Spring naar bijdragen

Death Wobble


Recommended Posts

Beste Jeepers,

Mijn jeep, gc wj, 3,1 2001 heeft van de een op de andere dag de befaamde death wobble. Het gebeurt bij het remmen, maar ook bij het gas loslaten. als het gebeurt is het echt verschrikkelijk.

ik heb het hele forum al afgespeurd en daartoe actie ondernomen; alle schokbrekers getest, wiellager aan een kant voor vernieuwd, rest is prima.

Verschillende rubbers en panhart stang (correct me if i spell wrong)zijn al in oktober 2010 vernieuwd. Recentelijk hebben we niets veranderd aan de jeep, winterbanden zijn het laatste wat is veranderd, medio oktober 2010.

Kortom, jeep lekker in gebruik, niets geks en in een keer dit.

Het enige idee wat ik nu nog heb is het volgende: het zou door instabiliteit in de aandrijflijn kunnen liggen. Als ik bijvorbeeld de automatenbak omhoog te drukken, dan gaat dit vrij makkelijk. De bak zit doormiddel van een groot zwart rubber verbonden met het chassis, druk ik de bak omhoog, dan rekt dit rubber uit. Nu is mijn vraag: kan een dergelijk rubber breken? heb hem er nu onderuit gehaald, maar handmatig kan ik voelen/zien of deze nu kapot is.

Iemand een goede raad?

groet

theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas te vroeg blij geweest...

probleem is er nog in alle hevigheid. wat heb ik nu al gedaan:

1 draagarm rubbers (die 4 grote; 2 ronde, 2 ovaal) vervangen

2 rechtervoorwiel lager

3 links en rechts de fusee rubbers (weet niet zeker of ik het juist noem, maar er zit aan elke kant eentje boven en onder, vlakbij het wiel)

4 de stuurdemper natuurlijk

5 banden gebalanceerd en gecheckt, ook de druk

6 schokbreker test gedaan, alle 4 prima

7 panhart stang was al afgelopen november vernieuwd. nu zijn echt alle rubers strak, alles ziet er netjes uit.

we zijn nu al met 6 man bezig, maar werkelijk geen idee meer. Als ik nu rij dan voel je gewoon constant een trilling in het stuur.

we hebben ook de kogel aan het stuurhuis los gehad. Het laatste idee is om morgen het stuurhuis te gaan checken.

Twee vragen: kan je het stuurhuis afstellen (ik heb op het forum gelezen over een zj, waar het wel kon, maar ik heb een wj)? en nog belangrijker, kan speling op het stuurhuis de oorzaak zijn van mijn trillen en wobblende jeep?

ik hoop dat iemand nog raad weet!

gr

een sad jeeper

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

the story continues:

Afgelopen week de auto even omhoog gezet bij de gargage, motor aan, rijden en sturen. toen bleek dus dat een stuurkogel echt ruim was....tot nu toe nog door niemand opgevallen.

Nieuwe kogels gekocht, naar een andere gargage gebracht, en opdracht gegeven deze te vervangen. Bleek paar uur later dat deze garage het niet nodig vond om de kogel te vervangen, want dit kon het probleem niet zijn....wat het dan wel was, wist hij ook niet...zucht.

Enfin, lang verhaal kort, we hebben nu uiteindelijk alle 4 de stuurkogels (vanaf stuurhuis naar rechtervoorwiel, van rechtervoorwiel, naar linkervoorwiel) vervangen. Nu rijdt de auto echt weer goed, lichte trilling bij het remmen, maar dat is een ander probleem denk ik.

Afgelopen donderdag tot zaterdag rondje gereden (2200 km :D ) en in dit rondje begon hij nu toch weer een keer te bonken....ofwel, het probleem is nu bijna opgelost, alleen kan het nog weleens voorkomen...dit moet ik dan maar accepteren?

gr

theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Schreef ik de laatste keer nog dat het wel eens voor komt, nu is het gewoon weer om de 100 meter. Terug bij af dus.

Begin het eerlijk gezegd een beetje zat te worden. Een auto kan een probleem hebben, kost geld om te repareren, ok. to accept. Maar kansloos onderdelen vervangen, zoals nu de jeep dealer voorstelt, omdat ze geen idee hebben wat het nog kan zijn gaat me toch echt te ver.

Daarom weer een beroep op jullie kennis: zou het probleem het voordifferentieel kunnen zijn? zou ik dit kunnen testen door de aandrijfas van de versnelligsbak naar het differentieel te verwijderen?

Nogmaals, ik rij niet hard, bijv 50 km/h. Vervolgens een paar kuiltjes in de weg, en de auto vibreert en schudt bijna uit elkaar.

groet,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad een hoop ellende zo.

Persoonlijk zou ik me niet verbazen dat als je die winterbanden eens omruilde voor de gebruikelijke banden het probleem over is. Wellicht heb je die banden zo liggen. Ik denk niet dat je de winterbanden dit voorjaar nog veel nodig zult hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

toch ook even mijn ervaringen noteren .

met een landrover Discovery hetzelfde gehad.

elke dwarsvoeg bij een viaduct was voor mij een stukje spannend rijden.

de stuurdemper lost het niet op , maar verminderd het probleem (je voelt het wel maar is ook sneller weer over, voor die tijd bleef ie doorgaan)

wat ze bij de disco hebben gedaan is de stand van de wielen veranderd en toen was het redelijk.

(een landrover schijnt daar om bekend te staan dat ze dit probleem hebben)

dus ik zou zeker daar eens naar kijken , ik heb toen schokbrekers , rubbers , stangen alles vervangen en het helpt allemaal een beetje maar toen de wielen veranderd

waren en er andere banden opkwamen was het probleem bijna weg (lees bijna , een landrover heeft dat probleem gewoon)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Controleer de rem calipers voor ook eens, misschien dat de rem calipers niet goed terugkomen.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn ZJ uit 97, die wobble-de ook van de ene naar de andere kant.

Dit bleek in de rem calipers te zitten die, de ene keer wel goed terug kwamen en de andere keer niet.

Als je last hebt van enigzins kromgetrokken remschijven (veel voorkomend euvel bij Jeeps) dan kan het zijn dat daar het probleem zit.

Succes

bewerkt door Jeepsterov
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zo, eindelijk heel voorzichtig wat positief nieuws.

Begin feb schreef ik:

7 panhart stang was al afgelopen november vernieuwd. nu zijn echt alle rubers strak, alles ziet er netjes uit.

Aangezien we echt geen oplossing meer wisten, en verschillende mensen me toch op de panhart stang wezen, deze toch maar gedemonteerd. Rubbers zagen er van binnen echt slecht uit. Nieuwe rubbers erin geperst en wala....rijd weer als een trein.

Aangezien de panhart stang pas nieuw was, heb ik nooit de oorzaak daarin gezocht. Dit bleek dus een misser!

Dank voor alle reacties!

groet,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Theo,

niet om je verdrietig te maken, maar ik denk eerder dat de rubbers een gevolg zijn dan een oorzaak.

Zoals al vaker gemeld, Death Woble ontstaat altijd bij de wielen/banden of de remschijven. [ Beiden zijn trouwens al genoemd!]

Waarom? simpel, dat zijn de enige dingen die draaien/bewegen als je rijdt. Alle zaken die je nu vervangen hebt bestrijden de DW wel, maar veroorzaken het niet.

Dus ben ik bang dat zodra de speling weer terug is, de Death Woble ook weer terug is......

siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...