Spring naar bijdragen

Lange versus korte wielbasis


Newbe
 Share

Recommended Posts

In een ander topic gaf ik aan dat in het terrein de XJ een voordeel boven de ZJ heeft vanwege de kortere wielbasis.

Beest, onze geachte moderator, merkt op dat dat ook andersom kan werken.:D

Mijn idee is, dat je met Academy's wel eens ZJ's of WJ's (niet of beperkt verhoogd) met hun bodem op het topje van een heuveltje ziet blijven hangen. :huh:<_<

Een korte wielbasis geeft ook een grotere wendbaarheid.:huh:

Vandaar: wat zijn de voor- en nadelen van een korte of lange wielbasis??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kortere wielbasis heeft zeker niet altijd het voordeel, het hangt er -zoals gewoonlijk- weer vanaf waar en hoe je rijdt.

Soms heeft een langere wielbasis weer het voordeel dat je een langer 'bereik' hebt, net voor/voorbij een lastig stuk waar je dan weer grip hebt.

Bovenop heuveltjes lijkt me het wel duidelijk, hoewel op een langere helling een langere wielbasis weer meer stabiliteit heeft m.b.t. het wegschuiven.

Langere wielbasis heeft nog een voordeel, langere aandrijfassen. Dus minder last met aanpassingen voor een gemiddelde verhoging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kortere wielbasis heeft zeker niet altijd het voordeel, het hangt er -zoals gewoonlijk- weer vanaf waar en hoe je rijdt.

Soms heeft een langere wielbasis weer het voordeel dat je een langer 'bereik' hebt, net voor/voorbij een lastig stuk waar je dan weer grip hebt.

Bovenop heuveltjes lijkt me het wel duidelijk, hoewel op een langere helling een langere wielbasis weer meer stabiliteit heeft m.b.t. het wegschuiven.

Langere wielbasis heeft nog een voordeel, langere aandrijfassen. Dus minder last met aanpassingen voor een gemiddelde verhoging.

Even een vraagje van een leek.....

Waarom rijden de meeste Jeeprijders hier aangesloten bij het forum dan een jeep met korterre wielbasis zoals cj,tj...enz en kiezen ze niet voor de xj of gc(in welke uitvoering dan ook)?<_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een vraagje van een leek.....

Waarom rijden de meeste Jeeprijders hier aangesloten bij het forum dan een jeep met korterre wielbasis zoals cj,tj...enz en kiezen ze niet voor de xj of gc(in welke uitvoering dan ook)?

Ik ken die cijfers niet hoeveel er in een XJ, WJ,ZJ, CJ,YJ,TJ enz enz enz rijden.

Weet wel dat er tijdens de Jeep Academy's steeds meer XJ's rondrijden.

Heeft naast de genoemde technische aspecten, ook met eigen voorkeur te maken qua uiterlijk, (ontbreken van...<_<) comfort enz. Het is niet alleen maar een optelsom van al dan niet aanwezige kwaliteiten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een vraagje van een leek.....

Waarom rijden de meeste Jeeprijders hier aangesloten bij het forum dan een jeep met korterre wielbasis zoals cj,tj...enz en kiezen ze niet voor de xj of gc(in welke uitvoering dan ook)?<_<

ligt er ook aan waarvoor je de auto koopt

b.v.

wil je in de zomer cabrio kunnen rijden

moet hij dienen als gezinsauto of heb je hem alleen voor de hobby

wil je dat hij rechtstreeks afstamd van de oerjeep

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad zie je het meest de CJ, YJ en TJ en een toenemend aantal XJ's op de dagen verschijnen. Het aantal ZJ of WJ is niet groot te noemen. Ogdak is wel het meest gezien met zijn ZJ in het terrein en er zijn wat XJ's bij, die flink verhoogd zijn.

Niettemin zijn de verschillen ik wielbasis niet gering:

YJ is 2.37

XJ is 2.58

ZJ is 2.69

Dus tussen YJ en ZJ zit meer dan 30 cm verschil.:huh:

De YJ heeft natuurlijk ook als voordeel dat er voor en achter nauwelijks overhang is, terwijl je met een ZJ al snel de stekerdoos van je trekhaak in de modder achterlaat.<_<

En dat dak? Ach, volgens Dezperado kan daar heel simpel wat aan gedaan worden: de zaag er in.:huh:

Nog meer meningen van het geachte forum?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder voordeel van een lange wielbasis komt ook om de hoek kijken bij steile klimmen of afdalingen. Lange wielbasis zal langer de 2 assen op de grond houden, een korte wielbasis zal sneller vooras bij klimmen en achteras bij dalen contact laten verliezen.

Rechtuitstabiliteit zal bij een lange wielbasis (indien goed in elkaar gezet) beter zijn, vooral bij hogere snelheden.

Het is ondertussen een stelling dat de beste wielbasis rond de 100" zou liggen.

Maar alles hangt er inderdaad vanaf wat je precies met de auto wil doen. Een trial met lange wielbasis zal niet goed lukken, raid of offroadrace zal dan weer met korte wielbasis veel moeilijker zijn.

Het grootste probleem met de langere wielbasissen is dat die vaak door de constructeur zijn opgezet als "volumewagen" met veel plaats binnenin, waardoor meestal de achteroverhang veel te groot is.

Niks dat je met een slijptol niet kan oplossen <_<

Door de zwaardere terreinmogelijkheden die wij hier hebben kies ik voor een korte wielbasis, gewoon omdat wij vaak met bomen te maken krijgen, de snelheid nooit hoog is en omdat er minder verhoogd moet worden om het hangbuikzwijnsyndroom te voorkomen.

Een lange wielbasis laat zich veel makkelijker verhogen door de lange cardans, maar de noodzakelijke grote verhoging maakt ook dat een dergelijk verhoogde lange wielbasis sneller zijdelings zal kantelen door een hoger zwaartepunt.

Nog een bemerking, als je trophys en dergelijke wil meedoen is de plaats in een korte wielbasis erg beperkt.

Met twee winchen in de kofferbak, een grondanker en wat sleeplinten wordt het al moeilijker om nog een plaatsje te vinden voor de zandplaten.

Beslis je dan ook nog meerdaagse trophys in het buitenland te rijden à la Transilvania, Croatia e.d. dan heb je een probleem om ook nog de proviand, warmtekleding, noodbivak en vooral wisselstukken voor onderweg weg te stouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De YJ heeft natuurlijk ook als voordeel dat er voor en achter nauwelijks overhang is, terwijl je met een ZJ al snel de stekerdoos van je trekhaak in de modder achterlaat.:yes:

Nog meer meningen van het geachte forum?

Ja dat was IK dus. Mijn oplossing is geworden:

zowel een XJ als ook een YJ. Grijns, heb je iedere keer een keuze te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat was IK dus. Mijn oplossing is geworden:

zowel een XJ als ook een YJ. Grijns, heb je iedere keer een keuze te maken.

Heb jij je WJ geruild voor een XJ dan? (zijn er niet in Overland uitvoering). :yes:

Maar ook dat op de bodem hangen hebben we in Wamel een paar keer meegemaakt toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een vraagje van een leek.....

Waarom rijden de meeste Jeeprijders hier aangesloten bij het forum dan een jeep met korterre wielbasis zoals cj,tj...enz en kiezen ze niet voor de xj of gc(in welke uitvoering dan ook)?:lol:

De meeste forumgebruikers hebben een lange wielbasis...maar bij het kiezen van een model Jeep is niet altijd terreinvaardigheid het enige selectiecriterium.

Het is geweldig om met een standaard moderne gc al koffie drinkend door het terrein te hobbelen maar het is wel een stuk minder sportief rijden door alle electronische snufjes als met een spartaanse cj.

Bovendien kiezen veel mensen bewust voor een auto die ze met een hamer en een schroevendraaier kunnen repareren. Dat zijn nou net de mensen waarvan je hier op het forum de meeste postjes ziet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meeste forumgebruikers hebben een lange wielbasis...maar bij het kiezen van een model Jeep is niet altijd terreinvaardigheid het enige selectiecriterium.

.

als terreinvaardigheid een criterum is, snap ik die Wrangler rijders niet.

standaard is de terreinvaardigheid ver te zoeken bij die dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als terreinvaardigheid een criterum is, snap ik die Wrangler rijders niet.

standaard is de terreinvaardigheid ver te zoeken bij die dingen.

:lol:

Ok, maar dat is ook de kunst van het terreinrijden: de bestuurder kan de nadelen van een model als een uitdaging zien.

Oftewel, korte wielbasis-rijders hebben een groter gevoel voor avontuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:lol:

Ok, maar dat is ook de kunst van het terreinrijden: de bestuurder kan de nadelen van een model als een uitdaging zien.

Oftewel, korte wielbasis-rijders hebben een groter gevoel voor avontuur.

Dus Hummer rijders hebben geen gevoel voor avontuur en denken: Gemakzucht dient de mens!:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...