Spring naar bijdragen

ax15 Reviseren ?


martijn12
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Reacties 74
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Nee Martijn niet aan toegekomen financieel, ik ben stug door gereden en van het beetje wat het toen was is het nu ook met de week erger geworden. dus in februari wil ik een gereviseerde of een leuke 2dehands die zeker weten prima is hier van het forum er onder hangen. zodat de jeepert op de road blijft en kan ik zelf lekker vogelen met de bak maar ik weet zeker dat het die ringen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee Martijn niet aan toegekomen financieel, ik ben stug door gereden en van het beetje wat het toen was is het nu ook met de week erger geworden. dus in februari wil ik een gereviseerde of een leuke 2dehands die zeker weten prima is hier van het forum er onder hangen. zodat de jeepert op de road blijft en kan ik zelf lekker vogelen met de bak maar ik weet zeker dat het die ringen zijn.

Okee suc6 alvast :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vandaag mijn versnellingsbak eronderuit gehaald

mijn auto begon steeds vreemdere geluiden te maken

als ik de auto liet uitrollen in 1 of 2 dan leek het wel alsof er een band in de spatborden schraapte, de auto begon dan ook licht te trillen

zogauw ik de koppeling indrukte of in een andere versnelling zet was er niets aan de hand

De koppeling ziet er op het eerste gezicht nog goed uit

Ik heb alleen wel me koppelingsleiding gemold omdat de snelkoppeling dicht bij de bak vast zat, iemand nog liggen toevallig ? :blink:

De as die uit de versnellingsbak komt en in de koppeling gaat zat vrij veel speling op, mischien dat dit het rare geluid veroorzaakte ?

Wat me ook opviel is dat de olie er heel grijs uitkwam, terwijl ik hem een half jaar geleden nog vervangen heb, toen kwam er ook al grijze olie uit trouwens.

Morge maar is de versnellingsbak van de binnekant gaan bekijken

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag mijn versnellingsbak eronderuit gehaald

mijn auto begon steeds vreemdere geluiden te maken

als ik de auto liet uitrollen in 1 of 2 dan leek het wel alsof er een band in de spatborden schraapte, de auto begon dan ook licht te trillen

zogauw ik de koppeling indrukte of in een andere versnelling zet was er niets aan de hand

De koppeling ziet er op het eerste gezicht nog goed uit

Ik heb alleen wel me koppelingsleiding gemold omdat de snelkoppeling dicht bij de bak vast zat, iemand nog liggen toevallig ? :unsure:

De as die uit de versnellingsbak komt en in de koppeling gaat zat vrij veel speling op, mischien dat dit het rare geluid veroorzaakte ?

Wat me ook opviel is dat de olie er heel grijs uitkwam, terwijl ik hem een half jaar geleden nog vervangen heb, toen kwam er ook al grijze olie uit trouwens.

Morge maar is de versnellingsbak van de binnekant gaan bekijken

Groeten

Die leiding, is dat tussen de koppelingscilinder en de slave cilinder? Heb namelijk nog een leiding incl. cilinders liggen maar weet niet of die past aangezien deze voor een Cherokee XJ is en voor een versnellingsbak type AX-5.

Misschien dat iemand hier op het forum het antwoord zo kan geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie hier de eerste resultaten

http://www.mijnalbum.nl/Album=AUS4QHXK

Syncroon ringen is weinig aan te zien lag alleen veel koper slijpsel onder in de bak

Enigste wat te zien is zijn de tandjes die missen op de ringen van de schakelgaffels

Koppeling lijkt verder ook nog goed

Is het nu voldoende om de syncroon ringen, de ringen van de gaffels en eventueel nieuwe lagers erop te zetten, of moet er nog meer vervangen worden ?

Groeten Martijn

Owja olie lijkt grijs te zijn, omdat een tandwiel tegen de gaffel aan schuurt of kan de olie daardoor niet zoveel verkleuren ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die leiding, is dat tussen de koppelingscilinder en de slave cilinder? Heb namelijk nog een leiding incl. cilinders liggen maar weet niet of die past aangezien deze voor een Cherokee XJ is en voor een versnellingsbak type AX-5.

Misschien dat iemand hier op het forum het antwoord zo kan geven.

Jup is die leiding, denk niet dat dit past want ik heb een ax15 bak, en bij ax5 zit de ontluchting aan de andere kant volgens mij, maar die leiding is ook nog heel :unsure:

Foto-DDU3US7C.jpg

Foto-VCMLNAEL.jpg

Foto-LESGSCUK.jpg

bewerkt door martijn12
foto's toegevoegd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie hier de eerste resultaten

http://www.mijnalbum.nl/Album=AUS4QHXK

Syncroon ringen is weinig aan te zien lag alleen veel koper slijpsel onder in de bak

Dan zijn ze versleten

Enigste wat te zien is zijn de tandjes die missen op de ringen van de schakelgaffels

misschien even een foto kan best meevallen

Koppeling lijkt verder ook nog goed

Is het nu voldoende om de syncroon ringen, de ringen van de gaffels en eventueel nieuwe lagers erop te zetten, of moet er nog meer vervangen worden ?

Je moet goed naar de tandwielen kijken of ze ook ruimte hebben op de naaldlagers wil wel gebeuren dat de loopvlakken versleten zijn, dan hebben nieuwe lagers geen. Zal wel niet goed meer zijn omdat de olie in korte tijd weer grijs is geworden

Groeten Martijn

Owja olie lijkt grijs te zijn, omdat een tandwiel tegen de gaffel aan schuurt of kan de olie daardoor niet zoveel verkleuren ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier nog wat foto's met uitleg

Foto-SZ4GQQR6.jpg

In het hanboek staat dat je een penceelmagneet nodig hebt, met een speaker magneet met een boutje erop gaat het ook perfect :unsure:

Foto-3T3HP3I7.jpg

Bij deze lager zit speling, ik kan de as zo een paar mm op en neer bewegen.

Nou zij er iemand dat het best kon zijn dat dat zo hoorde, omdat als de lager warm wordt dat hij uitzet en dat hij dan spellingsvrij is, iemand die weet of dit klopt ?

Foto-LQRXWNWD.jpg

syncroonringen zien er volgens mij niet zo heel slecht uit ondanks dat er veel messingslijpsel onder in de bak lag

Foto-4K4Z6UNO.jpg

Foto-BIB8AEIU.jpg

En wat zeggen jullie van de koppeling, de een zegt dat ik hem beter kan vervangen en de ander dat ie nog een hele tijd meegaat ?

En dan nog een paar vraagjes

Ik wil de tandwielen enzo pas uitelkaar halen als ik onderdelen heb zodat ik hem meteen weer in elkaar kan zetten, maar hoe weet ik nou wat ik allemaal nieuw moet bestellen? Versnellingsbak mee naar bsparts nemen mischien?

En is er een manier om de druklager van de koppeling te controleren ?

Er is mij verteld dat als je onlangs de de slave cylinder hebt vervangen dat de master cylinder ook niet zo lang meer op zicht laat wachten, en kan er nu mooi bij duss ..

bewerkt door martijn12
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry,

Ik haal me spullen bij Quadratec en gemiddeld heb ik de delen binnen in 5 a 7 dagen

www.quadratec.com

Suc6 Ed

Oke danku had er al gekeken maar kon jou set niet vinden, maar via zoeken toch gevonden.

Als je naar de prijs kijkt zeer interessant en de tijd is ook nog wel te doen.

Ben alleen helemaal niet bekend met verschepen en ik weet niet precies wat er allemaal in de set zit, neem aan dat je het plaatje niet kunt vertrouwen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...