Spring naar bijdragen

KJ warmt niet goed op


Masis
 Share

Recommended Posts

Ons KJ warmt de laatste tijd niet meer goed op. Eerst bleef het wijzertje van de temp. meter vlak voor de middenlijn, als hij goed warm gereden was. Dit is normaal lijkt mij.

Maar de laatste weken komt de wijzer niet verder dan 1/4e, ook niet na een ritje van 90km.

Kan dit gevolgen hebben? Is zo'n lage bedrijfstemperatuur slecht voor de motor? Kan het komen doordat de grote beurt al zo'n 4000km te laat is (104.000km)?

Alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Masis,

Ik heb hetzelfde gehad met mijn Cherokee Diesel. Temp niet hoger dan eerste streep, en als het vriest nog lager. Dit is slecht voor de motor, en het brandstofverbruik wordt hoger.

De Diesel heeft een duur thermostaathuis met geintegreerde dubbel-thermostaat. Die kost ca 150 EUR. Je kunt deze zelf monteren, als je handig bent. Met een klein pijpsleuteltje kun je erbij, nadat je de nodige slangen hebt gedemonteerd.

Aandraaien van de bouten met momentsleutel, omdat je in de alu-kop aan het schroeven bent.

Bij mij is alles weer tiptop.

Suc6

Johs H

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties.

KJ was maandag naar de grote beurt, en hadden het hun laten weten, en ook duidelijk gezegd dat de thermostaat vervangen moest worden. Op de Maasvlakte had JeepEd er naar gekeken, en ook hij had bevestigd dat het door de thermostaat komt.

Woensdag, bij het ophalen van de KJ was ik mee. Ik vroeg of de thermostaat vervangen was. Zei hij Nee, we hebben hem aangesloten op de computer en konden geen foutmelding vinden. Ik zeg oke, maar zouden jullie toch wel een verklaring moeten kunnen geven waarom de motor niet goed opwarmt. Zei hij 'Uhmmm... Ja, dat zal dan door het weer nu komen'. Yeah right. :bye1:

Is al weken zo, dus ook toen het niet zo koud was.

Zal JeepEd binnenkort een PM sturen, hij zei dat hij het ook kan regelen :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jammer dat zo'n garage niet naar de klant luistert. Hebben ze de auto dan niet warm laten draaien? :bye1: Ik denk dat de boordcomputer geen melding geeft, als er geen storing optreedt. Ik betwijfel of de boorcomputer de actuele watertemperatuur logt.

De temp meter kan je wel controleren, door er een testspanning op te zetten. Maar de kans is vele malen groter dat het de thermostaat is.

Suc6 Johs H

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie.

Denk dat ze de service-computer bedoelen, die ze hebben aangesloten om foutcodes uit te lezen -zeggen ze! :bye1:-.

In de KJ Service Manual dit gevonden:

TEMPERATURE GAUGE READS

LOW

1. Has a Diagnostic Trouble Code

(DTC) been set indicating a stuck

open thermostat?

1. Refer to (Refer to 25 -

EMISSIONS CONTROL -

DESCRIPTION) for On-Board

Diagnostics and DTC information.

Replace thermostat if necessary.

Met een aantal andere oplossingen, maar deze lijkt mij inderdaad het meest waarschijnlijke...

Vertrouwen in deze dealer is 0,0 dus als ik alle informatie die ik tot nu toe heb vergelijk is er maar 1 oplossing: Thermostaat vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de Jeep dealer in Den Haag heb ik het ook wel gehad inderdaad. Ik hoop voor de Chrysler en Dodge eigenaren dat ze die auto's wel snappen. Jeep vinden ze maar lastig daar.

Volgende grote beurt wordt waarschijnlijk bij de dealer in Rijnsburg uitgevoerd. Of is dat ook niks?

4x4 Katwijk ken ik niet. Zijn die in staat om moderne Jeeps te onderhouden?

Ik ben ooit bij Karel Oto in Katwijk geweest voor onder onderhoud. Die was best wel goed maar toch meer op Voyager gericht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgende grote beurt wordt waarschijnlijk bij de dealer in Rijnsburg uitgevoerd. Of is dat ook niks?

4x4 Katwijk ken ik niet. Zijn die in staat om moderne Jeeps te onderhouden?

Zijn beide prima in staat om je Jeep te onderhouden, 1e is dealer, 2e een universele 4x4 garage.

Laat je ervaringen met een van beide maar eens weten......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Sow, ruim 3 jaar later en zo'n 70.000km verder.... En vandaag pas de thermostaat (zelf) vervangen. :frusty: :frusty:

Dealer al die tijd steenvast beweren dat de thermostaat ok is, paps daardoor eigenwijs, bla bla bla. Uiteindelijk na het behalen van mijn rijbewijs besloten dat het nou wel echt tijd werd om het zelf te doen, want ik durfde niet vaak hoog de toeren in met zo'n motor die maar 1/4e opwarmt :P

De 2002-2004 2,5L en 2,8L CRD modellen hebben dit onderdeelnr. 05142601AA en de pakking is: 05066806AA.De 2005+ diesels hebben een iets ander thermostaat.

Dealerprijs is ongeveer

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sow, ruim 3 jaar later en zo'n 70.000km verder.... En vandaag pas de thermostaat (zelf) vervangen. :frusty: :frusty:

Dealer al die tijd steenvast beweren dat de thermostaat ok is, paps daardoor eigenwijs, bla bla bla. Uiteindelijk na het behalen van mijn rijbewijs besloten dat het nou wel echt tijd werd om het zelf te doen, want ik durfde niet vaak hoog de toeren in met zo'n motor die maar 1/4e opwarmt :P

De 2002-2004 2,5L en 2,8L CRD modellen hebben dit onderdeelnr. 05142601AA en de pakking is: 05066806AA.De 2005+ diesels hebben een iets ander thermostaat.

Dealerprijs is ongeveer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

De naald van mijn temperatuurmeter komt ook niet tot het midden maar blijft iets achter het eerste streepje staan. De garage waar ik de auto gekocht heb maar even gebeld en men dacht ook meteen aan een defecte thermostaat. Ze hebben voor de zekerheid een nieuwe besteld. Reparatie is gewoon binnen Bovag garantie. Gelukkig maar...

De auto heeft een paar maanden in de showroom gestaan en niet gereden. Kan daar een thermostaat van kapot gaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...