter geen lekken van vloeistof ook niet uit expansiever.

Iemand een idee?

Gr. Jaap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rij je lpg ? Las een tijdje geleden dat als het membraan in je verdamper lek is, lpg in contact komt met je koelvloeistof, of dat deze de door jou beschreven symptonen geeft durf ik niet te zeggen. Ik zou geen lucifer als test bij je geopende borrelende radiator houden, denk dat je het wel ruikt.

Overigens zou ik dan zeggen dat je radiator overloopt, en dat heb je niet.

Overigens had ik vroeger na een modderbad steevast de taak mijn radiator er volledig uit te halen en schoon te weken, anders kreeg ik geen koeling. Was 1 verharde koek van modder. Maar ook dan zou uiteindelijk je radiator overlopen. En werkt de koppeling van je fan goed, draait ie op volle kracht mee.

Als laatste, een opgesloten luchtbel ? Ik had eens een kachelradiator verwijderd en de slang afgedopt, daar sloot ik een luchtbel mee op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de reacties.

Nee geen lpg gewoon benzine.

Denk nu ook dat het een opgesloten luchtbel is. Had niet het idee dat de motor stond te koken, lijkt meer op een electrisch verhaal of wellicht dus een luchtbel. Thermostaat is zgan en vorige week getest of deze werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En vanmorgen weer het signaal, check gauges en de temperatuurmeter helemaal naar rechts nu echter geen diagnose lampje

Weer niet het idee dat de motor oververhit was. Iemand een idee.

Wat is de beste manier om lucht uit het systeem te halen aangezien het een gesloten systeem is.

Dank en groet, jaap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[

Wat is de beste manier om lucht uit het systeem te halen aangezien het een gesloten systeem is.

Als die afgekoeld is de radiateurdop eraf halen, bijvullen - dan starten zonder dop erop, als het niveau snel daalt bijvullen maar niet teveel omdat de koelvloeistof nog veel uitzet.

Als de thermostaat open gaat zal de laatste lucht er ook nog uitkomen, eventueel in de bovenste slang knijpen om daar nog wat lucht uit te krijgen. Motor af, afvullen en dop erop.

expansievat ook vullen tot min.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Loopt hij zonder thermostaat ook nog warm?.

Werkt de viscofan wel goed, en de electrische slaat deze ook in. Anders loopt hij bij deze temperaturen ook zo warm. Werken de beide fans naar behoren en je temperatuursensor is goed, ben ik toch bang dat of je koppakking lek is of je kop is gescheurd. De mijne heb ik vorige week ook weggebracht naar een revisiebedrijf voor nieuwe kleppen, zetels en geleiders en de beste man has het erover dat het nog al eens voor kwam dat er een scheurtje in de kop zit.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de Wagoneer is de onderste slang van blok naar radiator voorzien van een los in leggen spiraal. Bij montage van nieuwe slang moest ik deze overzetten. Het spiraal zorgt ervoor dat de slang zichzelf niet indrukt als de waterpomp vloeistof er doorheen zuigt. Indien zo, dan is de circulatie natuurlijk nihil bij hogere toeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou eens beginnen met een nieuwe temperatuur sensor. Als de meter ineens helemaal vol uitslaat lijkt het er op dat of de draad ergens contact maakt of de sensor is niet goed meer.

Is de temperatuur sensor wel ok?

aangezien je het systeem niet ziet koken en er al zoveel is gedaan aan het koelsysteem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik weet het, je had het al genoemd, maar niemand reageerde er op dus het leek me goed het nog eens te noemen. Sorry hoor.....

Is de temperatuur sensor wel ok?

aangezien je het systeem niet ziet koken en er al zoveel is gedaan aan het koelsysteem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...