martijn12 Geplaatst December 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 11, 2009 (bewerkt) Mijn versnellingsbak is volgens mij redelijk aan zijn eind Af en toe krijg ik hem niet in de 1e versnelling en moet ik hem eerst in de 3e zetten voordat ik hem in de 1e kan zetten. Ook kraakt hij af en toe als ik hem in zijn achteruit zet. Ook kraakt hij af en toe bij het schakelen van de 2e naar de 3e en altijd van de 4e naar de 5e versnelling. Als ik snel overschakel ( laag toerental) dan kraakt hij minder van de 4e naar de 5e. Ik heb hier op het forum gelezen dat het ook aan de koppeling kan liggen, maar dan zou hij bij alle versnellingen moeten kraken toch ? Een paar maanden geleden heb ik wel de hoofd koppelings cylinder (bij pendaal) vervangen, maar dit heeft er volgens mij niks mee te maken. Hoe kan ik uitsluiten dat het de bak is en niet toch de koppeling? Stel dat het de bak is, is het dan verstandiger om een 2e handse te kopen of reviseren? Reviseren lijkt me duurder maar dan weet je wel zeker dat het naderhand goed is. 2e handse is het toch altijd afwachten wat je krijgt. Owja ik heb een maandje geleden mijn versnellingsbakolie vervangen, hierdoor is het schakelen niet verbeterd Alvast bedankt Martijn December 11, 2009 bewerkt door martijn12 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst December 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 11, 2009 revisie;) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst December 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 11, 2009 Yup, revisie .. als je een tweedehands koopt moet je maar weer afwachten hoe lang die meegaat. Zo te lezen is hij idd redelijk aan zijn einde. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst December 12, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2009 Hoe weet ik zeker dan dat het niet de koppeling is ? En is hij goed zelf te reviseren, of moet ik hiervoor iemand inschakelen ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Border Patrol Geplaatst December 13, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2009 De symptonen die jij beschrijft zijn echt typisch voor bak. ik heb er zelf ook last van alleen dan me 2de versnelling de rest is in orde dus ik probeer zolang mogelijk het uit te zingen want me pocket is niet zo dik:lol: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst December 13, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2009 De symptonen die jij beschrijft zijn echt typisch voor bak. ik heb er zelf ook last van alleen dan me 2de versnelling de rest is in orde dus ik probeer zolang mogelijk het uit te zingen want me pocket is niet zo dik:lol: Had ik ook wel verwacht ja, maar ik wil er toch niet zolang mee door blijven rijden dalijk breekt er ergens een stukje vanaf en komt ergens tussen en dan ben je nog verder van huis Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 14, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2009 Als je de auto moeilijk in één kunt krijgen, stilstaand met lopende motor en met volledig ingetrapte koppeling, dan is de koppeling verdacht. Als de achteruit ook moeilijk gaat, kraken enzo, bij stilstaande wagen, issie dubbel verdacht. Dat kan z'n weerslag hebben op schakelen tussen andere versnellingen. Goede synchromesh ringen kunnen dat wel een beetje rechtbreien, maar lekker schakelen doet het niet. Zijn de ringen al redelijk versleten, dan is kraakvrij schakelen met plakkende koppeling vrijwel onmogelijk. Kortom: Je bak is zeker niet nieuw meer, maar de mogelijkheid dat het tóch de koppeling is goed onderzoeken! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst December 14, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2009 Als je de auto moeilijk in één kunt krijgen, stilstaand met lopende motor en met volledig ingetrapte koppeling, dan is de koppeling verdacht.Als de achteruit ook moeilijk gaat, kraken enzo, bij stilstaande wagen, issie dubbel verdacht. Dat kan z'n weerslag hebben op schakelen tussen andere versnellingen. Goede synchromesh ringen kunnen dat wel een beetje rechtbreien, maar lekker schakelen doet het niet. Zijn de ringen al redelijk versleten, dan is kraakvrij schakelen met plakkende koppeling vrijwel onmogelijk. Kortom: Je bak is zeker niet nieuw meer, maar de mogelijkheid dat het tóch de koppeling is goed onderzoeken! Vind het ook vreemd dat het in zijn 1 in zijn achteruit en van zijn 2 naar 3 maar af en toe last heb van moeilijk schakelen en niet altijd. Maar hoe kan ik er achter komen dan of het de bak of de koppeling is ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst December 14, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2009 Maar hoe kan ik er achter komen dan of het de bak of de koppeling is ? Koppeling ff nakijken Maar dat kan je het beste doen door je bak een stukje los te halen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst December 14, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2009 Ik ga voor het toplager. Dit lager zorgt ervoor dat de motor en versnellingsbak onafhankelijk van elkaar kunnen draaien.Indien dit lager niet goed meer is blijft de versnellingsbak gewoon meedraaien wanneer je je koppeling intrapt terwijl hij eigenlijk stil moet gaan staan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst December 14, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2009 Ik ga voor het toplager.Dit lager zorgt ervoor dat de motor en versnellingsbak onafhankelijk van elkaar kunnen draaien.Indien dit lager niet goed meer is blijft de versnellingsbak gewoon meedraaien wanneer je je koppeling intrapt terwijl hij eigenlijk stil moet gaan staan. Maar als ie dan slim is kan ie toch meteen ook de drukgroep vervangen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst December 14, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2009 Maar als ie dan slim is kan ie toch meteen ook de drukgroep vervangen? Ja klopt maar ik wil eigenlijk eerst weten wat er kapot is zodat ik vast onderdelen kan bestellen, maar zal denk ik toch niets anders op zitten dan eerst openhalen en dan kijken wat er aan de hand is Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst December 14, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2009 Ja klopt maar ik wil eigenlijk eerst weten wat er kapot is zodat ik vast onderdelen kan bestellen, maar zal denk ik toch niets anders op zitten dan eerst openhalen en dan kijken wat er aan de hand is Ik sluit me aan bij JeepEd en 87Wrangler. Motor en bak worden niet volledig ontkoppeld. Toplager kapot (zit er overigens een kogellager in of een bronzen bus??), drukgroep kapot kan ook (vinger afgebroken), heb zelfs wel eens meegemaakt dat de koppelingsplaat vastzat op de spiebanen van de prise-as (roest) en dus niet meer wilde schuiven. Bak eruit dus, en dan de schade opnemen. Suces. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst December 14, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2009 Neem maar even aan dat je vrije slag niet te groot is, dan sluit ik me ook aan bij jeeped. De kans dat het de versnellingsbak, de synchromessen zijn is klein als het in alle versnellingen kraakt, dan zouden ze allemaal tegelijk versleten moeten zijn. De synchromessen zijn trouwens de reden dat je nooit met je hand constant op de versnellingspook mag rijden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst December 16, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2009 Ik denk zelf dat het de koppeling niet is, hij kraakt namelijk niet in alle versnellingen. De 2e en 4e versnelling schakelen nog perfect. Vind het wel vreemd dat als ik rustig rijd, weinig toeren dus, dat hij dan redelijk goed schakelt en ik eigenlijk alleen af en toe last heb van de 5e versnelling tijdens het rijden. Als ik lang doortrek met hoge toeren dan heb ik veel meer last van versnellingen die kraken, 2e en 4e schakelen dan nog wel goed. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst December 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2009 Klinkt toch echt als bak Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst December 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2009 Bij mij begon het slecht schakelen met de achteruit en vervolgens de 1ste versnelling. Trekkracht was nog genoeg aanwezig, toch de bak er ff onderuit en Koppelingsplaat drukgroep en cilinder vervangen, en de jeep schakelt weer naar behoren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst December 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2009 Bij mij begon het slecht schakelen met de achteruit en vervolgens de 1ste versnelling.Trekkracht was nog genoeg aanwezig, toch de bak er ff onderuit en Koppelingsplaat drukgroep en cilinder vervangen, en de jeep schakelt weer naar behoren. Fijn koppelingsplaatje:no: Kwam dit eruit? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst December 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2009 Ik denk zelf dat het de koppeling niet is, hij kraakt namelijk niet in alle versnellingen. De 2e en 4e versnelling schakelen nog perfect.Vind het wel vreemd dat als ik rustig rijd, weinig toeren dus, dat hij dan redelijk goed schakelt en ik eigenlijk alleen af en toe last heb van de 5e versnelling tijdens het rijden. Als ik lang doortrek met hoge toeren dan heb ik veel meer last van versnellingen die kraken, 2e en 4e schakelen dan nog wel goed. Martijn, wat je nu zegt klinkt anders dan je eerste bericht! Da's lastig diagnose stellen:wacko: Dat je bij opschakelen vanuit hogere toerentallen meer moeite hebt is verklaarbaar: je toerenverschil is immers groter, de sychromesh moet harder werken om de toerentallen weer met elkaar in overeenstemming te brengen. Heb je al geprobeerd te schakelen met dubbel clutch? Zo ja, hoe gaat dat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst December 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2009 Ik denk dat het toch je drukgroep is! Zit er niet ergens een dekseltje zodat je kan kijken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst December 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 17, 2009 Fijn koppelingsplaatje:no: Kwam dit eruit? :yes: En ik kon er gewoon mee rijde, 1ste en achteruit ging wat minder maar het ging wel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst December 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 18, 2009 Martijn, wat je nu zegt klinkt anders dan je eerste bericht! Da's lastig diagnose stellen:wacko:Dat je bij opschakelen vanuit hogere toerentallen meer moeite hebt is verklaarbaar: je toerenverschil is immers groter, de sychromesh moet harder werken om de toerentallen weer met elkaar in overeenstemming te brengen. Heb je al geprobeerd te schakelen met dubbel clutch? Zo ja, hoe gaat dat? Sorry voor de onduidelijkheid, heb me probleem zo goed mogelijk proberen uit te leggen maar daar is het dus niet duidelijker op geworden Wat bedoel je met dubbel clutch, 2 keer de koppeling in voordat je schakelt ? Dit heb ik iig nog niet geprobeerd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst December 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 18, 2009 Als ik het zo lees kan ik toch beter eerst de koppeling controleren Iemand nog tips hiervoor? Alvast bedankt allemaal Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst December 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 18, 2009 loshalen en kijken, maar ik weet bijna wel zeker dat het bakje aan zijn eind is gekomen, niet te lang mee doorrijden wat dan gaat hij zeker stuk en heeft revisie geen zin meer:bye1: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst December 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 18, 2009 loshalen en kijken, maar ik weet bijna wel zeker dat het bakje aan zijn eind is gekomen, niet te lang mee doorrijden wat dan gaat hij zeker stuk en heeft revisie geen zin meer:bye1: Loshalen en kijken, is het zo simpel als je opschrijft of komen er nog wat leuke dingen bij kijken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.