RANDOMAN Geplaatst March 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2007 Jawel, ik heb weer wat. Gisteren vanaf een kilometer of 80 gaat de auto als een gek trillen. Het vreemde is dat de trilling vandaag weer weg was bij dezelfde snelheid. Nu heb ik wel vaker het idee dat die d ene keer trilt en de andere keer niet. Het eerste vermoeden dat de banden dan niet goed zijn gebalanceerd/uitgelijnd gaat mijns inzien dus niet op. Dan zou die namelijk altijd hetzelfde moeten doen. Nu viel me op dat bij nat weer de auto vaak minder trilt dan bij droog weer (vanaf die 80 km.) Kan het dus wat anders zijn? Ik zat zelf te denken aan een rem die misschien blijft hangen of zoiets en die weer los schiet als het wat natter is. Kan dit misschien? Wat zou er nog meer aan de hand kunnen zijn. Auto rijdt prima als die niet trilt maar ik kan er geen peil op trekken. Moet vanavond naar een klant in Zwolle en neem vanwege de onzekerheid aangaande het trillen maar de volvo mee. :glare: Wie weet hier meer over? Ed? Wat kan er allemaal aan de hand zijn? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst March 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2007 Bij mij werd hetzelfde verschijnsel veroorzaakt door de handrem die dan niet los kwam. Het doet zich ook voor als de handremhandel niet helemaal goed naar beneden is gedrukt. En inderdaad, dan komt het de ene keer wel voor en de andere keer niet. Wellicht de zaak eens goed schoonmaken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst March 1, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2007 Ik gebruik mijn handrem helemaal nooit. Dus daar kan het hem wsl niet in zitten dunkt me... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst March 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2007 RANDOMAN je remmen zijn in dit geval de hoofd verdachten. vaak is het de handrem maar het kan ook zijn dat remklauwen voor het probleem zijn. dit probleem gaat zeker erger worden dus nu checken en oplossen is mijn advies.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick Geplaatst March 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2007 RANDOMANje remmen zijn in dit geval de hoofd verdachten. vaak is het de handrem maar het kan ook zijn dat remklauwen voor het probleem zijn. dit probleem gaat zeker erger worden dus nu checken en oplossen is mijn advies.... Bij mijn Cherokee kwamen de trillingen van de achterband, de auto begon steeds meer te trillen en pas bij grote snelheid reed ik gewoon. Toch even laten uitlijnen en wat bleek: in de achterband (binnenkant van de band) waren 2 van de stalen banden geknapt wat als gevolg gaf dat er een 'ei' in de band ontstond en die de trillingen veroorzaakten. Meteen maar laten veranderen voor je een klapband krijgt. Als de achterrem aanloopt en voor trillingen zorgt dan moet je toch een piepend/aanlopend geluid horen ?! Zou een oorzaak ook vuil in de velg kunnen zijn als je off-road bent gegaan maar de velgen aan de binnenkant niet goed schoon hebt gemaakt. Succes en gruzkot, Rick Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst March 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2007 ik zou het ook in de remmen zoeken, blijft iets hangen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2007 Kan ook zijn dat de remtrommel in onbalans is geraakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst March 2, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 2, 2007 Bij mijn Cherokee kwamen de trillingen van de achterband, de auto begon steeds meer te trillen en pas bij grote snelheid reed ik gewoon.Toch even laten uitlijnen en wat bleek: in de achterband (binnenkant van de band) waren 2 van de stalen banden geknapt wat als gevolg gaf dat er een 'ei' in de band ontstond en die de trillingen veroorzaakten. Meteen maar laten veranderen voor je een klapband krijgt. Als de achterrem aanloopt en voor trillingen zorgt dan moet je toch een piepend/aanlopend geluid horen ?! Zou een oorzaak ook vuil in de velg kunnen zijn als je off-road bent gegaan maar de velgen aan de binnenkant niet goed schoon hebt gemaakt. Succes en gruzkot, Rick Hmmzzz,, Gister naar die afspraak in zwolle toch met de Jeep moeten gaan. Wat jij zegt klopt. Vanaf 130 km ben ik weer trillingsvrij. Heb gisteren dus hard doorgereden door het noodweer. Het verhaal ''regen dan rijdt die weer goed'' gaat niet meer op want meer regen dan ik gister tegenkwam krijg je niet. Gister dus ook heftig trillen met regen. Ik ga er maar eens naar laten kijken... :glare: Ed doe jij ook aan remmen vervangen?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst March 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 2, 2007 Hmmzzz,,Gister naar die afspraak in zwolle toch met de Jeep moeten gaan. Wat jij zegt klopt. Vanaf 130 km ben ik weer trillingsvrij. Heb gisteren dus hard doorgereden door het noodweer. Het verhaal ''regen dan rijdt die weer goed'' gaat niet meer op want meer regen dan ik gister tegenkwam krijg je niet. Gister dus ook heftig trillen met regen. Ik ga er maar eens naar laten kijken... :glare: Ed doe jij ook aan remmen vervangen?? Arjan bel me maar als je tijd hebt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst March 2, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 2, 2007 Ik ga je bellen ed! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
leontien Geplaatst March 3, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 3, 2007 Als een rem aan/vastloopt, dan moet je toch kunnen voelen aan de velg dat ie heter is ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst March 3, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 3, 2007 ja, dat is zo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst March 3, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 3, 2007 Ik bedacht ineens dat ik later nog zoiets heb meegemaakt. Kort daarna moest hij toch voor een beurt en APK. Bij B&S hebben ze de kruisjes voor vervangen en dat verschijnsel was toen ook weg. Onder meer had ik trillingen tussen ca. 80-100 km/u en bij afremmen vanaf 120, dat verdween dan als de snelheid onder de 80 kwam. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick Geplaatst March 4, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2007 Remmen, Banden, kruisjes...........is die powerplate van je al gefixed Greetings, Rick Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst March 4, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2007 Remmen, Banden, kruisjes...........is die powerplate van je al gefixed Greetings, Rick Die powerplate heb een paar jaar geleden aan Vanessa verkocht, want mij hielp het niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat versleten kruisjes wat speling in de aandrijving geeft en dan is er weinig voor nodig om in onbalans te komen. Maar, zoals eerder gezegd, zou ik het ook in de eerste plaats in de remen zoeken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst March 5, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2007 Ik bedacht ineens dat ik later nog zoiets heb meegemaakt. Kort daarna moest hij toch voor een beurt en APK. Bij B&S hebben ze de kruisjes voor vervangen en dat verschijnsel was toen ook weg.Onder meer had ik trillingen tussen ca. 80-100 km/u en bij afremmen vanaf 120, dat verdween dan als de snelheid onder de 80 kwam. Aha, en waar zijn die kruisjes eigenlijk voor? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst March 5, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2007 Aha,en waar zijn die kruisjes eigenlijk voor? Die zorgen er voor dat de aandrijfas als het ware "meebuigt" als het zaakje veert of stuurt. Zoek even op het forum en je vindt wel wat meer. Bij "gewone" auto's zit een homokineet, en die heeft dezelfde werking (wellicht zegt dat meer). Dat kruisje is dus een geval van 4 asjes aan elkaar met twee u-vormige lagers, en die zijn weer verbonden met de aandrijfas. Wellicht heb je iets soortgelijks in je doppendoos........... Ik weet het, ik weet het, wellicht een beetje onbeholpen uitleg, maar beter weet ik ook niet. Heb even op het forum gezocht en vond dit: http://www.jeepforum.nl/index.php?showtopic=939 Geeft een goed beeld. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst March 6, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2007 Heb hetzelfde probleem gehad bij mijn Jeep uit 1994. Uiteindelijke oplossing bleek het wegveilen van de hobbel in de remblokgeleiders. Goed zicht krijg je hierop na het verwijderen van de remklauwen. Je ziet dan wrsl. ook bij jou een ingesleten baan waarover de remblokken glijden bij het remmen. Het haakse randje wat ontstaan is maakt dat de remblokken niet meer vrij terugkunnen en daardoor blijven hangen; hetgeen trilling veroorzaakt. Alleen al dit haakse randje rondvijlen is al voldoende om het op te lossen. Blijf er niet te lang mee rondrijden want het sloopt wel je remklauwcilinders op den duur! Succes! MVG Harold Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chrisb Geplaatst March 21, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2007 Heb hetzelfde probleem gehad bij mijn Jeep uit 1994. Uiteindelijke oplossing bleek het wegveilen van de hobbel in de remblokgeleiders. Goed zicht krijg je hierop na het verwijderen van de remklauwen. Je ziet dan wrsl. ook bij jou een ingesleten baan waarover de remblokken glijden bij het remmen. Het haakse randje wat ontstaan is maakt dat de remblokken niet meer vrij terugkunnen en daardoor blijven hangen; hetgeen trilling veroorzaakt. Alleen al dit haakse randje rondvijlen is al voldoende om het op te lossen. Blijf er niet te lang mee rondrijden want het sloopt wel je remklauwcilinders op den duur! Succes! MVG Harold had vorige week een zelfde probleem, had de auto net gekocht maar niet op snelweg gereden omdat hij goed reed op de "normale"" weg etc en verder gewoon goed onderhouden eruit zag. op de snel weg bij 120 trillen achter als een gek. Ik denken , nu trek je portomonee maar open. het weekend even gekene, bleek dat de velgen aan de binnenkant vol met opgedroogde klei zaten. met de hoge druk eruit gespoten en rij nu prins heerlijk. vaak denk je aan het ergste en blijkt het een simple iets te zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wagoneer76 Geplaatst March 21, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2007 Bij mijn XJ zat het probleem in de stabiliatorstang. Als ik zo rond de 100 km/pu reed en ik reed over een hobbel (tje) dan begon deze als een gek te shaken... Alles nagekeken, overal gevraagd.. bleek dus de stab.stang te zijn. Geen idee of het bij jou van toepassing is maar toch maar even vermeld. Succes!!!!!! Andre Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.