Spring naar bijdragen

rijden met caravan


Brambo44
 Share

Recommended Posts

Goedendag forum leden

ik ben nieuw hier en heb maandag mijn eerste jeep binnen een liberty(cherokee) 2006 65 aniver 3.7 V^4 auto.

nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met het trekken van een caravan.volgens de dealer geen probleem maar volgens sommige rapporten op berghellingen een lage score.

hoe moet ik verstandig omgaan met de auto zodat de koppelomvormer niet te heet wordt?

ik kan namelijk nergens iets vinden over dit onderwerp.

PS deze auto zal nauwelijks het ruwe terrein berijden en alleen dienst doen als gezins auto.

helaas is het verbruik wat hoog (kwam er pas achter na aankoop)

maar goed wij vinde deauto gewoon erg leuk .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet wat voor caravan jij heb? Maar hier gaat het als een trein de caravan +- 1200kg achter de kj 3.7L Ik zou me niet teveel zorgen maken over de koppelomvormer deze kan heel wat aan. Het is wel verstandig om de overdrive uit te schakelen wanneer er veel in de bergen word gereden, zodat de bak niet teveel gaat schakelen van 3/4.

Gr Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat is fijn om te horen

ik was al bang dat ik een verkeerde koop had gedaan.

ik kom zelf uit een trafic 2,5 l cdi 140 pk en dat is helemaal geen moeite.

dus ik kan stellen dat mijn caravan van 1100 kg onbeladen geen enkel probleem is voor de liberty (cherokee) uit 2006?

en is dan een extra olie koeler niet nodig?

en is het zo als je bergweggetjes berijdt de 4x4 moet inschakelen en low gear?

zoals jullie kunnen lezen moet ik nog heel wat leren over deze auto, ik hoop dat iemand wat kan uitleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedendag forum leden

ik ben nieuw hier en heb maandag mijn eerste jeep binnen een liberty(cherokee) 2006 65 aniver 3.7 V^4 auto.

nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met het trekken van een caravan.volgens de dealer geen probleem maar volgens sommige rapporten op berghellingen een lage score.

hoe moet ik verstandig omgaan met de auto zodat de koppelomvormer niet te heet wordt?

ik kan namelijk nergens iets vinden over dit onderwerp.

PS deze auto zal nauwelijks het ruwe terrein berijden en alleen dienst doen als gezins auto.

helaas is het verbruik wat hoog (kwam er pas achter na aankoop)

maar goed wij vinde deauto gewoon erg leuk .

Ik wil die rapporten wel eens zien.. :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmm

de meningen verschillen behoorlijk.

ik heb een berekening gedaan op caravantrekker.nl

mijn auto 3.7 L V6 4 aut. met een knaus sudwind 500FU

daar beoordelen ze de combinatie leek mij wel betrouwbaar.

en mijn kenteken zegt 3200kg geremd

maar zoals ik jullie hoor kan ik gewoon lekker naar zuidfrankrijk en verder..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

haha welnee,de cherokee mag op kenteken 2 ton trekken, dan zal 1100 kg geen probleem zijn. verder kan je de 4wd fulltime inschakelen wanneer je denkt dat je grip tekort komt.Gr Rick

Op de snelweg heb je in 2wd grip zat, maar is het toch verstandig om de 4wd fulltime te gebruiken omdat het vermogen dan over de 4 wielen word verdeeld en niet alleen op de achteras ?

Overigens heb ik met de KJ even een caravan van 1350 kg mee getrokken en dat ging probleemloos.

Gr.Michel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de snelweg heb je in 2wd grip zat, maar is het toch verstandig om de 4wd fulltime te gebruiken omdat het vermogen dan over de 4 wielen word verdeeld en niet alleen op de achteras ?

Overigens heb ik met de KJ even een caravan van 1350 kg mee getrokken en dat ging probleemloos.

Gr.Michel

Ik zou juist op de vlakke weg de 2WD gebruiken omdat het meeste gewicht door de caravan op de achterwielen zit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou juist op de vlakke weg de 2WD gebruiken omdat het meeste gewicht door de caravan op de achterwielen zit?

Gelukkig staat het gewicht van de caravan NIET op mijn trekhaak, maar alleen de kogeldruk :lol:

Nee, ik bedoelde dat door de 4wd de kracht uit de motor wordt verdeeld over de voor en achteras, om de aandrijving te sparen tegen de koppelkrachten.

Gr.Michel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Caravan trekken met de 3.7 KJ gaat perfect. Zeer stabiele wegligging en trekkracht te over.

In de bergen schakel ik wel altijd de OD uit. Dat scheelt veel op en neer schakelen en spaart de transmissie.

Oliekoeler is niet nodig.

Bij regen rij ik in full time 4wd. Dat geeft nog meer grip.

Veel plezier met de KJ :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

hallo,

Ik ben in 2009 met de caravan (ca 1100 kg) met 4 personen volle bepakking naar Annecy gereden. Door de Alpenpassen.

Het jaar ervoor met een oude Freelander 2.0Di, dat was echt werken als chauffeur. Nu dus met de Cherokee 2.8 CRD Automaat.

Dat was echt relaxed. Overdrive erop bij 105 km/uur. De auto heeft maar 1 keer op moeten schakelen op de snelweg !!!!! Dus 1 keertje uit de Lockup.

In de korte bergpassen was het helemaal top, vanuit stilstand uit een haarspeld met twee vingers in de neus. Even stiekem kijken in het spiegeltje naar je achtervolger, die hebben het dan erg lastig om weg te komen.

Verbruik: heel opmerkelijk: exact hetzelfde als zonder caravan!! 1:9.

Dus maak je geen zorgen.

Johs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Vorige week met de caravan weggeweest en wilde toch mijn ervaringen met jullie even delen.

Trekkracht van de KJ is meer dan genoeg, maar met de overdrive erbij (dus niet uitgeschakeld) kan de lockup het koppel niet verwerken en zie je het toerental steeds iets wisselen.

Opvallend was dus ook, dat soms het toerental in overdrive net zo hoog was als met overdrive uit en door de bak ingeschakelde lockup.

Dit betekend toch dat ik beter continu met uitgeschakelde O/D kan rijden (lampje O/D is dan aan)

Graag jullie mening en reactie.

Groetjes Michel

ps. verbruik met caravan en behoorlijke wind tegen, nogal stevig , 1:4 LPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de O/D vooral uit bij het optrekken en de heuvel op. Mijn caravan weegt ongeveer 1700 kg en dan vindt mijn 2.8 CRD het niet zo leuk meer. Temperatuur stijgt dan ook sterk als ik O/D aan laat staan.

Het verbruik bij mij is normaal 1:9 en met caravan 1:5.

MVG

Gert-Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

hallo,

Nee is mij niet bekend. Ik heb ook met de 2.8 CRD met een buitentemperatuur van 30 graden gereden. Het temp-metertje blijft steeds exact 3 mm voor het midden staan.

Dit ondanks een caravan, de Alpen en afwisselend snelweg en binnenwegen. Steeds de auto met od aan.

Ik moet wel zeggen dat ik er 2 jaar geleden een nieuw thermostaathuis met thermostaat in heb gezet. (Hij bleef toen te koud....).

Heeft de auto carterdruk of olieverbruik? Is het olieniveau (automaat EN carter) juist? Radiator schoon?

Viscokoppeling van de fan OK?

Zo'n dikke diesel mag toch niet warm worden (een benzine of LPG auto is volgens mij wel iets warmtegevoeliger). Maar dat kan ik niet zo onderbouwen....

Johs H

Hardenberg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even mijn ervaringen over rijden met caravan.

Deze week terug uit Italie met caravan van 1350 kg. Voorheen gereden met Opel Astra 1.9 diesel met 6 versnellingen, en nu met LPG en 4 versnellingen automaat.

De trekkracht van de KJ is behoorlijk, maar dan maak je wel veel toeren, de diesel is daarbij in het voordeel.

Het nadeel van deze automaat zijn het beperkt aantal versnellingen, eigenlijk gebruik je er maar 3 (overdrive uit) , bij een helling komt er een moment dat je terug moet naar de 2 , dan gaat het toerental van 2000 naar 4000. Daarbij schakelt de automaat vaak niet wanneer ik dat zou willen, en heb dus veel handgeschakeld. Echt prettig rijden is dat niet.

Het brandstofverbruik viel erg mee, ergens tussen 1:4.8 en 5.6 , afhankelijk van de snelheden , normaal rij ik gemiddeld 1:5 zonder aanhanger

Ik ben heel tevreden met de Jeep, maar het rijden in de bergen met caravan gaat soepeler met een diesel en 6 versnellingen.

Hoe zijn de ervaringen van anderen ?

ps. geen temperatuurproblemen gehad zoals GJB beschrijft

bewerkt door Michel_Jeep
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zo jeepers gisterenavond aangekomen van mijn rit naar Italie(toscane)ik dacht laat ik maar via oostenrijk gaan en dan viade Brennerpas ik moet jullie zeggen erg mooie rit.

mijn angst voor het niet halen is hiermee meteen van de baan totaal geen problemen met de auto(3,7 L) gehad en dat met een 1500KG caravan en behoorlijke klimmen hetenige wat er gebeurde is een kleine opwarming in italie maar deze klim was ook erg behoorlijk (eerste versnelling 4000 toeren en gaan).even de airco uitgezet en temperatuur ging weer zakken.

wat ik wel heb gemerkt is dat het voor het verbruik bijna niet uitmaakt of je klimt of niet alleen de snelheid is van belang ik probeerde rond de 105 op de teller teblijven zodat de cruise control aankon zonder veel pendelen dat lukt aardig alleen waakzaamheid was geboden want in de klim schakelt hij terug en gaat er dan als een haas vandoor om de snelheid vast te houden(was op zich wel grappig behalve voor de andere caravanners) waardoor de acceleratie enorm was.

kortom prettige auto en heerlijke rit zeker de mont blanc is aan te raden met 7%

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...