Spring naar bijdragen

Ombouw Van 2.5 L Naar 4.0 L


Bleek
 Share

Recommended Posts

Nou dan toch maar een topicje maken hierover.

Zoals velen al zullen weten heb ik een poosje terug mijn zwarte jeep aan de kant gezet en heb ik die van Jeeped overgenomen wat mij tot nu toe nog steeds goed bevalt.

Echter is het zo dat ik dus nog steeds de zwarte had staan en hier ligt een 4.0 l motor in die nog goed is en in de witte ligt een 2.5 l motor.

Na wat rond vragen en wat gekkigheid met iemand is het idee onstaan om deze twee blokken met elkaar om te wisselen gezien het feit dat ik het nog steeds geweldig vond om even de oude Jeep te starten en de 6 cillinders te horen draaien :blush: .

Ik heb toch nog wel wat getwijfeld omdat ik zo

bewerkt door Bleek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Patrick,

Mooi project, altijd leuk om te volgen.

De motorsteunen moeten inderdaad verplaatst worden. Deze zitten bij de 4.0L verder naar voren dan bij de 2.5L. (geloof dat 4.2 en 4.0L wel gelijk zijn).

De brandstofpomp hoeft volgens mij niet. Ik had de 2.5L pomp eruit gehaald en gewisseld met die van de 4.0L (uit de cherokee). Pompen zijn volgens mij identiek en als je online een nieuwe wilt bestellen zijn ze altijd voor Cherokee & YJ 2.5 & 4.0L

Ik heb die 2.5L pomp nu gewoon als reserve (heb er een half jaar mee gereden zonder problemen).

Mooi topic, ik blijf dit volgen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Motorsteunen zijn niet gelijk: die van de 2.5L zitten niet alleen op een andere plaats maar de steun aan passagierszijde heeft andere vorm/maat. Beste is om de steunen voorzichtig af te slijpen en over te zetten.

De versnellingspook kan je eruit krijgen door het ronde busje onder de rubberen hoes iets in te drukken en kwartslag te draaien (bajonetsluiting).

Ben benieuwd hoe het nu verder gaat; wellicht dat er voor mij in de toekomst ook zo'n transplantatie staat te wachten.

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

John

Ik heb nog niet echt naar de motor steunen gekeken want ging er al vanuit dat die niet hetzelfde zouden zijn en ik ze dus uit het chassis moest slijpen. Die versnellings pook kreeg ik dus op die manier ook niet los en vandaar dat ik de slijptol er in heb gezet. :P Die las ik er wel weer aan tegen die tijd of maak iets anders.

Ik ben ook benieuwd hoe het nu verder gaat :whistle: eerst maar eens die witte ontdoen van het blok maar weet nog niet precies wanneer dat gaat gebeuren. In principe moet het lukken op 1 a 2 dagen om alles eruit te halen en weer terug in te bouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In principe moet het lukken op 1 a 2 dagen om alles eruit te halen en weer terug in te bouwen.

Jeffrey, Ramon en ik hebben in 2 weekenden een Wrangler uit elkaar gehaald (chassis verrot) en weer opgebouwd....inclusief body, rem- en brandstofleidingen, etc.

Het kan dus wel.

Wij hebben alleen geen bedrading doorgeknipt; die zwarte dingetjes aan uiteinde van de draadjes heten stekkers; daar kan je de draadjes netjes mee losmaken en weer vast maken. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die stekkertjes zaten bij mij heeeel ver weg John en ik heb ze dus niet gezien :no: en ik baalde dus ook verschrikkelijk.

Tot nu toe ben ik alleen bezig geweest en omdat dit mijn eerste keer is dat ik dit doe moet ik 3 keer kijken voor ik wat doe maar er zit niemand achter me aan (alleen kees kijkt mee over mijn schouder :D ) dus zie wel hoe lang ik erover doe ik heb een beetje een planning gemaakt voor volgende week.

Maandag beginnen met de witte te demonteren

Dinsdag blok er uit halen (of dat moet maandag gelukt zijn) dan motor steunen los slijpen en op de andere op de juiste plek terug zetten.

Woensdag blok terug plaatsen en hopelijk zitten de steunen in

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmorgen was ik nog even in de schuur en zag dat de lambdasonde kapot was.

Foto-VOIWP6WM-D.jpg

Mijn vraag is deze ook uit te wisselen met die van de 2,5 L ? Als ik hem opzoek op het net dan geven ze dezelfde aan wat betrefd bouwjaar maar er staat niks over de motor in houd (althans ik vond niks).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Ab.

Nou gister dus begonnen met het uit elkaar halen van de witte en dat gaat redelijk ik moet wel 1 bout uitboren/ slijpen van de skidplate want die doet niet wat ik wil :whistle:

Stuite alleen op een klein probleempje met de computer want deze zit dus aan de bijrijderskant helemaal onder het dashboard weggestoken. Nu is het zo dat bij de 4.0 de computer onder de kap tegen het schutbord zit en er een stekkertje naar binnen gaat onde het dashboard die ik dus daar ook heb losgekoppeld .

Bij de 2.5 gaat dus de complete stekker naar binnen op de computer dus die gaat helemaal weg om dat de computer van de 4.0 gebruikt gaat worden dus nu blijft er van de kabelboom van de 4.0 een stekkertje over die naar binnen zou moeten gaan maar daar zit dus niet een connector van deze stekker dus dat moet ik even uitvogelen.

Verder heb ik een probleempje met een slang van de stuurpomp die dus muurvast zitten en ik ben bang dat ik de leiding knik Nu is mijn vraag of je deze leiding maag doorsteken en er een koppeling tussen mag steken?

So far so good

Foto-Q8MBGATM-D.jpgFoto-Q4JKAJEE-D.jpg

Vanmiddag proberen om de computer eruit te krijgen maar dan zal ik de kachel unit gedeeltelijk moeten slopen volgens mij anders of ik moet de stekker eruit krijgen maar die volgens mij met een kleinschroefje vast dan kan de computer eventueel blijven zitten.

Dus hopelljk is vanavond het blok eruit en kan ik de afstand gaan bepalen voor de motor steunen. En naar mijn weten zijn de chassis even lang dus op zich moet het niet zo heel moelijk zijn.

bewerkt door Bleek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen idee John :D Ik bouw heel de kabelboom en de computer over van de 4.0 en dan zie ik het vanzelf wel denk ik. Het is voor mij ook de eerste keer dat ik zoiets doe en ik kom dus ook vanalles tegen wat ik niet weet.

Maar wie weet kan 1 van de experts hier daar wel een antwoord op geven :whistle:

Vanmiddag verder gegaan met het uit bouwen van de 2.5 en wat mij opviel was dat ik met dit blok meer moeite had als met de 4.0 want dat ging veel sneller en makkelijker voor mijn gevoel.

Maar goed hij is eruit en daar gaat het tenslotte om. Morgen kijken voor de motor steunen en hopelijk een begin maken met het inbouwen van de 4.0. :P

Hier weer wat foto

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja Ed ik had afgesproken met je dat ik er een beetje voor zou zorgen en hem goed zou gebruiken waar ze voor gemaakt zijn dus ja dat doe ik dan ook maar. En als je dan toch nog een compleet blok hebt liggen is het ook wel leuk om de jeep een beetje meer eigen te maken :D

Maar al met al tot nu toe een leuke klus en ook wel weer leerzaam denk ik. Maar nu John de vraag steld over de metertjes enzo begin ik weer te twijfelen of ik niks vergeten ben :unsure:

Mooie test zou zijn op het strand van brouwersdam eind mei :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...