Newbe Geplaatst November 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2007 In een ander topic gaf ik aan dat in het terrein de XJ een voordeel boven de ZJ heeft vanwege de kortere wielbasis. Beest, onze geachte moderator, merkt op dat dat ook andersom kan werken. Mijn idee is, dat je met Academy's wel eens ZJ's of WJ's (niet of beperkt verhoogd) met hun bodem op het topje van een heuveltje ziet blijven hangen. <_< Een korte wielbasis geeft ook een grotere wendbaarheid. Vandaar: wat zijn de voor- en nadelen van een korte of lange wielbasis?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst November 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2007 Kortere wielbasis heeft zeker niet altijd het voordeel, het hangt er -zoals gewoonlijk- weer vanaf waar en hoe je rijdt. Soms heeft een langere wielbasis weer het voordeel dat je een langer 'bereik' hebt, net voor/voorbij een lastig stuk waar je dan weer grip hebt. Bovenop heuveltjes lijkt me het wel duidelijk, hoewel op een langere helling een langere wielbasis weer meer stabiliteit heeft m.b.t. het wegschuiven. Langere wielbasis heeft nog een voordeel, langere aandrijfassen. Dus minder last met aanpassingen voor een gemiddelde verhoging. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MCJeep Geplaatst November 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2007 Kortere wielbasis heeft zeker niet altijd het voordeel, het hangt er -zoals gewoonlijk- weer vanaf waar en hoe je rijdt.Soms heeft een langere wielbasis weer het voordeel dat je een langer 'bereik' hebt, net voor/voorbij een lastig stuk waar je dan weer grip hebt. Bovenop heuveltjes lijkt me het wel duidelijk, hoewel op een langere helling een langere wielbasis weer meer stabiliteit heeft m.b.t. het wegschuiven. Langere wielbasis heeft nog een voordeel, langere aandrijfassen. Dus minder last met aanpassingen voor een gemiddelde verhoging. Even een vraagje van een leek..... Waarom rijden de meeste Jeeprijders hier aangesloten bij het forum dan een jeep met korterre wielbasis zoals cj,tj...enz en kiezen ze niet voor de xj of gc(in welke uitvoering dan ook)?<_< Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst November 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2007 Even een vraagje van een leek.....Waarom rijden de meeste Jeeprijders hier aangesloten bij het forum dan een jeep met korterre wielbasis zoals cj,tj...enz en kiezen ze niet voor de xj of gc(in welke uitvoering dan ook)? Ik ken die cijfers niet hoeveel er in een XJ, WJ,ZJ, CJ,YJ,TJ enz enz enz rijden. Weet wel dat er tijdens de Jeep Academy's steeds meer XJ's rondrijden. Heeft naast de genoemde technische aspecten, ook met eigen voorkeur te maken qua uiterlijk, (ontbreken van...<_<) comfort enz. Het is niet alleen maar een optelsom van al dan niet aanwezige kwaliteiten... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst November 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2007 Even een vraagje van een leek.....Waarom rijden de meeste Jeeprijders hier aangesloten bij het forum dan een jeep met korterre wielbasis zoals cj,tj...enz en kiezen ze niet voor de xj of gc(in welke uitvoering dan ook)?<_< ligt er ook aan waarvoor je de auto koopt b.v. wil je in de zomer cabrio kunnen rijden moet hij dienen als gezinsauto of heb je hem alleen voor de hobby wil je dat hij rechtstreeks afstamd van de oerjeep Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst November 20, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2007 Inderdaad zie je het meest de CJ, YJ en TJ en een toenemend aantal XJ's op de dagen verschijnen. Het aantal ZJ of WJ is niet groot te noemen. Ogdak is wel het meest gezien met zijn ZJ in het terrein en er zijn wat XJ's bij, die flink verhoogd zijn. Niettemin zijn de verschillen ik wielbasis niet gering: YJ is 2.37 XJ is 2.58 ZJ is 2.69 Dus tussen YJ en ZJ zit meer dan 30 cm verschil. De YJ heeft natuurlijk ook als voordeel dat er voor en achter nauwelijks overhang is, terwijl je met een ZJ al snel de stekerdoos van je trekhaak in de modder achterlaat.<_< En dat dak? Ach, volgens Dezperado kan daar heel simpel wat aan gedaan worden: de zaag er in. Nog meer meningen van het geachte forum? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irish wolfie Geplaatst November 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2007 Verder voordeel van een lange wielbasis komt ook om de hoek kijken bij steile klimmen of afdalingen. Lange wielbasis zal langer de 2 assen op de grond houden, een korte wielbasis zal sneller vooras bij klimmen en achteras bij dalen contact laten verliezen. Rechtuitstabiliteit zal bij een lange wielbasis (indien goed in elkaar gezet) beter zijn, vooral bij hogere snelheden. Het is ondertussen een stelling dat de beste wielbasis rond de 100" zou liggen. Maar alles hangt er inderdaad vanaf wat je precies met de auto wil doen. Een trial met lange wielbasis zal niet goed lukken, raid of offroadrace zal dan weer met korte wielbasis veel moeilijker zijn. Het grootste probleem met de langere wielbasissen is dat die vaak door de constructeur zijn opgezet als "volumewagen" met veel plaats binnenin, waardoor meestal de achteroverhang veel te groot is. Niks dat je met een slijptol niet kan oplossen <_< Door de zwaardere terreinmogelijkheden die wij hier hebben kies ik voor een korte wielbasis, gewoon omdat wij vaak met bomen te maken krijgen, de snelheid nooit hoog is en omdat er minder verhoogd moet worden om het hangbuikzwijnsyndroom te voorkomen. Een lange wielbasis laat zich veel makkelijker verhogen door de lange cardans, maar de noodzakelijke grote verhoging maakt ook dat een dergelijk verhoogde lange wielbasis sneller zijdelings zal kantelen door een hoger zwaartepunt. Nog een bemerking, als je trophys en dergelijke wil meedoen is de plaats in een korte wielbasis erg beperkt. Met twee winchen in de kofferbak, een grondanker en wat sleeplinten wordt het al moeilijker om nog een plaatsje te vinden voor de zandplaten. Beslis je dan ook nog meerdaagse trophys in het buitenland te rijden à la Transilvania, Croatia e.d. dan heb je een probleem om ook nog de proviand, warmtekleding, noodbivak en vooral wisselstukken voor onderweg weg te stouwen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
WJ-Theo Geplaatst November 21, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2007 De YJ heeft natuurlijk ook als voordeel dat er voor en achter nauwelijks overhang is, terwijl je met een ZJ al snel de stekerdoos van je trekhaak in de modder achterlaat. Nog meer meningen van het geachte forum? Ja dat was IK dus. Mijn oplossing is geworden: zowel een XJ als ook een YJ. Grijns, heb je iedere keer een keuze te maken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst November 21, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2007 Ja dat was IK dus. Mijn oplossing is geworden:zowel een XJ als ook een YJ. Grijns, heb je iedere keer een keuze te maken. Heb jij je WJ geruild voor een XJ dan? (zijn er niet in Overland uitvoering). Maar ook dat op de bodem hangen hebben we in Wamel een paar keer meegemaakt toch? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst November 21, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2007 Even een vraagje van een leek.....Waarom rijden de meeste Jeeprijders hier aangesloten bij het forum dan een jeep met korterre wielbasis zoals cj,tj...enz en kiezen ze niet voor de xj of gc(in welke uitvoering dan ook)? De meeste forumgebruikers hebben een lange wielbasis...maar bij het kiezen van een model Jeep is niet altijd terreinvaardigheid het enige selectiecriterium. Het is geweldig om met een standaard moderne gc al koffie drinkend door het terrein te hobbelen maar het is wel een stuk minder sportief rijden door alle electronische snufjes als met een spartaanse cj. Bovendien kiezen veel mensen bewust voor een auto die ze met een hamer en een schroevendraaier kunnen repareren. Dat zijn nou net de mensen waarvan je hier op het forum de meeste postjes ziet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst November 21, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2007 De meeste forumgebruikers hebben een lange wielbasis...maar bij het kiezen van een model Jeep is niet altijd terreinvaardigheid het enige selectiecriterium. . als terreinvaardigheid een criterum is, snap ik die Wrangler rijders niet. standaard is de terreinvaardigheid ver te zoeken bij die dingen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst November 21, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2007 als terreinvaardigheid een criterum is, snap ik die Wrangler rijders niet.standaard is de terreinvaardigheid ver te zoeken bij die dingen. Ok, maar dat is ook de kunst van het terreinrijden: de bestuurder kan de nadelen van een model als een uitdaging zien. Oftewel, korte wielbasis-rijders hebben een groter gevoel voor avontuur. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst November 21, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2007 korte wielbasis gaan uit hun dak:whistle: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst November 21, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2007 Ok, maar dat is ook de kunst van het terreinrijden: de bestuurder kan de nadelen van een model als een uitdaging zien. Oftewel, korte wielbasis-rijders hebben een groter gevoel voor avontuur. Dus Hummer rijders hebben geen gevoel voor avontuur en denken: Gemakzucht dient de mens! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst November 21, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2007 Dus Hummer rijders hebben geen gevoel voor avontuur en denken: Gemakzucht dient de mens! Hummerrijders met gevoel voor avontuur verkorten de wielbasis. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.