Spring naar bijdragen

Minder vermogen


aerox
 Share

Recommended Posts

Nadat ik mijn cherrybomb heb gemonteerd heeft mijn YJ minder vermogen. Ik heb hem al in beide richtingen gemonteerd meer levert geen verschil. :D klopt dit ?

Dit is wat ik heb gelezen op het amerikaanse jeep forum over de cherrybomb.

It sounds nice but loud sometimes. But its pretty bad on the flow. Its quite restrictive with all the sharp corners inside.

Als dit klopt heb je gelijk je antwoord op het mindere vermogen wat je merkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lijkt me sterk dat dat door de demper komt. De cherrybom geeft geen weerstand aan de uitlaat gassen. Denk eerder dat het zo 'lijkt' dat hij minder vermogen heeft. Misschien door het geluid:)

Heb het verschil gemeten met de originele demper en met met de originee demper rijd ie beter door. Vooral op de snelweg zit ie met de originele demper sneller en gemakkelijker op de gewenste snelheid dan met de cherry bomb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is wat ik heb gelezen op het amerikaanse jeep forum over de cherrybomb.

It sounds nice but loud sometimes. But its pretty bad on the flow. Its quite restrictive with all the sharp corners inside.

Als dit klopt heb je gelijk je antwoord op het mindere vermogen wat je merkt.

Als de flow minder wordt kunnen de uitlaatgassen minder snel de uitlaat verlaten wat weer resulteert in een vermogensafname. De cherrybomb is in mijn ogen een demper die meer geluid produceert maar niet meer vermogen levert. Daar zijn ze ook niet voor gemaakt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cherrybomb's en andere "open"uitlaten zijn zeer leuk voor het geluid,maar voor vermogen zijn het ondingen.

Een motor heeft normaal gesproken een bepaalde tegendruk nodig om goed te kunnen draaien.De orginele uitlaat is zo ontworpen dat hij de juiste tegendruk geeft om de motor goed te laten draaien.Wanneer we een open uitlaat gaan monteren veranderen we heel wat aan de druk en zal de motor slechter gaan draaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cherrybomb's en andere "open"uitlaten zijn zeer leuk voor het geluid,maar voor vermogen zijn het ondingen.

Een motor heeft normaal gesproken een bepaalde tegendruk nodig om goed te kunnen draaien.De orginele uitlaat is zo ontworpen dat hij de juiste tegendruk geeft om de motor goed te laten draaien.Wanneer we een open uitlaat gaan monteren veranderen we heel wat aan de druk en zal de motor slechter gaan draaien.

aangenomen dat dit juist is, waarom levert die spaghetti header dan wel meer vermogen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een motor heeft normaal gesproken een bepaalde tegendruk nodig om goed te kunnen draaien.

Het gaat hier over Jeeps Ed, niet over bromfietsen :bye1:

Monteer je een uitlaat met bijbehorende header met zo weinig mogelijk tegendruk dan kan de motor makkelijker uitademen, om er echt profijt van te hebben moet je dan ook zorgen dat ie genoeg mengsel kan inademen.

Uiteindelijk resulteert e.e.a. dan in een beetje extra vermogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat hier over Jeeps Ed, niet over bromfietsen :thumbsup:

Monteer je een uitlaat met bijbehorende header met zo weinig mogelijk tegendruk dan kan de motor makkelijker uitademen, om er echt profijt van te hebben moet je dan ook zorgen dat ie genoeg mengsel kan inademen.

Uiteindelijk resulteert e.e.a. dan in een beetje extra vermogen.

Na het lezen van het stukje van Dez heb ik mijn mening bijgesteld:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klopt helemaal dat het complete plaatje meer vermogen zal opleveren maar dan praat je meestal wel over systemen die er voor gemaakt zijn.

Een Cherrybom is in mijn ogen niet gemaakt om meer vermogen te leveren. Maak hem open en je zal zien waarom. Er zitten teveel belemmeringen in om hem echt goed te laten werken. Ook in combinatie met een compleet systeem zal hij nooit echt meer vermogen gaan leveren. Daar is de cherrybom gewoon kwalitatief niet goed genoeg voor.

Kijk naar de site die Dezperado heeft geplaatst. Daar staat het prima omschreven maar die uitlaten die deze mensen verkopen kosten iets meer als een cherrybom.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou mede jeepers,

In ieder geval bedankt voor de (extra) info. Ik heb de cherrybomb ook niet gekocht om meer vermogen te krijgen, ik hoef ook niet meer vermogen, MAAR ZEKER OOK NIET MINDER :thumbsup:. Dus de cheery zal weer plaats moeten maken voor een andere. Ben zowieso ook niet echt tevreden over het geluid en daarbij komende dat het het vermogen niet ten goede komt is voor mij genoeg reden om hem weer te verwijderen.

De groeten :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je nog meer aan je uilaat veranderd of alleen in plaats van de demper een cherry-bomb geplaatst?

In princiepe is een cherry-bomb(cb) een open uitlaatsysteem wat geen tegendruk opbouwt dus zou de motor eerder meer als minder vermogen krijgen.

Wat sound betreft een cb geeft bij weinig luchtsnelheid dus weinig toeren een mooie diepe grom, bij veel lucht(veel toeren) krijg je een schel geluid, je zou die snelheid kunnen halveren door 2 cb's langs elkaar te plaatsen.

Ook zou een cb zo ver mogelijk van de motor geplaatst moeten worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hou persoonlijk helemaal niet van schel en hard en als je echt uren in je Jeep zit dan wordt je ook gestoord van een zware brom.

Bij mn Harley had ik ook de uitlaten vervangen voor slashcut

dus geen demper meer. Niet alleen ik werd er gestoord van maar iedereen in de wijk zat rechtop in bed als ik laat thuis kwam hehehe

Onder de Harley weer de originele uitlaten gehangen alleen een gat geslagen in de dempers binnen. Klinkt nu lekker en "nothing beats the sound of a Harley"

(Maybe a V8 )43co1.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kat is een weerstand voor de uitlaatgassen. Als die weg is, kan je motor makkelijker uitademen. Daarmee ademt hij ook weer makkelijker in, natuurlijk ( de cilinders worden beter geleegd, vergelijk het met niet geheel uitademen en weer opnieuw inademen: Je longen kunnen minder lucht innemen...).

Maar als er meer lucht aangezogen wordt, zal er ook meer brandstof ingespoten moeten worden, natuurlijk.

Meer vermogen kost brandstof, zeker als je dat vermogen regelmatig aanspreekt.:D

Zelf heb ik ook geen kat meer achter m'n 4.0i. in de plaats daarvan heb ik een "katvervanger" gemonteerd, om het geluid wat te dempen. Het geluid klinkt me anders iets te "scherp". Als demper heb ik een Borla RVS einddemper gebruikt, gevolgd door de originele eindpijp.

Ik heb al met al een mooi donker geluid aan de aanpassingen over gehouden, waarbij het volume op een net niveau blijft.

Eerder reed ik met een cherry-bomb achter een 4.2. Leuk, maar het verveeld snel en na een tijdje, zeker bij lange ritten, gaat het irriteren.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb een bommetje onder mijn jeep hangen geen kat en geen aandere dempers er meer tussen ook is de lucht inlaat veranderd en is de toevoer van brandstof toegenomen rij eerst met de jeep 1 op 5 nu 1 op 4 ongeveer toename pk,s is gering maar wel een echte heftig geluid er in nu

gaat donderdag weer aan de kast om te kijken wat we nog meer kunnen

heb dus geen afname van pk,s maar denk dat je zo een bom er onder plaatst en de kat er tussen uit haalt dan ga je pk,s missen

auto heeft bepaalde tegen druk nodig :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat hier over Jeeps Ed, niet over bromfietsen :ohmy:

Monteer je een uitlaat met bijbehorende header met zo weinig mogelijk tegendruk dan kan de motor makkelijker uitademen, om er echt profijt van te hebben moet je dan ook zorgen dat ie genoeg mengsel kan inademen.

Uiteindelijk resulteert e.e.a. dan in een beetje extra vermogen.

....... maar denk dat je zo een bom er onder plaatst en de kat er tussen uit haalt dan ga je pk,s missen

auto heeft bepaalde tegen druk nodig :rolleyes:

Het hele verhaal lezen heeft soms zijn voordelen.:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...